presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2015/10/07 10:18]
rada opprettet
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2015/10/08 09:27]
jcs [Ombordansvarlig]
Linje 1: Linje 1:
 ~~SLIDESHOW~~ ~~SLIDESHOW~~
  
-====== Den transeuropeiske jernbane ====== +====== Beredskapsroller i jernbanesystemet ====== 
  
-Laget av: RADA 07.10.2015+Laget av: JCS 08.10.2015
  
-===== Del 1  =====+===== EUs jernbanesystem  =====
  
 +3 instanser med hvert sitt ansvarsområde
 +  * NSA = sikkerhetsmyndighet
 +  * IM = infrastrukturforvalter
 +  * RU = jernbaneforetak
 +
 +===== Ansvarsområder =====
 +
 +NSA (SJT):
 +  * utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver
 +  * utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger
 +  * gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, nye tog
 +
 +M (Jernbaneverket) og RU (f.eks. NSB):
 +  * har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer
 +  * identifisere risikoene, implementere nødvendige risikokontrollsystemer,
 +  * anvende nasjonale sikkerhetsregler og -standarder og etablere sikkerhetsstyringssystemer
 +  * IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde
 +
 +===== Fordeling av sikkerhetsansvar =====
 +
 +IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/styring (CCS)
 +  * utøve trafikkstyring
 +  * tilrettelegge for selvevakuering i tunnel
 +  * tilrettelegge for assistert redning
 +  * etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, beredskapsplan, jordingsregler, øvelser, forebyggende vedlikehold, feilretting, deteksjon i infrastruktur)
 +
 +RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell
 +  * fremføre tog
 +  * sikkerhetsinfo om bord
 +  * lede evakuering i tog og fra tog
 +  * drifts- og vedlikeholdsregler
 +  * beredskap for tog
 +  * deteksjon i tog
 +
 +===== Sentrale beredskapsroller =====
 +
 +IM:
 +  * togleder/vaktleder
 +  * fagleder jernbane
 +    * leder elsikkerhet (LFS)
 +    * leder for frakobling (LFK)
 +    * sikkerhetsvakt
 +
 +RU:
 +  * ombordansvarlig
 +  * lokfører
 +
 +===== Togleder/vaktleder =====
 +
 +  * motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke
 +  * sikre strekning mot annen togtrafikk, foreta nødfrakobling ved behov
 +  * varsle (iht. varslingsliste)
 +  * i mobiliseringsfasen
 +    * varsle og mobilisere administrasjonsvakt
 +    * kalle ut fagleder jernbane
 +    * kalle ut leder for elsikkerhet og sikkerhetsvakt
 +    * bestemme bemanning av stasjoner
 +  * i evakuerings- og redningsfasen
 +    * rekvirere rullende materiell for redning
 +    * holde seg oppdatert om utviklingen på skadestedet
 +    * informere jernbaneforetak på operativt nivå
 +
 +===== Fagleder jernbane =====
 +
 +  * være rådgiver for innsatsleder og yte bistand for denne
 +  * bistå innsatsleder med å hindre at noen kommer nær kl og trafikkert spor
 +  * fremskaffe nødvendig utstyr og ressurser
 +  * bistå redningsetatene ved leteaksjoner i og ved spor
 +  * fremskaffe informasjon av betydning for redningsetatene
 +  * skaffe oversikt over hjelpeinnsats fra IM og RU(-er)
 +  * be (LFK) om frakobling av høyspenningsanlegg
 +
 +===== Ombordansvarlig =====
 +
 +  * Forsikrer seg om at fører og øvrig ombordpersonale har mottatt varsling 
 +  * Trer inn i rollen som skadestedsleder
 +  * Koordinerer skadestedsarbeidet
 +  * Søker å utnytte personalet og andre tilgjengelige ressurser for å begrense skadeomfanget
 +    * varsling (internvarsling i tog, varsling til passasjerer, varsling eksternt)
 +    * livredding (evakuering ved brann, førstehjelp osv.)
 +    * sikring av skadested (lukking av dører, sikring av nabospor)
 +
 +===== Lokfører =====
 +
 +  * Varsle togleder
 +  * Om mulig lage avtale om sted/stasjon der redningstjenesten skal møte fram
 +  * Ved brann skal fører stoppe toget så snart som mulig, unntatt
 +    * i tunneler, på broer og i fjellskjæringer skal fører om mulig kjøre ut
 +  * Avvente nærmere beskjed fra ombordansvarlig
  
  
-===== Del 2 ===== 
presentasjoner/den_transeuropeiske_jernbane.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)