Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:reviderte_planer:opplaeringsplan_operativ_ruteplanlegger [2023/07/07 10:37] chrane [Tabell] |
lp_tr:reviderte_planer:opplaeringsplan_operativ_ruteplanlegger [2023/07/11 11:43] chrane [Tabell] |
||
---|---|---|---|
Linje 36: | Linje 36: | ||
Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan. Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner og trafikal forståelse skal også vurderes. | Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan. Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner og trafikal forståelse skal også vurderes. | ||
Skriftlig eksamen er flervalgseksamen og gjennomføres i Forms på tjenestested. Tillatte hjelpemidler er for eksempel TJN, SJN, samt øvrige oppslagsverk med tilgang fra Banenettet. Eksamen skal avdekke om medarbeideren kan vise tilstrekkelig kompetanse i Bane NORs kapasitetsfordelingsprosess, | Skriftlig eksamen er flervalgseksamen og gjennomføres i Forms på tjenestested. Tillatte hjelpemidler er for eksempel TJN, SJN, samt øvrige oppslagsverk med tilgang fra Banenettet. Eksamen skal avdekke om medarbeideren kan vise tilstrekkelig kompetanse i Bane NORs kapasitetsfordelingsprosess, | ||
- | | + | |
Se beskrivelse i Læreplan; Eksamen. | Se beskrivelse i Læreplan; Eksamen. | ||
Linje 93: | Linje 93: | ||
- | ==== Tema: Bane NORs kapasitetsfordelingsprosess (for hele tidslinjen X-60 – X+12) ==== | + | ==== Tema: Bane NORs kapasitetsfordelingsprosess |
+ | **(for hele tidslinjen X-60 – X+12)** | ||
- | ^ Innlæringsmål jf læreplan | + | ^ Innlæringsmål jf læreplan |
- | ^ Læremål 1 ^ Kunnskap | + | ^ Læremål 1 ^ Kunnskap |
- | | Langsiktig kapasitetsplanlegging\\ (X-60 – X-12) | Kjenne til:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging | + | | Langsiktig kapasitetsplanlegging\\ (X-60 – X-12) | Kjenne til:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging |
- | ^ Læremål 2 ^ Kunnskap | + | ^ Læremål 2 ^ Kunnskap |
- | | Årlig kapasitetsfordeling\\ (X-12 – X-2) | Kjenne til:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging | + | | Årlig kapasitetsfordeling\\ (X-12 – X-2) | Kjenne til:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging |
- | ^ Læremål 3 ^ Kunnskap | + | ^ Læremål 3 ^ Kunnskap |
- | | Læremål | + | | Operativ kapasitetsfordeling\\ X-2 – X+12) |
==== Tema: Operativ ruteplanleggers ansvar og arbeidsoppgaver ==== | ==== Tema: Operativ ruteplanleggers ansvar og arbeidsoppgaver ==== | ||
- | ^ Læremål 4 ^ Kunnskap | + | ^ Innlæringsmål jf læreplan |
- | |Læremål | + | ^ Læremål 4 |
- | ^ Læremål 5 ^ Kunnskap | + | | Avtaler om sportilgang og andre tjenester(AST) |
- | |Læremål | + | ^ Læremål 5 |
- | ^ Læremål 6 ^ Kunnskap | + | | Trafikkregler og annen styrende informasjon |
- | |Læremål | + | ^ Læremål 6 |
- | ^ Læremål 7 ^ Kunnskap | + | | Banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen (BTP)\\ \\ Fordele restkapasitet til IF |
- | |Læremål | + | ^ Læremål 7 |
- | ^ Læremål 8 ^ Kunnskap | + | | Arbeid i spor | Forklare:\\ • Iverksettelse og avslutning av arbeid i spor og bestemmelser for dette, i forbindelse med kunngjøringer, |
- | |Læremål | + | ^ Læremål 8 |
- | ^ Læremål 9 ^ Kunnskap | + | | Fordele restkapasitet til JBF | Kjenne til:\\ • Togreiser for medlemmer av den kongelige familie\\ \\ Forklare:\\ • Hva som menes med restkapasitet til JBF\\ Gjøre rede for:\\ • Krav til innhold i ruter for tog\\ • Søknad om ekstratog\\ • Avbestilling/ |
- | |Læremål | + | ^ Læremål 9 |
- | ^ Læremål 10 ^ Kunnskap | + | | Lokale forhold |
- | |Læremål | + | ^ Læremål 10 ^ Kunnskap |
- | ^ Læremål 11 ^ Kunnskap | + | | Kunngjøringer og sirkulærer |
- | |Læremål | + | ^ Læremål 11 ^ Kunnskap |
- | ^ Læremål 12 ^ Kunnskap | + | | Spesialtransporter og farlig gods | Kjenne til:\\ • De spesielle bestillingsrutinene for spesialtransport - kundens informasjonsplikt\\ • Særskilte hensyn ved utarbeidelse av ruter som profil og hastighet\\ • Spesielle forhold om farlig gods som er beskrevet i SJN |
- | |Læremål | + | ^ Læremål 12 ^ Kunnskap |
+ | | Grensesnitt mot drift og trafikkstyring | ||
==== Tema: Datasystemer og verktøy ==== | ==== Tema: Datasystemer og verktøy ==== | ||
- | ==== Læremål 13 ==== | ||
- | ^ Læremål 13 ^ Kunnskap | ||
- | |Læremål | ||
- | ==== Læremål 14 ==== | + | ^ Innlæringsmål jf læreplan |
- | ^ Læremål 14 ^ Kunnskap | + | ^ Læremål 13 ^ Kunnskap |
- | |Læremål | + | | Datasystemer og verktøy |
+ | ^ Læremål 14 ^ Kunnskap | ||
+ | | ARBIS \\ Verktøy for oversikt over planer for arbeid i spor (BTP) | Forklare:\\ \\ • Hva er ARBIS og hva brukes det til \\ • Hvem som bruker ARBIS \\ Kjenne til:\\ • Rapportere feil eller mangler i ARBIS | Finne frem og bruke informasjon\\ • Planlagt sporbrudd\\ • Saktekjøringer\\ \\ \\ Hvem skal det rapporteres feil til | Teori og praksis | ||
+ | ^ Læremål 15 ^ Kunnskap | ||
+ | | BEST \\ System for søknader om infrastrukturkapasitet | ||
+ | ^ Læremål 16 ^ Kunnskap | ||
+ | | TPS \\ Ruteplanleggingssystem (operativ) | ||
+ | ^ Læremål 17 ^ Kunnskap | ||
+ | | FIDO \\ Elektronisk system for distribusjon av ruter og kunngjøringer | ||
+ | ^ Læremål 18 ^ Kunnskap | ||
+ | | **ERTMS: | ||
- | ==== Læremål 15 ==== | + | ====== Vedlegg 2 til opplæringsplan for operative ruteplanleggere |
- | ^ Læremål 15 ^ Kunnskap | + | **(gjennomføringsplan)** |
- | |Læremål | + | |
- | ==== Læremål 16 ==== | + | ^ Antall dager ^ Tema |
- | ^ Læremål | + | | 2 | TPS/bli kjent | 13, 16 | Generell teori | | Få tilganger, skap og evt. omvisning |
- | |Læremål | + | | 1/2 |
+ | | 1/2 | ||
+ | | 1 | TPS | 4, 5, 6 og 7, 16 | Arbeid i spor | ||
+ | | 12 | ||
+ | | 1 | TPS | 4,5,8 og 11,16 | Godstogruter | ||
+ | | 9 | ||
+ | | 1 | TPS | 4, 5, 8, 16 | Persontog, ekstratog | ||
+ | | 9 | ||
+ | | 1 | TPS | 4, 5, 16 | Større arbeider, planlegging av omkjøring, sporplanlegging, | ||
+ | | 9 | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | | 1 | BEST/ | ||
+ | | 1 | ARBIS | 13, 14 | | ||
+ | | | Kundeinformasjon | ||
+ | | | PCS | ||
+ | | 10 | | ||
+ | | 1 | ||
+ | | 1 | ||
+ | | 1 | ||
+ | | | ||
+ | |||
+ | | | ||
- | ==== Læremål 17 ==== | ||
- | ^ Læremål 17 ^ Kunnskap | ||
- | |Læremål | ||
- | ==== Læremål 18 ==== | ||
- | ^ Læremål 18 ^ Kunnskap | ||
- | | **ERTMS: | ||
- | ====== Vedlegg 2 til opplæringsplan for operative ruteplanleggere | ||
- | **(gjennomføringsplan)** | ||
- | ^ Antall dager ^ Tema ^ Læremål | ||
- | | 2 | TPS/bli kjent | 13, 16 | Generell teori | | Få tilganger, skap og evt. omvisning | ||
- | | 1/2 | ||
- | | 1/2 | ||
- | | 1 | ||
- | | | ||
- | | | ||
- | | | ||
- | | | ||
- | | | ||
- | | | ||
- | | | ||
- | | | ||
- | | | ||
- | | | ||
- | | | ||
- | | | ||
- | | | ||
- | | | ||
- | | | ||
- | | | ||
- | | | ||
- | | | ||
- | | | ||
- | | | ||
- | | |