Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Siste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:reviderte_planer:opplaeringsplan_operativ_ruteplanlegger [2023/06/30 13:11] chrane |
lp_tr:reviderte_planer:opplaeringsplan_operativ_ruteplanlegger [2023/11/10 08:49] gjekje [Hovedprinsipper for opplæringen] oppdatert etter ny versjon 07.11.2023 |
||
---|---|---|---|
Linje 14: | Linje 14: | ||
- | === Betegnelse på opplæring ==== | + | ==== Betegnelse på opplæring ==== |
Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis (kunnskap og ferdigheter) – totalt ca. 60 dager. | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis (kunnskap og ferdigheter) – totalt ca. 60 dager. | ||
Linje 20: | Linje 20: | ||
Den praktiske opplæringen gis ved at medarbeider går sammen med flere erfarne ruteplanleggere. | Den praktiske opplæringen gis ved at medarbeider går sammen med flere erfarne ruteplanleggere. | ||
\\ | \\ | ||
- | === Læremål til tema === | + | ==== Læremål til tema ==== |
Læremål for opplæringen er beskrevet i hvert tema i vedlegg 1 (Oversikt over læremål pr. tema). | Læremål for opplæringen er beskrevet i hvert tema i vedlegg 1 (Oversikt over læremål pr. tema). | ||
- | === 2 Pensum === | + | ==== Pensum |
Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i vedlegg 1 til opplæringsplanen. | Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i vedlegg 1 til opplæringsplanen. | ||
\\ | \\ | ||
- | === Oppfølging under opplæring === | + | ==== Oppfølging under opplæring |
Medarbeider skal føre loggbok under hele opplæringen. Leder Operativ ruteplan skal gjennomføre individuelle samtaler med medarbeideren underveis i opplæringen, | Medarbeider skal føre loggbok under hele opplæringen. Leder Operativ ruteplan skal gjennomføre individuelle samtaler med medarbeideren underveis i opplæringen, | ||
- | === Vurdering av opplæringen === | + | ==== Vurdering av opplæringen |
- | Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan. Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner og trafikal forståelse skal også vurderes. | + | Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan.\\ Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner og trafikal forståelse skal også vurderes. |
- | Skriftlig | + | Skriftlig |
- | | + | Muntlig/ |
Se beskrivelse i Læreplan; Eksamen. | Se beskrivelse i Læreplan; Eksamen. | ||
==== Tilbakemelding underveis ==== | ==== Tilbakemelding underveis ==== | ||
- | Under opplæringen blir medarbeideren vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å planlegge for varierende trafikksituasjoner. Medarbeideren må bruke loggboka under hele opplæringsperioden. Denne blir vurdert av leder Operativ ruteplan under oppfølgingssamtaler. | + | Under opplæringen blir medarbeideren vurdert i forhold til teoretisk og praktisk kunnskap, samt evne til å planlegge for varierende trafikksituasjoner. Medarbeideren må bruke loggboka under hele opplæringsperioden. Denne blir vurdert av leder Operativ ruteplan under oppfølgingssamtaler. Medarbeider skal få tilbakemeldinger på sitt faglige nivå i opplæringen og eventuelle forbedringsområder. Leder Operativ ruteplan har ansvar for å melde medarbeider opp til eksamen når medarbeider vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. |
Se beskrivelse i Læreplan for ruteplanlegger; | Se beskrivelse i Læreplan for ruteplanlegger; | ||
Linje 50: | Linje 50: | ||
==== Dokumentasjon ==== | ==== Dokumentasjon ==== | ||
- | Godkjent opplæring registreres i Driv. Se læreplan, | + | Godkjent opplæring registreres i Driv. Se læreplan, |
==== Varighet på opplæring (teori og praksis) ==== | ==== Varighet på opplæring (teori og praksis) ==== | ||
Linje 59: | Linje 59: | ||
- | Revisjonshistorikk | + | **Revisjonshistorikk** |
- | ^ Versjon | + | ^ Versjon |
| 000 | | Dokumentet opprettet | | 000 | | Dokumentet opprettet | ||
+ | ====== Vedlegg 1 til opplæringsplan for operative ruteplanleggere (Oversikt over delmål per tema) ====== | ||
+ | ** | ||
+ | Dokumentasjon - referanser: | ||
+ | - 1. Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) | ||
+ | - 2. Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet (SJN) | ||
+ | - 3. Interne krav og instrukser som ligger i regelverk for operativt personell (ORV) | ||
+ | - 4. Prosessdokumentasjon i styringssystemet (STY) | ||
+ | - 5. Network Statement (NS) | ||
+ | - 6. Avtale om sportilgang og andre tjenester (AST) | ||
+ | - 7. Kundeportal | ||
+ | - 8. Bruk av verktøy – ARBIS, BEST-K, TPS, FIDO | ||
+ | //Merk: Pensumoversikten er ikke komplett, da dette kommer frem i aktivitetslistene i prosedyrene.// | ||
- | | + | **Prosedyrer og støttedokumenter i styringssystemet beskriver aktiviteter/ |
+ | |||
+ | STY-605075 Fordeling av restkapasitet til jernbaneforetak og andre søkere\\ | ||
+ | STY-605076 Operasjonalisering av fastlagt plan for arbeid i spor og fordeling av restkapasitet til infrastrukturforvalter \\ | ||
+ | ORV: kunngjoringer: | ||
+ | ORV: kunngjoringer: | ||
+ | STY-602720 Grafisk rute (dagsgraf) for visning av tildelt kapasitet \\ | ||
+ | STY-605251 Årlig fordeling av infrastrukturkapasitet for arbeid i spor \\ | ||
+ | STY-605252 Årlig fordeling av infrastrukturkapasitet for jernbaneforetak og andre søkere \\ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Kunnskapsnivå i læringsmålene** | ||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Tema: Bane NORs kapasitetsfordelingsprosess | ||
+ | **(for hele tidslinjen X-60 – X+12)** | ||
+ | |||
+ | ^ Innlæringsmål jf læreplan | ||
+ | ^ Læremål 1 ^ Kunnskap | ||
+ | | Langsiktig kapasitetsplanlegging\\ (X-60 – X-12) | Kjenne til:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging | ||
+ | ^ Læremål 2 ^ Kunnskap | ||
+ | | Årlig kapasitetsfordeling\\ (X-12 – X-2) | Kjenne til:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging | ||
+ | ^ Læremål 3 ^ Kunnskap | ||
+ | | Operativ kapasitetsfordeling\\ X-2 – X+12) | Gjøre rede for:\\ • Mål og hensikt\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Operativ kapasitetsfordeling | ||
+ | |||
+ | ==== Tema: Operativ ruteplanleggers ansvar og arbeidsoppgaver ==== | ||
+ | |||
+ | ^ Innlæringsmål jf læreplan | ||
+ | ^ Læremål 4 ^ Kunnskap | ||
+ | | Avtaler om sportilgang og andre tjenester(AST) | ||
+ | ^ Læremål 5 ^ Kunnskap | ||
+ | | Trafikkregler og annen styrende informasjon | ||
+ | ^ Læremål 6 ^ Kunnskap | ||
+ | | Banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen (BTP)\\ \\ Fordele restkapasitet til IF | Forklare:\\ • Hva som menes med banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen\\ • Hva som menes med restkapasitet til IF\\ \\ Gjøre rede for:\\ • Operasjonalisering av fastlagt plan for arbeid i spor/ fremgangsmåten ved planlagte avvik fra ruteplanen (varighet, kompleksitet, |