Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/05/19 09:25] chrane [Tabell] |
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/06/10 10:19] chrane [Tabell] |
==== Bodø ==== | ==== Bodø ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Bodø** | | | | | | | **Bodø** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskriv | Bodø st ligger på strekning med togmelding | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | | Kjenne til | Hensetting av kjøretøy, \\ Befaring av stasjonsområdet | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Beskriv | TXP som HSV ved snørydding på plattform | Os-txp | SJN | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | | Beskriv | Rutine PLO telefon | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | | Kjenne til | Kontroll av oppkjørt Alstom spv 3 a/cb/d | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | | Gjøre rede for | Koble OPH til funksjonelt nr. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | Varslingsrutiner togleder, FRON og Txpvakt | Os-txp | | |
| **Opplæring** | Anbefaling | | | | | | **Skifteveier** | Kjenne til | Avhengighet mellom spv 3a/c og spv 6 | Os-txp | | |
| | **Tekniske systemer** | Beskriv | Kunne betjene FIDO, TIOS | Os-txp | | |
| | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Kjenne til | Stillverksinstruks | Os-txp | ORV | |
| | | Kjenne til | Lokal 1 og lokal 2 kan ikke benyttes samtidig | Os-txp | ORV | |
| | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | ORV | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Bolna ==== | ==== Bolna ==== |
==== Kongsvinger ==== | ==== Kongsvinger ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Kongsvinger** | | | | | | | **Kongsvinger** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | Kongsvinger er en stasjon med skjermbasert stillerapparat. Stasjonen har hensettingsområde, lokstall og underlagt Norsenga tømmerterminal.\\ Egen særbestemmelse for personovergangen på stasjonen.\\ **Grensesnitt:**\\ Kongsvinger grenser til Solørbanen som er strekning med togmelding og Kongsvingerbanen som er strekning med fjernstyring.\\ **Underlagte sidespor:**\\ • Roverud sidespor km 109.30. på Solørbanen. Sikret med A-lås. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | Kongsvinger er en stasjon med skjermbasert stillerapparat. Stasjonen har hensettingsområde, lokstall og underlagt Norsenga tømmerterminal.\\ Egen særbestemmelse for personovergangen på stasjonen.\\ **Grensesnitt:**\\ Kongsvinger grenser til Solørbanen som er strekning med togmelding og Kongsvingerbanen som er strekning med fjernstyring.\\ **Underlagte sidespor:**\\ • Roverud sidespor km 109.30. på Solørbanen. Sikret med A-lås. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | **Det kan være midlertidige restriksjoner for trafikkstyring for hver rutetermin:** \\ • Gjennomgang av aktuelle restriksjoner.\\ • Maks toglengde for ekstratog er 600 meter.\\ • Det er mulig å kjøre ekstratog i annet innstilt togs rute dersom toglengde avklares med togekspeditør.\\ **Særskilte rutiner og spesialiteter:**\\ • Ingen forsignal for utkjørhovedsignalene, ref. SJN\\ • Ved deling og skjøting av togsett brukes normalt spor 1.\\ • Ved oppkjørt sporveksel 49, kan sporvekselen ikke passeres før den er kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref. SJN 1.5.5.5\\ • Sveiver til sporveksler (sveivskap ved sporveksel 49)\\ • Togsett (ikke klatrevennlig) kan hensettes/parkeres under spenningsførende KL uten vakthold i følgende spor ref. SJN:\\ o Hensette: «nysporet», spor 11-13 og spor 16\\ o Parkere: Spor 1-6 \\ I spor 16 er det plass til to type 74/75 togsett\\ • Solørbanen: \\ o Det er 545 meter med kontaktledning i sporfelt D\\ o Det kan stå materiell i sporfelt D ved inn/utkjøring fra Åbogen (retning Sverige)\\ • Bruk av vendingslister.\\ • Seksjonering av KL-anlegget. | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | **Det kan være midlertidige restriksjoner for trafikkstyring for hver rutetermin:** \\ • Gjennomgang av aktuelle restriksjoner.\\ • Maks toglengde for ekstratog er 600 meter.\\ • Det er mulig å kjøre ekstratog i annet innstilt togs rute dersom toglengde avklares med togekspeditør.\\ **Særskilte rutiner og spesialiteter:**\\ • Ingen forsignal for utkjørhovedsignalene, ref. SJN\\ • Ved deling og skjøting av togsett brukes normalt spor 1.\\ • Ved oppkjørt sporveksel 49, kan sporvekselen ikke passeres før den er kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref. SJN 1.5.5.5\\ • Sveiver til sporveksler (sveivskap ved sporveksel 49)\\ • Togsett (ikke klatrevennlig) kan hensettes/parkeres under spenningsførende KL uten vakthold i følgende spor ref. SJN:\\ o Hensette: «nysporet», spor 11-13 og spor 16\\ o Parkere: Spor 1-6 \\ I spor 16 er det plass til to type 74/75 togsett\\ • Solørbanen: \\ o Det er 545 meter med kontaktledning i sporfelt D\\ o Det kan stå materiell i sporfelt D ved inn/utkjøring fra Åbogen (retning Sverige)\\ • Bruk av vendingslister.\\ • Seksjonering av KL-anlegget. | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser | Os-txp | | | | **Beredskap** | | • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | **Generelt:**\\ • Ved frigivning av lokal skifting II og III:\\ o Sporveksel 22/29 må ligge i pluss\\ • Frigi lokal skifting toppen: \\ o IV: Sporveksel 2/49 og sporveksel 51 må ligge i pluss\\ o V: Sporveksel 51 må ligge i pluss.\\ o VI: Sporveksel 51 må ligge i pluss, trykk på lokal VI vent til du får gul ramme rundt lokal IV, V og VI. Etter dette trykk på lokal V\\ • Frigi lokal I eller VII:\\ o Sporveksel 9/42 må ligge i pluss\\ • Frigi SPV 37/48 og 50:\\ o Skal normalt være frigitt\\ • Det kan ikke kjøres tog til/fra Solørbanen eller retning Grensebanen i spor 3,4 og 5 når det skiftes inn og ut fra tømmerterminalen spor 21 eller spor 22. Husk å ha sporveksel 2/49 a/c i pluss fra grensebanen.\\ • Ved skifting av arbeidsmaskin til/fra Dunderdalen S-lås 1. Husk å legge bommen.\\ • Hensetting generelt (ikke under spenningsførende KL)\\ • Hensetting av Vy sett, kjøres til/fra spor 1, 2 eller 4 og til spor 11, 12, 13 og 16 på skiftevei. Fører skifter seg inn til det sporet txp har informert om. Txp sjekker vendingsliste\\ • Plassering av varmeposter 1000V\\ \\ **Norsenga tømmerterminal:**\\ • Spor 18 /20 kjøres inn over sporveksel 18/35\\ • Sporveksel 18/35 går automatisk tilbake i pluss når feltet er fritt\\ • Spor 21/22.\\ • Husk å ha sporveksel 2/49 a/c i pluss fra grensebanen. | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | **Generelt:**\\ • Ved frigivning av lokal skifting II og III:\\ o Sporveksel 22/29 må ligge i pluss\\ • Frigi lokal skifting toppen: \\ o IV: Sporveksel 2/49 og sporveksel 51 må ligge i pluss\\ o V: Sporveksel 51 må ligge i pluss.\\ o VI: Sporveksel 51 må ligge i pluss, trykk på lokal VI vent til du får gul ramme rundt lokal IV, V og VI. Etter dette trykk på lokal V\\ • Frigi lokal I eller VII:\\ o Sporveksel 9/42 må ligge i pluss\\ • Frigi SPV 37/48 og 50:\\ o Skal normalt være frigitt\\ • Det kan ikke kjøres tog til/fra Solørbanen eller retning Grensebanen i spor 3,4 og 5 når det skiftes inn og ut fra tømmerterminalen spor 21 eller spor 22. Husk å ha sporveksel 2/49 a/c i pluss fra grensebanen.\\ • Ved skifting av arbeidsmaskin til/fra Dunderdalen S-lås 1. Husk å legge bommen.\\ • Hensetting generelt (ikke under spenningsførende KL)\\ • Hensetting av Vy sett, kjøres til/fra spor 1, 2 eller 4 og til spor 11, 12, 13 og 16 på skiftevei. Fører skifter seg inn til det sporet txp har informert om. Txp sjekker vendingsliste\\ • Plassering av varmeposter 1000V\\ \\ **Norsenga tømmerterminal:**\\ • Spor 18 /20 kjøres inn over sporveksel 18/35\\ • Sporveksel 18/35 går automatisk tilbake i pluss når feltet er fritt\\ • Spor 21/22.\\ • Husk å ha sporveksel 2/49 a/c i pluss fra grensebanen. | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner herunder sikringsskap i kjeller.\\ • Håndtering av alarmer\\ • Rutiner ved kameraovervåkning. | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner herunder sikringsskap i kjeller.\\ • Håndtering av alarmer\\ • Rutiner ved kameraovervåkning. | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | **Betjening av skjermbasert stillerapparat:**\\ Forklare og eventuelt demonstrere betjening av skjermbasert stillerapparatet herunder:\\ • Signalstilling:\\ o Dvergsignaler\\ o Hovedsignaler\\ • Betjening av sporveksler og sporsperrer\\ • Sperring av sporveksler, sporfelt og togspor\\ • S-låser og lokalomstillere herunder frigiving for lokal skifting\\ • Sporvekselvarme\\ • Betjening av knapper for:\\ o KTP\\ o Varselfelt\\ o Signalstopp\\ o Togvei D, husk å løse ut togvei D for tog som kommer inn fra Solørbanen\\ • Nødfrakobling/Strømutkobling\\ • Betjening av bomanlegget ved Kongsvinger omformerstasjon planovergang\\ • A-lås Solørbanen, frigis bare fra Kongsvinger. Husk å foreta A-signal etter frigivningen er tatt tilbake \\ • Hovedbryter mellom pc 1 og pc 2 \\ • Utførelse av ulike kryssinger\\ \\ Det er en egen brukerveiledning for Kongsvinger stasjon i ORV for sikringsanlegget som skal benyttes under opplæringen. \\ \\ **Avhengigheter i henhold til forriglingstabell**\\ • Huske hvilke togveier og skifteveier som kan stilles samtidig. Ellers andre kombinasjoner som er avhengig av hverandre. Under er det satt opp punkter som skal huskes:\\ o Innkjørtogveier\\ o Utkjørtogveier\\ o Innkjør/utkjørtogveier\\ o Skifteveier\\ o Skifteveier/togveier\\ o Sporveksler og sporsperrer/skifte og hovedtogvei\\ o Belegg/hovedtogvei\\ o Sporveksler og sporsperrer ute av kontroll/togveier\\ \\ **Feil på skjermbasert stillerapparat:**\\ • Signal som ikke kan vise kjørsignal\\ • Signaler som ikke har tidsutløst\\ • Håndtering av jordfeil\\ • Feil ved veisikringsanlegg herunder:\\ o Veibommer som ikke går opp\\ o Veibommer som ikke går ned\\ \\ **Planovergang med betjeningsskap:** \\ • Kongsvinger omformerstasjon | Os-txp | | | | | Kunne lese og forklare | Koblingsskjema for KL (fra Elkraft) | | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | **Betjening av skjermbasert stillerapparat:**\\ Forklare og eventuelt demonstrere betjening av skjermbasert stillerapparatet herunder:\\ • Signalstilling:\\ o Dvergsignaler\\ o Hovedsignaler\\ • Betjening av sporveksler og sporsperrer\\ • Sperring av sporveksler, sporfelt og togspor\\ • S-låser og lokalomstillere herunder frigiving for lokal skifting\\ • Sporvekselvarme\\ • Betjening av knapper for:\\ o KTP\\ o Varselfelt\\ o Signalstopp\\ o Togvei D, husk å løse ut togvei D for tog som kommer inn fra Solørbanen\\ • Nødfrakobling/Strømutkobling\\ • Betjening av bomanlegget ved Kongsvinger omformerstasjon planovergang\\ • A-lås Solørbanen, frigis bare fra Kongsvinger. Husk å foreta A-signal etter frigivningen er tatt tilbake \\ • Hovedbryter mellom pc 1 og pc 2 \\ • Utførelse av ulike kryssinger\\ \\ Det er en egen brukerveiledning for Kongsvinger stasjon i ORV for sikringsanlegget som skal benyttes under opplæringen. \\ \\ **Avhengigheter i henhold til forriglingstabell**\\ • Huske hvilke togveier og skifteveier som kan stilles samtidig. Ellers andre kombinasjoner som er avhengig av hverandre. Under er det satt opp punkter som skal huskes:\\ o Innkjørtogveier\\ o Utkjørtogveier\\ o Innkjør/utkjørtogveier\\ o Skifteveier\\ o Skifteveier/togveier\\ o Sporveksler og sporsperrer/skifte og hovedtogvei\\ o Belegg/hovedtogvei\\ o Sporveksler og sporsperrer ute av kontroll/togveier\\ \\ **Feil på skjermbasert stillerapparat:**\\ • Signal som ikke kan vise kjørsignal\\ • Signaler som ikke har tidsutløst\\ • Håndtering av jordfeil\\ • Feil ved veisikringsanlegg herunder:\\ o Veibommer som ikke går opp\\ o Veibommer som ikke går ned\\ \\ **Planovergang med betjeningsskap:** \\ • Kongsvinger omformerstasjon | Os-txp | | |
| **Opplæring** | Anbefaling | Opplæringstid: minimum 3 vakter pr skift dag/kveld/natt.\\ \\ Egen brukerveiledning for Kongsvinger stasjon skal benyttes under opplæringen. \\ \\ Avsluttende stillverksprøve, varighet 1 time. Denne må være bestått, for selvstendig tjeneste. | | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | Opplæringstid: minimum 3 vakter pr skift dag/kveld/natt.\\ \\ Egen brukerveiledning for Kongsvinger stasjon skal benyttes under opplæringen. \\ \\ Avsluttende stillverksprøve, varighet 1 time. Denne må være bestått, for selvstendig tjeneste. | | | |
| |
| |
==== Otteråga ==== | ==== Otteråga ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Otteråga** | | | | | | | **Otteråga** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskrive | Oteråga st ligger på strekning med togmelding\\ Stasjonen har enkelt innkjørsignal | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Beskrive\\ Kjenne til\\ Gjøre rede for | Rutine PLO telefon\\ Kontroll av oppkjørt Alstom spv 1 og 2 \\ Koble OPH til funksjonelt nr. | Os-txp | SJN | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | Kjenne til | Varslingsrutiner togleder, FRON og Txpvakt | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | Beskrive | Kunne betjene FIDO, TIOS | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Kjenne til | Betjening av spv låst med S-lås i tillegg til C-lås | Os-txp | ORV | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til | Anbefalt praksis ved kryssing | Os-txp | ORV | |
| **Opplæring** | Anbefaling | | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
| |
==== Støren ==== | ==== Støren ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Støren** | | | | | | | **Støren** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | • Grensestasjon på Dovrebanen\\ • Forgreningsstasjon til Rørosbanen\\ • 66 m.o.h., km.501.2 til Oslo på Dovrebanen og km.510.37 på Rørosbanen\\ • Komplett sikringsanlegg med hovedsignaler og dvergsignaler\\ • Underlagt togleder Trondheim nord.\\ • Start og endestasjon for lokaltog på Trønderbanen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | • Grensestasjon på Dovrebanen\\ • Forgreningsstasjon til Rørosbanen\\ • 66 m.o.h., km.501.2 til Oslo på Dovrebanen og km.510.37 på Rørosbanen\\ • Komplett sikringsanlegg med hovedsignaler og dvergsignaler\\ • Underlagt togleder Trondheim nord.\\ • Start og endestasjon for lokaltog på Trønderbanen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | • Kontaktledning i alle spor unntatt spor 6, 20 og 21\\ • Hensetting gule maskiner spor 20 og 21 (vognhal for gule maskiner)\\ • Hensettingsspor i spor 5: Mellom dverg R41 og R52 (ca. 410 meter) kan KL seksjoneres ut.\\ • Beredskapsterminal for gods spor 6(S-lås)\\ • Plattform til s por 1,2,3 og 4\\ • Sidespor inne på stasjonen (S-lås)\\ • Varme i alle sporveksler\\ • Personovergang til spor 2,3, og 4 bevoktes av TXP\\ • Betjening 24/7\\ • Vaskehall for tog spor 10\\ • Verkstedhall for tog spor 11 og 12\\ • Plo med helbommer inne på stasjonen ut mot Rørosbanen\\ • Pc basert stillverk med tilhørende strekningsskjermer for strekningene Støre – Dombås+ Røros stasjon og Støren – Trondheim, f.o.m. september 21 | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Forklare og eventuelt demonstrere | • Kontaktledning i alle spor unntatt spor 6, 20 og 21\\ • Hensetting gule maskiner spor 20 og 21 (vognhal for gule maskiner)\\ • Hensettingsspor i spor 5: Mellom dverg R41 og R52 (ca. 410 meter) kan KL seksjoneres ut.\\ • Beredskapsterminal for gods spor 6(S-lås)\\ • Plattform til s por 1,2,3 og 4\\ • Sidespor inne på stasjonen (S-lås)\\ • Varme i alle sporveksler\\ • Personovergang til spor 2,3, og 4 bevoktes av TXP\\ • Betjening 24/7\\ • Vaskehall for tog spor 10\\ • Verkstedhall for tog spor 11 og 12\\ • Plo med helbommer inne på stasjonen ut mot Rørosbanen\\ • Pc basert stillverk med tilhørende strekningsskjermer for strekningene Støre – Dombås+ Røros stasjon og Støren – Trondheim, f.o.m. september 21 | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | • Beredskapsterminal for gods spor 6\\ • Beredskapsvogn for brann\\ • Førstehjelpsskrin hos TXP\\ • Hjertestarter i stasjonsbyget i 2. etasje\\ • Brannslukkingsutstyr fordelt i hele bygget | Os-txp | | | | **Beredskap** | | • Beredskapsterminal for gods spor 6\\ • Beredskapsvogn for brann\\ • Førstehjelpsskrin hos TXP\\ • Hjertestarter i stasjonsbyget i 2. etasje\\ • Brannslukkingsutstyr fordelt i hele bygget | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | • Dvergsignaler\\ • Tildelt funksjonalitet nr. for stifting\\ • Ved frigiving av lokal stifting må alle veksler i sporene 1-4 ligge i stilling + og sporsperre 5 må ligge i stilling av | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | • Dvergsignaler\\ • Tildelt funksjonalitet nr. for stifting\\ • Ved frigiving av lokal stifting må alle veksler i sporene 1-4 ligge i stilling + og sporsperre 5 må ligge i stilling av | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | • Registrering i TIOS og FIDO\\ • GSMR | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | Gjøre rede for | • Registrering i TIOS og FIDO\\ • GSMR | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | • TXP løser ut togvei manuelt for tog fra Rørosbanen\\ • Togsett type 76 står hensatt i sporene 7-9 tilkoblet KL for varme | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | • TXP løser ut togvei manuelt for tog fra Rørosbanen\\ • Togsett type 76 står hensatt i sporene 7-9 tilkoblet KL for varme | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | <color #ed1c24>• Unngå å stoppe passerende godstog inn på stasjonen når det er glatte skinner pga. stigning\\ • Sjekk hvilke stasjoner å Rørosbanen som skal være betjent</color> | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | <color #ed1c24>• Unngå å stoppe passerende godstog inn på stasjonen når det er glatte skinner pga. stigning\\ • Sjekk hvilke stasjoner å Rørosbanen som skal være betjent</color> | Os-txp | | |
| **Opplæring** | Anbefaling | Med dagens type 69 stillverk 3-5 dager\\ <color #ed1c24>Med nytt PC basert stillverk f.o.m. september 21(usikker, har ikke fått noe fra leverandør)</color> | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | Med dagens type 69 stillverk 3-5 dager\\ <color #ed1c24>Med nytt PC basert stillverk f.o.m. september 21(usikker, har ikke fått noe fra leverandør)</color> | | | |
| |
==== Sundland ==== | ==== Sundland ==== |
==== Trondheim ==== | ==== Trondheim ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Trondheim** | | | | | | | **Trondheim** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | Beskriv | Spor/strekninger med/uten KL\\ Samspill med ulike toglederposisjoner Dovrebanen/Nordlandsbanen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Trondheim stasjon grenser mot tre fjernstyrte strekninger. \\ - Trondheim er endestasjon på Dovrebanen. \\ - Nordlandsbanen, med tilhørende nullpunkt starter her. \\ - Stavne-/Leangenbanen starter også her. \\ Stasjonen består av TndM og TndS, som tidligere var to separate stasjoner.\\ \\ Stasjonen har skjermbasert stillverk, inkludert slaveskjermer for de fjernstyrte Selsbakk/Heimdal og Leangen/Ranheim.\\ Stasjonen styres ved bruk av hovedstillverk og skiftestillverk. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Forklare og eventuelt demonstrere | - Hovedstillverk\\ - Skiftestillverk \\ - Heving/senking av Skansen Bru, med tilhørende prosedyrer.\\ \\ - seksjonsdeler. | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | Evakueringssted ved kanalen.\\ Medbringe håndholdt togradio og togbok. | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | Må kjenne til | Anslagspunkter for skifteveier og avhengigheter. | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | | Må kunne | - hvilke dvergsignaler og sporfelt som tillater flere skift. \\ - spor med/uten kontaktledningsanlegg.\\ - høyt skiftesignal, med avhengigheter, Marienborg.\\ - avhengigheter dvergsignaler/sporsperrer.\\ - togs/skifts muligheter for skifting uten konferanse med Txp.\\ - grensesnitt mellom hovedstillverk og skiftestillverk, med tilhørende avhengigheter.\\ - varmeposter, med tilhørende avhengigheter for frakobling. | | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Ulike typer sporsperrer | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | Gjøre rede for | Registrering i TIOS/TPR.\\ Bruken av kameraer Skansen Bru og Brattøra godsterminal. | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | Må kunne | - skjermbasert stillverk, med tilhørende funksjoner med mus og tastatur. \\ - koblinger mot ulike PCer | Os-txp | | |
| **Opplæring** | Anbefaling | | | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | Minimum 5 uker intensiv praktisk trening. \\ Avsluttende praktisk prøve i posisjon 2 timer.\\ Avsluttende teoretisk/praktisk prøve med teknisk kyndig hovedstillverk/skiftestillverk 2 timer. | | | |
| |
| |