lp_tr:reviderte_planer:opplaeringsplan_operativ_ruteplanlegger

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
lp_tr:reviderte_planer:opplaeringsplan_operativ_ruteplanlegger [2023/06/30 12:46]
chrane
lp_tr:reviderte_planer:opplaeringsplan_operativ_ruteplanlegger [2023/07/07 10:31]
chrane
Linje 1: Linje 1:
-====== Opplæringsplan for utdanning av operativ ruteplanlegger ======+{{ :lp_tr:reviderte_planer:bilde-_banenor.png?nolink&200 |}}====== Opplæringsplan for utdanning av operativ ruteplanlegger ====== 
 +\\ 
 +==== Innledning ==== 
 +Opplæringsplanen tar utgangspunkt i læreplan for operativ ruteplanlegger, og skal bidra til å sikre at medarbeidere får opplæring som tilfredsstiller målene i læreplanen. Opplæringsplanen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som operative ruteplanleggere har tilstrekkelig kompetanse og er egnet til å utføre selvstendig tjeneste. 
  
 +**Eier av læreplanen**: Direktør i trafikk \\
 +**Utarbeidet av**: Leder Operativ ruteplan \\
 +**Praksis**: Beskriv sted /tid/varighet \\
 +**Befaring**: Beskriv krav til befaring\\
 +**Sluttsamtale**: Beskriv vurdering av opplæringen 
 +\\
  
 +===== Hovedprinsipper for opplæringen =====
  
-Gjennom hele opplæringen skal det fokuseres på: 
  
-Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner +==== Betegnelse på opplæring ==== 
-{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth=",255px"}} +Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis (kunnskap og ferdigheter– totalt ca. 60 dager.
-| **Tema **                                               | **Delmål **                                                                                             | **Kriterier (**medarbeider** **skal…)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 | **Opplærings**\\ **materiell (ORV,SJN osv.)** +
-| Operativ kapasitets-\\ fordeling                        | Gjøre rede for operativ ruteplanleggers oppgaver i forbindelse med fordeling av infrastrukturkapasitet  | **Innføring** \\ Finne fagstoff for å kunne utføre funksjonen og oppgaven som taktisk ruteplanlegger \\ Gjøre rede for: \\ Krav som ligger til grunn for prosessen- fordele infrastrukturkapasitet\\ • Hvem som er hovedaktørene i prosessen \\ • Hovedfasene i prosessen \\ • Forklare arbeidsprosessen  og kriteriene for banetekniske planforutsetninger som skal fastlegges i ruteplanen \\ • Banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen (BTP)\\ • Hva som leveres fra årlig kapasitetsfordeling til operativ kapasitetsfordeling og drift og trafikkstyring \\ • Hva som leveres fra operativ kapasitetsfordeling til drift og trafikkstyring \\ • Fordeling av restkapasitet \\ • Grensesnitt til trafikkstyring og kunde- og trafikkinformasjon sine systemer\\ • Hensikt med og innhold i kunngjøringer og sirkulærer \\ \\ **Fordele infrastrukturkapasitet** \\ Gjøre rede for rammene for operativ kapasitetsfordeling\\ - Network statement \\  -Jernbaneforskriften \\ - Bane NORs prosess «Fordele infrastrukturkapasitet»:\\ - Årlig ruteplan \\  - Tildelte ruteleier\\   - Banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen (BTP\\  - Restkapasitet \\ - Grensesnitt mot drift og trafikkstyring\\ - Kunngjøringer og sirkulærer \\ - Datasystemer/verktøy\\ \\ **Baneteknisk planforutsetning som er fastlagt i ruteplan (BTP)** \\ Gjøre rede for og demonstrere ruteplanleggers oppgaver ved planlagte avvik, herunder:\\ - Varighet \\ - Kompleksitet \\ - Kontakt med jernbaneforetak \\ - Utarbeide forslag til ruteplan\\ - Detaljplanlegge midlertidig togproduksjon \\ - Gjøre avrop og utarbeide lokale korttidsavtaler om sportilgang \\ - Avtale intern arbeidsfordeling \\ - Vurdere omfang og konsekvens av planlagt sportilgang \\ - Ved behov innkalle til koordineringsmøte for å avklare detaljer \\ - Motta og samordne bestillinger \\ - Utarbeide og distribuere kunngjøringer \\ \\ **Fordele kapasitet til infrastrukturforvalter** \\ \\ **Fordele restkapasitet til jernbaneforetakene** \\ Gjøre rede for og demonstrer sammenstilling av alle søknader \\ - Konstruksjon av ruter, herunder:\\  - Instrukser for kryssing \\  - Materiellturnering planer\\  - Kapasitet på terminaler \\  - Kapasitet på hensettingsspor\\ \\ **Grensesnitt** \\ Gjøre rede for hva som leveres av ruteplandata til: \\ • Jernbaneforetak \\ • DetaljeresInternt i Bane NOR \\ \\ **Grensesnitt mot drift og trafikkstyring** \\ Gjøre rede for innhold i kunngjøringene som leveres fra TPS til FIDO (for funksjonene):\\  - Til togleder \\ - Til togekspeditør \\ - Til fører \\  - Hovedsikkerhetsvakt \\  - Leder for el-sikkerhet \\ - Toginformatør \\  - Jernbaneforetak \\ \\ **Kunngjøringer og sirkulærer** \\ Gjøre rede for utarbeidelse av kunngjøringer herunder:\\ - Anbefalt tekst for ulike situasjoner\\ - Forskjellen på ulike typer kunngjøringer\\ - Krav til innhold i ruter for tog \\ - Søknad om ekstra tog\\ - Avbestilling/innstilling av tog\\ - Endring av planforutsetninger relatert til ruteinformasjon\\ \\ **Operativ ruteplanleggers oppgaver** \\ Gjøre rede for og demonstrere:\\ - Detaljplanlegging og iverksetting av banetekniske planforutsetninger fastlagt i ruteplan\\ - Fordeling av restkapasitet til infrastrukturforvalter og jernbaneforetak\\ - Utarbeidelse av:\\ • Sporbruks planer\\ • Togbøker\\ • Grafiske ruter\\ • Kunngjøringer om  midlertidige endringer i infrastrukturen\\ - Mottak av søknad av ruteleie og arbeid i spor\\ - Hensikten med og bruk av elsikkerhetsplaner \\ \\ **Lokale forhold i toglederområdet** \\ Gjøre rede for lokale forhold som har betydning/ikke har betydning for kapasitetsfordeling:\\ • Planlagt ny infrastruktur \\ • Planlagt begrensninger i infrastruktur\\ • Signalsystemer\\ • Driftsformer \\ • Lokalkunnskap \\  • Sporlengder \\  • Planoverganger \\  • Blokkposter \\  • Hensettingsområder \\  • Kontaktledningsanlegg \\  • Særbestemmelser \\ • Akseltellere \\ • ERTMS \\ \\ **Spesialtransporter og farlig gods** \\ Utarbeide ruter for spesialtransport, herunder:\\ - De spesielle bestillingsrutinene for spesialtransport \\  - Kundens informasjonsplikt \\ - Særskilte hensyn ved utarbeidelse av ruter som profil og hastighet \\  - Spesielle forhold om farlig gods som er beskrevet i SJN\\  |                                                | +
-| Tekniske systemer ved operativ kapasitets-\\ fordeling  | Gjøre rede for bruk av tekniske systemer                                                                | **Datasystemer og verktøy** \\ Gjøre rede for:\\ - Hvilke datasystemer og verktøy som brukes\\ - Hvor brukermanualer og support finnes\\ \\ **Rutesøknadssystem BEST** \\ Gjøre rede for:\\ - Hva BEST er og brukes til\\ - Funksjoner i BEST\\ - Hvordan finne frem status for bestillinger i BEST\\ \\ **Planleggingssystemet TPS**\\ Gjøre rede for og/eller demonstrere:\\ - Hvordan TPS-systemet fungerer \\  - Grensesnitt mot andre systemer \\  - Hvilken informasjon kommer inn til TPS \\  - Hvilken informasjon leveres fra TPS \\  - Sammenhengen mellom BEST, TPS, FIDO, KARI, fjernstyringssystemene og TIOS\\ \\ **Registrering og distribusjonssystemet FIDO**\\ Gjøre rede for og demonstrere:\\ - Betjening av FIDO, herunder:\\ - Registeringsportal\\ - Distribusjonsportal\\ - Bruk av reserveløsning\\                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          |                                                |+
  
 +Den teoretiske opplæringen gis av godkjente instruktører ruteplanlegger. 
 +Den praktiske opplæringen gis ved at medarbeider går sammen med flere erfarne ruteplanleggere.  
 +\\
 +====  Læremål til tema ====
  
 +Læremål for opplæringen er beskrevet i hvert tema i vedlegg 1 (Oversikt over læremål pr. tema). 
  
 +==== Pensum ====
 +
 +Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i vedlegg 1 til opplæringsplanen. 
 +\\
 +====  Oppfølging under opplæring ====
 +
 +Medarbeider skal føre loggbok under hele opplæringen. Leder Operativ ruteplan skal gjennomføre individuelle samtaler med medarbeideren underveis i opplæringen, hvor det gis tilbakemelding på progresjon og egnethet, samt iverksettelse av forbedringstiltak ved behov. Dersom medarbeider ikke oppnår forventet kompetanse etter forbedringstiltak, skal leder vurdere videre arbeidsforhold. 
 + 
 +====  Vurdering av opplæringen ====
 +
 +Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan. Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner og trafikal forståelse skal også vurderes. 
 +Skriftlig eksamen er flervalgseksamen og gjennomføres i Forms på tjenestested. Tillatte hjelpemidler er for eksempel TJN, SJN, samt øvrige oppslagsverk med tilgang fra Banenettet. Eksamen skal avdekke om medarbeideren kan vise tilstrekkelig kompetanse i Bane NORs kapasitetsfordelingsprosess, Operativ kapasitetsfordeling. Eksamensresultat vurderes av en sensor oppnevnt av leder Operativ ruteplan. 
 + Muntlig/praktisk prøve gjennomføres med en sensor som er oppnevnt av leder Operativ ruteplan. Tillatte hjelpemidler er for eksempel TJN, SJN, samt øvrige oppslagsverk med tilgang fra Banenettet. Det er tillatt å benytte brukerveiledningene under eksamen. 
 +Se beskrivelse i Læreplan; Eksamen. 
 +
 +==== Tilbakemelding underveis ====
 +
 +Under opplæringen blir medarbeideren vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å planlegge for varierende trafikksituasjoner. Medarbeideren må bruke loggboka under hele opplæringsperioden. Denne blir vurdert av leder Operativ ruteplan under oppfølgingssamtaler.  Medarbeider skal få tilbakemeldinger på sitt faglige nivå i opplæringen og eventuelle forbedringsområder. Leder Operativ ruteplan har ansvar for å melde medarbeider opp til eksamen når medarbeider vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. 
 + 
 +Se beskrivelse i Læreplan for ruteplanlegger; Arbeidsform og vurdering underveis i opplæringsforløpet.  
 +
 +==== Sensor ====
 +Leder Operativ ruteplan peker ut sensor for skriftlig og muntlig/praktisk eksamener. Se læreplan, Retningslinjer for sensor, Skriftlig og muntlig/praktisk eksamen. 
 +
 +==== Dokumentasjon ====
 +
 +Godkjent opplæring registreres i Driv. Se læreplan, Dokumentasjon av opplæringen, registrering av kompetanse og oppmelding til kontrollprøve. 
 +
 +==== Varighet på opplæring (teori og praksis) ====
 +
 +Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning og ca. 49 dager med praksis.  Praksis består av befaringer, praktiske øvelser, teoretisk forklaring og trening i plansystemene på tjenestestedet, i tillegg til hospitering på relevante lokasjoner inkludert årlig kapasitetsfordeling. Gjennomføringsplanen kan variere avhengig av lokale forhold.
 + 
 +For mer informasjon om organisering av opplæringen, se vedlagt vedlegg 2 (Gjennomføringsplan). 
 +
 +
 +**Revisjonshistorikk** 
 +^ Versjon  ^ Dato  ^ Beskrivelse av endring  ^
 +| 000      |       | Dokumentet opprettet    |
 +
 +
 +====== Vedlegg 1 til opplæringsplan for operative ruteplanleggere (Oversikt over delmål per tema) ======
 +**
 +Dokumentasjon - referanser:**
 +  - 1. Trafikkregler for jernbanenettet (TJN)
 +  - 2. Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN)
 +  - 3. Interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV)
 +  - 4. Prosessdokumentasjon i styringssystemet (STY)
 +  - 5. Network Statement (NS)
 +  - 6. Avtale om sportilgang og andre tjenester (AST)
 +  - 7. Kundeportal
 +  - 8. Bruk av verktøy – ARBIS, BEST-K, TPS, FIDO
 +
 +//Merk: Pensumoversikten er ikke komplett, da dette kommer frem i aktivitetslistene i prosedyrene.//
 +
 +**Prosedyrer og støttedokumenter i styringssystemet beskriver aktiviteter/utførelse – spesielt:**
 +
 +STY-605075 Fordeling av restkapasitet til jernbaneforetak og andre søkere\\
 +STY-605076 Operasjonalisering av fastlagt plan for arbeid i spor og fordeling av restkapasitet til infrastrukturforvalter \\
 +ORV: kunngjoringer:soknad_behandling_av_vedlikeholdsvinduer_for_tjenester_systemer_kv-ikt [Regelverk] (banenor.no)\\
 +ORV: kunngjoringer:soknad_behandling_av_vedlikeholdsvinduer_for_tjenester_systemer_kv-ikt [Regelverk] (banenor.no)\\
 +STY-602720 Grafisk rute (dagsgraf) for visning av tildelt kapasitet \\
 +STY-605251 Årlig fordeling av infrastrukturkapasitet for arbeid i spor \\
 +STY-605252 Årlig fordeling av infrastrukturkapasitet for jernbaneforetak og andre søkere \\
 +
 +
 +**Kunnskapsnivå i læringsmålene**
 +{{ :lp_tr:reviderte_planer:bilde_-_kunnskapsnivaer.jpg?nolink&400 |}}
 +
 +
 +==== Tema: Bane NORs kapasitetsfordelingsprosess (for hele tidslinjen X-60 – X+12)  ====
 +
 +     
 +^ Innlæringsmål jf læreplan                         ^ Innlæringsmål jf læreplan                                                                                                             ^ Innlæringsmål jf læreplan     ^ Innlæringsmål jf læreplan  ^ Innlæringsmål jf læreplan                                                                                                                         ^
 +^ Læremål 1                                         ^ Kunnskap                                                                                                                              ^ Ferdighet                     ^ Læringsmetode              ^ Referanser                                                                                                                                        ^
 +| Langsiktig kapasitetsplanlegging\\ (X-60 – X-12)  | Kjenne til:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging  | Finne frem til dokumentasjon  | Teori                      | STY-604917, STY-605509, STY-605249, STY-605250,    \\  [[https://networkstatement.banenor.no/doku.php?id=ns2024no:kapasitetsfordeling|NS del 4]]  |
 +^ Læremål 2                          ^ Kunnskap                                                                                                                              ^ Ferdighet                     ^ Læringsmetode  ^ Referanser  ^
 +| Årlig kapasitetsfordeling\\ (X-12 – X-2)  | Kjenne til:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging  | Finne frem til dokumentasjon  | Teori          |             |
 +^ Læremål 3                                                                  ^ Kunnskap  ^ Ferdighet  ^ Læringsmetode  ^ Referanser  ^
 +|Læremål                                                                | Kunnskap  | Ferdighet  | Læringsmetode  | Referanser 
 +
 +==== Tema: Operativ ruteplanleggers ansvar og arbeidsoppgaver ====
 +
 +^ Læremål 4                                                                  ^ Kunnskap  ^ Ferdighet  ^ Læringsmetode  ^ Referanser  ^
 +|Læremål                                                                 | Kunnskap  | Ferdighet  | Læringsmetode  | Referanser 
 +^ Læremål 5                                                                  ^ Kunnskap  ^ Ferdighet  ^ Læringsmetode  ^ Referanser  ^
 +|Læremål                                                                 | Kunnskap  | Ferdighet  | Læringsmetode  | Referanser 
 +^ Læremål 6                                                                  ^ Kunnskap  ^ Ferdighet  ^ Læringsmetode  ^ Referanser  ^
 +|Læremål                                                                 | Kunnskap  | Ferdighet  | Læringsmetode  | Referanser 
 +^ Læremål 7                                                                  ^ Kunnskap  ^ Ferdighet  ^ Læringsmetode  ^ Referanser  ^
 +|Læremål                                                                 | Kunnskap  | Ferdighet  | Læringsmetode  | Referanser 
 +^ Læremål 8                                                                  ^ Kunnskap  ^ Ferdighet  ^ Læringsmetode  ^ Referanser  ^
 +|Læremål                                                                 | Kunnskap  | Ferdighet  | Læringsmetode  | Referanser 
 +^ Læremål 9                                                                  ^ Kunnskap  ^ Ferdighet  ^ Læringsmetode  ^ Referanser  ^
 +|Læremål                                                                 | Kunnskap  | Ferdighet  | Læringsmetode  | Referanser 
 +^ Læremål 10                                                                  ^ Kunnskap  ^ Ferdighet  ^ Læringsmetode  ^ Referanser  ^
 +|Læremål                                                                 | Kunnskap  | Ferdighet  | Læringsmetode  | Referanser 
 +^ Læremål 11                                                                  ^ Kunnskap  ^ Ferdighet  ^ Læringsmetode  ^ Referanser  ^
 +|Læremål                                                                 | Kunnskap  | Ferdighet  | Læringsmetode  | Referanser 
 +^ Læremål 12                                                                  ^ Kunnskap  ^ Ferdighet  ^ Læringsmetode  ^ Referanser  ^
 +|Læremål                                                                 | Kunnskap  | Ferdighet  | Læringsmetode  | Referanser 
 +
 +==== Tema: Datasystemer og verktøy ====
 +
 +==== Læremål 13 ==== 
 +^ Læremål 13                                                                  ^ Kunnskap  ^ Ferdighet  ^ Læringsmetode  ^ Referanser  ^
 +|Læremål                                                                 | Kunnskap  | Ferdighet  | Læringsmetode  | Referanser 
 +
 +==== Læremål 14 ==== 
 +^ Læremål 14                                                                  ^ Kunnskap  ^ Ferdighet  ^ Læringsmetode  ^ Referanser  ^
 +|Læremål                                                                 | Kunnskap  | Ferdighet  | Læringsmetode  | Referanser 
 +
 +==== Læremål 15 ==== 
 +^ Læremål 15                                                                  ^ Kunnskap  ^ Ferdighet  ^ Læringsmetode  ^ Referanser  ^
 +|Læremål                                                                 | Kunnskap  | Ferdighet  | Læringsmetode  | Referanser 
 +
 +==== Læremål 16 ==== 
 +^ Læremål 16                                                                  ^ Kunnskap  ^ Ferdighet  ^ Læringsmetode  ^ Referanser  ^
 +|Læremål                                                                 | Kunnskap  | Ferdighet  | Læringsmetode  | Referanser 
 +
 +==== Læremål 17 ==== 
 +^ Læremål 17                                                                  ^ Kunnskap  ^ Ferdighet  ^ Læringsmetode  ^ Referanser  ^
 +|Læremål                                                                 | Kunnskap  | Ferdighet  | Læringsmetode  | Referanser 
 +
 +==== Læremål 18 ==== 
 +^ Læremål 18                         ^ Kunnskap                                          ^ Ferdighet  ^ Læringsmetode     ^ Referanser             ^
 +| **ERTMS:**\\ Merk: lokale forhold  | Gjøre rede for:\\ \\ Kjenne til:\\ • Østre linje  |            | Teori og praksis  | TJN Kapittel 10 del C  |
 +
 +====== Vedlegg 2 til opplæringsplan for operative ruteplanleggere  ======
 +**(gjennomføringsplan)**
 +
 +^ Antall dager  ^ Tema           ^ Læremål  ^ Teori           ^ Praksis  ^ Evt.                                  ^
 +| 2             | TPS/bli kjent  | 13, 16   | Generell teori  |          | Få tilganger, skap og evt. omvisning  |
 +| 1/2                          |          |                          |                                       |
 +| 1/2                          |          |                          |                                       |
 +| 1                            |          |                          |                                       |
 +|                              |          |                          |                                       |
 +|                              |          |                          |                                       |
 +|                              |          |                          |                                       |
 +|                              |          |                          |                                       |
 +|                              |          |                          |                                       |
 +|                              |          |                          |                                       |
 +|                              |          |                          |                                       |
 +|                              |          |                          |                                       |
 +|                              |          |                          |                                       |
 +|                              |          |                          |                                       |
 +|                              |          |                          |                                       |
 +|                              |          |                          |                                       |
 +|                              |          |                          |                                       |
 +|                              |          |                          |                                       |
 +|                              |          |                          |                                       |
 +|                              |          |                          |                                       |
 +|                              |          |                          |                                       |
 +|                              |          |                          |                                       |
 +|                              |          |                          |                                       |
 +|                              |          |                          |                                       |
 +
 +|
lp_tr/reviderte_planer/opplaeringsplan_operativ_ruteplanlegger.txt · Sist endret: 2023/11/13 08:45 av gjekje