Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:reviderte_planer:opplaeringsplan_operativ_ruteplanlegger [2023/01/05 11:12] 127.0.0.1 ekstern redigering |
lp_tr:reviderte_planer:opplaeringsplan_operativ_ruteplanlegger [2023/07/07 10:57] chrane [Tabell] |
====== Opplæringsplan operativ ruteplanlegger ====== | {{ :lp_tr:reviderte_planer:bilde-_banenor.png?nolink&200 |}}====== Opplæringsplan for utdanning av operativ ruteplanlegger ====== |
| \\ |
| ==== Innledning ==== |
| Opplæringsplanen tar utgangspunkt i læreplan for operativ ruteplanlegger, og skal bidra til å sikre at medarbeidere får opplæring som tilfredsstiller målene i læreplanen. Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som operative ruteplanleggere har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre selvstendig tjeneste. |
| |
| **Eier av læreplanen**: Direktør i trafikk \\ |
| **Utarbeidet av**: Leder Operativ ruteplan \\ |
| **Praksis**: Beskriv sted /tid/varighet \\ |
| **Befaring**: Beskriv krav til befaring\\ |
| **Sluttsamtale**: Beskriv vurdering av opplæringen |
| \\ |
| |
| ===== Hovedprinsipper for opplæringen ===== |
| |
Gjennom hele opplæringen skal det fokuseres på: | |
| |
Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner | ==== Betegnelse på opplæring ==== |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth=",255px"}} | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis (kunnskap og ferdigheter) – totalt ca. 60 dager. |
| **Tema ** | **Delmål ** | **Kriterier (**medarbeider** **skal…) | **Opplærings**\\ **materiell (ORV,SJN osv.)** | | |
| Operativ kapasitets-\\ fordeling | Gjøre rede for operativ ruteplanleggers oppgaver i forbindelse med fordeling av infrastrukturkapasitet | **Innføring** \\ Finne fagstoff for å kunne utføre funksjonen og oppgaven som taktisk ruteplanlegger \\ Gjøre rede for: \\ Krav som ligger til grunn for prosessen- fordele infrastrukturkapasitet\\ • Hvem som er hovedaktørene i prosessen \\ • Hovedfasene i prosessen \\ • Forklare arbeidsprosessen og kriteriene for banetekniske planforutsetninger som skal fastlegges i ruteplanen \\ • Banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen (BTP)\\ • Hva som leveres fra årlig kapasitetsfordeling til operativ kapasitetsfordeling og drift og trafikkstyring \\ • Hva som leveres fra operativ kapasitetsfordeling til drift og trafikkstyring \\ • Fordeling av restkapasitet \\ • Grensesnitt til trafikkstyring og kunde- og trafikkinformasjon sine systemer\\ • Hensikt med og innhold i kunngjøringer og sirkulærer \\ \\ **Fordele infrastrukturkapasitet** \\ Gjøre rede for rammene for operativ kapasitetsfordeling\\ - Network statement \\ -Jernbaneforskriften \\ - Bane NORs prosess «Fordele infrastrukturkapasitet»:\\ - Årlig ruteplan \\ - Tildelte ruteleier\\ - Banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen (BTP) \\ - Restkapasitet \\ - Grensesnitt mot drift og trafikkstyring\\ - Kunngjøringer og sirkulærer \\ - Datasystemer/verktøy\\ \\ **Baneteknisk planforutsetning som er fastlagt i ruteplan (BTP)** \\ Gjøre rede for og demonstrere ruteplanleggers oppgaver ved planlagte avvik, herunder:\\ - Varighet \\ - Kompleksitet \\ - Kontakt med jernbaneforetak \\ - Utarbeide forslag til ruteplan\\ - Detaljplanlegge midlertidig togproduksjon \\ - Gjøre avrop og utarbeide lokale korttidsavtaler om sportilgang \\ - Avtale intern arbeidsfordeling \\ - Vurdere omfang og konsekvens av planlagt sportilgang \\ - Ved behov innkalle til koordineringsmøte for å avklare detaljer \\ - Motta og samordne bestillinger \\ - Utarbeide og distribuere kunngjøringer \\ \\ **Fordele kapasitet til infrastrukturforvalter** \\ \\ **Fordele restkapasitet til jernbaneforetakene** \\ Gjøre rede for og demonstrer sammenstilling av alle søknader \\ - Konstruksjon av ruter, herunder:\\ - Instrukser for kryssing \\ - Materiellturnering planer\\ - Kapasitet på terminaler \\ - Kapasitet på hensettingsspor\\ \\ **Grensesnitt** \\ Gjøre rede for hva som leveres av ruteplandata til: \\ • Jernbaneforetak \\ • DetaljeresInternt i Bane NOR \\ \\ **Grensesnitt mot drift og trafikkstyring** \\ Gjøre rede for innhold i kunngjøringene som leveres fra TPS til FIDO (for funksjonene):\\ - Til togleder \\ - Til togekspeditør \\ - Til fører \\ - Hovedsikkerhetsvakt \\ - Leder for el-sikkerhet \\ - Toginformatør \\ - Jernbaneforetak \\ \\ **Kunngjøringer og sirkulærer** \\ Gjøre rede for utarbeidelse av kunngjøringer herunder:\\ - Anbefalt tekst for ulike situasjoner\\ - Forskjellen på ulike typer kunngjøringer\\ - Krav til innhold i ruter for tog \\ - Søknad om ekstra tog\\ - Avbestilling/innstilling av tog\\ - Endring av planforutsetninger relatert til ruteinformasjon\\ \\ **Operativ ruteplanleggers oppgaver** \\ Gjøre rede for og demonstrere:\\ - Detaljplanlegging og iverksetting av banetekniske planforutsetninger fastlagt i ruteplan\\ - Fordeling av restkapasitet til infrastrukturforvalter og jernbaneforetak\\ - Utarbeidelse av:\\ • Sporbruks planer\\ • Togbøker\\ • Grafiske ruter\\ • Kunngjøringer om midlertidige endringer i infrastrukturen\\ - Mottak av søknad av ruteleie og arbeid i spor\\ - Hensikten med og bruk av elsikkerhetsplaner \\ \\ **Lokale forhold i toglederområdet** \\ Gjøre rede for lokale forhold som har betydning/ikke har betydning for kapasitetsfordeling:\\ • Planlagt ny infrastruktur \\ • Planlagt begrensninger i infrastruktur\\ • Signalsystemer\\ • Driftsformer \\ • Lokalkunnskap \\ • Sporlengder \\ • Planoverganger \\ • Blokkposter \\ • Hensettingsområder \\ • Kontaktledningsanlegg \\ • Særbestemmelser \\ • Akseltellere \\ • ERTMS \\ \\ **Spesialtransporter og farlig gods** \\ Utarbeide ruter for spesialtransport, herunder:\\ - De spesielle bestillingsrutinene for spesialtransport \\ - Kundens informasjonsplikt \\ - Særskilte hensyn ved utarbeidelse av ruter som profil og hastighet \\ - Spesielle forhold om farlig gods som er beskrevet i SJN\\ | | | |
| Tekniske systemer ved operativ kapasitets-\\ fordeling | Gjøre rede for bruk av tekniske systemer | **Datasystemer og verktøy** \\ Gjøre rede for:\\ - Hvilke datasystemer og verktøy som brukes\\ - Hvor brukermanualer og support finnes\\ \\ **Rutesøknadssystem BEST** \\ Gjøre rede for:\\ - Hva BEST er og brukes til\\ - Funksjoner i BEST\\ - Hvordan finne frem status for bestillinger i BEST\\ \\ **Planleggingssystemet TPS**\\ Gjøre rede for og/eller demonstrere:\\ - Hvordan TPS-systemet fungerer \\ - Grensesnitt mot andre systemer \\ - Hvilken informasjon kommer inn til TPS \\ - Hvilken informasjon leveres fra TPS \\ - Sammenhengen mellom BEST, TPS, FIDO, KARI, fjernstyringssystemene og TIOS\\ \\ **Registrering og distribusjonssystemet FIDO**\\ Gjøre rede for og demonstrere:\\ - Betjening av FIDO, herunder:\\ - Registeringsportal\\ - Distribusjonsportal\\ - Bruk av reserveløsning\\ | | | |
| |
| Den teoretiske opplæringen gis av godkjente instruktører ruteplanlegger. |
| Den praktiske opplæringen gis ved at medarbeider går sammen med flere erfarne ruteplanleggere. |
| \\ |
| ==== Læremål til tema ==== |
| |
| Læremål for opplæringen er beskrevet i hvert tema i vedlegg 1 (Oversikt over læremål pr. tema). |
| |
| ==== Pensum ==== |
| |
| Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i vedlegg 1 til opplæringsplanen. |
| \\ |
| ==== Oppfølging under opplæring ==== |
| |
| Medarbeider skal føre loggbok under hele opplæringen. Leder Operativ ruteplan skal gjennomføre individuelle samtaler med medarbeideren underveis i opplæringen, hvor det gis tilbakemelding på progresjon og egnethet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov. Dersom medarbeider ikke oppnår forventet kompetanse etter forbedringstiltak, skal leder vurdere videre arbeidsforhold. |
| |
| ==== Vurdering av opplæringen ==== |
| |
| Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan. Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner og trafikal forståelse skal også vurderes. |
| Skriftlig eksamen er flervalgseksamen og gjennomføres i Forms på tjenestested. Tillatte hjelpemidler er for eksempel TJN, SJN, samt øvrige oppslagsverk med tilgang fra Banenettet. Eksamen skal avdekke om medarbeideren kan vise tilstrekkelig kompetanse i Bane NORs kapasitetsfordelingsprosess, Operativ kapasitetsfordeling. Eksamensresultat vurderes av en sensor oppnevnt av leder Operativ ruteplan. |
| Muntlig/praktisk prøve gjennomføres med en sensor som er oppnevnt av leder Operativ ruteplan. Tillatte hjelpemidler er for eksempel TJN, SJN, samt øvrige oppslagsverk med tilgang fra Banenettet. Det er tillatt å benytte brukerveiledningene under eksamen. |
| Se beskrivelse i Læreplan; Eksamen. |
| |
| ==== Tilbakemelding underveis ==== |
| |
| Under opplæringen blir medarbeideren vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å planlegge for varierende trafikksituasjoner. Medarbeideren må bruke loggboka under hele opplæringsperioden. Denne blir vurdert av leder Operativ ruteplan under oppfølgingssamtaler. Medarbeider skal få tilbakemeldinger på sitt faglige nivå i opplæringen og eventuelle forbedringsområder. Leder Operativ ruteplan har ansvar for å melde medarbeider opp til eksamen når medarbeider vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. |
| |
| Se beskrivelse i Læreplan for ruteplanlegger; Arbeidsform og vurdering underveis i opplæringsforløpet. |
| |
| ==== Sensor ==== |
| Leder Operativ ruteplan peker ut sensor for skriftlig og muntlig/praktisk eksamener. Se læreplan, Retningslinjer for sensor, Skriftlig og muntlig/praktisk eksamen. |
| |
| ==== Dokumentasjon ==== |
| |
| Godkjent opplæring registreres i Driv. Se læreplan, Dokumentasjon av opplæringen, registrering av kompetanse og oppmelding til kontrollprøve. |
| |
| ==== Varighet på opplæring (teori og praksis) ==== |
| |
| Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning og ca. 49 dager med praksis. Praksis består av befaringer, praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening i plansystemene på tjenestestedet, i tillegg til hospitering på relevante lokasjoner inkludert årlig kapasitetsfordeling. Gjennomføringsplanen kan variere avhengig av lokale forhold. |
| |
| For mer informasjon om organisering av opplæringen, se vedlagt vedlegg 2 (Gjennomføringsplan). |
| |
| |
| **Revisjonshistorikk** |
| ^ Versjon ^ Dato ^ Beskrivelse av endring ^ |
| | 000 | | Dokumentet opprettet | |
| |
| |
| ====== Vedlegg 1 til opplæringsplan for operative ruteplanleggere (Oversikt over delmål per tema) ====== |
| ** |
| Dokumentasjon - referanser:** |
| - 1. Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) |
| - 2. Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN) |
| - 3. Interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV) |
| - 4. Prosessdokumentasjon i styringssystemet (STY) |
| - 5. Network Statement (NS) |
| - 6. Avtale om sportilgang og andre tjenester (AST) |
| - 7. Kundeportal |
| - 8. Bruk av verktøy – ARBIS, BEST-K, TPS, FIDO |
| |
| //Merk: Pensumoversikten er ikke komplett, da dette kommer frem i aktivitetslistene i prosedyrene.// |
| |
| **Prosedyrer og støttedokumenter i styringssystemet beskriver aktiviteter/utførelse – spesielt:** |
| |
| STY-605075 Fordeling av restkapasitet til jernbaneforetak og andre søkere\\ |
| STY-605076 Operasjonalisering av fastlagt plan for arbeid i spor og fordeling av restkapasitet til infrastrukturforvalter \\ |
| ORV: kunngjoringer:soknad_behandling_av_vedlikeholdsvinduer_for_tjenester_systemer_kv-ikt [Regelverk] (banenor.no)\\ |
| ORV: kunngjoringer:soknad_behandling_av_vedlikeholdsvinduer_for_tjenester_systemer_kv-ikt [Regelverk] (banenor.no)\\ |
| STY-602720 Grafisk rute (dagsgraf) for visning av tildelt kapasitet \\ |
| STY-605251 Årlig fordeling av infrastrukturkapasitet for arbeid i spor \\ |
| STY-605252 Årlig fordeling av infrastrukturkapasitet for jernbaneforetak og andre søkere \\ |
| |
| |
| **Kunnskapsnivå i læringsmålene** |
| {{ :lp_tr:reviderte_planer:bilde_-_kunnskapsnivaer.jpg?nolink&400 |}} |
| |
| |
| ==== Tema: Bane NORs kapasitetsfordelingsprosess ==== |
| **(for hele tidslinjen X-60 – X+12)** |
| |
| ^ Innlæringsmål jf læreplan ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Lærings-metode ^ Referanser ^ |
| ^ Læremål 1 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Lærings-metode ^ Referanser ^ |
| | Langsiktig kapasitetsplanlegging\\ (X-60 – X-12) | Kjenne til:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging | Finne frem til dokumentasjon | Teori | STY-604917, STY-605509, STY-605249, STY-605250, \\ [[https://networkstatement.banenor.no/doku.php?id=ns2024no:kapasitetsfordeling|NS del 4]] | |
| ^ Læremål 2 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Lærings-metode ^ Referanser ^ |
| | Årlig kapasitetsfordeling\\ (X-12 – X-2) | Kjenne til:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging | Finne frem til dokumentasjon | Teori | | |
| ^ Læremål 3 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Lærings-metode ^ Referanser ^ |
| | Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Lærings-metode | | |
| |
| ==== Tema: Operativ ruteplanleggers ansvar og arbeidsoppgaver ==== |
| |
| ^ Innlæringsmål jf Læreplan ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
| | Læremål 4 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser | |
| | Avtaler om sportilgang og andre tjenester(AST) | Kjenne til:\\ • Hva som menes med sportilgang og andre tjenester\\ o Tilgang til det nasjonale jernbanenettet\\ o Tilgang til serviceanlegg\\ • Hvem som kan søke om sportilgang/infrastrukturkapasitet | Finne frem dokumentasjon | Teori | Network Statement (NS)\\ NS 2.4.3\\ NS 2.5\\ NS 3.2.1\\ NS 3.2.2\\ NS 3.2.3\\ NS 3.2.4\\ NS 3.3.2\\ NS 3.3.3\\ NS 3.4.1\\ NS 3.4.3\\ NS 3.4.4\\ NS 3.4.5\\ AST | |
| ^ Læremål 5 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
| | Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | | |
| | Trafikkregler og annen styrende informasjon | Kjenne til:\\ • Hvor finnes trafikkreglene og annen styrende informasjon | Finne frem dokumentasjon | Teori | ORV Styringssystemet | |
| ^ Læremål 6 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
| | Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | | |
| | Banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen (BTP)\\ \\ Fordele restkapasitet til IF | Forklare:\\ • Hva som menes med banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen\\ • Hva som menes med restkapasitet til IF\\ \\ Gjøre rede for:\\ • Operasjonalisering av fastlagt plan for arbeid i spor/ fremgangsmåten ved planlagte avvik fra ruteplanen (varighet, kompleksitet, kontakt med JBF, utarbeide forslag til midlertidig ruteplan)\\ • Krav til innhold i driftsoperative kunngjøringer om arbeid i spor\\ • Hensikt med og bruk av elsikkerhetsplaner\\ • Mottak og behandling av søknader om ruteleier og arbeid i spor | Bruke dokumentasjon\\ \\ • Utarbeidelse og bruk av sporplaner, togbøker og grafiske ruter\\ • Planlegge midlertidig endring av ruteplan og utarbeide kunngjøringer\\ • Motta og behandle ad hoc-søknader og utarbeide kunngjøringer | Teori\\ \\ Praksis | STY-605252, \\ STY-605076, \\ STY-602720,\\ STY-602891\\ \\ TJN Kapittel 2\\ TJN 2.2\\ TJN 2.3\\ TJN 2.3-BN\\ TJN 2.4\\ TJN 2.4-BN\\ TJN 2.5\\ TJN 2.5-BN\\ TJN 2.6\\ TJN 2.6-BN\\ TJN 2.7-BN\\ TJN 2.8\\ TJN 2.9\\ \\ TJN Kapittel 10\\ TJN 10.1-BN\\ TJN 10.2-BN\\ TJN 10.3-BN\\ TJN 10.4-BN\\ TJN 10.5-BN\\ TJN 10-6-BN\\ TJN 10.8-BN\\ TJN 10.12-BN\\ TJN 10.13-BN\\ TJN 10.18-BN\\ TJN 10.20-BN\\ TJN 10.21-BN\\ TJN 10.35-BN\\ TJN 10-36-BN\\ TJN 10.38-BN\\ \\ ORV\\ \\ ARBIS, \\ BEST-K, \\ TPS, \\ FIDO | |
| ^ Læremål 7 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
| | Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | | |
| | Arbeid i spor | Forklare:\\ • Iverksettelse og avslutning av arbeid i spor og bestemmelser for dette, i forbindelse med kunngjøringer, herunder\\ o Togleders og togekspeditørs ansvar og roller \\ o Disponering for arbeid \\ o Arbeidstog\\ o \\ o Anleggsområde-jernbane\\ o Avstengt område\\ Bruk av elsikkerhetsplan, frakobling av kontaktledningsanlegg (KL) og hvilke funksjoner som er involvert | Bruke og utarbeide kunngjøringer\\ \\ Utarbeide kunngjøringer | Teori | TJN Kapittel 10\\ TJN 10.1-BN\\ TJN 10.2-BN\\ TJN 10.3-BN\\ TJN 10.4-BN\\ TJN 10.5-BN\\ TJN 10-6-BN\\ TJN 10.8-BN\\ TJN 10.12-BN\\ TJN 10.13-BN\\ TJN 10.18-BN\\ TJN 10.20-BN\\ TJN 10.21-BN\\ TJN 10.35-BN\\ TJN 10-36-BN\\ TJN 10.38-BN | |
| ^ Læremål 8 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
| | Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | | |
| | Fordele restkapasitet til JBF | Kjenne til:\\ • Togreiser for medlemmer av den kongelige familie\\ \\ Forklare:\\ • Hva som menes med restkapasitet til JBF\\ Gjøre rede for:\\ • Krav til innhold i ruter for tog\\ • Søknad om ekstratog\\ • Avbestilling/innstilling av tog\\ • Endring av planforutsetninger relatert til ruteinformasjon\\ • Konstruksjon av ruter\\ o Instrukser for kryssing\\ o Kapasitet på stasjoner\\ o Materiellturnering\\ o Kapasitet på terminaler\\ o Kapasitet på hensettingsspor | Motta og behandle \\ • Ad hoc- søknader | Teori\\ \\ Praksis | STY-605075,\\ STY-602891, \\ STY-602720,\\ \\ \\ \\ TJN kapittel 2\\ TJN 2.2\\ TJN 2.3\\ TJN 2.3-BN\\ TJN 2.4\\ TJN 2.4-BN\\ TJN 2.5\\ TJN 2.5-BN\\ TJN 2.6\\ TJN 2.6-BN\\ TJN 2.7-BN\\ TJN 2.8\\ TJN 2.9\\ \\ \\ ORV-Kryssingsinstrukser\\ \\ \\ ARBIS, \\ BEST-K, \\ TPS, \\ FIDO\\ Tømmerterminaler\\ Driftsbanegårder og hensettingsspor | |
| ^ Læremål 9 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
| | Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | | |
| | Lokale forhold | Kjenne til:\\ • Særskilte forhold ved:\\ o Driftsformer\\ o Stasjoner\\ o Sidespor\\ o Holdeplasser\\ o Stoppesteder Planoverganger\\ o Kryssingsinstrukser\\ o Blokkposter\\ o Hensettingsområder\\ o Kontaktledningsanlegg\\ o Andre særbestemmelser | Finne frem og bruke dokumentasjon | Teori | SJN / TRASÉ\\ \\ \\ Kryssingsinstrukser\\ \\ NS-Infrastruktur\\ \\ Trafikkoperativ Kunnskap\\ \\ Elkraftportalen\\ \\ NS-KL-anlegg | |
| ^ Læremål 10 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
| | Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | | |
| | Kunngjøringer og sirkulærer | Gjøre rede for:\\ • Innhold i kunngjøringer og sirkulærer, erkjennelser og fordeling, samt bestemmelser om dette\\ • Anbefalt tekst i kunngjøringer \\ • Fremgangsmåte ved midlertidige endringer i infrastruktur\\ • Fremgangsmåte ved endring av tildelt infrastrukturkapasitet | Bruke dokumentasjon og utarbeide kunngjøringer | Teori\\ Praksis | TJN Kapittel 2\\ TJN 2.2\\ TJN 2.3\\ TJN 2.3-BN\\ TJN 2.4\\ TJN 2.5\\ TJN 2.5-BN\\ TJN 2.6\\ TJN 2.6-BN\\ TJN 2.8\\ \\ TJN Kapittel 10\\ \\ ORV\\ \\ FIDO | |
| ^ Læremål 11 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
| | Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | | |
| | Spesialtransporter og farlig gods | Kjenne til:\\ • De spesielle bestillingsrutinene for spesialtransport - kundens informasjonsplikt\\ • Særskilte hensyn ved utarbeidelse av ruter som profil og hastighet\\ • Spesielle forhold om farlig gods som er beskrevet i SJN | Finne frem og bruke dokumentasjon\\ \\ Utarbeide kunngjøringer | Teori\\ \\ \\ Praksis | NS 2.4 og 4.7\\ \\ TJN Kapittel 2\\ TJN 2.4\\ TJN 2.4-BN\\ \\ \\ SJN\\ \\ Beredskapsportalen | |
| ^ Læremål 12 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
| | Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | | |
| | Grensesnitt mot drift og trafikkstyring | Gjøre rede for:\\ • Daglig oppdatering av ruteplan\\ Kjenne til:\\ • Hvordan oppståtte avvik fra ruteplanen håndteres\\ o Togleder \\ o JBF \\ o Bane | Utarbeide kunngjøringer/oppdatere ruteplan | Teori\\ \\ \\ Praksis | STY-605109 Trafikkstyring\\ \\ ORV - Toglederinstruksen\\ \\ Aksjonskort\\ \\ STY-605075\\ STY-605076 | |
| |
| ==== Tema: Datasystemer og verktøy ==== |
| |
| ==== Læremål 13 ==== |
| ^ Læremål 13 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
| |Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
| |
| ==== Læremål 14 ==== |
| ^ Læremål 14 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
| |Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
| |
| ==== Læremål 15 ==== |
| ^ Læremål 15 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
| |Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
| |
| ==== Læremål 16 ==== |
| ^ Læremål 16 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
| |Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
| |
| ==== Læremål 17 ==== |
| ^ Læremål 17 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
| |Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
| |
| ==== Læremål 18 ==== |
| ^ Læremål 18 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
| | **ERTMS:**\\ Merk: lokale forhold | Gjøre rede for:\\ \\ Kjenne til:\\ • Østre linje | | Teori og praksis | TJN Kapittel 10 del C | |
| |
| ====== Vedlegg 2 til opplæringsplan for operative ruteplanleggere ====== |
| **(gjennomføringsplan)** |
| |
| ^ Antall dager ^ Tema ^ Læremål ^ Teori ^ Praksis ^ Evt. ^ |
| | 2 | TPS/bli kjent | 13, 16 | Generell teori | | Få tilganger, skap og evt. omvisning | |
| | 1/2 | | | | | | |
| | 1/2 | | | | | | |
| | 1 | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| |
| | |