Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:reviderte_planer:opplaeringsplan_operativ_ruteplanlegger [2023/06/30 14:39] chrane |
lp_tr:reviderte_planer:opplaeringsplan_operativ_ruteplanlegger [2023/07/07 10:59] chrane [Tabell] |
||
---|---|---|---|
Linje 14: | Linje 14: | ||
- | === Betegnelse på opplæring ==== | + | ==== Betegnelse på opplæring ==== |
Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis (kunnskap og ferdigheter) – totalt ca. 60 dager. | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis (kunnskap og ferdigheter) – totalt ca. 60 dager. | ||
Linje 20: | Linje 20: | ||
Den praktiske opplæringen gis ved at medarbeider går sammen med flere erfarne ruteplanleggere. | Den praktiske opplæringen gis ved at medarbeider går sammen med flere erfarne ruteplanleggere. | ||
\\ | \\ | ||
- | === Læremål til tema === | + | ==== Læremål til tema ==== |
Læremål for opplæringen er beskrevet i hvert tema i vedlegg 1 (Oversikt over læremål pr. tema). | Læremål for opplæringen er beskrevet i hvert tema i vedlegg 1 (Oversikt over læremål pr. tema). | ||
- | === Pensum === | + | ==== Pensum |
Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i vedlegg 1 til opplæringsplanen. | Aktuelt pensum er beskrevet for hver leksjon i vedlegg 1 til opplæringsplanen. | ||
\\ | \\ | ||
- | === Oppfølging under opplæring === | + | ==== Oppfølging under opplæring |
Medarbeider skal føre loggbok under hele opplæringen. Leder Operativ ruteplan skal gjennomføre individuelle samtaler med medarbeideren underveis i opplæringen, | Medarbeider skal føre loggbok under hele opplæringen. Leder Operativ ruteplan skal gjennomføre individuelle samtaler med medarbeideren underveis i opplæringen, | ||
- | === Vurdering av opplæringen === | + | ==== Vurdering av opplæringen |
Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan. Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner og trafikal forståelse skal også vurderes. | Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan. Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner og trafikal forståelse skal også vurderes. | ||
Linje 64: | Linje 64: | ||
- | ===== Vedlegg | + | ====== Vedlegg |
** | ** | ||
Dokumentasjon - referanser: | Dokumentasjon - referanser: | ||
Linje 93: | Linje 93: | ||
- | ====== Tema: Bane NORs kapasitetsfordelingsprosess (for hele tidslinjen X-60 – X+12) | + | ==== Tema: Bane NORs kapasitetsfordelingsprosess |
- | ^ Innlæringsmål jf. læreplan | + | **(for hele tidslinjen X-60 – X+12)** |
- | ==== Læremål 1 ==== | + | ^ Innlæringsmål jf læreplan |
- | ^ Læremål 1 ^ Kunnskap | + | ^ Læremål 1 ^ Kunnskap |
- | | Langsiktig kapasitetsplanlegging\\ (X-60 – X-12) | Kjenne til:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging | + | | Langsiktig kapasitetsplanlegging\\ (X-60 – X-12) | Kjenne til:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging |
+ | ^ Læremål 2 ^ Kunnskap | ||
+ | | Årlig kapasitetsfordeling\\ (X-12 – X-2) | Kjenne til:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging | ||
+ | ^ Læremål 3 ^ Kunnskap | ||
+ | | Operativ kapasitetsfordeling\\ X-2 – X+12) | Gjøre rede for:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Operativ kapasitetsfordeling | ||
+ | ==== Tema: Operativ ruteplanleggers ansvar og arbeidsoppgaver ==== | ||
+ | ^ Innlæringsmål jf Læreplan | ||
+ | | Læremål 4 | Kunnskap | ||
+ | | Avtaler om sportilgang og andre tjenester(AST) | ||
+ | ^ Læremål 5 ^ Kunnskap | ||
+ | | Læremål | ||
+ | | Trafikkregler og annen styrende informasjon | ||
+ | ^ Læremål 6 ^ Kunnskap | ||
+ | | Læremål | ||
+ | | Banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen (BTP)\\ \\ Fordele restkapasitet til IF | Forklare:\\ • Hva som menes med banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen\\ • Hva som menes med restkapasitet til IF\\ \\ Gjøre rede for:\\ • Operasjonalisering av fastlagt plan for arbeid i spor/ fremgangsmåten ved planlagte avvik fra ruteplanen (varighet, kompleksitet, | ||
+ | ^ Læremål 7 ^ Kunnskap | ||
+ | | Læremål | ||
+ | | Arbeid i spor | Forklare:\\ • Iverksettelse og avslutning av arbeid i spor og bestemmelser for dette, i forbindelse med kunngjøringer, | ||
+ | ^ Læremål 8 ^ Kunnskap | ||
+ | | Læremål | ||
+ | | Fordele restkapasitet til JBF | Kjenne til:\\ • Togreiser for medlemmer av den kongelige familie\\ \\ Forklare:\\ • Hva som menes med restkapasitet til JBF\\ Gjøre rede for:\\ • Krav til innhold i ruter for tog\\ • Søknad om ekstratog\\ • Avbestilling/ | ||
+ | ^ Læremål 9 ^ Kunnskap | ||
+ | | Læremål | ||
+ | | Lokale forhold | ||
+ | ^ Læremål 10 ^ Kunnskap | ||
+ | | Læremål | ||
+ | | Kunngjøringer og sirkulærer | ||
+ | ^ Læremål 11 ^ Kunnskap | ||
+ | | Læremål | ||
+ | | Spesialtransporter og farlig gods | Kjenne til:\\ • De spesielle bestillingsrutinene for spesialtransport - kundens informasjonsplikt\\ • Særskilte hensyn ved utarbeidelse av ruter som profil og hastighet\\ • Spesielle forhold om farlig gods som er beskrevet i SJN | Finne frem og bruke dokumentasjon\\ \\ Utarbeide kunngjøringer | ||
+ | ^ Læremål 12 ^ Kunnskap | ||
+ | | Læremål | ||
+ | | Grensesnitt mot drift og trafikkstyring | ||
- | ==== Læremål 2 ==== | + | ==== Tema: Datasystemer og verktøy |
- | ^ Læremål 2 ^ Kunnskap | + | |
- | | Årlig kapasitetsfordeling\\ (X-12 – X-2) | Kjenne til:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging | + | |
- | + | ||
- | ==== Læremål 3 ==== | + | |
- | ^ Læremål 3 ^ Kunnskap | + | |
- | |Læremål | + | |
- | + | ||
- | ==== Læremål 4 ==== | + | |
- | ^ Læremål 4 ^ Kunnskap | + | |
- | |Læremål | + | |
- | + | ||
- | ==== Læremål 5 ==== | + | |
- | ^ Læremål 5 ^ Kunnskap | + | |
- | |Læremål | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ==== Læremål 6 ==== | + | |
- | ^ Læremål 6 ^ Kunnskap | + | |
- | |Læremål | + | |
- | + | ||
- | ==== Læremål 7 ^ Kunnskap | + | |
- | |Læremål 7 | Kunnskap | + | |
- | + | ||
- | ==== Læremål 8 ==== | + | |
- | ^ Læremål 8 ^ Kunnskap | + | |
- | |Læremål | + | |
- | + | ||
- | ==== Læremål 9 ==== | + | |
- | ^ Læremål 9 ^ Kunnskap | + | |
- | |Læremål | + | |
- | + | ||
- | ==== Læremål 10 ==== | + | |
- | ^ Læremål 10 ^ Kunnskap | + | |
- | |Læremål | + | |
- | + | ||
- | ==== Læremål 11 ==== | + | |
- | ^ Læremål 11 ^ Kunnskap | + | |
- | |Læremål | + | |
- | + | ||
- | ==== Læremål 12 ==== | + | |
- | ^ Læremål 12 ^ Kunnskap | + | |
- | |Læremål | + | |
==== Læremål 13 ==== | ==== Læremål 13 ==== | ||
Linje 167: | Linje 157: | ||
==== Læremål 18 ==== | ==== Læremål 18 ==== | ||
- | ^ Læremål 18 ^ Kunnskap | + | ^ Læremål 18 |
- | |Læremål | + | | **ERTMS:**\\ Merk: lokale |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | Gjennom hele opplæringen skal det fokuseres på: | + | |
- | + | ||
- | Gode kommunikasjons – og samarbeidsevner | + | |
- | {{tablelayout? | + | |
- | | **Tema ** | **Delmål ** | **Kriterier (**medarbeider** **skal…) | + | |
- | | Operativ kapasitets-\\ fordeling | + | |
- | | Tekniske systemer ved operativ kapasitets-\\ fordeling | + | |
+ | ====== Vedlegg 2 til opplæringsplan for operative ruteplanleggere | ||
+ | **(gjennomføringsplan)** | ||
+ | ^ Antall dager ^ Tema ^ Læremål | ||
+ | | 2 | TPS/bli kjent | 13, 16 | Generell teori | | Få tilganger, skap og evt. omvisning | ||
+ | | 1/2 | ||
+ | | 1/2 | ||
+ | | 1 | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | |