Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/04/22 11:29] chrane [Tabell] |
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/04/22 12:25] chrane [Tabell] |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Kjenne til | Planovergangen på stasjonen, og hvordan den betjenes. | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Kjenne til | Planovergangen på stasjonen, og hvordan den betjenes. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til | Nødutløsning av bommen på stillverk, og i skap ved bommen. | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til | Nødutløsning av bommen på stillverk, og i skap ved bommen. | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Støren ==== | ==== Støren ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Støren** | | | | | | | **Støren** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Sundland ==== | ==== Sundland ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Sundland** | | | | | | | **Sundland** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | Gjøre rede for… | //Samspil med txp Drammen// | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Gjøre rede for… | //Samspil med txp Drammen// | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Trondheim ==== | ==== Trondheim ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Trondheim** | | | | | | | **Trondheim** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | Beskriv | <color #ed1c24>Spor/strekninger med/uten KL\\ Samspill med ulike toglederposisjoner Dovrebanen/Nordlandsbanen</color> | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskriv | <color #ed1c24>Spor/strekninger med/uten KL\\ Samspill med ulike toglederposisjoner Dovrebanen/Nordlandsbanen</color> | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | <color #ed1c24>Ulike typer sporsperrer</color> | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | <color #ed1c24>Ulike typer sporsperrer</color> | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
| |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | • Være kjent med rutinene og prosedyrene ved togframføring Tønsberg.\\ • Være kjent med prosedyrene ved koble over til stasjonsstyrt / fjernstyrt.\\ • Være kjent med at spor 1 og 2 brukes primært til togframføring.\\ • Spor 1 brukes primært for togtrafikk, ved kryssing brukes spor 1 for tog retning Oslo, og spor 2 for tog retning Skien.\\ • Dersom bommene på planovergangen ikke går opp, så kan denne fås opp ved å løse ut togveien, for så å gjøre dette på nytt etter 90 sekunder. Da vil bommene gå opp. | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | • Være kjent med rutinene og prosedyrene ved togframføring Tønsberg.\\ • Være kjent med prosedyrene ved koble over til stasjonsstyrt / fjernstyrt.\\ • Være kjent med at spor 1 og 2 brukes primært til togframføring.\\ • Spor 1 brukes primært for togtrafikk, ved kryssing brukes spor 1 for tog retning Oslo, og spor 2 for tog retning Skien.\\ • Dersom bommene på planovergangen ikke går opp, så kan denne fås opp ved å løse ut togveien, for så å gjøre dette på nytt etter 90 sekunder. Da vil bommene gå opp. | Os-txp | | |
| Opplæringstid | Anbefaling | En dag for erfarne togekspeditører. \\ Minimum en vakt av hver type dag/kveld for nyutdannede (Anbefalt 2 – 4 dager opplæring).\\ Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | | | Opplæringstid | Anbefaling | En dag for erfarne togekspeditører. \\ Minimum en vakt av hver type dag/kveld for nyutdannede (Anbefalt 2 – 4 dager opplæring).\\ Ved behov, en dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
| |
==== Verma ==== | ==== Verma ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Verma** | | | | | | | **Verma** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | //Riegel mot Ånd. Sperre til hensettingsspor frigis fra Ånd.// | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | Riegel mot Ånd. Sperre til hensettingsspor frigis fra Ånd. | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Hendler i stillerapp 3 legges motsatt av ordinært. | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Hendler i stillerapp 3 legges motsatt av ordinært. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | 1 | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | 1 | | | |
| |
| |
==== Voss ==== | ==== Voss ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Voss** | | | | | | | **Voss** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | Beskriv | Voss stasjon ligger på Bergensbanens kilometer 385,32 fra Oslo S over Roa. Stasjonen ligger 56,5 meter over havet. Voss stasjon grenser til Bulken og Urdland stasjoner som er fjernstyrte strekninger i tillegg til Palmafoss sidespor. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskriv | Voss stasjon ligger på Bergensbanens kilometer 385,32 fra Oslo S over Roa. Stasjonen ligger 56,5 meter over havet. Voss stasjon grenser til Bulken og Urdland stasjoner som er fjernstyrte strekninger i tillegg til Palmafoss sidespor. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | Forklare og demonstrere | • Når S-lås er frigitt til spor 23, får vi fortsatt innkjør/utkjør i begge retninger for spor 2 og 3\\ • Tildelte funksjonelle nummer for skifting.\\ • Spor 1: 654m\\ • Spor 2: 246 / 646m \\ • Spor 3: 172m | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Forklare og demonstrere | • Når S-lås er frigitt til spor 23, får vi fortsatt innkjør/utkjør i begge retninger for spor 2 og 3\\ • Tildelte funksjonelle nummer for skifting.\\ • Spor 1: 654m\\ • Spor 2: 246 / 646m \\ • Spor 3: 172m | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | • Stasjoneringssted for lastetraktor, revisjonsvogn LM2, vogn med plass til brannbil, vannvogn og beredskapsvogn (eget tiltaktskort).\\ • Palmafoss er beredskapsterminal for godstrafikken.\\ • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser | Os-txp | | | | **Beredskap** | | • Stasjoneringssted for lastetraktor, revisjonsvogn LM2, vogn med plass til brannbil, vannvogn og beredskapsvogn (eget tiltaktskort).\\ • Palmafoss er beredskapsterminal for godstrafikken.\\ • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | Gjøre rede for | • Ved kjøring til Palmafossen sidespor, så sperrer vi sporet etter gjeldene regelverk.\\ • Ved bruk av spor 22 sperrer dette for utkjøring fra spor 21.\\ • Tillatt å skifte uten å innhente tillatelse\\ • Tildelte funksjonelle nummer for skifting | Os-txp | | | | **Skifteveier** | Gjøre rede for | • Ved kjøring til Palmafossen sidespor, så sperrer vi sporet etter gjeldene regelverk.\\ • Ved bruk av spor 22 sperrer dette for utkjøring fra spor 21.\\ • Tillatt å skifte uten å innhente tillatelse\\ • Tildelte funksjonelle nummer for skifting | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | • Ved feil på heis/oppbevaringsbokser eller toalett på venterom ta kontakt med Voss Vekter (97475700).\\ • Ved brannalarm skal Txp evakuere Txp kontoret og hvis mulig hjelpe vekter.\\ • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Lesetilgang TIOS\\ • Registrering FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner\\ • Håndtering av alarmer | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | • Ved feil på heis/oppbevaringsbokser eller toalett på venterom ta kontakt med Voss Vekter (97475700).\\ • Ved brannalarm skal Txp evakuere Txp kontoret og hvis mulig hjelpe vekter.\\ • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Lesetilgang TIOS\\ • Registrering FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner\\ • Håndtering av alarmer | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Gjøre rede for | • Innkjørhovedsignal samsvarer med ikke med seksjonsdele Voss: Ikke skift mot innkjørhovedsignal B med elektrisk trekkraftkjøretøy når det er frakopling mellom Voss og Bulken. | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Gjøre rede for | Innkjørhovedsignal samsvarer med ikke med seksjonsdele Voss: Ikke skift mot innkjørhovedsignal B med elektrisk trekkraftkjøretøy når det er frakopling mellom Voss og Bulken. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til | • Når Voss Gondol har behov for å ta ned is/snø over plattform, så tar de kontakt med Txp Voss for å avtale tidspunkt for dette arbeidet. Det er laga en prosedyre for korleis dette skal håndteres (se vedlegg). Hovedpunktet der er at det ikke trengs HVS eller leder for EL-sikkerhet for å utføra arbeidet, men at det vert sperra av på plattform under gondolledning med sperrebånd. Dvs at Txp trenger ikke å sperra sporet når dette arbeidet skal gjøres, men avtaler tidspunkt som passer i forhold til liten trafikk på plattform. | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til | Når Voss Gondol har behov for å ta ned is/snø over plattform, så tar de kontakt med Txp Voss for å avtale tidspunkt for dette arbeidet. Det er laga en prosedyre for korleis dette skal håndteres (se vedlegg). Hovedpunktet der er at det ikke trengs HVS eller leder for EL-sikkerhet for å utføra arbeidet, men at det vert sperra av på plattform under gondolledning med sperrebånd. Dvs at Txp trenger ikke å sperra sporet når dette arbeidet skal gjøres, men avtaler tidspunkt som passer i forhold til liten trafikk på plattform. | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
| |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Kjenne til | Bruken av spv.1 utstyrt med drivmaskin og lokalomstiller. | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Kjenne til | Bruken av spv.1 utstyrt med drivmaskin og lokalomstiller. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til | Dialog med laster i Rana Grubers silo, også ved avvik. | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til | Dialog med laster i Rana Grubers silo, også ved avvik. | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Åndalsnes ==== | ==== Åndalsnes ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Åndalsnes** | | | | | | | **Åndalsnes** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Ål ==== | ==== Ål ==== |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Kjenne til | • Selv om S – Lås l er frigitt får du innkjør i spor 1, 2 og 9.\\ • Togleder kan delvis fjernstyre Ål slik at det er ikke behov for 24/7 betjening eller beredskap. | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Kjenne til | • Selv om S – Lås l er frigitt får du innkjør i spor 1, 2 og 9.\\ • Togleder kan delvis fjernstyre Ål slik at det er ikke behov for 24/7 betjening eller beredskap. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til | | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
| |
==== Mal tabell ==== | ==== Mal tabell ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **x-stasjon** | | | | | | | **x-stasjon** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
| |