Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:reviderte_planer:opplaeringsplan_operativ_ruteplanlegger [2023/01/05 11:12] 127.0.0.1 ekstern redigering |
lp_tr:reviderte_planer:opplaeringsplan_operativ_ruteplanlegger [2023/07/11 11:25] chrane [Tabell] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ====== Opplæringsplan operativ ruteplanlegger ====== | + | {{ : |
+ | \\ | ||
+ | ==== Innledning ==== | ||
+ | Opplæringsplanen tar utgangspunkt i læreplan for operativ ruteplanlegger, | ||
+ | **Eier av læreplanen**: | ||
+ | **Utarbeidet av**: | ||
+ | **Praksis**: | ||
+ | **Befaring**: | ||
+ | **Sluttsamtale**: | ||
+ | \\ | ||
+ | ===== Hovedprinsipper for opplæringen ===== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Betegnelse på opplæring ==== | ||
+ | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis (kunnskap og ferdigheter) – totalt ca. 60 dager. | ||
+ | |||
+ | Den teoretiske opplæringen gis av godkjente instruktører ruteplanlegger. | ||
+ | Den praktiske opplæringen gis ved at medarbeider går sammen med flere erfarne ruteplanleggere. | ||
+ | \\ | ||
+ | ==== Læremål til tema ==== | ||
+ | |||
+ | Læremål for opplæringen er beskrevet i hvert tema i vedlegg 1 (Oversikt over læremål pr. tema). | ||
+ | |||
+ | ==== Pensum ==== | ||
+ | |||
+ | Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i vedlegg 1 til opplæringsplanen. | ||
+ | \\ | ||
+ | ==== Oppfølging under opplæring ==== | ||
+ | |||
+ | Medarbeider skal føre loggbok under hele opplæringen. Leder Operativ ruteplan skal gjennomføre individuelle samtaler med medarbeideren underveis i opplæringen, | ||
+ | |||
+ | ==== Vurdering av opplæringen ==== | ||
+ | |||
+ | Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan. Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner og trafikal forståelse skal også vurderes. | ||
+ | Skriftlig eksamen er flervalgseksamen og gjennomføres i Forms på tjenestested. Tillatte hjelpemidler er for eksempel TJN, SJN, samt øvrige oppslagsverk med tilgang fra Banenettet. Eksamen skal avdekke om medarbeideren kan vise tilstrekkelig kompetanse i Bane NORs kapasitetsfordelingsprosess, | ||
+ | | ||
+ | Se beskrivelse i Læreplan; Eksamen. | ||
+ | |||
+ | ==== Tilbakemelding underveis ==== | ||
+ | |||
+ | Under opplæringen blir medarbeideren vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å planlegge for varierende trafikksituasjoner. Medarbeideren må bruke loggboka under hele opplæringsperioden. Denne blir vurdert av leder Operativ ruteplan under oppfølgingssamtaler. | ||
+ | |||
+ | Se beskrivelse i Læreplan for ruteplanlegger; | ||
+ | |||
+ | ==== Sensor ==== | ||
+ | Leder Operativ ruteplan peker ut sensor for skriftlig og muntlig/ | ||
+ | |||
+ | ==== Dokumentasjon ==== | ||
+ | |||
+ | Godkjent opplæring registreres i Driv. Se læreplan, Dokumentasjon av opplæringen, | ||
+ | |||
+ | ==== Varighet på opplæring (teori og praksis) ==== | ||
+ | |||
+ | Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning og ca. 49 dager med praksis. | ||
+ | |||
+ | For mer informasjon om organisering av opplæringen, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Revisjonshistorikk** | ||
+ | ^ Versjon | ||
+ | | 000 | | Dokumentet opprettet | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ====== Vedlegg 1 til opplæringsplan for operative ruteplanleggere (Oversikt over delmål per tema) ====== | ||
+ | ** | ||
+ | Dokumentasjon - referanser: | ||
+ | - 1. Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) | ||
+ | - 2. Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN) | ||
+ | - 3. Interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV) | ||
+ | - 4. Prosessdokumentasjon i styringssystemet (STY) | ||
+ | - 5. Network Statement (NS) | ||
+ | - 6. Avtale om sportilgang og andre tjenester (AST) | ||
+ | - 7. Kundeportal | ||
+ | - 8. Bruk av verktøy – ARBIS, BEST-K, TPS, FIDO | ||
+ | |||
+ | //Merk: Pensumoversikten er ikke komplett, da dette kommer frem i aktivitetslistene i prosedyrene.// | ||
+ | |||
+ | **Prosedyrer og støttedokumenter i styringssystemet beskriver aktiviteter/ | ||
+ | |||
+ | STY-605075 Fordeling av restkapasitet til jernbaneforetak og andre søkere\\ | ||
+ | STY-605076 Operasjonalisering av fastlagt plan for arbeid i spor og fordeling av restkapasitet til infrastrukturforvalter \\ | ||
+ | ORV: kunngjoringer: | ||
+ | ORV: kunngjoringer: | ||
+ | STY-602720 Grafisk rute (dagsgraf) for visning av tildelt kapasitet \\ | ||
+ | STY-605251 Årlig fordeling av infrastrukturkapasitet for arbeid i spor \\ | ||
+ | STY-605252 Årlig fordeling av infrastrukturkapasitet for jernbaneforetak og andre søkere \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Kunnskapsnivå i læringsmålene** | ||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Tema: Bane NORs kapasitetsfordelingsprosess | ||
+ | **(for hele tidslinjen X-60 – X+12)** | ||
+ | |||
+ | ^ Innlæringsmål jf læreplan | ||
+ | ^ Læremål 1 ^ Kunnskap | ||
+ | | Langsiktig kapasitetsplanlegging\\ (X-60 – X-12) | Kjenne til:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging | ||
+ | ^ Læremål 2 ^ Kunnskap | ||
+ | | Årlig kapasitetsfordeling\\ (X-12 – X-2) | Kjenne til:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging | ||
+ | ^ Læremål 3 ^ Kunnskap | ||
+ | | Operativ kapasitetsfordeling\\ X-2 – X+12) | Gjøre rede for:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Operativ kapasitetsfordeling | ||
+ | |||
+ | ==== Tema: Operativ ruteplanleggers ansvar og arbeidsoppgaver ==== | ||
+ | |||
+ | ^ Innlæringsmål jf læreplan | ||
+ | ^ Læremål 4 ^ Kunnskap | ||
+ | | Avtaler om sportilgang og andre tjenester(AST) | ||
+ | ^ Læremål 5 ^ Kunnskap | ||
+ | | Trafikkregler og annen styrende informasjon | ||
+ | ^ Læremål 6 ^ Kunnskap | ||
+ | | Banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen (BTP)\\ \\ Fordele restkapasitet til IF | Forklare:\\ • Hva som menes med banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen\\ • Hva som menes med restkapasitet til IF\\ \\ Gjøre rede for:\\ • Operasjonalisering av fastlagt plan for arbeid i spor/ fremgangsmåten ved planlagte avvik fra ruteplanen (varighet, kompleksitet, | ||
+ | ^ Læremål 7 ^ Kunnskap | ||
+ | | Arbeid i spor | Forklare:\\ • Iverksettelse og avslutning av arbeid i spor og bestemmelser for dette, i forbindelse med kunngjøringer, | ||
+ | ^ Læremål 8 ^ Kunnskap | ||
+ | | Fordele restkapasitet til JBF | Kjenne til:\\ • Togreiser for medlemmer av den kongelige familie\\ \\ Forklare:\\ • Hva som menes med restkapasitet til JBF\\ Gjøre rede for:\\ • Krav til innhold i ruter for tog\\ • Søknad om ekstratog\\ • Avbestilling/ | ||
+ | ^ Læremål 9 ^ Kunnskap | ||
+ | | Lokale forhold | ||
+ | ^ Læremål 10 ^ Kunnskap | ||
+ | | Kunngjøringer og sirkulærer | ||
+ | ^ Læremål 11 ^ Kunnskap | ||
+ | | Spesialtransporter og farlig gods | Kjenne til:\\ • De spesielle bestillingsrutinene for spesialtransport - kundens informasjonsplikt\\ • Særskilte hensyn ved utarbeidelse av ruter som profil og hastighet\\ • Spesielle forhold om farlig gods som er beskrevet i SJN | Finne frem og bruke dokumentasjon\\ \\ Utarbeide kunngjøringer | ||
+ | ^ Læremål 12 ^ Kunnskap | ||
+ | | Grensesnitt mot drift og trafikkstyring | ||
+ | |||
+ | ==== Tema: Datasystemer og verktøy ==== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ^ Innlæringsmål jf læreplan | ||
+ | ^ Læremål 13 ^ Kunnskap | ||
+ | | Datasystemer og verktøy | ||
+ | ^ Læremål 14 ^ Kunnskap | ||
+ | | ARBIS \\ Verktøy for oversikt over planer for arbeid i spor (BTP) | Forklare:\\ \\ • Hva er ARBIS og hva brukes det til \\ • Hvem som bruker ARBIS \\ Kjenne til:\\ • Rapportere feil eller mangler i ARBIS | Finne frem og bruke informasjon\\ • Planlagt sporbrudd\\ • Saktekjøringer\\ \\ \\ Hvem skal det rapporteres feil til | Teori og praksis | ||
+ | ^ Læremål 15 ^ Kunnskap | ||
+ | | BEST \\ System for søknader om infrastrukturkapasitet | ||
+ | ^ Læremål 16 ^ Kunnskap | ||
+ | | TPS \\ Ruteplanleggingssystem (operativ) | ||
+ | ^ Læremål 17 ^ Kunnskap | ||
+ | | FIDO \\ Elektronisk system for distribusjon av ruter og kunngjøringer | ||
+ | ^ Læremål 18 ^ Kunnskap | ||
+ | | **ERTMS: | ||
+ | |||
+ | ====== Vedlegg 2 til opplæringsplan for operative ruteplanleggere | ||
+ | **(gjennomføringsplan)** | ||
+ | |||
+ | ^ Antall dager ^ Tema ^ Læremål | ||
+ | | 2 | TPS/bli kjent | 13, 16 | Generell teori | | Få tilganger, skap og evt. omvisning | ||
+ | | 1/2 | ||
+ | | 1/2 | ||
+ | | 1 | TPS | 4, 5, 6 og 7, 16 | Arbeid i spor | ||
+ | | 12 | | 9 | ||
+ | | 1 | TPS | 4,5,8 og 11,16 | Godstogruter | ||
+ | | 9 | ||
+ | | 1 | TPS | 4, 5, 8, 16 | Persontog, ekstratog | ||
+ | | 9 | ||
+ | | 1 | TPS | 4, 5, 16 | Større arbeider, planlegging av omkjøring, sporplanlegging, | ||
+ | | 9 | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | 1 | BEST/ | ||
+ | | 1 | ARBIS | 13, 14 | | ||
+ | | | Kundeinformasjon | ||
+ | | | PCS | ||
+ | | 10 | | ||
+ | | 1 | ||
+ | | 1 | ||
+ | | 1 | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | | | ||
- | Gjennom hele opplæringen skal det fokuseres på: | ||
- | Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner | ||
- | {{tablelayout? | ||
- | | **Tema ** | **Delmål ** | **Kriterier (**medarbeider** **skal…) | ||
- | | Operativ kapasitets-\\ fordeling | ||
- | | Tekniske systemer ved operativ kapasitets-\\ fordeling | ||