Begge sider forrige revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon
|
Forrige revisjon
Neste revisjon
Begge sider neste revisjon
|
lp_tr:reviderte_planer:opplaeringsplan_operativ_ruteplanlegger [2023/06/30 14:03] chrane |
lp_tr:reviderte_planer:opplaeringsplan_operativ_ruteplanlegger [2023/06/30 14:49] chrane [Tabell] |
| |
**Revisjonshistorikk** | **Revisjonshistorikk** |
^ Versjon ^ Dato | Beskrivelse av endring | | ^ Versjon ^ Dato ^ Beskrivelse av endring ^ |
| 000 | | Dokumentet opprettet | | | 000 | | Dokumentet opprettet | |
| |
| |
===== Vedlegg 1til opplæringsplan for operative ruteplanleggere (Oversikt over delmål per tema) ===== | ====== Vedlegg 1 til opplæringsplan for operative ruteplanleggere (Oversikt over delmål per tema) ====== |
** | ** |
Dokumentasjon - referanser:** | Dokumentasjon - referanser:** |
| |
| |
====== Tema: Bane NORs kapasitetsfordelingsprosess (for hele tidslinjen X-60 – X+12) ====== | ===== Tema: Bane NORs kapasitetsfordelingsprosess (for hele tidslinjen X-60 – X+12) ===== |
| ^ Innlæringsmål jf. læreplan ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanse ^ |
| |
==== Læremål 1 ==== | ==== Læremål 1 ==== |
^ Innlæringsmål ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ | ^ Læremål 1 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
|Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | | | Langsiktig kapasitetsplanlegging\\ (X-60 – X-12) | Kjenne til:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging | Finne frem til dokumentasjon | Teori | STY-604917, STY-605509, STY-605249, STY-605250, \\ [[https://networkstatement.banenor.no/doku.php?id=ns2024no:kapasitetsfordeling|NS del 4]] | |
| |
| |
| |
==== Læremål 2 ==== | ==== Læremål 2 ==== |
^ Innlæringsmål ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ | ^ Læremål 2 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
|Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser | | Årlig kapasitetsfordeling\\ (X-12 – X-2) | Kjenne til:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging | Finne frem til dokumentasjon | Teori | | |
| |
==== Læremål 3 ==== | ==== Læremål 3 ==== |
^ Innlæringsmål ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ | ^ Læremål 3 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
|Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser | |Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
| |
==== Læremål 4 ==== | ==== Læremål 4 ==== |
^ Innlæringsmål ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ | ^ Læremål 4 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
|Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser | |Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
| |
==== Innlæringsmål 5 ==== ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ | ==== Læremål 5 ==== |
|Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser | ^ Læremål 5 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
| |Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
| |
| |
| ==== Læremål 6 ==== |
| ^ Læremål 6 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
| |Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
| |
==== Innlæringsmål 6 ==== ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ | ==== Læremål 7 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
|Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser | |Læremål 7 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
| |
==== Innlæringsmål 7 ==== ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ | ==== Læremål 8 ==== |
|Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser | ^ Læremål 8 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
| |Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
| |
| ==== Læremål 9 ==== |
| ^ Læremål 9 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
| |Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
| |
==== Innlæringsmål 8 ==== ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ | ==== Læremål 10 ==== |
|Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser | ^ Læremål 10 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
| |Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
| |
| ==== Læremål 11 ==== |
| ^ Læremål 11 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
| |Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
| |
==== Innlæringsmål 9 ==== ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ | ==== Læremål 12 ==== |
|Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser | ^ Læremål 12 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
| |Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
| |
==== Innlæringsmål 10 ==== ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ | ==== Læremål 13 ==== |
|Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser | ^ Læremål 13 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
| |Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
| |
==== Innlæringsmål 11 ==== ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ | ==== Læremål 14 ==== |
|Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser | ^ Læremål 14 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
| |Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
| |
==== Innlæringsmål 12 ==== ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ | ==== Læremål 15 ==== |
| ^ Læremål 15 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
|Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser | |Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
| |
| ==== Læremål 16 ==== |
| ^ Læremål 16 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
| |Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
| |
==== Innlæringsmål 13 ==== ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ | ==== Læremål 17 ==== |
|Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser | ^ Læremål 17 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
| |Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser |
| |
==== Innlæringsmål 14 ==== ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ | |
|Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser | |
| |
| |
==== Innlæringsmål 15 ==== ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ | |
|Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser | |
| |
| |
==== Innlæringsmål 16 ==== ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ | |
|Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser | |
| |
==== Innlæringsmål 17 ==== ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ | |
|Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser | |
| |
| |
==== Innlæringsmål 18 ==== ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ | |
|Læremål | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser | |
| |
| |
==== Innlæringsmål ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ | |
|Læremål 1 | Kunnskap | Ferdighet | Læringsmetode | Referanser | |
| |
| |
| |
Gjennom hele opplæringen skal det fokuseres på: | |
| |
Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner | |
{{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth=",255px"}} | |
| **Tema ** | **Delmål ** | **Kriterier (**medarbeider** **skal…) | **Opplærings**\\ **materiell (ORV,SJN osv.)** | | |
| Operativ kapasitets-\\ fordeling | Gjøre rede for operativ ruteplanleggers oppgaver i forbindelse med fordeling av infrastrukturkapasitet | **Innføring** \\ Finne fagstoff for å kunne utføre funksjonen og oppgaven som taktisk ruteplanlegger \\ Gjøre rede for: \\ Krav som ligger til grunn for prosessen- fordele infrastrukturkapasitet\\ • Hvem som er hovedaktørene i prosessen \\ • Hovedfasene i prosessen \\ • Forklare arbeidsprosessen og kriteriene for banetekniske planforutsetninger som skal fastlegges i ruteplanen \\ • Banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen (BTP)\\ • Hva som leveres fra årlig kapasitetsfordeling til operativ kapasitetsfordeling og drift og trafikkstyring \\ • Hva som leveres fra operativ kapasitetsfordeling til drift og trafikkstyring \\ • Fordeling av restkapasitet \\ • Grensesnitt til trafikkstyring og kunde- og trafikkinformasjon sine systemer\\ • Hensikt med og innhold i kunngjøringer og sirkulærer \\ \\ **Fordele infrastrukturkapasitet** \\ Gjøre rede for rammene for operativ kapasitetsfordeling\\ - Network statement \\ -Jernbaneforskriften \\ - Bane NORs prosess «Fordele infrastrukturkapasitet»:\\ - Årlig ruteplan \\ - Tildelte ruteleier\\ - Banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen (BTP) \\ - Restkapasitet \\ - Grensesnitt mot drift og trafikkstyring\\ - Kunngjøringer og sirkulærer \\ - Datasystemer/verktøy\\ \\ **Baneteknisk planforutsetning som er fastlagt i ruteplan (BTP)** \\ Gjøre rede for og demonstrere ruteplanleggers oppgaver ved planlagte avvik, herunder:\\ - Varighet \\ - Kompleksitet \\ - Kontakt med jernbaneforetak \\ - Utarbeide forslag til ruteplan\\ - Detaljplanlegge midlertidig togproduksjon \\ - Gjøre avrop og utarbeide lokale korttidsavtaler om sportilgang \\ - Avtale intern arbeidsfordeling \\ - Vurdere omfang og konsekvens av planlagt sportilgang \\ - Ved behov innkalle til koordineringsmøte for å avklare detaljer \\ - Motta og samordne bestillinger \\ - Utarbeide og distribuere kunngjøringer \\ \\ **Fordele kapasitet til infrastrukturforvalter** \\ \\ **Fordele restkapasitet til jernbaneforetakene** \\ Gjøre rede for og demonstrer sammenstilling av alle søknader \\ - Konstruksjon av ruter, herunder:\\ - Instrukser for kryssing \\ - Materiellturnering planer\\ - Kapasitet på terminaler \\ - Kapasitet på hensettingsspor\\ \\ **Grensesnitt** \\ Gjøre rede for hva som leveres av ruteplandata til: \\ • Jernbaneforetak \\ • DetaljeresInternt i Bane NOR \\ \\ **Grensesnitt mot drift og trafikkstyring** \\ Gjøre rede for innhold i kunngjøringene som leveres fra TPS til FIDO (for funksjonene):\\ - Til togleder \\ - Til togekspeditør \\ - Til fører \\ - Hovedsikkerhetsvakt \\ - Leder for el-sikkerhet \\ - Toginformatør \\ - Jernbaneforetak \\ \\ **Kunngjøringer og sirkulærer** \\ Gjøre rede for utarbeidelse av kunngjøringer herunder:\\ - Anbefalt tekst for ulike situasjoner\\ - Forskjellen på ulike typer kunngjøringer\\ - Krav til innhold i ruter for tog \\ - Søknad om ekstra tog\\ - Avbestilling/innstilling av tog\\ - Endring av planforutsetninger relatert til ruteinformasjon\\ \\ **Operativ ruteplanleggers oppgaver** \\ Gjøre rede for og demonstrere:\\ - Detaljplanlegging og iverksetting av banetekniske planforutsetninger fastlagt i ruteplan\\ - Fordeling av restkapasitet til infrastrukturforvalter og jernbaneforetak\\ - Utarbeidelse av:\\ • Sporbruks planer\\ • Togbøker\\ • Grafiske ruter\\ • Kunngjøringer om midlertidige endringer i infrastrukturen\\ - Mottak av søknad av ruteleie og arbeid i spor\\ - Hensikten med og bruk av elsikkerhetsplaner \\ \\ **Lokale forhold i toglederområdet** \\ Gjøre rede for lokale forhold som har betydning/ikke har betydning for kapasitetsfordeling:\\ • Planlagt ny infrastruktur \\ • Planlagt begrensninger i infrastruktur\\ • Signalsystemer\\ • Driftsformer \\ • Lokalkunnskap \\ • Sporlengder \\ • Planoverganger \\ • Blokkposter \\ • Hensettingsområder \\ • Kontaktledningsanlegg \\ • Særbestemmelser \\ • Akseltellere \\ • ERTMS \\ \\ **Spesialtransporter og farlig gods** \\ Utarbeide ruter for spesialtransport, herunder:\\ - De spesielle bestillingsrutinene for spesialtransport \\ - Kundens informasjonsplikt \\ - Særskilte hensyn ved utarbeidelse av ruter som profil og hastighet \\ - Spesielle forhold om farlig gods som er beskrevet i SJN\\ | | | |
| Tekniske systemer ved operativ kapasitets-\\ fordeling | Gjøre rede for bruk av tekniske systemer | **Datasystemer og verktøy** \\ Gjøre rede for:\\ - Hvilke datasystemer og verktøy som brukes\\ - Hvor brukermanualer og support finnes\\ \\ **Rutesøknadssystem BEST** \\ Gjøre rede for:\\ - Hva BEST er og brukes til\\ - Funksjoner i BEST\\ - Hvordan finne frem status for bestillinger i BEST\\ \\ **Planleggingssystemet TPS**\\ Gjøre rede for og/eller demonstrere:\\ - Hvordan TPS-systemet fungerer \\ - Grensesnitt mot andre systemer \\ - Hvilken informasjon kommer inn til TPS \\ - Hvilken informasjon leveres fra TPS \\ - Sammenhengen mellom BEST, TPS, FIDO, KARI, fjernstyringssystemene og TIOS\\ \\ **Registrering og distribusjonssystemet FIDO**\\ Gjøre rede for og demonstrere:\\ - Betjening av FIDO, herunder:\\ - Registeringsportal\\ - Distribusjonsportal\\ - Bruk av reserveløsning\\ | | | |
| |
| ==== Læremål 18 ==== |
| ^ Læremål 18 ^ Kunnskap ^ Ferdighet ^ Læringsmetode ^ Referanser ^ |
| | **ERTMS:**\\ Merk: lokale forhold | Gjøre rede for:\\ \\ Kjenne til:\\ • Østre linje | | Teori og praksis | TJN Kapittel 10 del C | |
| |
| ====== Vedlegg 2 til opplæringsplan for operative ruteplanleggere (gjennomføringsplan) ====== |
| ^ Antall dager ^ Tema ^ Læremål ^ Teori ^ Praksis ^ Evt. ^ |
| | 2 | TPS/bli kjent | 13, 16 | Generell teori | | Få tilganger, skap og evt. omvisning | |
| | 1/2 | | | | | | |
| | 1/2 | | | | | | |
| | 1 | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |
| |
| | |