Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/05/19 09:24] chrane [Tabell] |
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/06/10 10:22] chrane [Tabell] |
==== Bodø ==== | ==== Bodø ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Bodø** | | | | | | | **Bodø** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskriv | Bodø st ligger på strekning med togmelding | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | | Kjenne til | Hensetting av kjøretøy, \\ Befaring av stasjonsområdet | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Beskriv | TXP som HSV ved snørydding på plattform | Os-txp | SJN | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | | Beskriv | Rutine PLO telefon | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | | Kjenne til | Kontroll av oppkjørt Alstom spv 3 a/cb/d | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | | Gjøre rede for | Koble OPH til funksjonelt nr. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | Varslingsrutiner togleder, FRON og Txpvakt | Os-txp | | |
| **Opplæring** | Anbefaling | | | | | | **Skifteveier** | Kjenne til | Avhengighet mellom spv 3a/c og spv 6 | Os-txp | | |
| | **Tekniske systemer** | Beskriv | Kunne betjene FIDO, TIOS | Os-txp | | |
| | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Kjenne til | Stillverksinstruks | Os-txp | ORV | |
| | | Kjenne til | Lokal 1 og lokal 2 kan ikke benyttes samtidig | Os-txp | ORV | |
| | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | ORV | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Bolna ==== | ==== Bolna ==== |
==== Otteråga ==== | ==== Otteråga ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Otteråga** | | | | | | | **Otteråga** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskrive | Oteråga st ligger på strekning med togmelding\\ Stasjonen har enkelt innkjørsignal | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Beskrive\\ Kjenne til\\ Gjøre rede for | Rutine PLO telefon\\ Kontroll av oppkjørt Alstom spv 1 og 2 \\ Koble OPH til funksjonelt nr. | Os-txp | SJN | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | Kjenne til | Varslingsrutiner togleder, FRON og Txpvakt | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | Beskrive | Kunne betjene FIDO, TIOS | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Kjenne til | Betjening av spv låst med S-lås i tillegg til C-lås | Os-txp | ORV | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til | Anbefalt praksis ved kryssing | Os-txp | ORV | |
| **Opplæring** | Anbefaling | | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
| |
==== Støren ==== | ==== Støren ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Støren** | | | | | | | **Støren** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | • Grensestasjon på Dovrebanen\\ • Forgreningsstasjon til Rørosbanen\\ • 66 m.o.h., km.501.2 til Oslo på Dovrebanen og km.510.37 på Rørosbanen\\ • Komplett sikringsanlegg med hovedsignaler og dvergsignaler\\ • Underlagt togleder Trondheim nord.\\ • Start og endestasjon for lokaltog på Trønderbanen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | • Grensestasjon på Dovrebanen\\ • Forgreningsstasjon til Rørosbanen\\ • 66 m.o.h., km.501.2 til Oslo på Dovrebanen og km.510.37 på Rørosbanen\\ • Komplett sikringsanlegg med hovedsignaler og dvergsignaler\\ • Underlagt togleder Trondheim nord.\\ • Start og endestasjon for lokaltog på Trønderbanen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | • Kontaktledning i alle spor unntatt spor 6, 20 o 21\\ • Hensetting gule maskiner spor 20 og 21 (vognhal for gule maskiner)\\ • Hensettingsspor i spor 5: Mellom dverg R41 og R52 (ca. 410 meter) kan KL seksjoneres ut.\\ • Beredskapsterminal for gods spor 6(S-lås)\\ • Plattform til s por 1,2,3 og 4\\ • Sidespor inne på stasjonen (S-lås)\\ • Varme i alle sporveksler\\ • Personovergang til spor 2,3, og 4 bevoktes av TXP\\ • Betjening 24/7\\ • Vaskehall for tog spor 10\\ • Verkstedhall for tog spor 11 og 12\\ • Plo med helbommer inne på stasjonen ut mot Rørosbanen\\ • Pc basert stillverk med tilhørende strekningsskjermer for strekningene Støre – Dombås+ Røros stasjon og Støren – Trondheim, f.o.m. september 21 | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Forklare og eventuelt demonstrere | • Kontaktledning i alle spor unntatt spor 6, 20 og 21\\ • Hensetting gule maskiner spor 20 og 21 (vognhal for gule maskiner)\\ • Hensettingsspor i spor 5: Mellom dverg R41 og R52 (ca. 410 meter) kan KL seksjoneres ut.\\ • Beredskapsterminal for gods spor 6(S-lås)\\ • Plattform til s por 1,2,3 og 4\\ • Sidespor inne på stasjonen (S-lås)\\ • Varme i alle sporveksler\\ • Personovergang til spor 2,3, og 4 bevoktes av TXP\\ • Betjening 24/7\\ • Vaskehall for tog spor 10\\ • Verkstedhall for tog spor 11 og 12\\ • Plo med helbommer inne på stasjonen ut mot Rørosbanen\\ • Pc basert stillverk med tilhørende strekningsskjermer for strekningene Støre – Dombås+ Røros stasjon og Støren – Trondheim, f.o.m. september 21 | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | • Beredskapsterminal for gods spor 6\\ • Beredskapsvogn for brann\\ • Førstehjelpsskrin hos TXP\\ • Hjertestarter i stasjonsbyget i 2. etasje\\ • Brannslukkingsutstyr fordelt i hele bygget | Os-txp | | | | **Beredskap** | | • Beredskapsterminal for gods spor 6\\ • Beredskapsvogn for brann\\ • Førstehjelpsskrin hos TXP\\ • Hjertestarter i stasjonsbyget i 2. etasje\\ • Brannslukkingsutstyr fordelt i hele bygget | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | • Dvergsignaler\\ • Tildelt funksjonalitet nr. for stifting\\ • Ved frigiving av lokal stifting må alle veksler i sporene 1-4 ligge i stilling + og sporsperre 5 må ligge i stilling av | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | • Dvergsignaler\\ • Tildelt funksjonalitet nr. for stifting\\ • Ved frigiving av lokal stifting må alle veksler i sporene 1-4 ligge i stilling + og sporsperre 5 må ligge i stilling av | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | • Registrering i TIOS og FIDO\\ • GSMR | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | Gjøre rede for | • Registrering i TIOS og FIDO\\ • GSMR | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | • TXP løser ut togvei manuelt for tog fra Rørosbanen\\ • Togsett type 76 står hensatt i sporene 7-9 tilkoblet KL for varme | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | • TXP løser ut togvei manuelt for tog fra Rørosbanen\\ • Togsett type 76 står hensatt i sporene 7-9 tilkoblet KL for varme | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | <color #ed1c24>• Unngå å stoppe passerende godstog inn på stasjonen når det er glatte skinner pga. stigning\\ • Sjekk hvilke stasjoner å Rørosbanen som skal være betjent</color> | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | <color #ed1c24>• Unngå å stoppe passerende godstog inn på stasjonen når det er glatte skinner pga. stigning\\ • Sjekk hvilke stasjoner å Rørosbanen som skal være betjent</color> | Os-txp | | |
| **Opplæring** | Anbefaling | Med dagens type 69 stillverk 3-5 dager\\ <color #ed1c24>Med nytt PC basert stillverk f.o.m. september 21(usikker, har ikke fått noe fra leverandør)</color> | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | Med dagens type 69 stillverk 3-5 dager\\ <color #ed1c24>Med nytt PC basert stillverk f.o.m. september 21(usikker, har ikke fått noe fra leverandør)</color> | | | |
| |
==== Sundland ==== | ==== Sundland ==== |
==== Trondheim ==== | ==== Trondheim ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Trondheim** | | | | | | | **Trondheim** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | Beskriv | Spor/strekninger med/uten KL\\ Samspill med ulike toglederposisjoner Dovrebanen/Nordlandsbanen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Trondheim stasjon grenser mot tre fjernstyrte strekninger. \\ - Trondheim er endestasjon på Dovrebanen. \\ - Nordlandsbanen, med tilhørende nullpunkt starter her. \\ - Stavne-/Leangenbanen starter også her. \\ Stasjonen består av TndM og TndS, som tidligere var to separate stasjoner.\\ \\ Stasjonen har skjermbasert stillverk, inkludert slaveskjermer for de fjernstyrte Selsbakk/Heimdal og Leangen/Ranheim.\\ Stasjonen styres ved bruk av hovedstillverk og skiftestillverk. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Forklare og eventuelt demonstrere | - Hovedstillverk\\ - Skiftestillverk \\ - Heving/senking av Skansen Bru, med tilhørende prosedyrer.\\ \\ - seksjonsdeler. | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | Evakueringssted ved kanalen.\\ Medbringe håndholdt togradio og togbok. | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | Må kjenne til | Anslagspunkter for skifteveier og avhengigheter. | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | | Må kunne | - hvilke dvergsignaler og sporfelt som tillater flere skift. \\ - spor med/uten kontaktledningsanlegg.\\ - høyt skiftesignal, med avhengigheter, Marienborg.\\ - avhengigheter dvergsignaler/sporsperrer.\\ - togs/skifts muligheter for skifting uten konferanse med Txp.\\ - grensesnitt mellom hovedstillverk og skiftestillverk, med tilhørende avhengigheter.\\ - varmeposter, med tilhørende avhengigheter for frakobling. | | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Ulike typer sporsperrer | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | Gjøre rede for | Registrering i TIOS/TPR.\\ Bruken av kameraer Skansen Bru og Brattøra godsterminal. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Må kunne | - skjermbasert stillverk, med tilhørende funksjoner med mus og tastatur. \\ - koblinger mot ulike PCer | Os-txp | | |
| **Opplæring** | Anbefaling | | | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | Minimum 5 uker intensiv praktisk trening. \\ Avsluttende praktisk prøve i posisjon 2 timer.\\ Avsluttende teoretisk/praktisk prøve med teknisk kyndig hovedstillverk/skiftestillverk 2 timer. | | | |
| |
| |
| **Stasjon og strekning** | Beskriv | Ål er en grensestasjon med fjernstyrte strekninger på begge sider mot Torpo og Hol. Det er lokstall på stasjonen og er et knutepunkt for vinterberedskapen på Bergensbanen til Trolldalen i øst. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskriv | Ål er en grensestasjon med fjernstyrte strekninger på begge sider mot Torpo og Hol. Det er lokstall på stasjonen og er et knutepunkt for vinterberedskapen på Bergensbanen til Trolldalen i øst. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | Forklare og eventuell demonstrere | • Det er kontaktledning med strøm på alle spor.\\ • Ved kryssing med to regiontog er det mest hensiktsmessig å bruke spor 1 for vestgående og spor 9 for østgående på grunn av veisikringsanlegget i vest.\\ • Bruk forbikoblingsknapp for utkjør fra spor 9 mot øst.\\ • Kryssing med to godstog over 600m: Bruk spor 9 for østgående og spor 2 for vestgående.\\ • Bruk «langt innkjør» for godstog til spor 2 fra vest. (husk å løse ut R16 for å få innkjør fra øst ved kryssing).\\ • Operativ svingskive\\ • S-låser og sporsperrer\\ • Det er et veisikringsanlegg inne på stasjonen i vestre ende. Ål planovergang (1/2 Ba): - krysser spor 9 og 10 på baksiden av stasjonen\\ • Spor 1: 601m\\ • Spor 2: 601m\\ • Spor 3: 303m\\ • Spor 9: 472m | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Forklare og eventuell demonstrere | • Det er kontaktledning med strøm på alle spor.\\ • Ved kryssing med to regiontog er det mest hensiktsmessig å bruke spor 1 for vestgående og spor 9 for østgående på grunn av veisikringsanlegget i vest.\\ • Bruk forbikoblingsknapp for utkjør fra spor 9 mot øst.\\ • Kryssing med to godstog over 600m: Bruk spor 9 for østgående og spor 2 for vestgående.\\ • Bruk «langt innkjør» for godstog til spor 2 fra vest. (husk å løse ut R16 for å få innkjør fra øst ved kryssing).\\ • Operativ svingskive\\ • S-låser og sporsperrer\\ • Det er et veisikringsanlegg inne på stasjonen i vestre ende. Ål planovergang (1/2 Ba): - krysser spor 9 og 10 på baksiden av stasjonen\\ • Spor 1: 601m\\ • Spor 2: 601m\\ • Spor 3: 303m\\ • Spor 9: 472m | Os-txp | | |
| | **Frakobling av strøm** | Kunne lese og gjøre rede for: | Koblingsskjema for KL (fra Elkraft) | | | |
| **Beredskap** | Kjenne til | • Stasjoneringssted for lastetraktor og revisjonsvogn (LM2).\\ • Beredskapstog tilhørende Vy i vintersesongen (lok + 4 vogner).\\ • Di8 har 24t beredskap, bestilles fra Vy DROPS. \\ • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser | Os-txp | | | | **Beredskap** | Kjenne til | • Stasjoneringssted for lastetraktor og revisjonsvogn (LM2).\\ • Beredskapstog tilhørende Vy i vintersesongen (lok + 4 vogner).\\ • Di8 har 24t beredskap, bestilles fra Vy DROPS. \\ • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | Kjenne til | • Hensetting av dobbelt 75 sett brukes spor 6. Kan stå opprigget.\\ • Hensetting av enkelt 75 sett og lok.og matriell brukes spor 10. Kan stå opprigget.\\ • 114 meter kontaktledning mellom PLO signalet og signal «stopp for El-lok».i spor 10.\\ • Skiftenummerserie som administreres av de respektive skiftestasjonene\\ • Operativ svingskive | Os-txp | | | | **Skifteveier** | Kjenne til | • Hensetting av dobbelt 75 sett brukes spor 6. Kan stå opprigget.\\ • Hensetting av enkelt 75 sett og lok.og matriell brukes spor 10. Kan stå opprigget.\\ • 114 meter kontaktledning mellom PLO signalet og signal «stopp for El-lok».i spor 10.\\ • Skiftenummerserie som administreres av de respektive skiftestasjonene\\ • Operativ svingskive | Os-txp | | |