Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
lp_tr:reviderte_planer:opplaeringsplan_operativ_ruteplanlegger [2023/07/07 11:14] chrane [Tabell] |
lp_tr:reviderte_planer:opplaeringsplan_operativ_ruteplanlegger [2023/07/11 11:39] chrane [Tabell] |
||
---|---|---|---|
Linje 36: | Linje 36: | ||
Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan. Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner og trafikal forståelse skal også vurderes. | Medarbeider skal vurderes i forhold til innlæringsmål og delmål beskrevet i læreplan og opplæringsplan. Medarbeiders evne til å håndtere trafikksituasjoner og trafikal forståelse skal også vurderes. | ||
Skriftlig eksamen er flervalgseksamen og gjennomføres i Forms på tjenestested. Tillatte hjelpemidler er for eksempel TJN, SJN, samt øvrige oppslagsverk med tilgang fra Banenettet. Eksamen skal avdekke om medarbeideren kan vise tilstrekkelig kompetanse i Bane NORs kapasitetsfordelingsprosess, | Skriftlig eksamen er flervalgseksamen og gjennomføres i Forms på tjenestested. Tillatte hjelpemidler er for eksempel TJN, SJN, samt øvrige oppslagsverk med tilgang fra Banenettet. Eksamen skal avdekke om medarbeideren kan vise tilstrekkelig kompetanse i Bane NORs kapasitetsfordelingsprosess, | ||
- | | + | |
Se beskrivelse i Læreplan; Eksamen. | Se beskrivelse i Læreplan; Eksamen. | ||
Linje 96: | Linje 96: | ||
**(for hele tidslinjen X-60 – X+12)** | **(for hele tidslinjen X-60 – X+12)** | ||
- | ^ Innlæringsmål jf læreplan | + | ^ Innlæringsmål jf læreplan |
- | ^ Læremål 1 ^ Kunnskap | + | ^ Læremål 1 ^ Kunnskap |
- | | Langsiktig kapasitetsplanlegging\\ (X-60 – X-12) | Kjenne til:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging | + | | Langsiktig kapasitetsplanlegging\\ (X-60 – X-12) | Kjenne til:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging |
- | ^ Læremål 2 ^ Kunnskap | + | ^ Læremål 2 ^ Kunnskap |
- | | Årlig kapasitetsfordeling\\ (X-12 – X-2) | Kjenne til:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging | + | | Årlig kapasitetsfordeling\\ (X-12 – X-2) | Kjenne til:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Langsiktig kapasitetsplanlegging |
- | ^ Læremål 3 ^ Kunnskap | + | ^ Læremål 3 ^ Kunnskap |
- | | Operativ kapasitetsfordeling\\ X-2 – X+12) | Gjøre rede for:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Operativ kapasitetsfordeling | + | | Operativ kapasitetsfordeling\\ X-2 – X+12) | Gjøre rede for:\\ • Hovedaktivitetene i prosessen\\ • Hvem som er hovedaktørene\\ • Hva som leveres fra Operativ kapasitetsfordeling |
==== Tema: Operativ ruteplanleggers ansvar og arbeidsoppgaver ==== | ==== Tema: Operativ ruteplanleggers ansvar og arbeidsoppgaver ==== | ||
- | ^ Innlæringsmål jf læreplan | + | ^ Innlæringsmål jf læreplan |
- | ^ Læremål 4 ^ Kunnskap | + | ^ Læremål 4 ^ Kunnskap |
- | | Avtaler om sportilgang og andre tjenester(AST) | + | | Avtaler om sportilgang og andre tjenester(AST) |
- | ^ Læremål 5 ^ Kunnskap | + | ^ Læremål 5 ^ Kunnskap |
- | | Trafikkregler og annen styrende informasjon | + | | Trafikkregler og annen styrende informasjon |
- | ^ Læremål 6 ^ Kunnskap | + | ^ Læremål 6 ^ Kunnskap |
- | | Banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen (BTP)\\ \\ Fordele restkapasitet til IF | Forklare:\\ • Hva som menes med banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen\\ • Hva som menes med restkapasitet til IF\\ \\ Gjøre rede for:\\ • Operasjonalisering av fastlagt plan for arbeid i spor/ fremgangsmåten ved planlagte avvik fra ruteplanen (varighet, kompleksitet, | + | | Banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen (BTP)\\ \\ Fordele restkapasitet til IF | Forklare:\\ • Hva som menes med banetekniske planforutsetninger som er fastlagt i ruteplanen\\ • Hva som menes med restkapasitet til IF\\ \\ Gjøre rede for:\\ • Operasjonalisering av fastlagt plan for arbeid i spor/ fremgangsmåten ved planlagte avvik fra ruteplanen (varighet, kompleksitet, |
- | ^ Læremål 7 ^ Kunnskap | + | ^ Læremål 7 ^ Kunnskap |
- | | Arbeid i spor | Forklare:\\ • Iverksettelse og avslutning av arbeid i spor og bestemmelser for dette, i forbindelse med kunngjøringer, | + | | Arbeid i spor | Forklare:\\ • Iverksettelse og avslutning av arbeid i spor og bestemmelser for dette, i forbindelse med kunngjøringer, |
- | ^ Læremål 8 ^ Kunnskap | + | ^ Læremål 8 ^ Kunnskap |
- | | Fordele restkapasitet til JBF | Kjenne til:\\ • Togreiser for medlemmer av den kongelige familie\\ \\ Forklare:\\ • Hva som menes med restkapasitet til JBF\\ Gjøre rede for:\\ • Krav til innhold i ruter for tog\\ • Søknad om ekstratog\\ • Avbestilling/ | + | | Fordele restkapasitet til JBF | Kjenne til:\\ • Togreiser for medlemmer av den kongelige familie\\ \\ Forklare:\\ • Hva som menes med restkapasitet til JBF\\ Gjøre rede for:\\ • Krav til innhold i ruter for tog\\ • Søknad om ekstratog\\ • Avbestilling/ |
- | ^ Læremål 9 ^ Kunnskap | + | ^ Læremål 9 ^ Kunnskap |
- | | Lokale forhold | + | | Lokale forhold |
- | ^ Læremål 10 ^ Kunnskap | + | ^ Læremål 10 ^ Kunnskap |
- | | Kunngjøringer og sirkulærer | + | | Kunngjøringer og sirkulærer |
- | ^ Læremål 11 ^ Kunnskap | + | ^ Læremål 11 ^ Kunnskap |
- | | Spesialtransporter og farlig gods | Kjenne til:\\ • De spesielle bestillingsrutinene for spesialtransport - kundens informasjonsplikt\\ • Særskilte hensyn ved utarbeidelse av ruter som profil og hastighet\\ • Spesielle forhold om farlig gods som er beskrevet i SJN | Finne frem og bruke dokumentasjon\\ \\ Utarbeide kunngjøringer | + | | Spesialtransporter og farlig gods | Kjenne til:\\ • De spesielle bestillingsrutinene for spesialtransport - kundens informasjonsplikt\\ • Særskilte hensyn ved utarbeidelse av ruter som profil og hastighet\\ • Spesielle forhold om farlig gods som er beskrevet i SJN | Finne frem og bruke dokumentasjon\\ \\ Utarbeide kunngjøringer |
- | ^ Læremål 12 ^ Kunnskap | + | ^ Læremål 12 ^ Kunnskap |
- | | Grensesnitt mot drift og trafikkstyring | + | | Grensesnitt mot drift og trafikkstyring |
==== Tema: Datasystemer og verktøy ==== | ==== Tema: Datasystemer og verktøy ==== | ||
Linje 146: | Linje 146: | ||
**(gjennomføringsplan)** | **(gjennomføringsplan)** | ||
- | ^ Antall dager ^ Tema | + | ^ Antall dager ^ Tema ^ Læremål |
- | | 2 | TPS/bli kjent | 13, 16 | + | | 2 | TPS/bli kjent |
- | | 1/2 | + | | 1/2 |
- | | 1/2 | + | | 1/2 |
- | | 1 | + | | 1 |
- | | | + | | 12 |
- | | | + | | 1 | TPS | 4,5,8 og 11,16 |
- | | | + | | 9 | |
- | | | + | | 1 | TPS | 4, 5, 8, 16 | Persontog, ekstratog |
- | | | + | | 9 | |
- | | | + | | 1 | TPS | 4, 5, 16 |
- | | | + | | 9 | |
- | | | + | | |
- | | | + | | |
- | | | + | | 1 | BEST/ |
- | | | + | | 1 | ARBIS | 13, 14 |
- | | | + | | |
- | | | + | | |
- | | | + | | 10 |
- | | | | | | + | | 1 | |
- | | | + | | 1 | |
- | | | + | | 1 | |
- | | | + | | |
- | | | + | |
- | | | + | |
| | | | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ |