Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/06/10 11:24] chrane [Tabell] |
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/06/10 11:30] chrane [Tabell] |
| **Trafikkstyring** | | - Spesielle arbeidsoppgaver som er tillagt TXP for skiftetomt\\ - Grensesnitt mellom operative funksjoner (togleder og TXP og hvilke spor som styres av togleder/TXP)\\ - Trafikkbildet på/ved stasjonen\\ - Hensiktsmessig trafikkstyring med tanke på sporbruk og skifteveier\\ - Togs rekkefølge på stasjon (togoppgave) | Os-txp | SJN: Særbestemmelser \\ ORV: Anbefalt praksis \\ TOK \\ Instruks for bruk av planovergang mellom Alnabru S og Alnabru G | | | **Trafikkstyring** | | - Spesielle arbeidsoppgaver som er tillagt TXP for skiftetomt\\ - Grensesnitt mellom operative funksjoner (togleder og TXP og hvilke spor som styres av togleder/TXP)\\ - Trafikkbildet på/ved stasjonen\\ - Hensiktsmessig trafikkstyring med tanke på sporbruk og skifteveier\\ - Togs rekkefølge på stasjon (togoppgave) | Os-txp | SJN: Særbestemmelser \\ ORV: Anbefalt praksis \\ TOK \\ Instruks for bruk av planovergang mellom Alnabru S og Alnabru G | |
| | Gjøre rede for: | Spesielle forhold knyttet til skifting/lokal skifting\\ \\ På stasjon, her under;\\ - Når det kan skiftes uten tillatelse fra TXP\\ - TXP rolle som skiftekoordinator\\ - Hastighet\\ - Bremser\\ - Hvilke spor som er beregnet for hensetting/igjenssetting\\ - Hvor lenge tog kan hensettes\\ - Ledelse av skifting\\ - Signaler ved skifting\\ - Hvilke sporveksler/sporsperre som er håndstilte \\ - Ev. vannpåfylling | | Instruks for bruk av planovergang mellom Alnabru S og Alnabru G | | | | Gjøre rede for: | Spesielle forhold knyttet til skifting/lokal skifting\\ \\ På stasjon, her under;\\ - Når det kan skiftes uten tillatelse fra TXP\\ - TXP rolle som skiftekoordinator\\ - Hastighet\\ - Bremser\\ - Hvilke spor som er beregnet for hensetting/igjenssetting\\ - Hvor lenge tog kan hensettes\\ - Ledelse av skifting\\ - Signaler ved skifting\\ - Hvilke sporveksler/sporsperre som er håndstilte \\ - Ev. vannpåfylling | | Instruks for bruk av planovergang mellom Alnabru S og Alnabru G | |
| | **Frakobling av \\ kontaktledningsanlegg** | Kunne lese og gjøre rede for: | Koblingsskjema for KL (fra elkraft) | | | |
| **Beredskap** | Togekspeditør skal kunne håndtere en uønsket hendelse og iverksette korrekte tiltak ihht. lokale prosedyrer. | Uforutsette hendelser/varslingsrutiner | Os-txp | Beredskapsportalen\\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ Førers regelbok Bane NOR kap. B14 \\ Beredskapsportalen – beredskapskort for Alnabru skiftestasjon og godsterminal | | | **Beredskap** | Togekspeditør skal kunne håndtere en uønsket hendelse og iverksette korrekte tiltak ihht. lokale prosedyrer. | Uforutsette hendelser/varslingsrutiner | Os-txp | Beredskapsportalen\\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ \\ Førers regelbok Bane NOR kap. B14 \\ Beredskapsportalen – beredskapskort for Alnabru skiftestasjon og godsterminal | |
| | Gjøre rede for | Håndtering av alle topphendelser og utforutsatte hendelser på stasjon:\\ - Uhell og driftsulykke \\ - Varslingsrutinene ved uønskede hendelser \\ - Kommunikasjon mellom skadested og txp \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ - Skrive rapport | | | | | | Gjøre rede for | Håndtering av alle topphendelser og utforutsatte hendelser på stasjon:\\ - Uhell og driftsulykke \\ - Varslingsrutinene ved uønskede hendelser \\ - Kommunikasjon mellom skadested og txp \\ - Trafikkavvikling \\ - Normalisering \\ - Skrive rapport | | | |
| **Stasjon og strekning** | Beskriv | Berekvam er en tospors stasjon mellom Flåm og Myrdal som er betjent med Txp i høysesongen. Strekningene mot Flåm og Myrdal er strekninger med togmeldinger. Berekvam ligger 10,51 kilometer fra Myrdal og 346,31 kilometer fra Oslo S. Høyden over havet er 343,8 meter. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskriv | Berekvam er en tospors stasjon mellom Flåm og Myrdal som er betjent med Txp i høysesongen. Strekningene mot Flåm og Myrdal er strekninger med togmeldinger. Berekvam ligger 10,51 kilometer fra Myrdal og 346,31 kilometer fra Oslo S. Høyden over havet er 343,8 meter. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | Forklare og eventuelt demonstrere | • Planovergang (Ba) i B-enden av stasjonen. Det er akselteller ved inn- og utkoblingsfelt for planovergangen. \\ • Av instruks «Føring av togmeldingsbok» i operativt regelverk (orv) framgår at togmeldinger straks skal føres inn i togmeldingsboken. Togekspeditør Berekvam stasjon har fått unntak fra denne regelen, og togmeldingsbok føres etter at togekspeditør har kommet tilbake til stasjonsbygningen.\\ • Sjekkliste ved bruk av utvendig signalstiller 1 og 2 Berekvam. \\ • Signal 1A/1B signal «stopp” skal plasseres i egen holder på stasjonsveggen.\\ • Signal 3A/3B signal «Passer» skal plasseres i egen holder på mast 438 høyre side av spor 2 ved stasjonsbygningen for tog som passerer gjennom spor 2.\\ • Det tillates ikke på- og avstigning til tog i spor 2 på Berekvam på grunn av manglende plattform. I sommersesongen er det bare mulig å ta første eller siste tog i retning Myrdal, de øvrige bruker spor 2. Alle tog retning Flåm bruker spor 1.\\ • Bruk av C-lås\\ • Stasjon gjøres ubetjent/betjent\\ • Oppbevaring av signalflagg\\ • Spor 2: 210m | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Forklare og eventuelt demonstrere | • Planovergang (Ba) i B-enden av stasjonen. Det er akselteller ved inn- og utkoblingsfelt for planovergangen. \\ • Av instruks «Føring av togmeldingsbok» i operativt regelverk (orv) framgår at togmeldinger straks skal føres inn i togmeldingsboken. Togekspeditør Berekvam stasjon har fått unntak fra denne regelen, og togmeldingsbok føres etter at togekspeditør har kommet tilbake til stasjonsbygningen.\\ • Sjekkliste ved bruk av utvendig signalstiller 1 og 2 Berekvam. \\ • Signal 1A/1B signal «stopp” skal plasseres i egen holder på stasjonsveggen.\\ • Signal 3A/3B signal «Passer» skal plasseres i egen holder på mast 438 høyre side av spor 2 ved stasjonsbygningen for tog som passerer gjennom spor 2.\\ • Det tillates ikke på- og avstigning til tog i spor 2 på Berekvam på grunn av manglende plattform. I sommersesongen er det bare mulig å ta første eller siste tog i retning Myrdal, de øvrige bruker spor 2. Alle tog retning Flåm bruker spor 1.\\ • Bruk av C-lås\\ • Stasjon gjøres ubetjent/betjent\\ • Oppbevaring av signalflagg\\ • Spor 2: 210m | Os-txp | | |
| | **Frakobling av kontaktledningsanlegg** | Kunne lese og gjøre rede for: | Koblingsskjema for KL (Fra elkraft) | | | |
| **Beredskap** | | Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser | Os-txp | | | | **Beredskap** | | Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | Kjenne til | Tildelte funksjonelle nummer for skifting | Os-txp | | | | **Skifteveier** | Kjenne til | Tildelte funksjonelle nummer for skifting | Os-txp | | |
| **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Bergen stasjon ligger på kilometer 471,25 fra Oslo S over Roa. Stasjonen ligger 3,9 meter over havet. Bergen stasjon er endestasjonene på Bergensbanen med 6 togspor. Stasjonen har lokstall, godsterminal verksted, varmeposter og vaskemaskin. Det er også en omformerstasjon i fjellet ved Bergen stasjon. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Bergen stasjon ligger på kilometer 471,25 fra Oslo S over Roa. Stasjonen ligger 3,9 meter over havet. Bergen stasjon er endestasjonene på Bergensbanen med 6 togspor. Stasjonen har lokstall, godsterminal verksted, varmeposter og vaskemaskin. Det er også en omformerstasjon i fjellet ved Bergen stasjon. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | Forklare og eventuelt demonstrere | Spor 9 har ikke kontaktledning, bortsett fra en liten del i østre ende (akkurat plass til et trekkraftkjøretøy).\\ Plattformlengder:\\ Spor 1: 125m\\ Spor 2: 225m\\ Spor 3: 290m\\ Spor 4: 290m\\ Txp Bergen er samlokalisert med TSSSV i Krinkelkroken 1.\\ TXP er fritatt for uniformsplikt og fra nærvær ved togveien for tog som skal til/fra fjernstyrt strekning | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Forklare og eventuelt demonstrere | Spor 9 har ikke kontaktledning, bortsett fra en liten del i østre ende (akkurat plass til et trekkraftkjøretøy).\\ Plattformlengder:\\ Spor 1: 125m\\ Spor 2: 225m\\ Spor 3: 290m\\ Spor 4: 290m\\ Txp Bergen er samlokalisert med TSSSV i Krinkelkroken 1.\\ TXP er fritatt for uniformsplikt og fra nærvær ved togveien for tog som skal til/fra fjernstyrt strekning | Os-txp | | |
| | **Frakobling av kontaktledningsanlegg** | Kunne lese og gjøre rede for: | Koblingsskjema for KL (fra elkraft) | | | |
| **Beredskap** | Gjøre rede for | Stasjoneringssted for Di8 og brannvogn. \\ For tilkomst til brannvognen må sporvekselen låses opp med CTC-nøkkel. Skifting skjer ved å frigi L1.\\ Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser\\ Ved behov for evakuering av Bergen godsterminal skal txp Bergen iverksette denne igjennom BaneCIM.\\ I spor 39 er det plassert ei brannvogn.\\ For tilkomst må sporvekselen låses opp med CTC-nøkkel. Skifting skjer ved å frigi L1. | Os-txp | | | | **Beredskap** | Gjøre rede for | Stasjoneringssted for Di8 og brannvogn. \\ For tilkomst til brannvognen må sporvekselen låses opp med CTC-nøkkel. Skifting skjer ved å frigi L1.\\ Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser\\ Ved behov for evakuering av Bergen godsterminal skal txp Bergen iverksette denne igjennom BaneCIM.\\ I spor 39 er det plassert ei brannvogn.\\ For tilkomst må sporvekselen låses opp med CTC-nøkkel. Skifting skjer ved å frigi L1. | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | Kjenne til | • Tillatt å skifte til og fra togspor uten å innhente tillatelse.\\ • Tildelte funksjonelle nummer for skifting | Os-txp | | | | **Skifteveier** | Kjenne til | • Tillatt å skifte til og fra togspor uten å innhente tillatelse.\\ • Tildelte funksjonelle nummer for skifting | Os-txp | | |
| **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Gran er en stasjon på strekning med togmelding med enkelt innkjørsignal og kun ett spor. \\ Det er ingen sporveksler på stasjonen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Gran er en stasjon på strekning med togmelding med enkelt innkjørsignal og kun ett spor. \\ Det er ingen sporveksler på stasjonen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | Forklare og eventuelt demonstrere | • Bruk av C-lås\\ • Bruk av signalflagg/signallampe\\ • Kontrollsignal før ankomstmelding\\ • Nødfrakobling\\ • Stasjon gjøres ubetjent/betjent\\ • Oppbevaring av nøkkel til sikkerhetslås nr. 1\\ • Haslerud planovergang\\ • Oppbevaring av signalflagg og stativ | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Forklare og eventuelt demonstrere | • Bruk av C-lås\\ • Bruk av signalflagg/signallampe\\ • Kontrollsignal før ankomstmelding\\ • Nødfrakobling\\ • Stasjon gjøres ubetjent/betjent\\ • Oppbevaring av nøkkel til sikkerhetslås nr. 1\\ • Haslerud planovergang\\ • Oppbevaring av signalflagg og stativ | Os-txp | | |
| | **Frakobling av \\ kontaktledningsanlegg** | | | | | |
| **Beredskap** | | Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser | Os-txp | | | | **Beredskap** | | Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
| **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Grefsen er en stasjon med stillverk som grenser til 3 fjernstyrte strekninger med dobbeltspor i retning Oslo. Dette gir 4 stasjonsgrenser.\\ Mulighet for overkjøring til T-banen. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Grefsen er en stasjon med stillverk som grenser til 3 fjernstyrte strekninger med dobbeltspor i retning Oslo. Dette gir 4 stasjonsgrenser.\\ Mulighet for overkjøring til T-banen. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | Spesielle forhold | • Ved forlengelse av innkjørtogvei fra Kjelsås til spor 3 (forlengelse med R16 + R18) går veksel 1/32 i +. Når sporfelt 26 og 31 er belagt kan togveien utløses manuelt. Veksel 1/32 kan legges i – når sporfelt 031 og 26 er belagt, men R18 må løses ut.\\ • Ved å benytte trykknapp for forbikopling (rød knapp over signalstiller mot Oslo/Alnabru) kan man få utkjør selv om sporfelt 7, 9 eller 031/26 er belagt. Trykknapp holdes inne samtidig som signalstillere trekkes mot Alnabru/Oslo. \\ • Veksel 7/26 «surrer» når den legges i – eller frigis for lokal skifting. «Surring» opphører når det stilles togvei/skiftevei over, kommer tilbake når togveien er utløst. Ved å ta ut sikring 55 blir det slutt på «surring», men da vil man ikke høre noen veksler.\\ • Påse at kasse over sporsperre l legges på etter bruk, spesielt vinterstid. Sperre er uten varme, sentralstilt sammen med veksel 2/21.\\ \\ Nøkler: Inngangsdør og A14 (sammen med firkantnøkkel) ligger i skuff i skrivebordet. \\ Klaver/Sveiver: Klaver og sveiver ligger i skuff i skrivebordet. Låser (A14) henger på klavene. Ikke sveiv veksel før sikring er tatt ut. Sikringsskap over stillverket.\\ Seksjonsdeler: Seksjonsdelene er ved innkjør B mot Kjelsås, innkjør C mot Alnabru og ved utkjør M/UM mot Oslo\\ Nødfrakobling: Grefsen har ikke trykknapp for nødfrakobling av KL. Ring togleder eller elkraft.\\ Signalstopp: Når trykknapp for signalstopp er benyttet, blir knappen sittende inne. Trykk en gang til for normalstilling (som en av/på knapp). | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Spesielle forhold | • Ved forlengelse av innkjørtogvei fra Kjelsås til spor 3 (forlengelse med R16 + R18) går veksel 1/32 i +. Når sporfelt 26 og 31 er belagt kan togveien utløses manuelt. Veksel 1/32 kan legges i – når sporfelt 031 og 26 er belagt, men R18 må løses ut.\\ • Ved å benytte trykknapp for forbikopling (rød knapp over signalstiller mot Oslo/Alnabru) kan man få utkjør selv om sporfelt 7, 9 eller 031/26 er belagt. Trykknapp holdes inne samtidig som signalstillere trekkes mot Alnabru/Oslo. \\ • Veksel 7/26 «surrer» når den legges i – eller frigis for lokal skifting. «Surring» opphører når det stilles togvei/skiftevei over, kommer tilbake når togveien er utløst. Ved å ta ut sikring 55 blir det slutt på «surring», men da vil man ikke høre noen veksler.\\ • Påse at kasse over sporsperre l legges på etter bruk, spesielt vinterstid. Sperre er uten varme, sentralstilt sammen med veksel 2/21.\\ \\ Nøkler: Inngangsdør og A14 (sammen med firkantnøkkel) ligger i skuff i skrivebordet. \\ Klaver/Sveiver: Klaver og sveiver ligger i skuff i skrivebordet. Låser (A14) henger på klavene. Ikke sveiv veksel før sikring er tatt ut. Sikringsskap over stillverket.\\ Seksjonsdeler: Seksjonsdelene er ved innkjør B mot Kjelsås, innkjør C mot Alnabru og ved utkjør M/UM mot Oslo\\ Nødfrakobling: Grefsen har ikke trykknapp for nødfrakobling av KL. Ring togleder eller elkraft.\\ Signalstopp: Når trykknapp for signalstopp er benyttet, blir knappen sittende inne. Trykk en gang til for normalstilling (som en av/på knapp). | Os-txp | | |
| | **Frakobling av \\ kontaktledningsanlegg** | | | | | |
| **Beredskap** | | Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser. | Os-txp | | | | **Beredskap** | | Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser. | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | |
| | **Frakobling av \\ kontaktledningsanlegg** | | | | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
| **Stasjon og strekning** | | Befaring:\\ • Stasjonsområdet\\ • Signaler\\ • Personovergang\\ • S-låser og lokalomstillere\\ • Sveiver til sporveksler (sveivskap)\\ • Hensettingsspor og eventuelt stengte spor | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | Befaring:\\ • Stasjonsområdet\\ • Signaler\\ • Personovergang\\ • S-låser og lokalomstillere\\ • Sveiver til sporveksler (sveivskap)\\ • Hensettingsspor og eventuelt stengte spor | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | Gjøre rede for lokale forhold knyttet til stasjon/skiftetomt/\\ driftsbanegård | Gjøre rede for hvilke spor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling herunder:\\ • Skifting til / fra driftsbanegården\\ • Fremføring til Kasa sidespor\\ • Hensetting av materiell | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Gjøre rede for lokale forhold knyttet til stasjon/skiftetomt/\\ driftsbanegård | Gjøre rede for hvilke spor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling herunder:\\ • Skifting til / fra driftsbanegården\\ • Fremføring til Kasa sidespor\\ • Hensetting av materiell | Os-txp | | |
| | **Frakobling av \\ kontaktledningsanlegg** | | | | | |
| **Beredskap** | | Gjøre rede for lokale evakueringsplaner | Os-txp | | | | **Beredskap** | | Gjøre rede for lokale evakueringsplaner | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | |
| | **Frakobling av \\ kontaktledningsanlegg** | | | | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
| **Stasjon og strekning** | | Hamar er en stasjon på Dovrebanen med skjermbasert stillerapparat. Stasjonen har hensettingsområde, lokstall og verksted.\\ Det er assisterende txp tilstede 09.00 – 16.00\\ Grensesnitt:\\ • TSS Nord: har ansvar for Rørosbanen fra innkjør C Hamar. Fjernstyringen er sikret med halemagnet som sistevognskontroll.\\ • Togleder Oslo: har ansvar for Dovrebanen. \\ Underlagte sidespor:\\ • Ideal flatbrødfabrikk sidespor, km 123.85 på Dovrebanen \\ • Martodden sidespor, km 129.41 på Dovrebanen\\ • N.K.L.s sidespor, km 131.62 på Rørosbanen (ikke i bruk)\\ • Ilseng sidespor, km 135.33 på Rørosbanen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | Hamar er en stasjon på Dovrebanen med skjermbasert stillerapparat. Stasjonen har hensettingsområde, lokstall og verksted.\\ Det er assisterende txp tilstede 09.00 – 16.00\\ Grensesnitt:\\ • TSS Nord: har ansvar for Rørosbanen fra innkjør C Hamar. Fjernstyringen er sikret med halemagnet som sistevognskontroll.\\ • Togleder Oslo: har ansvar for Dovrebanen. \\ Underlagte sidespor:\\ • Ideal flatbrødfabrikk sidespor, km 123.85 på Dovrebanen \\ • Martodden sidespor, km 129.41 på Dovrebanen\\ • N.K.L.s sidespor, km 131.62 på Rørosbanen (ikke i bruk)\\ • Ilseng sidespor, km 135.33 på Rørosbanen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | Særskilte rutiner og spesialiteter:\\ • Rutiner og oppbevaring av halemagneter og sveiver til sporveksler\\ • Hastighet over enkelte avvikende sporveksler er 20 km/t i B-enden.\\ • Prosedyre for sveiving av sporveksler og fjerning av sikring: \\ Spenning for sporvekslene er inndelt i to soner. Disse sonene gjenspeiles i hver av de 2 dataskjermene som viser stillverket på Hamar. \\ o Om en sporveksel i sydenden av stasjonen (innenfor området som vises i dataskjerm nr.1) må sveives, tas sikring nr.1 ut. \\ o For sveiving i nordenden må sikring nr.2 tas ut.\\ • Ved oppkjørt sporveksel: Sporveksel 2, 3, 4, 6, 27, 31, 33, 35, 39 og 41 kan ikke passeres før den er kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref. SJN 1.5.5.5\\ • Parkering av ikke klatrevennlig togsett under spenningsførende KL: Kun tillatt i spor 42 og 44 som er normalt spenningssatt.\\ • Ingen forsignal for utkjørhovedsignalene, ref. SJN.\\ • To repetersignal for utkjørhovedsignal X/Y, hhv i enden av plattform for spor 1 og spor 2\\ • Utkjørhovedsignal M, O og S henger i åk | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | Særskilte rutiner og spesialiteter:\\ • Rutiner og oppbevaring av halemagneter og sveiver til sporveksler\\ • Hastighet over enkelte avvikende sporveksler er 20 km/t i B-enden.\\ • Prosedyre for sveiving av sporveksler og fjerning av sikring: \\ Spenning for sporvekslene er inndelt i to soner. Disse sonene gjenspeiles i hver av de 2 dataskjermene som viser stillverket på Hamar. \\ o Om en sporveksel i sydenden av stasjonen (innenfor området som vises i dataskjerm nr.1) må sveives, tas sikring nr.1 ut. \\ o For sveiving i nordenden må sikring nr.2 tas ut.\\ • Ved oppkjørt sporveksel: Sporveksel 2, 3, 4, 6, 27, 31, 33, 35, 39 og 41 kan ikke passeres før den er kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref. SJN 1.5.5.5\\ • Parkering av ikke klatrevennlig togsett under spenningsførende KL: Kun tillatt i spor 42 og 44 som er normalt spenningssatt.\\ • Ingen forsignal for utkjørhovedsignalene, ref. SJN.\\ • To repetersignal for utkjørhovedsignal X/Y, hhv i enden av plattform for spor 1 og spor 2\\ • Utkjørhovedsignal M, O og S henger i åk | Os-txp | | |
| | **Frakobling av \\ kontaktledningsanlegg** | | | | | |
| **Beredskap** | | • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser\\ • Kjenne til branninstruks | Os-txp | | | | **Beredskap** | | • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser\\ • Kjenne til branninstruks | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | Generelt:\\ • Tillatt å skifte uten å innhente tillatelse, ref. SJN\\ • For kjøring til verksted i spor 21 må det gis tillatelse til kjøring forbi dvergsignal R38 i «Kjøring Forbudt»\\ • Plassering av varmeposter 1000V\\ Skiftestillverk:\\ • Plassert i nordenden av skiftetomten. Fra sporveksel 102\\ • For å få frigjort skiftestillverk må sporveksel 20/35 ligge i normalstilling\\ Dette stillverket må kunne betjenes i henhold til brukerveiledning. | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | Generelt:\\ • Tillatt å skifte uten å innhente tillatelse, ref. SJN\\ • For kjøring til verksted i spor 21 må det gis tillatelse til kjøring forbi dvergsignal R38 i «Kjøring Forbudt»\\ • Plassering av varmeposter 1000V\\ Skiftestillverk:\\ • Plassert i nordenden av skiftetomten. Fra sporveksel 102\\ • For å få frigjort skiftestillverk må sporveksel 20/35 ligge i normalstilling\\ Dette stillverket må kunne betjenes i henhold til brukerveiledning. | Os-txp | | |
| **Stasjon og strekning** | | Passasjerutveksling kun i spor 1 | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | Passasjerutveksling kun i spor 1 | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | Tog bør ikke bli stående på innkjør A i tunnelen. Finnes kombinasjoner for samtidig innkjør | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | Tog bør ikke bli stående på innkjør A i tunnelen. Finnes kombinasjoner for samtidig innkjør | Os-txp | | |
| | **Frakobling av \\ kontaktledningsanlegg** | | | | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | //Dvergsignaler stilles via lokalomstillere// | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | //Dvergsignaler stilles via lokalomstillere// | Os-txp | | |