Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2022/06/07 09:46] chrane [Tabell] |
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_av_togekspeditoer_paa_nye_stasjoner_saerskilte_forhold [2022/06/07 09:58] chrane [Tabell] |
==== Roa ==== | ==== Roa ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| **Roa** | | | | | | | **Roa** | | | | | |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Roa stasjon grenser til 2 fjernstyrte strekninger og 1 strekning med togmelding. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Stasjon og strekning** | Beskrivelse | Roa stasjon grenser til 2 fjernstyrte strekninger og 1 strekning med togmelding. | Os-txp | Lokale bestemmelser i ORV\\ Lokale bestemmelser i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | Spesielle forhold | • Ved oppkjørt sporveksel: Sporveksel 8 og 13 kan ikke passeres før den har blitt kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Togekspeditør har ikke sveiv til disse sporvekslene. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref. SJN 1.5.5.5\\ • Parkering av ikke klatrevennlig togsett: Kun tillatt i spor 4 hvis det ikke er vakthold\\ • Bevoktning av personovergang til spor 2 og 3\\ • Rutiner ved bruk av planovergangstelefon\\ • Det er 3 forskjellige nødfrakoblingssløyfer på Roa | Os-txp | | | | **Trafikkstyring** | Spesielle forhold | • Ved oppkjørt sporveksel: Sporveksel 8 og 13 kan ikke passeres før den har blitt kontrollert av ansvarlig vedlikeholdsenhet. Togekspeditør har ikke sveiv til disse sporvekslene. Manuell omlegging av sporveksler med 3 eller flere drivmaskiner, og sporveksler med bevegelige kryss-spiss kan kun utføres av personale med opplæring og godkjenning til dette ref. SJN 1.5.5.5\\ • Bevoktning av personovergang til spor 2 og 3\\ • Rutiner ved bruk av planovergangstelefon\\ • Det er 3 forskjellige nødfrakoblingssløyfer på Roa | Os-txp | | |
| **Frakobling av \\ kontaktledningsanlegg** | Kunne lese og gjøre rede for: | Koblingsskjema for KL (fra elkraft) | Os-txp | | | | **Frakobling av \\ kontaktledningsanlegg** | Kunne lese og gjøre rede for: | Koblingsskjema for KL (fra elkraft) | Os-txp | | |
| **Beredskap** | | Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser. | Os-txp | | | | **Beredskap** | | Kunne tilkalle nødvendig personell ved uønskede hendelser. | Os-txp | | |
| **Skifteveier** | | Det er mulighet for å dele stasjonen slik at man kan ha både frigitt for lokal skifting og kjøre tog på andre deler av stasjonen.\\ \\ Det er egne skiftenummer xx – xx for Roa. | Os-txp | | | | **Skifteveier** | | Det er mulighet for å dele stasjonen slik at man kan ha både frigitt for lokal skifting og kjøre tog på andre deler av stasjonen.\\ \\ Det er egne skiftenummer xx – xx for Roa. | Os-txp | | |
| **Tekniske systemer** | Gjøre rede for | • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner\\ • Håndtering av alarmer | Os-txp | | | | **Tekniske systemer** | Gjøre rede for | • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner\\ • Håndtering av alarmer | Os-txp | | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | | | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | Os-txp | | |
| **Anbefalt praksis** | | | Os-txp | | | | **Anbefalt praksis** | | Gjøre rede for hvilke togspor som er mest hensiktsmessig å benytte i ulike situasjoner for å sikre effektiv trafikkavvikling. | Os-txp | | |
| **Opplæring** | Anbefaling | 1 dag for erfarne togekspeditører. \\ Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede. \\ Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | | | **Opplæring** | Anbefaling | 1 dag for erfarne togekspeditører. \\ Minimum 1 vakt av hver type dag/kveld/natt for nyutdannede. \\ Ved behov 1 dag selvstendig tjeneste under oppsyn av erfaren togekspeditør. | | | |
| | | | Befaring: | | | |
| | | Forklare og ev demonstrere | Betjening av stillverk:\\ Betjening av stillerapparatet herunder:\\ • Signalstilling\\ • Utførelse av kryssing\\ • S-låser og lokalomstillere\\ • Sporvekselvarme\\ • Forbikoblingsknapper\\ • Avhengigheter i stillverket | | | |
| | | Kunne forklare og demonstrere | Bruk av Vicos-skjerm | | | |
| | | | Feil på stillverk:\\ • Signal som ikke kan vise kjørsignal\\ • Jordfeil\\ • Skifte av pærer i stillverk | | | |
| | | | Skifting:\\ • Gjennomgang av praksis og rutiner\\ • Hensetting\\ • Skiftenummer | | | |
| | | Forklare og ev. demonstrere: | Andre oppgaver for txp Roa:\\ • Betjening av høyttaleranlegg\\ • Registrering i TIOS/TPR og FIDO\\ • Gjennomgang av togordning\\ • Erkjennelse og fordeling av sirkulærer\\ • Gjennomgang av aktuelle særbestemmelser\\ • Plassering av sikringer og andre relevante installasjoner\\ • Håndtering av alarmer\\ • Rutiner for låsing/åpning av venterom | | | |
| |
| |