Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjonNeste revisjonBegge sider neste revisjon |
lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_for_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_saerskilte_forhold [2021/04/27 13:19] – [Tabell] chrane | lp_tr:reviderte_planer:lokal_opplaeringsplan_for_togledere_ved_trafikkstyringssentralen_saerskilte_forhold [2021/08/11 11:57] – [Tabell] chrane |
---|
| |
| |
==== TSS Bergen - særskilte lokale forhold ==== | ==== TSS Sør/vest - særskilte lokale forhold ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px,"}} |
| |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| **Toglederområde og strekning** | | Vite hvilke området som styres fra trafikkstyringssentralen i Drammen. | | Lokale bestemmelser i ORV\\ Særegenheter og informasjon i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | | | **Toglederområde og strekning** | Kjenne til grunnleggende informasjon om strekningen | • Strekninger som styres av sentralen\\ • Tilstøtende toglederområder\\ • Driftsformer\\ • Deteksjonssystemer\\ • Dobbeltspor | | Lokale bestemmelser i ORV\\ Særegenheter og informasjon i TOK\\ Lokale bestemmelser i Trasé\\ Lokale bestemmelser i SJN | |
| **Trafikkstyring** | | | | Lokale forhold i SJN kap 4 og 5 + TOK. | | | Stasjoner | | • Betjente stasjoner\\ • Stasjoner med samtidig innkjør og krav til dette\\ • Sporveksler med ulike begrensninger:\\ o Sporveksler som ikke er oppkjørbare\\ o Sporveksler med bevegelig kryss-spiss\\ o Siemens og Alstom-sporveksler som må legges om daglig\\ • Begrensninger ved grensestasjonene når de tidvis ikke er betjent av txp\\ o Begrenset fjernstyring av Ål og Myrdal\\ o Ingen fjernstyring av Voss, Kristiansand og Nelaug | | SJN\\ SJN 2.12\\ \\ SJN 2.8\\ SJN 2.22\\ \\ TOK\\ \\ S-sirk 108-2018 / TOK (Ål) | |
| **Beredskap** | | | | | | | Holdeplasser | | • Holdeplasser og stoppesteder i området.\\ • Spesielle forhold knyttet til holdeplasser og kundenes bevegelsesmønster. | | SJN | |
| **Skifteveier** | | | | | | | **Trafikkstyring** | | • Spesielle forhold knyttet til stasjoner og kundenes bevegelsesmønster \\ o Kryssingsinstrukser, retningsdrift og foretrukket sporbruk\\ Spesielle forhold ved personoverganger\\ Utfordringer ved kryssing på Dale, Gol og Geilo\\ • Stigning og fall som påvirker godstog\\ • Stasjoner med stigning som kan påvirke BM73 med færre motorer\\ • Bruk av aksjonskort.\\ • Utfordringer med dobbeltsett utover det som står beskrevet i kryssingsinstruksene. \\ o Avlåsing av togsett på Nærbø\\ o Manglende middel på Varhaug og Hellvik\\ • Rasfare\\ o Rasvarslingsanlegg, evt avhengighet til hovedsignaler.\\ o Rasutsatte strekninger.\\ o Strekninger med særskilt hastighet grunnet rasfare. \\ • Arna:\\ o Begrensede kryssingsmuligheter Arna Vest\\ • Nordre tilsving:\\ o Rutine for snuing av togsett\\ o Grensesnitt Txp Kristiansand og togleder | | Lokale forhold i SJN kap 4 og 5 + TORV kryssingsinstrukser\\ \\ \\ \\ TOK\\ TOK\\ ORV Aksjonskort\\ \\ \\ \\ \\ \\ SJN / TOK\\ SJN 2.4\\ SJN 2.3\\ \\ TOK / opplæringsmateriell\\ \\ SJN særbestemmelser\\ SJN særbestemmelser\\ OK. | |
| **Tekniske systemer** | | | | | | | Veisikringsanlegg | | • Plassering og sikringstype på veisikringsanlegg.\\ • Spesielle forhold knyttet til planoverganger og kundenes bevegelsesmønster.\\ o Finse plo.\\ o BUES-anlegg Stanghelle og Saghaug\\ • Veisikringsanlegg som må betjenes manuelt ved kjøring på muntlig kjøretillatelse.\\ • Stasjoner hvor bommen må legges manuelt ved lange godstog.\\ o Helleland: Ca 220m mellom utkjør L/N og plo.\\ o Evanger: 418m mellom utkjør M/O og plo. \\ o Stanghelle: 695m mellom utkjør L/N og plo.\\ • Utfordringer med planovergangene på Orstad | | SJN\\ \\ \\ \\ \\ VICOS\\ \\ SJN / TOK\\ \\ \\ \\ TOK | |
| **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | | | | | | **Beredskap** | | • Varmgangsdetektorer Gravhalsen\\ • Vindmåler i Hægbostad og Kvineshei tunneler\\ • Samarbeid med snøkoordinator på Finse\\ • Nødtelefoner Finsetunnelen og Gråskallen\\ • Hvilke områder dekker de ulike beredskapsvaktene, og hvor finner man telefonnummer til disse?\\ • Rutine ved påkjørsel av jernbanebro på Ganddal.\\ • Stasjonering av arbeidstog og ulike skinnegående beredskapsressurser\\ o Vannvogn, beredskapsvogn og Di8\\ • I hovedsak ikke tilgjengelig med bil mellom Mjølfjell og Haugastøl på Bergensbanen.\\ • Særskilte brannobjekt \\ • Stoppested for farlig gods | | Beredskapsportalen\\ STY-dok for Snøkoordinator\\ Liste i sentralen\\ \\ Instruks i TOK\\ TOK\\ \\ \\ \\ Beredskapsportalen\\ Beredskapsportalen | |
| **Anbefalt praksis** | | | | | | | **Skifteveier**\\ (sidespor og skifteområder) | | • Skifteområde Voss – Palmafoss:\\ o Også beredskapsterminal for gods\\ • Soknabruket sidespor\\ • Gamle Vossebanen (Tunestveit) sidespor\\ • Tømmerterminal på Nesbyen\\ • Vatnestraum sidespor (Voss vann)\\ • Orstad:\\ o Hvordan foregår skifting på Orstad godsterminal?\\ o Hvor hensetter de ulike foretakene materiell?\\ • Bergen godsterminal | | SJN særbestemmelser\\ ORV Aksjonskort\\ SJN særbestemmelser\\ SJN særbestemmelser\\ \\ \\ \\ \\ \\ SJN særbestemmelser | |
| **Opplæring** | | | | | | | (skifting og hensetting) | | • Tillatt å skifte på dvergsignal uten tillatelse på Sandnes.\\ • Samspillet med Go Ahead om skifteplaner i Stavanger og Egersund\\ • Hensetting/parkering under spenningsførende kontaktledningsanlegg\\ • Plassering, antall, begrensinger og avhengigheter for varmeposter.\\ • Bergen:\\ o Skifting på godsterminalen\\ o Skifting på Havnebanen Nord (Skansen tunnel)\\ o Hensetting spor 8 og 93\\ • Skifting mellom Stavanger og hhv driftsbanegården og Kvalaberg | | SJN 2.13\\ \\ SJN 2.9\\ SJN 2.15 / TOK / Instruks i TOK\\ \\ SJN særbestemmelser\\ SJN særbestemmelser\\ SJN særbestemmelser | |
| | **Tekniske systemer** | | • Må ikke bruke automatisk gjennomgangsdrift på Finse og Bulken\\ • ATL må ikke brukes på Bryne\\ • Utfordringer med linjeblokk rundt Bryne\\ • Kjøring av kort materiell forbi blokkposter på Bergensbanen\\ • Utfordringer med to tog etter hverandre fra Arna mot Trengereid\\ • Låste skifteveier på Dalane\\ • Utfordringer med kjøring av flere tog etter hverandre ut fra Arna\\ • NUH må av og til sendes flere ganger på Veme, Bulken og Moi\\ • Sperrepinner kan dukke opp på Geilo | | SJN særbestemmelser | |
| | **Lokale sikringsanlegg/stillverk (utover standard)** | | • Bergen betjenes av TXP via VICOS. | | | |
| | **Anbefalt praksis** | Utføre trafikkstyring på tryggest og mest effektive måte | • Spesielle forhold med fremtrekksdverger på indre hovedsignal.\\ • Kjøring på dvergsignaler fra Paradis.\\ • Rutine for kjøring av sørgående lokaltog fra Paradis når rep.signal er slukket | | TOK\\ TOK\\ TOK | |
| | (Krinkelkroken) | Ha kjennskap til relevante rutiner ved togledersentralen | • Evakuering: Oppmøtested, rømningsveier etc.\\ • Samhandling med andre grupper i sentralen som VL, Txp, KTI og EL\\ o Samhandling med KTI Drammen når det er ubetjent i Krinkelkroken. Enkelte Txp Bergen kan også betjene toginfo.\\ • Bruk av beredskapsvakt togleder | | | |
| | **Opplæring** | | | | | |
| |
| |
| |
| |
==== TSS Oslo - særskilte lokale forhold ==== | ==== TSS Øst - særskilte lokale forhold ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px"}} |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |
| |
| |
==== TSS Trondheim - særskilte lokale forhold ==== | ==== TSS Nord - særskilte lokale forhold ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px"}} | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth="120px,130px,300px,130px,150px"}} |
^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ | ^ Tema ^ Delmål ^ Kriterier ^ Ansvar ^ Pensum - referanser ^ |