Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:reviderte_planer:opplaeringsplan_operativ_ruteplanlegger [2023/06/30 12:46] chrane |
lp_tr:reviderte_planer:opplaeringsplan_operativ_ruteplanlegger [2023/07/07 10:35] chrane |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ====== Opplæringsplan for utdanning av operativ ruteplanlegger ====== | + | {{ : |
+ | \\ | ||
+ | ==== Innledning ==== | ||
+ | Opplæringsplanen tar utgangspunkt i læreplan for operativ ruteplanlegger, | ||
+ | **Eier av læreplanen**: | ||
+ | **Utarbeidet av**: | ||
+ | **Praksis**: | ||
+ | **Befaring**: | ||
+ | **Sluttsamtale**: | ||
+ | \\ | ||
+ | ===== Hovedprinsipper for opplæringen ===== | ||
- | Gjennom hele opplæringen skal det fokuseres på: | ||
- | Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner | + | ==== Betegnelse på opplæring ==== |
- | {{tablelayout? | + | Opplæringen gjennomføres |
- | | **Tema ** | **Delmål ** | **Kriterier (**medarbeider** **skal…) | + | |
- | | Operativ kapasitets-\\ fordeling | + | |
- | | Tekniske systemer ved operativ kapasitets-\\ fordeling | + | |
+ | Den teoretiske opplæringen gis av godkjente instruktører ruteplanlegger. | ||
+ | Den praktiske opplæringen gis ved at medarbeider går sammen med flere erfarne ruteplanleggere. | ||
+ | \\ | ||
+ | ==== Læremål til tema ==== | ||
+ | Læremål for opplæringen er beskrevet i hvert tema i vedlegg 1 (Oversikt over læremål pr. tema). | ||
+ | ==== Pensum ==== | ||
+ | |||
+ | Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i vedlegg 1 til opplæringsplanen. | ||
+ | \\ | ||
+ | ==== Oppfølging under opplæring ==== | ||
+ | |||
+ | Medarbeider skal føre loggbok under hele opplæringen. Leder Operativ ruteplan skal gjennomføre individuelle samtaler med medarbeideren underveis i opplæringen, | ||
+ | |||
+ | ==== Vurdering av opplæringen ==== | ||
+ | |||
+ | Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan. Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner og trafikal forståelse skal også vurderes. | ||
+ | Skriftlig eksamen er flervalgseksamen og gjennomføres i Forms på tjenestested. Tillatte hjelpemidler er for eksempel TJN, SJN, samt øvrige oppslagsverk med tilgang fra Banenettet. Eksamen skal avdekke om medarbeideren kan vise tilstrekkelig kompetanse i Bane NORs kapasitetsfordelingsprosess, | ||
+ | | ||
+ | Se beskrivelse i Læreplan; Eksamen. | ||
+ | |||
+ | ==== Tilbakemelding underveis ==== | ||
+ | |||
+ | Under opplæringen blir medarbeideren vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å planlegge for varierende trafikksituasjoner. Medarbeideren må bruke loggboka under hele opplæringsperioden. Denne blir vurdert av leder Operativ ruteplan under oppfølgingssamtaler. | ||
+ | |||
+ | Se beskrivelse i Læreplan for ruteplanlegger; | ||
+ | |||
+ | ==== Sensor ==== | ||
+ | Leder Operativ ruteplan peker ut sensor for skriftlig og muntlig/ | ||
+ | |||
+ | ==== Dokumentasjon ==== | ||
+ | |||
+ | Godkjent opplæring registreres i Driv. Se læreplan, Dokumentasjon av opplæringen, | ||
+ | |||
+ | ==== Varighet på opplæring (teori og praksis) ==== | ||
+ | |||
+ | Opplæringen består av ca. 10 dager teoriundervisning og ca. 49 dager med praksis. | ||
+ | |||
+ | For mer informasjon om organisering av opplæringen, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Revisjonshistorikk** | ||
+ | ^ Versjon | ||
+ | | 000 | | Dokumentet opprettet | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ====== Vedlegg 1 til opplæringsplan for operative ruteplanleggere (Oversikt over delmål per tema) ====== | ||
+ | ** | ||
+ | Dokumentasjon - referanser: | ||
+ | - 1. Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) | ||
+ | - 2. Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN) | ||
+ | - 3. Interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV) | ||
+ | - 4. Prosessdokumentasjon i styringssystemet (STY) | ||
+ | - 5. Network Statement (NS) | ||
+ | - 6. Avtale om sportilgang og andre tjenester (AST) | ||
+ | - 7. Kundeportal | ||
+ | - 8. Bruk av verktøy – ARBIS, BEST-K, TPS, FIDO | ||
+ | |||
+ | //Merk: Pensumoversikten er ikke komplett, da dette kommer frem i aktivitetslistene i prosedyrene.// | ||
+ | |||
+ | **Prosedyrer og støttedokumenter i styringssystemet beskriver aktiviteter/ | ||
+ | |||
+ | STY-605075 Fordeling av restkapasitet til jernbaneforetak og andre søkere\\ | ||
+ | STY-605076 Operasjonalisering av fastlagt plan for arbeid i spor og fordeling av restkapasitet til infrastrukturforvalter \\ | ||
+ | ORV: kunngjoringer: | ||
+ | ORV: kunngjoringer: | ||
+ | STY-602720 Grafisk rute (dagsgraf) for visning av tildelt kapasitet \\ | ||
+ | STY-605251 Årlig fordeling av infrastrukturkapasitet for arbeid i spor \\ | ||
+ | STY-605252 Årlig fordeling av infrastrukturkapasitet for jernbaneforetak og andre søkere \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Kunnskapsnivå i læringsmålene** | ||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Tema: Bane NORs kapasitetsfordelingsprosess (for hele tidslinjen X-60 – X+12) ==== | ||
+ | |||
+ | | | ||
+ | ^ Læremål 1 ^ Kunnskap | ||
+ | | Langsiktig kapasitetsplanlegging\\ (X-60 – X-12) | Kjenne til:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging | ||
+ | ^ Læremål 2 ^ Kunnskap | ||
+ | | Årlig kapasitetsfordeling\\ (X-12 – X-2) | Kjenne til:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging | ||
+ | ^ Læremål 3 ^ Kunnskap | ||
+ | |Læremål | ||
+ | |||
+ | ==== Tema: Operativ ruteplanleggers ansvar og arbeidsoppgaver ==== | ||
+ | |||
+ | ^ Læremål 4 ^ Kunnskap | ||
+ | |Læremål | ||
+ | ^ Læremål 5 ^ Kunnskap | ||
+ | |Læremål | ||
+ | ^ Læremål 6 ^ Kunnskap | ||
+ | |Læremål | ||
+ | ^ Læremål 7 ^ Kunnskap | ||
+ | |Læremål | ||
+ | ^ Læremål 8 ^ Kunnskap | ||
+ | |Læremål | ||
+ | ^ Læremål 9 ^ Kunnskap | ||
+ | |Læremål | ||
+ | ^ Læremål 10 ^ Kunnskap | ||
+ | |Læremål | ||
+ | ^ Læremål 11 ^ Kunnskap | ||
+ | |Læremål | ||
+ | ^ Læremål 12 ^ Kunnskap | ||
+ | |Læremål | ||
+ | |||
+ | ==== Tema: Datasystemer og verktøy ==== | ||
+ | |||
+ | ==== Læremål 13 ==== | ||
+ | ^ Læremål 13 ^ Kunnskap | ||
+ | |Læremål | ||
+ | |||
+ | ==== Læremål 14 ==== | ||
+ | ^ Læremål 14 ^ Kunnskap | ||
+ | |Læremål | ||
+ | |||
+ | ==== Læremål 15 ==== | ||
+ | ^ Læremål 15 ^ Kunnskap | ||
+ | |Læremål | ||
+ | |||
+ | ==== Læremål 16 ==== | ||
+ | ^ Læremål 16 ^ Kunnskap | ||
+ | |Læremål | ||
+ | |||
+ | ==== Læremål 17 ==== | ||
+ | ^ Læremål 17 ^ Kunnskap | ||
+ | |Læremål | ||
+ | |||
+ | ==== Læremål 18 ==== | ||
+ | ^ Læremål 18 ^ Kunnskap | ||
+ | | **ERTMS: | ||
+ | |||
+ | ====== Vedlegg 2 til opplæringsplan for operative ruteplanleggere | ||
+ | **(gjennomføringsplan)** | ||
+ | |||
+ | ^ Antall dager ^ Tema ^ Læremål | ||
+ | | 2 | TPS/bli kjent | 13, 16 | Generell teori | | Få tilganger, skap og evt. omvisning | ||
+ | | 1/2 | ||
+ | | 1/2 | ||
+ | | 1 | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | | |