presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2015/10/07 10:18]
rada opprettet
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2015/10/08 10:23]
rada
Linje 1: Linje 1:
 ~~SLIDESHOW~~ ~~SLIDESHOW~~
  
-====== Den transeuropeiske jernbane ====== +====== Beredskapsroller i jernbanesystemet ====== 
  
-Laget av: RADA 07.10.2015+Laget av: JCS 08.10.2015
  
-===== Del 1  =====+===== EUs jernbanesystem  =====
  
 +3 instanser med hvert sitt ansvarsområde
 +    * NSA = sikkerhetsmyndighet
 +    * IM = infrastrukturforvalter
 +    * RU = jernbaneforetak
  
 +===== Ansvarsfordelingen i EUs jernbanesystem =====
  
-===== Del 2 =====+ 
 +{{  :presentasjoner:ansvar_jernbane.png?500 |Ansvar i EUs jernbanesystem}} 
 + 
 +===== Ansvarsområder for NSA (SJT) ===== 
 + 
 +  * utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver 
 +  * utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger 
 +  * gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, nye tog 
 + 
 +===== Ansvarsområder for IM (JBV) og RU (f.eks. NSB) ===== 
 + 
 +  * har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer 
 +  * identifisere risikoene 
 +  * implementere nødvendige risikokontrollsystemer 
 +  * anvende nasjonale sikkerhetsregler og -standarder og etablere sikkerhetsstyringssystemer 
 + 
 +IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde 
 + 
 +===== Fordeling av sikkerhetsansvar (1/2) ===== 
 + 
 +IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/styring (CCS) 
 +  * utøve trafikkstyring 
 +  * tilrettelegge for selvevakuering i tunnel 
 +  * tilrettelegge for assistert redning 
 +  * etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, beredskapsplan, jordingsregler, øvelser, forebyggende vedlikehold, feilretting, deteksjon i infrastruktur) 
 + 
 +===== Fordeling av sikkerhetsansvar (2/2) ===== 
 + 
 +RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell 
 +  * fremføre tog 
 +  * sikkerhetsinfo om bord 
 +  * lede evakuering i tog og fra tog 
 +  * drifts- og vedlikeholdsregler 
 +  * beredskap for tog 
 +  * deteksjon i tog 
 + 
 +===== Sentrale beredskapsroller ===== 
 + 
 +IM: 
 +  * togleder/vaktleder 
 +  * fagleder jernbane 
 +    * leder elsikkerhet (LFS) 
 +    * leder for frakobling (LFK) 
 +    * sikkerhetsvakt 
 + 
 +RU: 
 +  * ombordansvarlig 
 +  * lokfører 
 + 
 +===== Togleder/vaktleder ===== 
 + 
 +  * motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke 
 +  * sikre strekning mot annen togtrafikk, foreta nødfrakobling ved behov, varsle (iht. varslingsliste) 
 +  * i mobiliseringsfasen 
 +    * varsle og mobilisere administrasjonsvakt 
 +    * kalle ut fagleder jernbane 
 +    * kalle ut leder for elsikkerhet og sikkerhetsvakt 
 +    * bestemme bemanning av stasjoner 
 +  * i evakuerings- og redningsfasen 
 +    * rekvirere rullende materiell for redning 
 +    * holde seg oppdatert om utviklingen på skadestedet 
 +    * informere jernbaneforetak på operativt nivå 
 + 
 +===== Fagleder jernbane ===== 
 + 
 +  * være rådgiver for innsatsleder og yte bistand for denne 
 +  * bistå innsatsleder med å hindre at noen kommer nær kl og trafikkert spor 
 +  * fremskaffe nødvendig utstyr og ressurser 
 +  * bistå redningsetatene ved leteaksjoner i og ved spor 
 +  * fremskaffe informasjon av betydning for redningsetatene 
 +  * skaffe oversikt over hjelpeinnsats fra IM og RU(-er) 
 +  * be (LFK) om frakobling av høyspenningsanlegg 
 + 
 +===== Ombordansvarlig ===== 
 + 
 +  * Forsikrer seg om at fører og øvrig ombordpersonale har mottatt varsling  
 +  * Trer inn i rollen som skadestedsleder 
 +  * Koordinerer skadestedsarbeidet 
 +  * Søker å utnytte personalet og andre tilgjengelige ressurser for å begrense skadeomfanget 
 +    * varsling (internvarsling i tog, varsling til passasjerer, varsling eksternt) 
 +    * livredding (evakuering ved brann, førstehjelp osv.) 
 +    * sikring av skadested (lukking av dører, sikring av nabospor) 
 + 
 +===== Lokfører ===== 
 + 
 +  * Varsle togleder 
 +  * Om mulig lage avtale om sted/stasjon der redningstjenesten skal møte fram 
 +  * Ved brann skal fører stoppe toget så snart som mulig, unntatt 
 +    * i tunneler, på broer og i fjellskjæringer skal fører om mulig kjøre ut 
 +  * Avvente nærmere beskjed fra ombordansvarlig 
 + 
 +===== Skadestedsleder (ansvar RU) ===== 
 + 
 +  * Leder evakuering 
 +  * Om mulig forsikre seg om at ingen passasjerer har blitt igjen 
 +  * Om mulig telle opp antall evakuerte passasjerer og antall igjen i/ved toget 
 +  * Foreta jording av kontaktledning 
 +  * Etablere samleplass (sikkert sted) 
 +  * Utøve ledelse på samleplass 
 + 
 +===== Brannbekjempelse (ansvar RU) ===== 
 + 
 +  - Varsling 
 +  - Evakuering/redning 
 +  - Slukking 
 + 
 +  * Med mindre det er åpenbart at togpersonalet selv kan slukke røykutviklingen/brannen raskt, iverksettes slukkearbeidet først når varslingsrutinene og evakueringen av passasjerene er foretatt. 
 +  * Lukke alle vinduer og slå av alle ventilasjonsanlegg. 
 + 
 +===== Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/05T ===== 
 + 
 +//Jernbaneverket eier spor, plattformer og jernbaneterminalen, mens Flytoget AS, NSB ASog Narvesen AS leier arealer i terminalbygningen. Flytoget AS er den eneste som har utarbeidet prosedyrer for evakuering og rømning av stasjonsområdet. Jernbaneverket som infrastrukturforvalter skal være kravstiller overfor jernbanevirksomhetene gjennom sportilgangsavtalen, og derigjennom stille krav i tilknytning til blant annet rømnings- og evakueringsplaner og samordning av rutiner og prosedyrer.// 
 +//Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Jernbaneverket gjennomgår de sikkerhetsorganisatoriske forholdene ved alle stasjoner som berører flere aktører. Dette for å avklare eier- og leieforhold, samt å sikre at beredskaps- og evakuerings rutiner er funksjonelle og med et 
 +riktig grensesnitt mellom Jernbaneverket som hovedaktør og de øvrige virksomhetene.// 
 + 
 +===== Brann i Gudvangtunnelen 5.8.2013 ===== 
 + 
 +Havarikommisjonen mener det feilet på fire vesentlige punkter da det begynte å brenne i Gudvangatunnelen: 
 + 
 +  * Tunnelen hadde ingen form for overvåkning som ga informasjon om hvor mange kjøretøy som var inne i tunnelen. 
 +  * Det ble ikke gitt informasjon til trafikantene om at det var nødvendig med umiddelbar evakuering. 
 +  * Røyken ble styrt i en retning som gjorde at den blokkerte den eneste evakueringsmuligheten for trafikantene på den ene siden av brannen. 
 +  * Tunnelen var dårlig tilrettelagt for selvredning. 
 + 
 +~~SLIDESHOW~~
presentasjoner/den_transeuropeiske_jernbane.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)