Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/06/10 12:32] chrane [Tabell] |
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/08/19 15:15] chrane [Tabell] |
==== Jaren ==== | ==== Jaren ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Jaren** | | | | | | | **Jaren** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Jaren er en stasjon med stillverk på strekning med togmelding.\\ Stasjonen er for tiden under ombygging og man må til enhver tid holde seg oppdatert på gjeldende sirkulærer. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Jaren er en stasjon med stillverk på strekning med togmelding.\\ Stasjonen er for tiden under ombygging og man må til enhver tid holde seg oppdatert på gjeldende sirkulærer. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | Spesielle forhold | • Rød stiller på stillverk sikrer sporvekslene 2 og 9a/c i normalstilling. Dvergsignal R2 viser da signal 46A «frigitt for lokal skifting»\\ • Forklare funksjonen til forbikoblingsknappen\\ • Parkering av ikke klatrevennlig togsett: Kun tillatt i spor 2 og 4 hvis det ikke er vakthold. Gjeldende bestemmelser om parkering/hensetting vil bli oppdatert med sirkulærer og i SJN. \\ • Vendingslister\\ • Rutiner ved bruk av planovergangstelefon | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Spesielle forhold | Forklare funksjonen til forbikoblingsknappen | Os-txp | | |
| **Frakobling av \\ kontaktledningsanlegg** | Kunne lese og gjøre rede for: | Koblingsskjema for KL (fra elkraft) | Os-txp | | | | | | Parkering av ikke klatrevennlig togsett er kun tillatt i spor 4 hvis det ikke er vakthold. Gjeldende bestemmelser om parkering/hensetting vil bli oppdatert med sirkulærer og i SJN. | | | |
| **Beredskap** | | Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser | Os-txp | | | | | | Vendingslister | | | |
| **Skifteveier** | | Det er egne skiftenummer xx – xx for Jaren | Os-txp | | | | | | Rutiner ved bruk av planovergangstelefon | | | |
| **Tekniske systemer** | | • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner\\ • Håndtering av alarmer | Os-txp | | | | **Frakobling av \\ kontaktledningsanlegg** | Kunne lese og gjøre rede for: | Koblingsskjema for KL (fra elkraft) | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Indikering på veisikringsanlegg ved Gran. | Os-txp | | | | **Beredskap** | | Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ Gjøre rede for | Ved kryssing: Det første toget som kommer tas inn i spor 1. Sperring av personovergang. Låsing og åpning av port til mellomplattform. Fører holder dørene lukket for tog i spor 2, inntil tog i spor 1 har kjørt. | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | Det er egne skiftenummer xx – xx for Jaren | Os-txp | | |
| **Opplæring** | Anbefaling | 1 dag for erfarne togekspeditører \\ Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede \\ Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | Betjening av høyttaleranlegg | Os-txp | | |
| | | | Registrering i TIOS/TPR og FIDO | | | |
| | | | Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner | | | |
| | | | Håndtering av alarmer | | | |
| | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | Indikering på veisikringsanlegg ved Gran. | Os-txp | | |
| | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ \\ \\ Gjøre rede for | Spor 2 brukes, i størst mulig grad, til tog retning Oslo. Spor 3 brukes, i størst mulig grad, til tog retning Gjøvik. | Os-txp | | |
| | | | Ved kryssing: Ved kryssing av persontog bør tog fra spor 2 kjøre først, før kjøretillatelse til tog i spor 3 gis. | | | |
| | | | Det benyttes en midlertidig bro fra plattform 1 til mellomplattform (spor 2). Broen er stengt med grind/port som txp åpner og lukker etter behov. | | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | 1 dag for erfarne togekspeditører \\ Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede \\ Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør | Os-txp | | |
==== Kirkenær ==== | ==== Kirkenær ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Stasjon og strekning** | Beskriv | Ørtfjell st. ligger ved km 534,63 på Nordlandsbanen.\\ Driftsform: Strekning med togmelding.\\ Enkelt innkjørsignal.\\ Ingen utveksling av passasjerer. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskriv | Ørtfjell st. ligger ved km 534,63 på Nordlandsbanen.\\ Driftsform: Strekning med togmelding.\\ Enkelt innkjørsignal.\\ Ingen utveksling av passasjerer. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | Kjenne til | Bruk av C-lås. Oppbevaring av sikkerhetslåsnøkkel nr. 1,\\ og reserve kontrollåsnøkler.\\ Bruken av signaltelegraf og kontrollsignal ved togs ankomst. | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Kjenne til | Bruk av C-lås. Oppbevaring av sikkerhetslåsnøkkel nr. 1,\\ og reserve kontrollåsnøkler.\\ Bruken av signaltelegraf og kontrollsignal ved togs ankomst. | Os-txp | | |
| **Frakobling av \\ kontaktledningsanlegg** | | | | | | |
| **Beredskap** | Kjenne til | Endret beredskap gis av Togleder via FIDO\\ Tilkalling av nødvendig personale via Fron eller vakttelefon TXP.\\ Alle avvik går via Togleder. | Os-txp | | | | **Beredskap** | Kjenne til | Endret beredskap gis av Togleder via FIDO\\ Tilkalling av nødvendig personale via Fron eller vakttelefon TXP.\\ Alle avvik går via Togleder. | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | Kjenne til | Sporarragementet. Kun en avgreningssporveksel ut fra hovedspor.\\ Skifteveier til malmtoget.\\ Ang skifting av malmtoget – se SJN 6.6.8. | Os-txp | | | | **Skifteveier** | Kjenne til | Sporarragementet. Kun en avgreningssporveksel ut fra hovedspor.\\ Skifteveier til malmtoget.\\ Ang skifting av malmtoget – se SJN 6.6.8. | Os-txp | | |
| **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | • Endestasjon på Raumabanen, 457,28 km fra Oslo. 4,2 m.o.h\\ • Strekning med togmelding\\ • Komplet sikringsanlegg med hovedsignal og indre hovedsignal | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | • Endestasjon på Raumabanen, 457,28 km fra Oslo. 4,2 m.o.h\\ • Strekning med togmelding\\ • Komplet sikringsanlegg med hovedsignal og indre hovedsignal | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | Forklare og eventuelt demonstrere | • Godsterminal og lokstall\\ • Sporvekselvarme (styres av Spordrift)\\ • Stasjonen gjøres betjent/ubetjent\\ • Plattform til spor 1 og 2\\ • Varmeposter 100/400 V\\ • Dieselfylling mot lokstall\\ • Hensettingsspor\\ • 2 togspor i tillegg til godsterminal\\ • Fungerende svingskive | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Forklare og eventuelt demonstrere | • Godsterminal og lokstall\\ • Sporvekselvarme (styres av Spordrift)\\ • Stasjonen gjøres betjent/ubetjent\\ • Plattform til spor 1 og 2\\ • Varmeposter 100/400 V\\ • Dieselfylling mot lokstall\\ • Hensettingsspor\\ • 2 togspor i tillegg til godsterminal\\ • Fungerende svingskive | Os-txp | | |
| **Frakobling av \\ kontaktledningsanlegg** | Kunne lese og gjøre rede for: | Koblingsskjema for KL (Fra elkraft) | | | | |
| **Beredskap** | | • Brannslukningsutstyr fordelt i hele bygget\\ • Førstehjelpsutstyr hos TXP | Os-txp | | | | **Beredskap** | | • Brannslukningsutstyr fordelt i hele bygget\\ • Førstehjelpsutstyr hos TXP | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
==== Mal tabell ==== | ==== Mal tabell ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **x-stasjon** | | | | | | | **x-stasjon** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | |
| **Frakobling av \\ kontaktledningsanlegg** | | | | | | | **Frakobling av \\ kontaktledningsanlegg** <color #ed1c24>Hvis det er kjøreledning på stasjon</color> | | | | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | |
| **Opplæring** | Anbefaling | | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
| |