Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/06/09 09:37] chrane [Tabell] |
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/06/10 10:23] chrane [Tabell] |
| **Skifteveier** | | Har ikke noe på dette punktet | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | Har ikke noe på dette punktet | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | Forklare og betjene | Bruk og betjening av togradio: \\ - Frequentis txp terminal \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop \\ - Frequentis txp terminal biapparat \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop | Os-txp | ORV: Instruks for TXPs betjening av togradio \\ ORV: Brukermanual TXP \\ ORV: Veileder nødanrop | | | **Tekniske systemer** | Forklare og betjene | Bruk og betjening av togradio: \\ - Frequentis txp terminal \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop \\ - Frequentis txp terminal biapparat \\ - Innlogging \\ - Prioritering av anrop \\ - Nødanrop | Os-txp | ORV: Instruks for TXPs betjening av togradio \\ ORV: Brukermanual TXP \\ ORV: Veileder nødanrop | |
| | Kunne lese og forklare | Koblingsskjema for KL (fra Elkraft) | | | | |
| | Forklare og demonstrere | Bruk av TIOS \\ Forklare og demonstrere:\\ - Funksjoner i TIOS herunder\\ • Kart \\ • Tabeller | | | | | | Forklare og demonstrere | Bruk av TIOS \\ Forklare og demonstrere:\\ - Funksjoner i TIOS herunder\\ • Kart \\ • Tabeller | | | |
| | Kunne forklare | Punktlighetsregistrering og Bane NORs prioriteringsregler. | | | | | | Kunne forklare | Punktlighetsregistrering og Bane NORs prioriteringsregler. | | | |
==== Drammen ==== | ==== Drammen ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Drammen** | | | | | | | **Drammen** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | Kunne lese og forklare | Koblingsskjema for KL (fra Elkraft) | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| **Opplæring** | Anbefaling | | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Drevvatn ==== | ==== Drevvatn ==== |
==== Hamar ==== | ==== Hamar ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Hamar** | | | | | | | **Hamar** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | Hamar er en stasjon på Dovrebanen med skjermbasert stillerapparat. Stasjonen har hensettingsområde, lokstall og verksted.\\ Det er assisterende txp tilstede 09.00 – 16.00\\ Grensesnitt:\\ • TSS Nord: har ansvar for Rørosbanen fra innkjør C Hamar. Fjernstyringen er sikret med halemagnet som sistevognskontroll.\\ • Togleder Oslo: har ansvar for Dovrebanen. \\ Underlagte sidespor:\\ • Ideal flatbrødfabrikk sidespor, km 123.85 på Dovrebanen \\ • Martodden sidespor, km 129.41 på Dovrebanen\\ • N.K.L.s sidespor, km 131.62 på Rørosbanen (ikke i bruk)\\ • Ilseng sidespor, km 135.33 på Rørosbanen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | Hamar er en stasjon på Dovrebanen med skjermbasert stillerapparat. Stasjonen har hensettingsområde, lokstall og verksted.\\ Det er assisterende txp tilstede 09.00 – 16.00\\ Grensesnitt:\\ • TSS Nord: har ansvar for Rørosbanen fra innkjør C Hamar. Fjernstyringen er sikret med halemagnet som sistevognskontroll.\\ • Togleder Oslo: har ansvar for Dovrebanen. \\ Underlagte sidespor:\\ • Ideal flatbrødfabrikk sidespor, km 123.85 på Dovrebanen \\ • Martodden sidespor, km 129.41 på Dovrebanen\\ • N.K.L.s sidespor, km 131.62 på Rørosbanen (ikke i bruk)\\ • Ilseng sidespor, km 135.33 på Rørosbanen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | Særskilte rutiner og spesialiteter:\\ • Rutiner og oppbevaring av halemagneter og sveiver til sporveksler\\ • Hastighet over enkelte avvikende sporveksler er 20 km/t i B-enden.\\ • Prosedyre for sveiving av sporveksler og fjerning av sikring: \\ Spenning for sporvekslene er inndelt i to soner. Disse sonene gjenspeiles i hver av de 2 dataskjermene som viser stillverket på Hamar. \\ o Om en sporveksel i sydenden av stasjonen (innenfor området som vises i dataskjerm nr.1) må sveives, tas sikring nr.1 ut. \\ o For sveiving i nordenden må sikring nr.2 tas ut.\\ • Ved oppkjørt sporveksel: Sporveksel 2, 3, 4, 6, 27, 31, 33, 35, 39 og 41 kan ikke passeres før den er kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref. SJN 1.5.5.5\\ • Parkering av ikke klatrevennlig togsett under spenningsførende KL: Kun tillatt i spor 42 og 44 som er normalt spenningssatt.\\ • Ingen forsignal for utkjørhovedsignalene, ref. SJN.\\ • To repetersignal for utkjørhovedsignal X/Y, hhv i enden av plattform for spor 1 og spor 2\\ • Utkjørhovedsignal M, O og S henger i åk | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | Særskilte rutiner og spesialiteter:\\ • Rutiner og oppbevaring av halemagneter og sveiver til sporveksler\\ • Hastighet over enkelte avvikende sporveksler er 20 km/t i B-enden.\\ • Prosedyre for sveiving av sporveksler og fjerning av sikring: \\ Spenning for sporvekslene er inndelt i to soner. Disse sonene gjenspeiles i hver av de 2 dataskjermene som viser stillverket på Hamar. \\ o Om en sporveksel i sydenden av stasjonen (innenfor området som vises i dataskjerm nr.1) må sveives, tas sikring nr.1 ut. \\ o For sveiving i nordenden må sikring nr.2 tas ut.\\ • Ved oppkjørt sporveksel: Sporveksel 2, 3, 4, 6, 27, 31, 33, 35, 39 og 41 kan ikke passeres før den er kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref. SJN 1.5.5.5\\ • Parkering av ikke klatrevennlig togsett under spenningsførende KL: Kun tillatt i spor 42 og 44 som er normalt spenningssatt.\\ • Ingen forsignal for utkjørhovedsignalene, ref. SJN.\\ • To repetersignal for utkjørhovedsignal X/Y, hhv i enden av plattform for spor 1 og spor 2\\ • Utkjørhovedsignal M, O og S henger i åk | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser\\ • Kjenne til branninstruks | Os-txp | | | | **Beredskap** | | • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser\\ • Kjenne til branninstruks | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | Generelt:\\ • Tillatt å skifte uten å innhente tillatelse, ref. SJN\\ • For kjøring til verksted i spor 21 må det gis tillatelse til kjøring forbi dvergsignal R38 i «Kjøring Forbudt»\\ • Plassering av varmeposter 1000V\\ Skiftestillverk:\\ • Plassert i nordenden av skiftetomten. Fra sporveksel 102\\ • For å få frigjort skiftestillverk må sporveksel 20/35 ligge i normalstilling\\ Dette stillverket må kunne betjenes i henhold til brukerveiledning. | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | Generelt:\\ • Tillatt å skifte uten å innhente tillatelse, ref. SJN\\ • For kjøring til verksted i spor 21 må det gis tillatelse til kjøring forbi dvergsignal R38 i «Kjøring Forbudt»\\ • Plassering av varmeposter 1000V\\ Skiftestillverk:\\ • Plassert i nordenden av skiftetomten. Fra sporveksel 102\\ • For å få frigjort skiftestillverk må sporveksel 20/35 ligge i normalstilling\\ Dette stillverket må kunne betjenes i henhold til brukerveiledning. | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner herunder sikringsskap i kjeller\\ • Håndtering av alarmer\\ • Observere kameraovervåkning, melde fra til vekter eventuelt politi ved uønskede hendelser | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner herunder sikringsskap i kjeller\\ • Håndtering av alarmer\\ • Observere kameraovervåkning, melde fra til vekter eventuelt politi ved uønskede hendelser | Os-txp | | |
| | Kunne lese og forklare | Koblingsskjema for KL (fra Elkraft) | | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Betjening av skjermbasert stillerapparat:\\ Forklare og eventuelt demonstrere betjening av skjermbasert stillerapparatet herunder:\\ • Signalstilling:\\ o Dvergsignaler\\ o Hovedsignaler\\ • Betjening av sporveksler og sporsperrer\\ • Sperring av sporveksler, sporfelt og togspor\\ • S-låser/Z-låser og lokalomstillere herunder frigiving for lokal skifting\\ • Betjening ved hjelp av tastatur\\ • Sporvekselvarme\\ • Betjening av knapper for:\\ o KTP\\ o Varselfelt\\ o Togveisforlengelse\\ o Signalstopp\\ • Nødfrakobling/Strømutkobling\\ • Betjening av bomanlegg \\ o Hamjern\\ o Hamar stasjon\\ • For å få frigjort skiftestillverk må sporveksel 20/35 ligge i normalstilling\\ • Mulighet for samtidig innkjør\\ • B-låser Rørosbanen\\ • Hovedbryter\\ • Strømbrytere for sporveksler\\ • Utførelse av ulike kryssinger\\ \\ Egen betjeningsinstruks og brukerveiledning for sikringsanlegget skal benyttes under opplæringen.\\ \\ Avhengigheter i henhold til forriglingstabell\\ • Huske hvilke togveier og skifteveier som kan stilles samtidig. Ellers andre kombinasjoner som er avhengig av hverandre. Under er det satt opp punkter som skal huskes:\\ o Innkjørtogveier\\ o Utkjørtogveier\\ o Innkjør/utkjørtogveier\\ o Skifteveier\\ o Skifteveier/togveier\\ o Sporveksler og sporsperrer/skifte og hovedtogvei\\ o Belegg/hovedtogvei\\ o Sporveksler og sporsperrer ute av kontroll/togveier\\ Feil på skjermbasert stillerapparat:\\ • Signal som ikke kan vise kjørsignal\\ • Signaler som ikke har tidsutløst\\ • Håndtering av jordfeil\\ • Feil ved veisikringsanlegg herunder:\\ o Veibommer som ikke går opp\\ o Veibommer som ikke går ned\\ \\ Planoverganger med betjeningsskap: \\ • Hamjern\\ • Hamar stasjon | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Betjening av skjermbasert stillerapparat:\\ Forklare og eventuelt demonstrere betjening av skjermbasert stillerapparatet herunder:\\ • Signalstilling:\\ o Dvergsignaler\\ o Hovedsignaler\\ • Betjening av sporveksler og sporsperrer\\ • Sperring av sporveksler, sporfelt og togspor\\ • S-låser/Z-låser og lokalomstillere herunder frigiving for lokal skifting\\ • Betjening ved hjelp av tastatur\\ • Sporvekselvarme\\ • Betjening av knapper for:\\ o KTP\\ o Varselfelt\\ o Togveisforlengelse\\ o Signalstopp\\ • Nødfrakobling/Strømutkobling\\ • Betjening av bomanlegg \\ o Hamjern\\ o Hamar stasjon\\ • For å få frigjort skiftestillverk må sporveksel 20/35 ligge i normalstilling\\ • Mulighet for samtidig innkjør\\ • B-låser Rørosbanen\\ • Hovedbryter\\ • Strømbrytere for sporveksler\\ • Utførelse av ulike kryssinger\\ \\ Egen betjeningsinstruks og brukerveiledning for sikringsanlegget skal benyttes under opplæringen.\\ \\ Avhengigheter i henhold til forriglingstabell\\ • Huske hvilke togveier og skifteveier som kan stilles samtidig. Ellers andre kombinasjoner som er avhengig av hverandre. Under er det satt opp punkter som skal huskes:\\ o Innkjørtogveier\\ o Utkjørtogveier\\ o Innkjør/utkjørtogveier\\ o Skifteveier\\ o Skifteveier/togveier\\ o Sporveksler og sporsperrer/skifte og hovedtogvei\\ o Belegg/hovedtogvei\\ o Sporveksler og sporsperrer ute av kontroll/togveier\\ Feil på skjermbasert stillerapparat:\\ • Signal som ikke kan vise kjørsignal\\ • Signaler som ikke har tidsutløst\\ • Håndtering av jordfeil\\ • Feil ved veisikringsanlegg herunder:\\ o Veibommer som ikke går opp\\ o Veibommer som ikke går ned\\ \\ Planoverganger med betjeningsskap: \\ • Hamjern\\ • Hamar stasjon | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Opplæring** | Anbefaling | Opplæringstid: ca. 4 uker.\\ \\ Egen betjeningsinstruks og brukerveiledning i ORV for sikringsanlegget som skal benyttes under opplæringen.\\ \\ Avsluttende stillverksprøve, varighet 1 time. Denne må være bestått, for selvstendig tjeneste. | | | |
| **Opplæring** | Anbefaling | Opplæringstid: ca. 4 uker.\\ \\ Egen betjeningsinstruks og brukerveiledning i ORV for sikringsanlegget som skal benyttes under opplæringen.\\ \\ Avsluttende stillverksprøve, varighet 1 time. Denne må være bestått, for selvstendig tjeneste. | | | | |
| |
==== Hell ==== | ==== Hell ==== |
==== Kongsvinger ==== | ==== Kongsvinger ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Kongsvinger** | | | | | | | **Kongsvinger** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | Kongsvinger er en stasjon med skjermbasert stillerapparat. Stasjonen har hensettingsområde, lokstall og underlagt Norsenga tømmerterminal.\\ Egen særbestemmelse for personovergangen på stasjonen.\\ **Grensesnitt:**\\ Kongsvinger grenser til Solørbanen som er strekning med togmelding og Kongsvingerbanen som er strekning med fjernstyring.\\ **Underlagte sidespor:**\\ • Roverud sidespor km 109.30. på Solørbanen. Sikret med A-lås. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | Kongsvinger er en stasjon med skjermbasert stillerapparat. Stasjonen har hensettingsområde, lokstall og underlagt Norsenga tømmerterminal.\\ Egen særbestemmelse for personovergangen på stasjonen.\\ **Grensesnitt:**\\ Kongsvinger grenser til Solørbanen som er strekning med togmelding og Kongsvingerbanen som er strekning med fjernstyring.\\ **Underlagte sidespor:**\\ • Roverud sidespor km 109.30. på Solørbanen. Sikret med A-lås. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | **Det kan være midlertidige restriksjoner for trafikkstyring for hver rutetermin:** \\ • Gjennomgang av aktuelle restriksjoner.\\ • Maks toglengde for ekstratog er 600 meter.\\ • Det er mulig å kjøre ekstratog i annet innstilt togs rute dersom toglengde avklares med togekspeditør.\\ **Særskilte rutiner og spesialiteter:**\\ • Ingen forsignal for utkjørhovedsignalene, ref. SJN\\ • Ved deling og skjøting av togsett brukes normalt spor 1.\\ • Ved oppkjørt sporveksel 49, kan sporvekselen ikke passeres før den er kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref. SJN 1.5.5.5\\ • Sveiver til sporveksler (sveivskap ved sporveksel 49)\\ • Togsett (ikke klatrevennlig) kan hensettes/parkeres under spenningsførende KL uten vakthold i følgende spor ref. SJN:\\ o Hensette: «nysporet», spor 11-13 og spor 16\\ o Parkere: Spor 1-6 \\ I spor 16 er det plass til to type 74/75 togsett\\ • Solørbanen: \\ o Det er 545 meter med kontaktledning i sporfelt D\\ o Det kan stå materiell i sporfelt D ved inn/utkjøring fra Åbogen (retning Sverige)\\ • Bruk av vendingslister.\\ • Seksjonering av KL-anlegget. | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | **Det kan være midlertidige restriksjoner for trafikkstyring for hver rutetermin:** \\ • Gjennomgang av aktuelle restriksjoner.\\ • Maks toglengde for ekstratog er 600 meter.\\ • Det er mulig å kjøre ekstratog i annet innstilt togs rute dersom toglengde avklares med togekspeditør.\\ **Særskilte rutiner og spesialiteter:**\\ • Ingen forsignal for utkjørhovedsignalene, ref. SJN\\ • Ved deling og skjøting av togsett brukes normalt spor 1.\\ • Ved oppkjørt sporveksel 49, kan sporvekselen ikke passeres før den er kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref. SJN 1.5.5.5\\ • Sveiver til sporveksler (sveivskap ved sporveksel 49)\\ • Togsett (ikke klatrevennlig) kan hensettes/parkeres under spenningsførende KL uten vakthold i følgende spor ref. SJN:\\ o Hensette: «nysporet», spor 11-13 og spor 16\\ o Parkere: Spor 1-6 \\ I spor 16 er det plass til to type 74/75 togsett\\ • Solørbanen: \\ o Det er 545 meter med kontaktledning i sporfelt D\\ o Det kan stå materiell i sporfelt D ved inn/utkjøring fra Åbogen (retning Sverige)\\ • Bruk av vendingslister.\\ • Seksjonering av KL-anlegget. | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser | Os-txp | | | | **Beredskap** | | • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | **Generelt:**\\ • Ved frigivning av lokal skifting II og III:\\ o Sporveksel 22/29 må ligge i pluss\\ • Frigi lokal skifting toppen: \\ o IV: Sporveksel 2/49 og sporveksel 51 må ligge i pluss\\ o V: Sporveksel 51 må ligge i pluss.\\ o VI: Sporveksel 51 må ligge i pluss, trykk på lokal VI vent til du får gul ramme rundt lokal IV, V og VI. Etter dette trykk på lokal V\\ • Frigi lokal I eller VII:\\ o Sporveksel 9/42 må ligge i pluss\\ • Frigi SPV 37/48 og 50:\\ o Skal normalt være frigitt\\ • Det kan ikke kjøres tog til/fra Solørbanen eller retning Grensebanen i spor 3,4 og 5 når det skiftes inn og ut fra tømmerterminalen spor 21 eller spor 22. Husk å ha sporveksel 2/49 a/c i pluss fra grensebanen.\\ • Ved skifting av arbeidsmaskin til/fra Dunderdalen S-lås 1. Husk å legge bommen.\\ • Hensetting generelt (ikke under spenningsførende KL)\\ • Hensetting av Vy sett, kjøres til/fra spor 1, 2 eller 4 og til spor 11, 12, 13 og 16 på skiftevei. Fører skifter seg inn til det sporet txp har informert om. Txp sjekker vendingsliste\\ • Plassering av varmeposter 1000V\\ \\ **Norsenga tømmerterminal:**\\ • Spor 18 /20 kjøres inn over sporveksel 18/35\\ • Sporveksel 18/35 går automatisk tilbake i pluss når feltet er fritt\\ • Spor 21/22.\\ • Husk å ha sporveksel 2/49 a/c i pluss fra grensebanen. | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | **Generelt:**\\ • Ved frigivning av lokal skifting II og III:\\ o Sporveksel 22/29 må ligge i pluss\\ • Frigi lokal skifting toppen: \\ o IV: Sporveksel 2/49 og sporveksel 51 må ligge i pluss\\ o V: Sporveksel 51 må ligge i pluss.\\ o VI: Sporveksel 51 må ligge i pluss, trykk på lokal VI vent til du får gul ramme rundt lokal IV, V og VI. Etter dette trykk på lokal V\\ • Frigi lokal I eller VII:\\ o Sporveksel 9/42 må ligge i pluss\\ • Frigi SPV 37/48 og 50:\\ o Skal normalt være frigitt\\ • Det kan ikke kjøres tog til/fra Solørbanen eller retning Grensebanen i spor 3,4 og 5 når det skiftes inn og ut fra tømmerterminalen spor 21 eller spor 22. Husk å ha sporveksel 2/49 a/c i pluss fra grensebanen.\\ • Ved skifting av arbeidsmaskin til/fra Dunderdalen S-lås 1. Husk å legge bommen.\\ • Hensetting generelt (ikke under spenningsførende KL)\\ • Hensetting av Vy sett, kjøres til/fra spor 1, 2 eller 4 og til spor 11, 12, 13 og 16 på skiftevei. Fører skifter seg inn til det sporet txp har informert om. Txp sjekker vendingsliste\\ • Plassering av varmeposter 1000V\\ \\ **Norsenga tømmerterminal:**\\ • Spor 18 /20 kjøres inn over sporveksel 18/35\\ • Sporveksel 18/35 går automatisk tilbake i pluss når feltet er fritt\\ • Spor 21/22.\\ • Husk å ha sporveksel 2/49 a/c i pluss fra grensebanen. | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner herunder sikringsskap i kjeller.\\ • Håndtering av alarmer\\ • Rutiner ved kameraovervåkning. | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner herunder sikringsskap i kjeller.\\ • Håndtering av alarmer\\ • Rutiner ved kameraovervåkning. | Os-txp | | |
| | Kunne lese og forklare | Koblingsskjema for KL (fra Elkraft) | | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | **Betjening av skjermbasert stillerapparat:**\\ Forklare og eventuelt demonstrere betjening av skjermbasert stillerapparatet herunder:\\ • Signalstilling:\\ o Dvergsignaler\\ o Hovedsignaler\\ • Betjening av sporveksler og sporsperrer\\ • Sperring av sporveksler, sporfelt og togspor\\ • S-låser og lokalomstillere herunder frigiving for lokal skifting\\ • Sporvekselvarme\\ • Betjening av knapper for:\\ o KTP\\ o Varselfelt\\ o Signalstopp\\ o Togvei D, husk å løse ut togvei D for tog som kommer inn fra Solørbanen\\ • Nødfrakobling/Strømutkobling\\ • Betjening av bomanlegget ved Kongsvinger omformerstasjon planovergang\\ • A-lås Solørbanen, frigis bare fra Kongsvinger. Husk å foreta A-signal etter frigivningen er tatt tilbake \\ • Hovedbryter mellom pc 1 og pc 2 \\ • Utførelse av ulike kryssinger\\ \\ Det er en egen brukerveiledning for Kongsvinger stasjon i ORV for sikringsanlegget som skal benyttes under opplæringen. \\ \\ **Avhengigheter i henhold til forriglingstabell**\\ • Huske hvilke togveier og skifteveier som kan stilles samtidig. Ellers andre kombinasjoner som er avhengig av hverandre. Under er det satt opp punkter som skal huskes:\\ o Innkjørtogveier\\ o Utkjørtogveier\\ o Innkjør/utkjørtogveier\\ o Skifteveier\\ o Skifteveier/togveier\\ o Sporveksler og sporsperrer/skifte og hovedtogvei\\ o Belegg/hovedtogvei\\ o Sporveksler og sporsperrer ute av kontroll/togveier\\ \\ **Feil på skjermbasert stillerapparat:**\\ • Signal som ikke kan vise kjørsignal\\ • Signaler som ikke har tidsutløst\\ • Håndtering av jordfeil\\ • Feil ved veisikringsanlegg herunder:\\ o Veibommer som ikke går opp\\ o Veibommer som ikke går ned\\ \\ **Planovergang med betjeningsskap:** \\ • Kongsvinger omformerstasjon | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | **Betjening av skjermbasert stillerapparat:**\\ Forklare og eventuelt demonstrere betjening av skjermbasert stillerapparatet herunder:\\ • Signalstilling:\\ o Dvergsignaler\\ o Hovedsignaler\\ • Betjening av sporveksler og sporsperrer\\ • Sperring av sporveksler, sporfelt og togspor\\ • S-låser og lokalomstillere herunder frigiving for lokal skifting\\ • Sporvekselvarme\\ • Betjening av knapper for:\\ o KTP\\ o Varselfelt\\ o Signalstopp\\ o Togvei D, husk å løse ut togvei D for tog som kommer inn fra Solørbanen\\ • Nødfrakobling/Strømutkobling\\ • Betjening av bomanlegget ved Kongsvinger omformerstasjon planovergang\\ • A-lås Solørbanen, frigis bare fra Kongsvinger. Husk å foreta A-signal etter frigivningen er tatt tilbake \\ • Hovedbryter mellom pc 1 og pc 2 \\ • Utførelse av ulike kryssinger\\ \\ Det er en egen brukerveiledning for Kongsvinger stasjon i ORV for sikringsanlegget som skal benyttes under opplæringen. \\ \\ **Avhengigheter i henhold til forriglingstabell**\\ • Huske hvilke togveier og skifteveier som kan stilles samtidig. Ellers andre kombinasjoner som er avhengig av hverandre. Under er det satt opp punkter som skal huskes:\\ o Innkjørtogveier\\ o Utkjørtogveier\\ o Innkjør/utkjørtogveier\\ o Skifteveier\\ o Skifteveier/togveier\\ o Sporveksler og sporsperrer/skifte og hovedtogvei\\ o Belegg/hovedtogvei\\ o Sporveksler og sporsperrer ute av kontroll/togveier\\ \\ **Feil på skjermbasert stillerapparat:**\\ • Signal som ikke kan vise kjørsignal\\ • Signaler som ikke har tidsutløst\\ • Håndtering av jordfeil\\ • Feil ved veisikringsanlegg herunder:\\ o Veibommer som ikke går opp\\ o Veibommer som ikke går ned\\ \\ **Planovergang med betjeningsskap:** \\ • Kongsvinger omformerstasjon | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Opplæring** | Anbefaling | Opplæringstid: minimum 3 vakter pr skift dag/kveld/natt.\\ \\ Egen brukerveiledning for Kongsvinger stasjon skal benyttes under opplæringen. \\ \\ Avsluttende stillverksprøve, varighet 1 time. Denne må være bestått, for selvstendig tjeneste. | | | |
| **Opplæring** | Anbefaling | Opplæringstid: minimum 3 vakter pr skift dag/kveld/natt.\\ \\ Egen brukerveiledning for Kongsvinger stasjon skal benyttes under opplæringen. \\ \\ Avsluttende stillverksprøve, varighet 1 time. Denne må være bestått, for selvstendig tjeneste. | | | | |
| |
| |
| **Stasjon og strekning** | Beskriv | Ål er en grensestasjon med fjernstyrte strekninger på begge sider mot Torpo og Hol. Det er lokstall på stasjonen og er et knutepunkt for vinterberedskapen på Bergensbanen til Trolldalen i øst. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskriv | Ål er en grensestasjon med fjernstyrte strekninger på begge sider mot Torpo og Hol. Det er lokstall på stasjonen og er et knutepunkt for vinterberedskapen på Bergensbanen til Trolldalen i øst. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | Forklare og eventuell demonstrere | • Det er kontaktledning med strøm på alle spor.\\ • Ved kryssing med to regiontog er det mest hensiktsmessig å bruke spor 1 for vestgående og spor 9 for østgående på grunn av veisikringsanlegget i vest.\\ • Bruk forbikoblingsknapp for utkjør fra spor 9 mot øst.\\ • Kryssing med to godstog over 600m: Bruk spor 9 for østgående og spor 2 for vestgående.\\ • Bruk «langt innkjør» for godstog til spor 2 fra vest. (husk å løse ut R16 for å få innkjør fra øst ved kryssing).\\ • Operativ svingskive\\ • S-låser og sporsperrer\\ • Det er et veisikringsanlegg inne på stasjonen i vestre ende. Ål planovergang (1/2 Ba): - krysser spor 9 og 10 på baksiden av stasjonen\\ • Spor 1: 601m\\ • Spor 2: 601m\\ • Spor 3: 303m\\ • Spor 9: 472m | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Forklare og eventuell demonstrere | • Det er kontaktledning med strøm på alle spor.\\ • Ved kryssing med to regiontog er det mest hensiktsmessig å bruke spor 1 for vestgående og spor 9 for østgående på grunn av veisikringsanlegget i vest.\\ • Bruk forbikoblingsknapp for utkjør fra spor 9 mot øst.\\ • Kryssing med to godstog over 600m: Bruk spor 9 for østgående og spor 2 for vestgående.\\ • Bruk «langt innkjør» for godstog til spor 2 fra vest. (husk å løse ut R16 for å få innkjør fra øst ved kryssing).\\ • Operativ svingskive\\ • S-låser og sporsperrer\\ • Det er et veisikringsanlegg inne på stasjonen i vestre ende. Ål planovergang (1/2 Ba): - krysser spor 9 og 10 på baksiden av stasjonen\\ • Spor 1: 601m\\ • Spor 2: 601m\\ • Spor 3: 303m\\ • Spor 9: 472m | Os-txp | | |
| | **Frakobling av strøm** | Kunne lese og gjøre rede for: | Koblingsskjema for KL (fra Elkraft) | | | |
| **Beredskap** | Kjenne til | • Stasjoneringssted for lastetraktor og revisjonsvogn (LM2).\\ • Beredskapstog tilhørende Vy i vintersesongen (lok + 4 vogner).\\ • Di8 har 24t beredskap, bestilles fra Vy DROPS. \\ • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser | Os-txp | | | | **Beredskap** | Kjenne til | • Stasjoneringssted for lastetraktor og revisjonsvogn (LM2).\\ • Beredskapstog tilhørende Vy i vintersesongen (lok + 4 vogner).\\ • Di8 har 24t beredskap, bestilles fra Vy DROPS. \\ • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | Kjenne til | • Hensetting av dobbelt 75 sett brukes spor 6. Kan stå opprigget.\\ • Hensetting av enkelt 75 sett og lok.og matriell brukes spor 10. Kan stå opprigget.\\ • 114 meter kontaktledning mellom PLO signalet og signal «stopp for El-lok».i spor 10.\\ • Skiftenummerserie som administreres av de respektive skiftestasjonene\\ • Operativ svingskive | Os-txp | | | | **Skifteveier** | Kjenne til | • Hensetting av dobbelt 75 sett brukes spor 6. Kan stå opprigget.\\ • Hensetting av enkelt 75 sett og lok.og matriell brukes spor 10. Kan stå opprigget.\\ • 114 meter kontaktledning mellom PLO signalet og signal «stopp for El-lok».i spor 10.\\ • Skiftenummerserie som administreres av de respektive skiftestasjonene\\ • Operativ svingskive | Os-txp | | |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | |
| | **Frakobling av strøm** | | | | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |