Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/06/10 12:13] chrane [Tabell] |
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/06/10 12:17] chrane [Tabell] |
| **Stasjon og strekning** | | Kirkenær er en stasjon på Solørbanen med enkelt innkjørsignal. Det er planovergang på stasjonen. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | Kirkenær er en stasjon på Solørbanen med enkelt innkjørsignal. Det er planovergang på stasjonen. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | • Bruk av C-lås\\ • Bruk av signalflagg/signallampe\\ • Oppbevaring av signalflagg og stativ\\ • Kontrollsignal før ankomstmelding mot Flisa.\\ • Rutiner ved planovergangen\\ • Stasjon gjøres ubetjent/betjent\\ • Oppbevaring av nøkkel til sikkerhetslås nr. 1\\ • Betjeningsforhold Solørbanen | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | • Bruk av C-lås\\ • Bruk av signalflagg/signallampe\\ • Oppbevaring av signalflagg og stativ\\ • Kontrollsignal før ankomstmelding mot Flisa.\\ • Rutiner ved planovergangen\\ • Stasjon gjøres ubetjent/betjent\\ • Oppbevaring av nøkkel til sikkerhetslås nr. 1\\ • Betjeningsforhold Solørbanen | Os-txp | | |
| **Frakobling av \\ kontaktledningsanlegg** | | | | | | |
| **Beredskap** | | Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser. | Os-txp | | | | **Beredskap** | | Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser. | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | Kjenne til | • Rutiner planovergang. | Os-txp | | | | **Skifteveier** | Kjenne til | • Rutiner planovergang. | Os-txp | | |
==== Kongsvinger ==== | ==== Kongsvinger ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Kongsvinger** | | | | | | | **Kongsvinger** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | Kongsvinger er en stasjon med skjermbasert stillerapparat. Stasjonen har hensettingsområde, lokstall og underlagt Norsenga tømmerterminal.\\ Egen særbestemmelse for personovergangen på stasjonen.\\ **Grensesnitt:**\\ Kongsvinger grenser til Solørbanen som er strekning med togmelding og Kongsvingerbanen som er strekning med fjernstyring.\\ **Underlagte sidespor:**\\ • Roverud sidespor km 109.30. på Solørbanen. Sikret med A-lås. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | Kongsvinger er en stasjon med skjermbasert stillerapparat. Stasjonen har hensettingsområde, lokstall og underlagt Norsenga tømmerterminal.\\ Egen særbestemmelse for personovergangen på stasjonen.\\ **Grensesnitt:**\\ Kongsvinger grenser til Solørbanen som er strekning med togmelding og Kongsvingerbanen som er strekning med fjernstyring.\\ **Underlagte sidespor:**\\ • Roverud sidespor km 109.30. på Solørbanen. Sikret med A-lås. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | **Det kan være midlertidige restriksjoner for trafikkstyring for hver rutetermin:** \\ • Gjennomgang av aktuelle restriksjoner.\\ • Maks toglengde for ekstratog er 600 meter.\\ • Det er mulig å kjøre ekstratog i annet innstilt togs rute dersom toglengde avklares med togekspeditør.\\ **Særskilte rutiner og spesialiteter:**\\ • Ingen forsignal for utkjørhovedsignalene, ref. SJN\\ • Ved deling og skjøting av togsett brukes normalt spor 1.\\ • Ved oppkjørt sporveksel 49, kan sporvekselen ikke passeres før den er kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref. SJN 1.5.5.5\\ • Sveiver til sporveksler (sveivskap ved sporveksel 49)\\ • Togsett (ikke klatrevennlig) kan hensettes/parkeres under spenningsførende KL uten vakthold i følgende spor ref. SJN:\\ o Hensette: «nysporet», spor 11-13 og spor 16\\ o Parkere: Spor 1-6 \\ I spor 16 er det plass til to type 74/75 togsett\\ • Solørbanen: \\ o Det er 545 meter med kontaktledning i sporfelt D\\ o Det kan stå materiell i sporfelt D ved inn/utkjøring fra Åbogen (retning Sverige)\\ • Bruk av vendingslister.\\ • Seksjonering av KL-anlegget. | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | **Det kan være midlertidige restriksjoner for trafikkstyring for hver rutetermin:** \\ • Gjennomgang av aktuelle restriksjoner.\\ • Maks toglengde for ekstratog er 600 meter.\\ • Det er mulig å kjøre ekstratog i annet innstilt togs rute dersom toglengde avklares med togekspeditør.\\ **Særskilte rutiner og spesialiteter:**\\ • Ingen forsignal for utkjørhovedsignalene, ref. SJN\\ • Ved deling og skjøting av togsett brukes normalt spor 1.\\ • Ved oppkjørt sporveksel 49, kan sporvekselen ikke passeres før den er kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref. SJN 1.5.5.5\\ • Sveiver til sporveksler (sveivskap ved sporveksel 49)\\ • Togsett (ikke klatrevennlig) kan hensettes/parkeres under spenningsførende KL uten vakthold i følgende spor ref. SJN:\\ o Hensette: «nysporet», spor 11-13 og spor 16\\ o Parkere: Spor 1-6 \\ I spor 16 er det plass til to type 74/75 togsett\\ • Solørbanen: \\ o Det er 545 meter med kontaktledning i sporfelt D\\ o Det kan stå materiell i sporfelt D ved inn/utkjøring fra Åbogen (retning Sverige)\\ • Bruk av vendingslister.\\ • Seksjonering av KL-anlegget. | Os-txp | | |
| **Frakobling av \\ kontaktledningsanlegg** | | | | | | | **Frakobling av \\ kontaktledningsanlegg** | Kunne lese og gjøre rede for: | Koblingsskjema for KL (fra elkraft) | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser | Os-txp | | | | **Beredskap** | | • Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | **Generelt:**\\ • Ved frigivning av lokal skifting II og III:\\ o Sporveksel 22/29 må ligge i pluss\\ • Frigi lokal skifting toppen: \\ o IV: Sporveksel 2/49 og sporveksel 51 må ligge i pluss\\ o V: Sporveksel 51 må ligge i pluss.\\ o VI: Sporveksel 51 må ligge i pluss, trykk på lokal VI vent til du får gul ramme rundt lokal IV, V og VI. Etter dette trykk på lokal V\\ • Frigi lokal I eller VII:\\ o Sporveksel 9/42 må ligge i pluss\\ • Frigi SPV 37/48 og 50:\\ o Skal normalt være frigitt\\ • Det kan ikke kjøres tog til/fra Solørbanen eller retning Grensebanen i spor 3,4 og 5 når det skiftes inn og ut fra tømmerterminalen spor 21 eller spor 22. Husk å ha sporveksel 2/49 a/c i pluss fra grensebanen.\\ • Ved skifting av arbeidsmaskin til/fra Dunderdalen S-lås 1. Husk å legge bommen.\\ • Hensetting generelt (ikke under spenningsførende KL)\\ • Hensetting av Vy sett, kjøres til/fra spor 1, 2 eller 4 og til spor 11, 12, 13 og 16 på skiftevei. Fører skifter seg inn til det sporet txp har informert om. Txp sjekker vendingsliste\\ • Plassering av varmeposter 1000V\\ \\ **Norsenga tømmerterminal:**\\ • Spor 18 /20 kjøres inn over sporveksel 18/35\\ • Sporveksel 18/35 går automatisk tilbake i pluss når feltet er fritt\\ • Spor 21/22.\\ • Husk å ha sporveksel 2/49 a/c i pluss fra grensebanen. | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | **Generelt:**\\ • Ved frigivning av lokal skifting II og III:\\ o Sporveksel 22/29 må ligge i pluss\\ • Frigi lokal skifting toppen: \\ o IV: Sporveksel 2/49 og sporveksel 51 må ligge i pluss\\ o V: Sporveksel 51 må ligge i pluss.\\ o VI: Sporveksel 51 må ligge i pluss, trykk på lokal VI vent til du får gul ramme rundt lokal IV, V og VI. Etter dette trykk på lokal V\\ • Frigi lokal I eller VII:\\ o Sporveksel 9/42 må ligge i pluss\\ • Frigi SPV 37/48 og 50:\\ o Skal normalt være frigitt\\ • Det kan ikke kjøres tog til/fra Solørbanen eller retning Grensebanen i spor 3,4 og 5 når det skiftes inn og ut fra tømmerterminalen spor 21 eller spor 22. Husk å ha sporveksel 2/49 a/c i pluss fra grensebanen.\\ • Ved skifting av arbeidsmaskin til/fra Dunderdalen S-lås 1. Husk å legge bommen.\\ • Hensetting generelt (ikke under spenningsførende KL)\\ • Hensetting av Vy sett, kjøres til/fra spor 1, 2 eller 4 og til spor 11, 12, 13 og 16 på skiftevei. Fører skifter seg inn til det sporet txp har informert om. Txp sjekker vendingsliste\\ • Plassering av varmeposter 1000V\\ \\ **Norsenga tømmerterminal:**\\ • Spor 18 /20 kjøres inn over sporveksel 18/35\\ • Sporveksel 18/35 går automatisk tilbake i pluss når feltet er fritt\\ • Spor 21/22.\\ • Husk å ha sporveksel 2/49 a/c i pluss fra grensebanen. | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner herunder sikringsskap i kjeller.\\ • Håndtering av alarmer\\ • Rutiner ved kameraovervåkning. | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner herunder sikringsskap i kjeller.\\ • Håndtering av alarmer\\ • Rutiner ved kameraovervåkning. | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | **Betjening av skjermbasert stillerapparat:**\\ Forklare og eventuelt demonstrere betjening av skjermbasert stillerapparatet herunder:\\ • Signalstilling:\\ o Dvergsignaler\\ o Hovedsignaler\\ • Betjening av sporveksler og sporsperrer\\ • Sperring av sporveksler, sporfelt og togspor\\ • S-låser og lokalomstillere herunder frigiving for lokal skifting\\ • Sporvekselvarme\\ • Betjening av knapper for:\\ o KTP\\ o Varselfelt\\ o Signalstopp\\ o Togvei D, husk å løse ut togvei D for tog som kommer inn fra Solørbanen\\ • Nødfrakobling/Strømutkobling\\ • Betjening av bomanlegget ved Kongsvinger omformerstasjon planovergang\\ • A-lås Solørbanen, frigis bare fra Kongsvinger. Husk å foreta A-signal etter frigivningen er tatt tilbake \\ • Hovedbryter mellom pc 1 og pc 2 \\ • Utførelse av ulike kryssinger\\ \\ Det er en egen brukerveiledning for Kongsvinger stasjon i ORV for sikringsanlegget som skal benyttes under opplæringen. \\ \\ **Avhengigheter i henhold til forriglingstabell**\\ • Huske hvilke togveier og skifteveier som kan stilles samtidig. Ellers andre kombinasjoner som er avhengig av hverandre. Under er det satt opp punkter som skal huskes:\\ o Innkjørtogveier\\ o Utkjørtogveier\\ o Innkjør/utkjørtogveier\\ o Skifteveier\\ o Skifteveier/togveier\\ o Sporveksler og sporsperrer/skifte og hovedtogvei\\ o Belegg/hovedtogvei\\ o Sporveksler og sporsperrer ute av kontroll/togveier\\ \\ **Feil på skjermbasert stillerapparat:**\\ • Signal som ikke kan vise kjørsignal\\ • Signaler som ikke har tidsutløst\\ • Håndtering av jordfeil\\ • Feil ved veisikringsanlegg herunder:\\ o Veibommer som ikke går opp\\ o Veibommer som ikke går ned\\ \\ **Planovergang med betjeningsskap:** \\ • Kongsvinger omformerstasjon | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | **Betjening av skjermbasert stillerapparat:**\\ Forklare og eventuelt demonstrere betjening av skjermbasert stillerapparatet herunder:\\ • Signalstilling:\\ o Dvergsignaler\\ o Hovedsignaler\\ • Betjening av sporveksler og sporsperrer\\ • Sperring av sporveksler, sporfelt og togspor\\ • S-låser og lokalomstillere herunder frigiving for lokal skifting\\ • Sporvekselvarme\\ • Betjening av knapper for:\\ o KTP\\ o Varselfelt\\ o Signalstopp\\ o Togvei D, husk å løse ut togvei D for tog som kommer inn fra Solørbanen\\ • Nødfrakobling/Strømutkobling\\ • Betjening av bomanlegget ved Kongsvinger omformerstasjon planovergang\\ • A-lås Solørbanen, frigis bare fra Kongsvinger. Husk å foreta A-signal etter frigivningen er tatt tilbake \\ • Hovedbryter mellom pc 1 og pc 2 \\ • Utførelse av ulike kryssinger\\ \\ Det er en egen brukerveiledning for Kongsvinger stasjon i ORV for sikringsanlegget som skal benyttes under opplæringen. \\ \\ **Avhengigheter i henhold til forriglingstabell**\\ • Huske hvilke togveier og skifteveier som kan stilles samtidig. Ellers andre kombinasjoner som er avhengig av hverandre. Under er det satt opp punkter som skal huskes:\\ o Innkjørtogveier\\ o Utkjørtogveier\\ o Innkjør/utkjørtogveier\\ o Skifteveier\\ o Skifteveier/togveier\\ o Sporveksler og sporsperrer/skifte og hovedtogvei\\ o Belegg/hovedtogvei\\ o Sporveksler og sporsperrer ute av kontroll/togveier\\ \\ **Feil på skjermbasert stillerapparat:**\\ • Signal som ikke kan vise kjørsignal\\ • Signaler som ikke har tidsutløst\\ • Håndtering av jordfeil\\ • Feil ved veisikringsanlegg herunder:\\ o Veibommer som ikke går opp\\ o Veibommer som ikke går ned\\ \\ **Planovergang med betjeningsskap:** \\ • Kongsvinger omformerstasjon | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| **Opplæring** | Anbefaling | Opplæringstid: minimum 3 vakter pr skift dag/kveld/natt.\\ \\ Egen brukerveiledning for Kongsvinger stasjon skal benyttes under opplæringen. \\ \\ Avsluttende stillverksprøve, varighet 1 time. Denne må være bestått, for selvstendig tjeneste. | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | Opplæringstid: minimum 3 vakter pr skift dag/kveld/natt.\\ \\ Egen brukerveiledning for Kongsvinger stasjon skal benyttes under opplæringen. \\ \\ Avsluttende stillverksprøve, varighet 1 time. Denne må være bestått, for selvstendig tjeneste. | | | |
| |
| |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | |
| **Frakobling av \\ kontaktledningsanlegg** | | | | | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
| **Stasjon og strekning** | Gkøre rede for | Nordre Tilsving\\ Suldal/Krossen og Dalane\\ Konferanseplikt Togledersentralen Bergen. (Togleder, elkraft og toginfo) Suldalen/Nordre Tilsving/Dalane (Veksel 200).\\ Txp styrer indre hovedsignal 3405 (i utkjørtogvei) mot Nodeland. \\ \\ Kristiansand stasjon har 7 togspor, det er ikke plattform spor 6 og 7.\\ Lok + vogner, sporsløyfen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Gkøre rede for | Nordre Tilsving\\ Suldal/Krossen og Dalane\\ Konferanseplikt Togledersentralen Bergen. (Togleder, elkraft og toginfo) Suldalen/Nordre Tilsving/Dalane (Veksel 200).\\ Txp styrer indre hovedsignal 3405 (i utkjørtogvei) mot Nodeland. \\ \\ Kristiansand stasjon har 7 togspor, det er ikke plattform spor 6 og 7.\\ Lok + vogner, sporsløyfen | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | Kjenne til | Kan stille utkjørhovedsignal/ indre hovedsignal fra spor 3 og 4 i «Kjør» selv om RI 2/19 (mellom spor 3 og 4) er frigitt fra stillerapparatet.\\ RI 2/19 (mellom spor 3 og 4) Kjøretøy inntil 20 meter kan skiftes igjennom «sløyfa».\\ Innkjørsignal kan stilles til sporene 1,2,3,4 og 5\\ Utkjørsignal kan stilles fra sporene 1, 2,3,4,5 og 6. \\ Veksel 200 Suldalen: Når vekselen legges lokalt er det ingen indikering på stillverket. Når lokalstiller tas tilbake går det noen sekunder før vekselen igjen kan stilles signal over.\\ Personalbytte for persontog (GoAhead). | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Kjenne til | Kan stille utkjørhovedsignal/ indre hovedsignal fra spor 3 og 4 i «Kjør» selv om RI 2/19 (mellom spor 3 og 4) er frigitt fra stillerapparatet.\\ RI 2/19 (mellom spor 3 og 4) Kjøretøy inntil 20 meter kan skiftes igjennom «sløyfa».\\ Innkjørsignal kan stilles til sporene 1,2,3,4 og 5\\ Utkjørsignal kan stilles fra sporene 1, 2,3,4,5 og 6. \\ Veksel 200 Suldalen: Når vekselen legges lokalt er det ingen indikering på stillverket. Når lokalstiller tas tilbake går det noen sekunder før vekselen igjen kan stilles signal over.\\ Personalbytte for persontog (GoAhead). | Os-txp | | |
| **Frakobling av \\ kontaktledningsanlegg** | | | | | | | **Frakobling av \\ kontaktledningsanlegg** | Kunne lese og gjøre rede for: | Koblingsskjema for KL (fra elkraft) | Os-txp | | |
| **Beredskap** | Kjenne til | Branninstruks/brannmelding.\\ Kjenne til hvor betjeningspanel for brann er i bygget.\\ Base for gult materiell | Os-txp | | | | **Beredskap** | Kjenne til | Branninstruks/brannmelding.\\ Kjenne til hvor betjeningspanel for brann er i bygget.\\ Base for gult materiell | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | Gjøre rede for | Kolsdalssporet, Havnesporet, Nordre Tilsvng og Krossen læres under befaring | Os-txp | | | | **Skifteveier** | Gjøre rede for | Kolsdalssporet, Havnesporet, Nordre Tilsvng og Krossen læres under befaring | Os-txp | | |
| **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Larvik stasjon er en stasjon på Vestfoldbanen og er underlagt Drammen toglederområde. Stasjonen har komplett sikringsanlegg med dvergsignaler og hovedsignaler. Stasjonen har område for hensetting i tilknytting til stasjonen. \\ Det er kontaktledningsanlegg på de fleste spor.\\ • Spor 1: ca. 293 meter (m/ plattform)\\ • Spor 2: ca. 293 meter (m/ plattform)\\ • Spor 3: ca. 252 meter (m/ plattform)\\ Sporene 5 – 19 (Hensettingsspor) er strømløse spor, men kan gjøres strømførende ved behov.\\ Det er planovergang i B-enden.\\ Stasjonen kobles over til fjernstyrt når den ikke er bemannet av TXP. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Larvik stasjon er en stasjon på Vestfoldbanen og er underlagt Drammen toglederområde. Stasjonen har komplett sikringsanlegg med dvergsignaler og hovedsignaler. Stasjonen har område for hensetting i tilknytting til stasjonen. \\ Det er kontaktledningsanlegg på de fleste spor.\\ • Spor 1: ca. 293 meter (m/ plattform)\\ • Spor 2: ca. 293 meter (m/ plattform)\\ • Spor 3: ca. 252 meter (m/ plattform)\\ Sporene 5 – 19 (Hensettingsspor) er strømløse spor, men kan gjøres strømførende ved behov.\\ Det er planovergang i B-enden.\\ Stasjonen kobles over til fjernstyrt når den ikke er bemannet av TXP. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | Forklare og eventuelt demonstrere | Togframføring med kryssinger hver time fra kl. 7.30 til kl. 23.30 utgjør det daglige trafikkbilde på Larvik.\\ \\ Togframføring:\\ • Spor 1 og 3 brukes som regel til normal togframføring og spor 2 brukes som regel for andre tog enn passasjertog, som f.eks. arbeidstog.\\ • Beskriv og demonstrer, s-lås, sporsperre og lokale omstillere på Larvik, samt begrensinger ved bruk av disse.\\ • Beskriv og demonstrer bruk av planovergang på Larvik stasjon.\\ \\ Annet\\ • Beskriv og forklar skjematisk plan og forriglingstabell.\\ • Forklar prosedyren ved bruk av «signal stopp»\\ • Beskriv og forklar prosedyrene ved koble stasjonen over til fjernstyrt/stasjonsstyrt (Hvilke avhengigheter finnes det for som muliggjør denne prosedyren). | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Forklare og eventuelt demonstrere | Togframføring med kryssinger hver time fra kl. 7.30 til kl. 23.30 utgjør det daglige trafikkbilde på Larvik.\\ \\ Togframføring:\\ • Spor 1 og 3 brukes som regel til normal togframføring og spor 2 brukes som regel for andre tog enn passasjertog, som f.eks. arbeidstog.\\ • Beskriv og demonstrer, s-lås, sporsperre og lokale omstillere på Larvik, samt begrensinger ved bruk av disse.\\ • Beskriv og demonstrer bruk av planovergang på Larvik stasjon.\\ \\ Annet\\ • Beskriv og forklar skjematisk plan og forriglingstabell.\\ • Forklar prosedyren ved bruk av «signal stopp»\\ • Beskriv og forklar prosedyrene ved koble stasjonen over til fjernstyrt/stasjonsstyrt (Hvilke avhengigheter finnes det for som muliggjør denne prosedyren). | Os-txp | | |
| **Frakobling av \\ kontaktledningsanlegg** | | | | | | | **Frakobling av \\ kontaktledningsanlegg** | Kunne lese og gjøre rede for: | Koblingsskjema for KL (fra elkraft) | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | • Prosedyrer ved topphendelser eller uønskede hendelser, samt varslingsrutiner. \\ • Brannslukningsutstyr er plassert rundt omkring i bygget, samt førstehjelpsutstyr plassert i TXP lokalet. | Os-txp | | | | **Beredskap** | | • Prosedyrer ved topphendelser eller uønskede hendelser, samt varslingsrutiner. \\ • Brannslukningsutstyr er plassert rundt omkring i bygget, samt førstehjelpsutstyr plassert i TXP lokalet. | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | • Lokal skifting:\\ o Lokal I: Frigjør området LVK retning Lauve\\ o Lokal II: Frigjør området LVK retning Martineåsen / Porsgrunn.\\ o Lokal III: Kun for skifting mellom spor 4/5 og spor 7, da er sporveksel 11 sperret for omlegging, fordi da kan man ha togframføring på de andre sporene.\\ • Ved bruk av Lokal I, så må Sp.1/SPV være i avlagt stilling.\\ • Ved bruk av Lokal I for området retning Lauve, så må SP 2 være i avlagt stilling.\\ • Lokal 2 for område retning Martineåsen (SP 2 være i avlagt stilling).\\ • Ved skifting over passasjerovergangen mellom spor 1 og 2, så er fører selv ansvarlig på å passe på overgangen.\\ • Skifting av doble togsett må gjøres i retning Lauve.\\ • Skifting av enkle togsett kan gjøres i retning Martineåsen:\\ o Legg ned vegbommen ned først, så still dvergsignal. Dersom skiftet skal ha en lengre pause før den skal skiftes inn igjen, sett vegbomhendelen i midtstilling umiddelbart. Dersom skiftet skal tilbake til spor umiddelbart, sett i midtstilling når du har stilt ny skiftevei. | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | • Lokal skifting:\\ o Lokal I: Frigjør området LVK retning Lauve\\ o Lokal II: Frigjør området LVK retning Martineåsen / Porsgrunn.\\ o Lokal III: Kun for skifting mellom spor 4/5 og spor 7, da er sporveksel 11 sperret for omlegging, fordi da kan man ha togframføring på de andre sporene.\\ • Ved bruk av Lokal I, så må Sp.1/SPV være i avlagt stilling.\\ • Ved bruk av Lokal I for området retning Lauve, så må SP 2 være i avlagt stilling.\\ • Lokal 2 for område retning Martineåsen (SP 2 være i avlagt stilling).\\ • Ved skifting over passasjerovergangen mellom spor 1 og 2, så er fører selv ansvarlig på å passe på overgangen.\\ • Skifting av doble togsett må gjøres i retning Lauve.\\ • Skifting av enkle togsett kan gjøres i retning Martineåsen:\\ o Legg ned vegbommen ned først, så still dvergsignal. Dersom skiftet skal ha en lengre pause før den skal skiftes inn igjen, sett vegbomhendelen i midtstilling umiddelbart. Dersom skiftet skal tilbake til spor umiddelbart, sett i midtstilling når du har stilt ny skiftevei. | Os-txp | | |