Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/09/16 09:15] chrane |
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2021/09/17 08:57] chrane [Tabell] |
==== Drammen ==== | ==== Drammen ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Drammen** | | | | | | | **Drammen** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | • Drammen stasjon er en grensestasjon som grenser til tre fjernstyrte strekninger, Drammen-Asker, Drammen-Kobbervik og Drammen-Gulskogen \\ • Stasjonen betjenes med Vicos skjermbasert stillverk.\\ • Stasjonen består av seks togspor, alle med plattform bortsett fra spor seks.\\ • Alle sporene har KL-anlegg.\\ • På stasjonen er det tre hensettingsområder, Sundhaugen 2-6, Skamarken 22-27 og Skamarken 30-32.\\ • På stasjonen er det ett snuspor, Skamarken 20. Det er ikke tillatt å hensette materiell på Skamarken 20.\\ • Det er to områder for skifting og hensetting av gods, Tangen og godsterminalen Åkeren/Nybyen, i tillegg til et verkstedområde og en større godsbanegård, Sundland.\\ • Utover dette er det ett sidespor, Holmen. Dette ligger på fjernstyrt strekning | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | | | Sporlengder spor 1 – 6:\\ • Spor 1: 233 meter\\ • Spor 2: 255 meter\\ • Spor 3: 235 meter\\ • Spor 4: 224 meter\\ • Spor 5: 245 meter\\ • Spor 6: 197 meter\\ \\ Sporlengder Skamarken:\\ • Spor 20: 225 meter\\ • Spor 22: 116 meter\\ • Spor 24: 116 meter\\ • Spor 26: 114 meter\\ • Spor 27: 114 meter\\ • Spor 30: 226 meter\\ • Spor 31: 226 meter\\ \\ Sporlengder Sundhaugen:\\ • Spor 2: 285 meter (mellom R6-R91)\\ • Spor 3: 205 meter (mellom R8-R89) \\ • Spor 4: 160 meter (mellom R10-R87) \\ • Spor 5: 135 meter (mellom R88-R85) \\ • Spor 6: 215 meter (mellom R90-R93) | | | |
| **Frakobling av kontaktledningsanlegg** | Kunne lese og gjøre rede for: | Koblingsskjema for KL (fra elkraft) | Os-txp | | | | | | Sundand:\\ • Sundland er en godsbanegård underlagt Drammen stasjon.\\ • Sundland tituleres `Stillverket` og betjenes av driftsoperatører og txp-er.\\ • Skifting til og fra Sundland gjøres etter avtale mellom stillverket og txp Drammen. Ved skifting til spor 2, 3 og 11 må Sundland bekrefte anmodning og frigi spor før dvergsignal R95 kan stilles i kjøring tillatt.\\ • Skifting til øvre ende i verkstedområdet avtales med Sundland. | | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | | | Verkstedområdet:\\ • Driftes av Mantena og styres av skiftekoordinator.\\ • Det skiftes lokalt inne på området.\\ • Skifting til verkstedet gjøres etter avtale med skiftekoordinator.\\ • Skifting fra verkstedet gjøres på anmodning til txp Drammen fra dverg R76.\\ • Ved dverg R76 finnes en håndstilt sporveksel. Det er viktig at denne legges i korrekt stilling. Den kan overses av førere som ikke er godt kjent i området. | | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | | | Sundhaugen: \\ • Benyttes til hensetting, deling og skjøting.\\ • Det er viktig at Sundhaugen ikke sperres. Det skal alltid være ett spor ledig for gjennomkjøring.\\ • Sundhaugen 6 har serviceplattform.\\ • Ved behov for saksing til Sundhaugens øvre ende skal det ikke skiftes mot verkstedområdet, men avtales lån av spor for vending med Sundland. | | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | | | Godsterminalen Nybyen/Åkeren:\\ • Godsterminalen består av to spor uten KL-anlegg.\\ • Det skiftes på dvergsignal til venstre spor (Nybyen).\\ • For skifting til høyre spor (Åkeren) skal fører anmode om lokal skifting.\\ • For at lokal skifting til Åkeren skal innfris, må skift stoppe foran dvergsignal R45, før denne settes i kjøring forbudt. | | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | | | Skamarken 20:\\ • Snuspor med plass til dobbeltsett.\\ • Tilgang kun fra stasjonens spor 2-6. \\ • Ikke tillatt brukt til hensetting.\\ • Sentralstilt sporveksel med tilhørende sporsperre V\\ \\ Skamarken 22-27:\\ • Benyttes til hensetting.\\ • Plass til enkeltsett.\\ • Tilgang kun fra stasjonens spor 2-6.\\ • Lokalstilte sporveksler med tilhørende sporsperre IV.\\ \\ Skamarken 30-32:\\ • Plass til dobbeltsett.\\ • Tilgang kun fra stasjonens spor 6.\\ • Lokalstilt sporveksel 35 deler spor 30 og 31.\\ • Lokalstilt sporveksel 33 deler spor 31 og 32.\\ • Grunnet kort sporlengde på spor 6 vil ikke togvei løses ut automatisk ved kjøring av tomtog til Drammen fra stasjonens A-ende. Tomtog stoppes ved dverg R17 i spor 6 dersom dette skal skiftes til Skamarken 30-32. Txp løser ut togvei manuelt. | | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | | | Tangen:\\ • Tangen består av tre spor uten KL-anlegg. Området benyttes av godsoperatører til hensetting.\\ • Adkomst kun fra stasjonens spor 1.\\ • Det er en låst port til området. Skiftepersonalet har nøkkel til porten. | | | |
| **Opplæring** | Anbefaling | | | | | | | | Holmen: \\ • Sidespor på fjernstyrt strekning mellom Drammen og Brakerøya.\\ • Sporveksel til Holmen betjenes av togleder.\\ • Signaler til og fra Holmen stilles av txp Drammen.\\ • Kjøring til og fra Holmen avtales mellom txp Drammen og togleder. | | | |
| | **Trafikkstyring** | Forklare og eventuelt demonstrere | • Trafikkbildet på Drammen stasjon er sammensatt av persontrafikk, godstrafikk og tomtogkjøring i tillegg til skifting og hensetting.\\ • Trafikken avvikles med hovedsignaler og dvergsignaler.\\ • Spor 1-5 benyttes til persontrafikk, tomtog, godstog og skifting, deling og skjøting.\\ • Spor 6 benyttes til til tomtog, skifting, deling og skjøting. \\ • I stasjonens A-ende er det en planovergang som krysser alle spor til plattform. Denne skal ikke benyttes av reisende/publikum. Ved arbeid i eller ved spor innhentes tillatelse til å krysse overgangen fra txp. | Os-txp | | |
| | | Forklare og eventuelt demonstrere | Annet\\ • Følgende skiftenumre benyttes av operatører i Drammen: \\ - K2: 39404, 39405, 39406\\ - Grenland Rail: 39402, 39403\\ - Cargo Net: 39400\\ - Green Cargo: 39410, 39411 | | | |
| | **Frakobling av kontaktledningsanlegg** | Kunne lese og gjøre rede for: | Koblingsskjema for KL (fra elkraft) | Os-txp | | |
| | **Beredskap** | | • Prosedyrer ved topphendelser eller uønskede hendelser, samt varslingsrutiner. \\ • Brannslukningsutstyr er plassert i lokalet.\\ • Førstehjelpsutstyr er plassert i lokalet. | Os-txp | | |
| | **Skifteveier** | Gjøre rede for | • Drammen stasjon har 73 dvergsignaler som alle kan benyttes til skifting. Dette gir et stort antall muligheter for forskjellige skifteveier.\\ • Lokal skifting:\\ - Lokalområde 2: Frigir Nybyen/Åkeren.\\ - Lokalområde 5: Frigir Sundhaugen | Os-txp | | |
| | **Tekniske systemer** | Gjøre rede for | • Vicos skjermbasert stillverk, FIDO, slaveskjermer, TIOS og Frequentis togradio. \\ • Gjøre rede for hvordan disse brukes i arbeidshverdagen.\\ • Frakobling på Drammen stasjon kan seksjoneres. Ved frakobling skal koblingsbilde og elsikerhetsplan uten unntak foreligge. | Os-txp | | |
| | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | • Være kjent med prosedyrer og hvilke spor de forskjellige togseriene bruker på stasjonen\\ • Være kjent med hvilke hensettingsspor som brukes til de forskjellige togene i forbindelse med kortvarig og lengre hensetting, deling og skjøting.\\ • Ha god dialog med togleder, stillverket Sundland, skiftekoordinator, Drops, ombordpersonale.\\ • Legge sporveksler for skiftevei i riktig stilling før skifting.\\ • Være kjent med lokale navn på stasjonen og områdene rundt. | Os-txp | | |
| | **Opplæring** | Anbefaling | • 6-8 uker. \\ • Nytilsatte følger en erfaren txp gjennom hele opplæringsperioden.\\ • Etter gjennomført opplæring skal det avlegges prøve før selvstendig tjeneste og betjening av Vicos.\\ • Ved behov: Selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren txp.\\ • 6-8 uker. \\ • Nytilsatte følger en erfaren txp gjennom hele opplæringsperioden.\\ • Etter gjennomført opplæring skal det avlegges prøve før selvstendig tjeneste og betjening av Vicos.\\ • Ved behov: Selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren txp. | | | |
| |
==== Drevvatn ==== | ==== Drevvatn ==== |
==== Glåmos ==== | ==== Glåmos ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Glåmos** | | | | | | | **Glåmos** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | • Ligger å Rørosbanen mellom Røros og Haltdalen.\\ • Strekninger med togmelding. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Forklare og eventuelt demonstrere | • PC og telefon(GSMR) må tas med fra Røros\\ • Togmeldingsbok oppbevares i skuff på txp bord.\\ • Nøkkel til ytterdør ligger i boks på yttersiden av kontoret, åpnes med A14 nøkkel.\\ • Enkelt innkjørsignal\\ • 1 sikra PLO inne på stasjonen sør for stasjonsbygningen.\\ • 2 spor og en plattform til spor 1.\\ • C lås(nøkkel oppbevares i kodelås inne på kontoret)\\ • Ingen vekselvarme\\ • Skap til stillerapparat 1 og 2 åpnes med firkantnøkkel. | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | • Brannslukningsutstyr og førstehjelp på kontoret. | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | • Txp betjener hendler til stillerapp.3 | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | Praksis ved kryssing. | Os-txp | | |
| **Opplæring** | Anbefaling | | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | 1 dag | | | |
| |
==== Gran ==== | ==== Gran ==== |
==== Haltdalen ==== | ==== Haltdalen ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Haltdalen** | | | | | | | **Haltdalen** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar | Pensum - referanser | | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar | Pensum - referanser | |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | | • Ligger å Rørosbanen mellom Røros og Singsås.\\ • Strekninger med togmelding. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | | • Li\\ • S\\ • Li\\ • S\\ • Li\\ • S\\ • Li\\ • S | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | | Os-txp | | |
| **Opplæring** | Anbefaling | | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | | | | |
| |
==== Hamar ==== | ==== Hamar ==== |
==== Singsås ==== | ==== Singsås ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Singsås** | | | | | | | **Singsås** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | | | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | • Ligger å Rørosbanen mellom Røros og Støren.\\ • Strekninger med togmelding. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Forklare og eventuelt demonstrere | • Nøkkel til ytterdør ligger i boks på ytterveggen av kontoret, åpnes med A14 nøkkel.\\ • Enkelt innkjørsignal.\\ • 1 sikra PLO inne på stasjonen sør for stasjonsbygningen.\\ • 2 spor og en plattform til spor 1.\\ • C-lås(nøkkel oppbevares i kodelås inne på kontoret).\\ • Ingen vekselvarme.\\ • Skap til stiller apperat 1 og 2 åpnes med firkantnøkkel. | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | | Os-txp | | | | **Beredskap** | | Brannslukningsutstyr og førstehjelputstyr på kontoret. | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | Txp betjener hendler til stillerapp. 3 | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | | | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | Kjenne til\\ Gjøre rede for | Praksis ved kryssing | Os-txp | | |
| **Opplæring** | Anbefaling | | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | 1 dag | | | |
| |
| |