Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/04/22 11:18] chrane [Tabell] |
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/04/22 12:18] chrane [Tabell] |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Gjøre rede for | Selv om Rigel og Sperre 1/5 er frigitt kan følgende gjøres:\\ \\ • Får innkjørtogvei/utkjørtogvei på Flåmsbana.\\ • Får innkjørtogvei/utkjørtogvei vestover (mot Mjølfjell) til/fra spor 1.\\ • Får innkjørtogvei/utkjørtogvei vestover til/fra spor 11. | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Gjøre rede for | Selv om Rigel og Sperre 1/5 er frigitt kan følgende gjøres:\\ \\ • Får innkjørtogvei/utkjørtogvei på Flåmsbana.\\ • Får innkjørtogvei/utkjørtogvei vestover (mot Mjølfjell) til/fra spor 1.\\ • Får innkjørtogvei/utkjørtogvei vestover til/fra spor 11. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til | | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Mo i Rana ==== | ==== Mo i Rana ==== |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Kjenne til | Sporlengder. Plattformlenge spor 2.\\ Bruken av dverg/lok spv 2/17 og 202. \\ Treghet i R201 og R646. | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Kjenne til | Sporlengder. Plattformlenge spor 2.\\ Bruken av dverg/lok spv 2/17 og 202. \\ Treghet i R201 og R646. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | Undergang til spor 2. \\ Høyttalertjeneste. | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | Undergang til spor 2. \\ Høyttalertjeneste. | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Mosjøen ==== | ==== Mosjøen ==== |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Lasting av vogner i spor 4\\ Alarm Nordvika rasvarslingsanlegg\\ Txp som sikkerhetsvakt ved snørydding/strøing plattform- bruk av kontaktmagneter. | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Lasting av vogner i spor 4\\ Alarm Nordvika rasvarslingsanlegg\\ Txp som sikkerhetsvakt ved snørydding/strøing plattform- bruk av kontaktmagneter. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | Høyttalertjeneste | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | Høyttalertjeneste | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Narvik ==== | ==== Narvik ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Narvik** | | | | | | | **Narvik** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Nelaug ==== | ==== Nelaug ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,""}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Nelaug** | | | | | | | **Nelaug** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | Beskriv | Lokstall\\ Svingskive\\ Omformer\\ Diesel påfylling\\ Forsterkerbolig \\ ABV sitt togsett / Museumstog | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskriv | Lokstall\\ Svingskive\\ Omformer\\ Diesel påfylling\\ Forsterkerbolig \\ ABV sitt togsett / Museumstog | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | Kjenne til | Kryssingsinstruksen | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Kjenne til | Kryssingsinstruksen | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Gjøre rede for | Togvei slutt spor 2\\ Gammelt anlegg/alt må legges før signal stilles også fiendtlige togveier. Begrensninger i anlegg pga slitasje | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Gjøre rede for | Togvei slutt spor 2\\ Gammelt anlegg/alt må legges før signal stilles også fiendtlige togveier. Begrensninger i anlegg pga slitasje | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | Sporbruk, \\ Kryssing med godstog og utnytte sporlengder som også omfatter vekselfelt | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | Sporbruk, \\ Kryssing med godstog og utnytte sporlengder som også omfatter vekselfelt | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
| |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Togekspeditør har fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | • Kommandoer for betjening av lokalt sikringsanlegg og stillverk.\\ • TXP Nordagutu er ansvarlig for å legge til/fjerne tognummer for tog som har sin ende-/utgangsstasjon på Nordagutu.\\ • Ved frakobling både på strekningen mellom Nordagutu og Gvarv, samt strekningen Nordagutu – Valebø, så medfører dette at Nordagutu blir strømløst innenfor stasjonsområdet.\\ • Planovergang for reisende mellom hovedplattform og til plattform 2 eller 3, så må reisende krysse togspor.\\ • Seksjonsdelene er ved innkjør D (fra Valebø), innkjør B (fra Gvarv) og innkjør A (fra Hjuksebø) .\\ • Prosedyrene ved bruk av beredskapsvakt. | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Togekspeditør har fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | • Kommandoer for betjening av lokalt sikringsanlegg og stillverk.\\ • TXP Nordagutu er ansvarlig for å legge til/fjerne tognummer for tog som har sin ende-/utgangsstasjon på Nordagutu.\\ • Ved frakobling både på strekningen mellom Nordagutu og Gvarv, samt strekningen Nordagutu – Valebø, så medfører dette at Nordagutu blir strømløst innenfor stasjonsområdet.\\ • Planovergang for reisende mellom hovedplattform og til plattform 2 eller 3, så må reisende krysse togspor.\\ • Seksjonsdelene er ved innkjør D (fra Valebø), innkjør B (fra Gvarv) og innkjør A (fra Hjuksebø) .\\ • Prosedyrene ved bruk av beredskapsvakt. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | • Bruk av forlenget togvei.\\ • Kryssing av godstog/passasjertog\\ • Skifting av arbeidsmaskiner stasjoner på Nordagutu.\\ • Være kjent med at det er stigning fra Gvarv til Nordagutu, og fra Nordagutu til Valebø, med tanke på godstog. | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | • Bruk av forlenget togvei.\\ • Kryssing av godstog/passasjertog\\ • Skifting av arbeidsmaskiner stasjoner på Nordagutu.\\ • Være kjent med at det er stigning fra Gvarv til Nordagutu, og fra Nordagutu til Valebø, med tanke på godstog. | Os-txp | | |
| Opplæringstid | Anbefaling | 1 – 2 dager for erfarne togekspeditører. \\ Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede (Anbefalt + fem dager opplæring).\\ Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | 1 – 2 dager for erfarne togekspeditører. \\ Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede (Anbefalt + fem dager opplæring).\\ Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | |
| |
| |
==== Otteråga ==== | ==== Otteråga ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Otteråga** | | | | | | | **Otteråga** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
| |
| |
==== Roa ==== | ==== Roa ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,""}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Roa** | | | | | | | **Roa** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Roa stasjon grenser til 2 fjernstyrte strekninger og 1 strekning med togmelding. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Roa stasjon grenser til 2 fjernstyrte strekninger og 1 strekning med togmelding. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | Spesielle forhold | • Ved oppkjørt sporveksel: Sporveksel 8 og 13 kan ikke passeres før den har blitt kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Togekspeditør har ikke sveiv til disse sporvekslene. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref. SJN 1.5.5.5\\ • Parkering av ikke klatrevennlig togsett: Kun tillatt i spor 4 hvis det ikke er vakthold\\ • Bevoktning av personovergang til spor 2 og 3\\ • Rutiner ved bruk av planovergangstelefon\\ • Det er 3 forskjellige nødfrakoblingssløyfer på Roa | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Spesielle forhold | • Ved oppkjørt sporveksel: Sporveksel 8 og 13 kan ikke passeres før den har blitt kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Togekspeditør har ikke sveiv til disse sporvekslene. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref. SJN 1.5.5.5\\ • Parkering av ikke klatrevennlig togsett: Kun tillatt i spor 4 hvis det ikke er vakthold\\ • Bevoktning av personovergang til spor 2 og 3\\ • Rutiner ved bruk av planovergangstelefon\\ • Det er 3 forskjellige nødfrakoblingssløyfer på Roa | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| Opplæringstid | Anbefaling | 1 dag for erfarne togekspeditører. \\ Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede. \\ Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | 1 dag for erfarne togekspeditører. \\ Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede. \\ Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | |
| |
| |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Gjøre rede for\\ Kjenne til | Nygård vei/bom anlegg.\\ Varmepost 400v. | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Gjøre rede for\\ Kjenne til | Nygård vei/bom anlegg.\\ Varmepost 400v. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
| |
| |
==== Røros ==== | ==== Røros ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,""}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Røros** | | | | | | | **Røros** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
| |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Togekspeditør har fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | • Kommandoer for betjening av lokalt sikringsanlegg og stillverk.\\ • TXP Sandefjord er ansvarlig for å legge til/fjerne tognummer for tog som har sin ende– og utgangsstasjon i Sandefjord.\\ • For å koble stasjonen fra gjennomgangsdrift så bør nærmest blokkstrekning ikke være belagt. \\ • Ved sending av tog retning Stokke på «Stopp», så må Hosle vegbom senkes manuelt fra Sandefjord stasjon.\\ • Stasjonen har mulighet for forlenget togvei. Da det er en trykknapp for forbikobling av avhengighet til sporfelt 12 – 4 – 032. Spor 1, 2, 3 og 4 kan forlenges til dvergsignal R13 for spor 3 og 4, samt til dvergsignal R15 for spor 1 og 2.s | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Togekspeditør har fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | • Kommandoer for betjening av lokalt sikringsanlegg og stillverk.\\ • TXP Sandefjord er ansvarlig for å legge til/fjerne tognummer for tog som har sin ende– og utgangsstasjon i Sandefjord.\\ • For å koble stasjonen fra gjennomgangsdrift så bør nærmest blokkstrekning ikke være belagt. \\ • Ved sending av tog retning Stokke på «Stopp», så må Hosle vegbom senkes manuelt fra Sandefjord stasjon.\\ • Stasjonen har mulighet for forlenget togvei. Da det er en trykknapp for forbikobling av avhengighet til sporfelt 12 – 4 – 032. Spor 1, 2, 3 og 4 kan forlenges til dvergsignal R13 for spor 3 og 4, samt til dvergsignal R15 for spor 1 og 2.s | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | • Være kjent med rutinene og prosedyrene ved togframføring Sandefjord.\\ • Være kjent med prosedyrene ved koble over/fra gjennomgangsdrift.\\ • Være kjent med at spor 1 og 3 brukes primært til togframføring.\\ • Spor 1 brukes primært for togtrafikk, ved kryssing brukes spor 1 for tog retning Stokke, og spor 3 for tog retning Lauve. | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | • Være kjent med rutinene og prosedyrene ved togframføring Sandefjord.\\ • Være kjent med prosedyrene ved koble over/fra gjennomgangsdrift.\\ • Være kjent med at spor 1 og 3 brukes primært til togframføring.\\ • Spor 1 brukes primært for togtrafikk, ved kryssing brukes spor 1 for tog retning Stokke, og spor 3 for tog retning Lauve. | Os-txp | | |
| Opplæringstid | Anbefaling | 1 - 2 dager for erfarne togekspeditører. \\ Minimum en vakt av hver type dag/kveld for nyutdannede (Anbefalt 4 - 5 dager opplæring).\\ Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | 1 - 2 dager for erfarne togekspeditører. \\ Minimum en vakt av hver type dag/kveld for nyutdannede (Anbefalt 4 - 5 dager opplæring).\\ Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | |
| |
| |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Sarpsborg** | | | | | | | **Sarpsborg** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | Togekspeditør skal gjøre rede for stasjonsområde, samt spesielle forhold knyttet til stasjonen og tilstøtende strekninger | Gjøre rede for | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Togekspeditør skal gjøre rede for stasjonsområde, samt spesielle forhold knyttet til stasjonen og tilstøtende strekninger | Gjøre rede for | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| | Gjøre rede for | • Betjening av Hafslundsløyfa\\ • Sveive sporveksel 1 | | | | | | Gjøre rede for | • Betjening av Hafslundsløyfa\\ • Sveive sporveksel 1 | | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Gjøre rede for: | • Ord og uttrykk\\ • Signalanlegg\\ • Trafikkstyring | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Gjøre rede for: | • Ord og uttrykk\\ • Signalanlegg\\ • Trafikkstyring | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Singsås ==== | ==== Singsås ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Singsås** | | | | | | | **Singsås** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
| |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Togekspeditør har fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | • Kommandoer for betjening av lokalt sikringsanlegg og stillverk.\\ • TXP Skien er ansvarlig for å legge til/fjerne tognummer for tog som har sin ende stasjon / utgangsstasjon på Skien.\\ o Siden Skien er en utgangsstasjon så er det viktig å oppdatere VICOS og TPR i TIOS dersom et tog går fra et annet spor enn planlagt.\\ • «Småtroll» brukes aktivt for å holde seg oppdatert på materiellturnering.\\ • Sporveksel 6 er i avhengighet med tilhørende sporsperre.\\ • Sporveksel 9 og 22 står i avhengighet til hverandre, denne skal stå i normalstilling når den ikke er i bruk.\\ • Tog med endestasjon Skien, eller tog med utgangsstasjon Skien skiftes av føreren selv.\\ • Skifting av dobbeltsett må enten gjøres via sporveksel 9/22 eller ut mot syd.\\ • Dersom man skal skifte med lokal skifting retning Borgestad, så må sporsperren legges i avlagt stilling først, dersom skiftet skal inn/ut fra driftsbanegården. | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Togekspeditør har fullstendig og sikker forståelse av sikringsanlegget, samt kan utøve gode ikke tekniske ferdigheter | • Kommandoer for betjening av lokalt sikringsanlegg og stillverk.\\ • TXP Skien er ansvarlig for å legge til/fjerne tognummer for tog som har sin ende stasjon / utgangsstasjon på Skien.\\ o Siden Skien er en utgangsstasjon så er det viktig å oppdatere VICOS og TPR i TIOS dersom et tog går fra et annet spor enn planlagt.\\ • «Småtroll» brukes aktivt for å holde seg oppdatert på materiellturnering.\\ • Sporveksel 6 er i avhengighet med tilhørende sporsperre.\\ • Sporveksel 9 og 22 står i avhengighet til hverandre, denne skal stå i normalstilling når den ikke er i bruk.\\ • Tog med endestasjon Skien, eller tog med utgangsstasjon Skien skiftes av føreren selv.\\ • Skifting av dobbeltsett må enten gjøres via sporveksel 9/22 eller ut mot syd.\\ • Dersom man skal skifte med lokal skifting retning Borgestad, så må sporsperren legges i avlagt stilling først, dersom skiftet skal inn/ut fra driftsbanegården. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | • Være kjent med rutine ved hensetting på Skien, og utarbeidelse av sporplan basert på turneringslisten. | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | • Være kjent med rutine ved hensetting på Skien, og utarbeidelse av sporplan basert på turneringslisten. | Os-txp | | |
| Opplæringstid | Anbefaling | 4 - 6 dager for erfarne togekspeditører. \\ Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede (Anbefalt +10 dager opplæring).\\ Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | 4 - 6 dager for erfarne togekspeditører. \\ Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede (Anbefalt +10 dager opplæring).\\ Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | |
| |
| |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Kjenne til | Planovergangen på stasjonen, og hvordan den betjenes. | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Kjenne til | Planovergangen på stasjonen, og hvordan den betjenes. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til | Nødutløsning av bommen på stillverk, og i skap ved bommen. | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til | Nødutløsning av bommen på stillverk, og i skap ved bommen. | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Støren ==== | ==== Støren ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Støren** | | | | | | | **Støren** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Sundland ==== | ==== Sundland ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Sundland** | | | | | | | **Sundland** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | Gjøre rede for… | //Samspil med txp Drammen// | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Gjøre rede for… | //Samspil med txp Drammen// | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Trondheim ==== | ==== Trondheim ==== |