Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/05/19 09:25] chrane [Tabell] |
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/06/09 09:22] chrane [Tabell] |
| **Skifteveier** | | Har ikke noe på dette punktet | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | Har ikke noe på dette punktet | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | Forklare og betjene | Bruk og betjening av togradio: \\ - Frequentis txp terminal \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop \\ - Frequentis txp terminal biapparat \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop | Os-txp | ORV: Instruks for TXPs betjening av togradio \\ ORV: Brukermanual TXP \\ ORV: Veileder nødanrop | | | **Tekniske systemer** | Forklare og betjene | Bruk og betjening av togradio: \\ - Frequentis txp terminal \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop \\ - Frequentis txp terminal biapparat \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop | Os-txp | ORV: Instruks for TXPs betjening av togradio \\ ORV: Brukermanual TXP \\ ORV: Veileder nødanrop | |
| | | Kunne lese og forklare | Koblingsskjema for KL (fra Elkraft) | | | |
| | Forklare og demonstrere | Bruk av TIOS \\ Forklare og demonstrere:\\ - Funksjoner i TIOS herunder\\ • Kart \\ • Tabeller | | | | | | Forklare og demonstrere | Bruk av TIOS \\ Forklare og demonstrere:\\ - Funksjoner i TIOS herunder\\ • Kart \\ • Tabeller | | | |
| | Kunne forklare | Punktlighetsregistrering og Bane NORs prioriteringsregler. | | | | | | Kunne forklare | Punktlighetsregistrering og Bane NORs prioriteringsregler. | | | |
==== Drammen ==== | ==== Drammen ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Drammen** | | | | | | | **Drammen** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | Kunne lese og forklare | Koblingsskjema for KL (fra Elkraft) | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| **Opplæring** | Anbefaling | | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Drevvatn ==== | ==== Drevvatn ==== |
==== Hamar ==== | ==== Hamar ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Hamar** | | | | | | | **Hamar** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | Hamar er en stasjon på Dovrebanen med skjermbasert stillerapparat. Stasjonen har hensettingsområde, lokstall og verksted.\\ Det er assisterende txp tilstede 09.00 – 16.00\\ Grensesnitt:\\ • TSS Nord: har ansvar for Rørosbanen fra innkjør C Hamar. Fjernstyringen er sikret med halemagnet som sistevognskontroll.\\ • Togleder Oslo: har ansvar for Dovrebanen. \\ Underlagte sidespor:\\ • Ideal flatbrødfabrikk sidespor, km 123.85 på Dovrebanen \\ • Martodden sidespor, km 129.41 på Dovrebanen\\ • N.K.L.s sidespor, km 131.62 på Rørosbanen (ikke i bruk)\\ • Ilseng sidespor, km 135.33 på Rørosbanen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | Hamar er en stasjon på Dovrebanen med skjermbasert stillerapparat. Stasjonen har hensettingsområde, lokstall og verksted.\\ Det er assisterende txp tilstede 09.00 – 16.00\\ Grensesnitt:\\ • TSS Nord: har ansvar for Rørosbanen fra innkjør C Hamar. Fjernstyringen er sikret med halemagnet som sistevognskontroll.\\ • Togleder Oslo: har ansvar for Dovrebanen. \\ Underlagte sidespor:\\ • Ideal flatbrødfabrikk sidespor, km 123.85 på Dovrebanen \\ • Martodden sidespor, km 129.41 på Dovrebanen\\ • N.K.L.s sidespor, km 131.62 på Rørosbanen (ikke i bruk)\\ • Ilseng sidespor, km 135.33 på Rørosbanen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | Særskilte rutiner og spesialiteter:\\ • Rutiner og oppbevaring av halemagneter og sveiver til sporveksler\\ • Hastighet over enkelte avvikende sporveksler er 20 km/t i B-enden.\\ • Prosedyre for sveiving av sporveksler og fjerning av sikring: \\ Spenning for sporvekslene er inndelt i to soner. Disse sonene gjenspeiles i hver av de 2 dataskjermene som viser stillverket på Hamar. \\ o Om en sporveksel i sydenden av stasjonen (innenfor området som vises i dataskjerm nr.1) må sveives, tas sikring nr.1 ut. \\ o For sveiving i nordenden må sikring nr.2 tas ut.\\ • Ved oppkjørt sporveksel: Sporveksel 2, 3, 4, 6, 27, 31, 33, 35, 39 og 41 kan ikke passeres før den er kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref. SJN 1.5.5.5\\ • Parkering av ikke klatrevennlig togsett under spenningsførende KL: Kun tillatt i spor 42 og 44 som er normalt spenningssatt.\\ • Ingen forsignal for utkjørhovedsignalene, ref. SJN.\\ • To repetersignal for utkjørhovedsignal X/Y, hhv i enden av plattform for spor 1 og spor 2\\ • Utkjørhovedsignal M, O og S henger i åk | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | Særskilte rutiner og spesialiteter:\\ • Rutiner og oppbevaring av halemagneter og sveiver til sporveksler\\ • Hastighet over enkelte avvikende sporveksler er 20 km/t i B-enden.\\ • Prosedyre for sveiving av sporveksler og fjerning av sikring: \\ Spenning for sporvekslene er inndelt i to soner. Disse sonene gjenspeiles i hver av de 2 dataskjermene som viser stillverket på Hamar. \\ o Om en sporveksel i sydenden av stasjonen (innenfor området som vises i dataskjerm nr.1) må sveives, tas sikring nr.1 ut. \\ o For sveiving i nordenden må sikring nr.2 tas ut.\\ • Ved oppkjørt sporveksel: Sporveksel 2, 3, 4, 6, 27, 31, 33, 35, 39 og 41 kan ikke passeres før den er kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref. SJN 1.5.5.5\\ • Parkering av ikke klatrevennlig togsett under spenningsførende KL: Kun tillatt i spor 42 og 44 som er normalt spenningssatt.\\ • Ingen forsignal for utkjørhovedsignalene, ref. SJN.\\ • To repetersignal for utkjørhovedsignal X/Y, hhv i enden av plattform for spor 1 og spor 2\\ • Utkjørhovedsignal M, O og S henger i åk | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser\\ • Kjenne til branninstruks | Os-txp | | | | **Beredskap** | | • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser\\ • Kjenne til branninstruks | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | Generelt:\\ • Tillatt å skifte uten å innhente tillatelse, ref. SJN\\ • For kjøring til verksted i spor 21 må det gis tillatelse til kjøring forbi dvergsignal R38 i «Kjøring Forbudt»\\ • Plassering av varmeposter 1000V\\ Skiftestillverk:\\ • Plassert i nordenden av skiftetomten. Fra sporveksel 102\\ • For å få frigjort skiftestillverk må sporveksel 20/35 ligge i normalstilling\\ Dette stillverket må kunne betjenes i henhold til brukerveiledning. | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | Generelt:\\ • Tillatt å skifte uten å innhente tillatelse, ref. SJN\\ • For kjøring til verksted i spor 21 må det gis tillatelse til kjøring forbi dvergsignal R38 i «Kjøring Forbudt»\\ • Plassering av varmeposter 1000V\\ Skiftestillverk:\\ • Plassert i nordenden av skiftetomten. Fra sporveksel 102\\ • For å få frigjort skiftestillverk må sporveksel 20/35 ligge i normalstilling\\ Dette stillverket må kunne betjenes i henhold til brukerveiledning. | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner herunder sikringsskap i kjeller\\ • Håndtering av alarmer\\ • Observere kameraovervåkning, melde fra til vekter eventuelt politi ved uønskede hendelser | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner herunder sikringsskap i kjeller\\ • Håndtering av alarmer\\ • Observere kameraovervåkning, melde fra til vekter eventuelt politi ved uønskede hendelser | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Betjening av skjermbasert stillerapparat:\\ Forklare og eventuelt demonstrere betjening av skjermbasert stillerapparatet herunder:\\ • Signalstilling:\\ o Dvergsignaler\\ o Hovedsignaler\\ • Betjening av sporveksler og sporsperrer\\ • Sperring av sporveksler, sporfelt og togspor\\ • S-låser/Z-låser og lokalomstillere herunder frigiving for lokal skifting\\ • Betjening ved hjelp av tastatur\\ • Sporvekselvarme\\ • Betjening av knapper for:\\ o KTP\\ o Varselfelt\\ o Togveisforlengelse\\ o Signalstopp\\ • Nødfrakobling/Strømutkobling\\ • Betjening av bomanlegg \\ o Hamjern\\ o Hamar stasjon\\ • For å få frigjort skiftestillverk må sporveksel 20/35 ligge i normalstilling\\ • Mulighet for samtidig innkjør\\ • B-låser Rørosbanen\\ • Hovedbryter\\ • Strømbrytere for sporveksler\\ • Utførelse av ulike kryssinger\\ \\ Egen betjeningsinstruks og brukerveiledning for sikringsanlegget skal benyttes under opplæringen.\\ \\ Avhengigheter i henhold til forriglingstabell\\ • Huske hvilke togveier og skifteveier som kan stilles samtidig. Ellers andre kombinasjoner som er avhengig av hverandre. Under er det satt opp punkter som skal huskes:\\ o Innkjørtogveier\\ o Utkjørtogveier\\ o Innkjør/utkjørtogveier\\ o Skifteveier\\ o Skifteveier/togveier\\ o Sporveksler og sporsperrer/skifte og hovedtogvei\\ o Belegg/hovedtogvei\\ o Sporveksler og sporsperrer ute av kontroll/togveier\\ Feil på skjermbasert stillerapparat:\\ • Signal som ikke kan vise kjørsignal\\ • Signaler som ikke har tidsutløst\\ • Håndtering av jordfeil\\ • Feil ved veisikringsanlegg herunder:\\ o Veibommer som ikke går opp\\ o Veibommer som ikke går ned\\ \\ Planoverganger med betjeningsskap: \\ • Hamjern\\ • Hamar stasjon | Os-txp | | | | | Kunne lese og forklare | Koblingsskjema for KL (fra Elkraft) | | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Betjening av skjermbasert stillerapparat:\\ Forklare og eventuelt demonstrere betjening av skjermbasert stillerapparatet herunder:\\ • Signalstilling:\\ o Dvergsignaler\\ o Hovedsignaler\\ • Betjening av sporveksler og sporsperrer\\ • Sperring av sporveksler, sporfelt og togspor\\ • S-låser/Z-låser og lokalomstillere herunder frigiving for lokal skifting\\ • Betjening ved hjelp av tastatur\\ • Sporvekselvarme\\ • Betjening av knapper for:\\ o KTP\\ o Varselfelt\\ o Togveisforlengelse\\ o Signalstopp\\ • Nødfrakobling/Strømutkobling\\ • Betjening av bomanlegg \\ o Hamjern\\ o Hamar stasjon\\ • For å få frigjort skiftestillverk må sporveksel 20/35 ligge i normalstilling\\ • Mulighet for samtidig innkjør\\ • B-låser Rørosbanen\\ • Hovedbryter\\ • Strømbrytere for sporveksler\\ • Utførelse av ulike kryssinger\\ \\ Egen betjeningsinstruks og brukerveiledning for sikringsanlegget skal benyttes under opplæringen.\\ \\ Avhengigheter i henhold til forriglingstabell\\ • Huske hvilke togveier og skifteveier som kan stilles samtidig. Ellers andre kombinasjoner som er avhengig av hverandre. Under er det satt opp punkter som skal huskes:\\ o Innkjørtogveier\\ o Utkjørtogveier\\ o Innkjør/utkjørtogveier\\ o Skifteveier\\ o Skifteveier/togveier\\ o Sporveksler og sporsperrer/skifte og hovedtogvei\\ o Belegg/hovedtogvei\\ o Sporveksler og sporsperrer ute av kontroll/togveier\\ Feil på skjermbasert stillerapparat:\\ • Signal som ikke kan vise kjørsignal\\ • Signaler som ikke har tidsutløst\\ • Håndtering av jordfeil\\ • Feil ved veisikringsanlegg herunder:\\ o Veibommer som ikke går opp\\ o Veibommer som ikke går ned\\ \\ Planoverganger med betjeningsskap: \\ • Hamjern\\ • Hamar stasjon | Os-txp | | |
| **Opplæring** | Anbefaling | Opplæringstid: ca. 4 uker.\\ \\ Egen betjeningsinstruks og brukerveiledning i ORV for sikringsanlegget som skal benyttes under opplæringen.\\ \\ Avsluttende stillverksprøve, varighet 1 time. Denne må være bestått, for selvstendig tjeneste. | | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | Opplæringstid: ca. 4 uker.\\ \\ Egen betjeningsinstruks og brukerveiledning i ORV for sikringsanlegget som skal benyttes under opplæringen.\\ \\ Avsluttende stillverksprøve, varighet 1 time. Denne må være bestått, for selvstendig tjeneste. | | | |
| |
==== Hell ==== | ==== Hell ==== |
==== Støren ==== | ==== Støren ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Støren** | | | | | | | **Støren** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | • Grensestasjon på Dovrebanen\\ • Forgreningsstasjon til Rørosbanen\\ • 66 m.o.h., km.501.2 til Oslo på Dovrebanen og km.510.37 på Rørosbanen\\ • Komplett sikringsanlegg med hovedsignaler og dvergsignaler\\ • Underlagt togleder Trondheim nord.\\ • Start og endestasjon for lokaltog på Trønderbanen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | • Grensestasjon på Dovrebanen\\ • Forgreningsstasjon til Rørosbanen\\ • 66 m.o.h., km.501.2 til Oslo på Dovrebanen og km.510.37 på Rørosbanen\\ • Komplett sikringsanlegg med hovedsignaler og dvergsignaler\\ • Underlagt togleder Trondheim nord.\\ • Start og endestasjon for lokaltog på Trønderbanen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | • Kontaktledning i alle spor unntatt spor 6, 20 og 21\\ • Hensetting gule maskiner spor 20 og 21 (vognhal for gule maskiner)\\ • Hensettingsspor i spor 5: Mellom dverg R41 og R52 (ca. 410 meter) kan KL seksjoneres ut.\\ • Beredskapsterminal for gods spor 6(S-lås)\\ • Plattform til s por 1,2,3 og 4\\ • Sidespor inne på stasjonen (S-lås)\\ • Varme i alle sporveksler\\ • Personovergang til spor 2,3, og 4 bevoktes av TXP\\ • Betjening 24/7\\ • Vaskehall for tog spor 10\\ • Verkstedhall for tog spor 11 og 12\\ • Plo med helbommer inne på stasjonen ut mot Rørosbanen\\ • Pc basert stillverk med tilhørende strekningsskjermer for strekningene Støre – Dombås+ Røros stasjon og Støren – Trondheim, f.o.m. september 21 | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Forklare og eventuelt demonstrere | • Kontaktledning i alle spor unntatt spor 6, 20 og 21\\ • Hensetting gule maskiner spor 20 og 21 (vognhal for gule maskiner)\\ • Hensettingsspor i spor 5: Mellom dverg R41 og R52 (ca. 410 meter) kan KL seksjoneres ut.\\ • Beredskapsterminal for gods spor 6(S-lås)\\ • Plattform til s por 1,2,3 og 4\\ • Sidespor inne på stasjonen (S-lås)\\ • Varme i alle sporveksler\\ • Personovergang til spor 2,3, og 4 bevoktes av TXP\\ • Betjening 24/7\\ • Vaskehall for tog spor 10\\ • Verkstedhall for tog spor 11 og 12\\ • Plo med helbommer inne på stasjonen ut mot Rørosbanen\\ • Pc basert stillverk med tilhørende strekningsskjermer for strekningene Støre – Dombås+ Røros stasjon og Støren – Trondheim, f.o.m. september 21 | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | • Beredskapsterminal for gods spor 6\\ • Beredskapsvogn for brann\\ • Førstehjelpsskrin hos TXP\\ • Hjertestarter i stasjonsbyget i 2. etasje\\ • Brannslukkingsutstyr fordelt i hele bygget | Os-txp | | | | **Beredskap** | | • Beredskapsterminal for gods spor 6\\ • Beredskapsvogn for brann\\ • Førstehjelpsskrin hos TXP\\ • Hjertestarter i stasjonsbyget i 2. etasje\\ • Brannslukkingsutstyr fordelt i hele bygget | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | • Dvergsignaler\\ • Tildelt funksjonalitet nr. for stifting\\ • Ved frigiving av lokal stifting må alle veksler i sporene 1-4 ligge i stilling + og sporsperre 5 må ligge i stilling av | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | • Dvergsignaler\\ • Tildelt funksjonalitet nr. for stifting\\ • Ved frigiving av lokal stifting må alle veksler i sporene 1-4 ligge i stilling + og sporsperre 5 må ligge i stilling av | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | • Registrering i TIOS og FIDO\\ • GSMR | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | Gjøre rede for | • Registrering i TIOS og FIDO\\ • GSMR | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | • TXP løser ut togvei manuelt for tog fra Rørosbanen\\ • Togsett type 76 står hensatt i sporene 7-9 tilkoblet KL for varme | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | • TXP løser ut togvei manuelt for tog fra Rørosbanen\\ • Togsett type 76 står hensatt i sporene 7-9 tilkoblet KL for varme | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | <color #ed1c24>• Unngå å stoppe passerende godstog inn på stasjonen når det er glatte skinner pga. stigning\\ • Sjekk hvilke stasjoner å Rørosbanen som skal være betjent</color> | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | <color #ed1c24>• Unngå å stoppe passerende godstog inn på stasjonen når det er glatte skinner pga. stigning\\ • Sjekk hvilke stasjoner å Rørosbanen som skal være betjent</color> | Os-txp | | |
| **Opplæring** | Anbefaling | Med dagens type 69 stillverk 3-5 dager\\ <color #ed1c24>Med nytt PC basert stillverk f.o.m. september 21(usikker, har ikke fått noe fra leverandør)</color> | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | Med dagens type 69 stillverk 3-5 dager\\ <color #ed1c24>Med nytt PC basert stillverk f.o.m. september 21(usikker, har ikke fått noe fra leverandør)</color> | | | |
| |
==== Sundland ==== | ==== Sundland ==== |
==== Trondheim ==== | ==== Trondheim ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Trondheim** | | | | | | | **Trondheim** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | Beskriv | Spor/strekninger med/uten KL\\ Samspill med ulike toglederposisjoner Dovrebanen/Nordlandsbanen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Trondheim stasjon grenser mot tre fjernstyrte strekninger. \\ - Trondheim er endestasjon på Dovrebanen. \\ - Nordlandsbanen, med tilhørende nullpunkt starter her. \\ - Stavne-/Leangenbanen starter også her. \\ Stasjonen består av TndM og TndS, som tidligere var to separate stasjoner.\\ \\ Stasjonen har skjermbasert stillverk, inkludert slaveskjermer for de fjernstyrte Selsbakk/Heimdal og Leangen/Ranheim.\\ Stasjonen styres ved bruk av hovedstillverk og skiftestillverk. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Forklare og eventuelt demonstrere | - Hovedstillverk\\ - Skiftestillverk \\ - Heving/senking av Skansen Bru, med tilhørende prosedyrer.\\ \\ - seksjonsdeler. | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | Evakueringssted ved kanalen.\\ Medbringe håndholdt togradio og togbok. | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | Må kjenne til | Anslagspunkter for skifteveier og avhengigheter. | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | | Må kunne | - hvilke dvergsignaler og sporfelt som tillater flere skift. \\ - spor med/uten kontaktledningsanlegg.\\ - høyt skiftesignal, med avhengigheter, Marienborg.\\ - avhengigheter dvergsignaler/sporsperrer.\\ - togs/skifts muligheter for skifting uten konferanse med Txp.\\ - grensesnitt mellom hovedstillverk og skiftestillverk, med tilhørende avhengigheter.\\ - varmeposter, med tilhørende avhengigheter for frakobling. | | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Ulike typer sporsperrer | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | Gjøre rede for | Registrering i TIOS/TPR.\\ Bruken av kameraer Skansen Bru og Brattøra godsterminal. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Må kunne | - skjermbasert stillverk, med tilhørende funksjoner med mus og tastatur. \\ - koblinger mot ulike PCer | Os-txp | | |
| **Opplæring** | Anbefaling | | | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | Minimum 5 uker intensiv praktisk trening. \\ Avsluttende praktisk prøve i posisjon 2 timer.\\ Avsluttende teoretisk/praktisk prøve med teknisk kyndig hovedstillverk/skiftestillverk 2 timer. | | | |
| |
| |