Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2015/10/07 10:18] rada opprettet |
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2016/02/11 15:12] jcs [Kravdokumenter] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
~~SLIDESHOW~~ | ~~SLIDESHOW~~ | ||
- | ====== | + | ====== |
- | Laget av: RADA 07.10.2015 | + | Laget av: JCS 08.10.2015 |
- | ===== Del 1 ===== | + | ===== EUs jernbanesystem |
+ | 3 instanser med hvert sitt ansvarsområde | ||
+ | * NSA = sikkerhetsmyndighet | ||
+ | * IM = infrastrukturforvalter | ||
+ | * RU = jernbaneforetak | ||
+ | ===== Ansvarsfordelingen i EUs jernbanesystem ===== | ||
- | ===== Del 2 ===== | + | |
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | ===== Ansvarsområder for NSA (SJT) ===== | ||
+ | |||
+ | * utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver | ||
+ | * utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger | ||
+ | * gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, | ||
+ | |||
+ | ===== Ansvarsområder for IM (JBV) og RU (f.eks. NSB) ===== | ||
+ | |||
+ | * har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer | ||
+ | * identifisere risikoene | ||
+ | * implementere nødvendige risikokontrollsystemer | ||
+ | * anvende nasjonale sikkerhetsregler og -standarder og etablere sikkerhetsstyringssystemer | ||
+ | |||
+ | IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde | ||
+ | |||
+ | ===== Fordeling av sikkerhetsansvar (1/2) ===== | ||
+ | |||
+ | IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/ | ||
+ | * utøve trafikkstyring | ||
+ | * tilrettelegge for selvevakuering i tunnel | ||
+ | * tilrettelegge for assistert redning | ||
+ | * etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, | ||
+ | |||
+ | ===== Fordeling av sikkerhetsansvar (2/2) ===== | ||
+ | |||
+ | RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell | ||
+ | * fremføre tog | ||
+ | * sikkerhetsinfo om bord | ||
+ | * lede evakuering i tog og fra tog | ||
+ | * drifts- og vedlikeholdsregler | ||
+ | * beredskap for tog | ||
+ | * deteksjon i tog | ||
+ | |||
+ | ===== Sentrale beredskapsroller ===== | ||
+ | |||
+ | IM: | ||
+ | * togleder/ | ||
+ | * fagleder jernbane | ||
+ | * leder elsikkerhet (LFS) | ||
+ | * leder for frakobling (LFK) | ||
+ | * sikkerhetsvakt | ||
+ | |||
+ | RU: | ||
+ | * ombordansvarlig | ||
+ | * lokfører | ||
+ | |||
+ | ===== Togleder/ | ||
+ | |||
+ | * motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke | ||
+ | * sikre strekning mot annen togtrafikk, foreta nødfrakobling ved behov, varsle (iht. varslingsliste) | ||
+ | * i mobiliseringsfasen | ||
+ | * varsle og mobilisere administrasjonsvakt | ||
+ | * kalle ut fagleder jernbane | ||
+ | * kalle ut leder for elsikkerhet og sikkerhetsvakt | ||
+ | * bestemme bemanning av stasjoner | ||
+ | * i evakuerings- og redningsfasen | ||
+ | * rekvirere rullende materiell for redning | ||
+ | * holde seg oppdatert om utviklingen på skadestedet | ||
+ | * informere jernbaneforetak på operativt nivå | ||
+ | |||
+ | ===== Fagleder jernbane ===== | ||
+ | |||
+ | * være rådgiver for innsatsleder og yte bistand for denne | ||
+ | * bistå innsatsleder med å hindre at noen kommer nær kl og trafikkert spor | ||
+ | * fremskaffe nødvendig utstyr og ressurser | ||
+ | * bistå redningsetatene ved leteaksjoner i og ved spor | ||
+ | * fremskaffe informasjon av betydning for redningsetatene | ||
+ | * skaffe oversikt over hjelpeinnsats fra IM og RU(-er) | ||
+ | * be (LFK) om frakobling av høyspenningsanlegg | ||
+ | |||
+ | ===== Ombordansvarlig ===== | ||
+ | |||
+ | * Forsikrer seg om at fører og øvrig ombordpersonale har mottatt varsling | ||
+ | * Trer inn i rollen som skadestedsleder | ||
+ | * Koordinerer skadestedsarbeidet | ||
+ | * Søker å utnytte personalet og andre tilgjengelige ressurser for å begrense skadeomfanget | ||
+ | * varsling (internvarsling i tog, varsling til passasjerer, | ||
+ | * livredding (evakuering ved brann, førstehjelp osv.) | ||
+ | * sikring av skadested (lukking av dører, sikring av nabospor) | ||
+ | |||
+ | ===== Lokfører ===== | ||
+ | |||
+ | * Varsle togleder | ||
+ | * Om mulig lage avtale om sted/ | ||
+ | * Ved brann skal fører stoppe toget så snart som mulig, unntatt | ||
+ | * i tunneler, på broer og i fjellskjæringer skal fører om mulig kjøre ut | ||
+ | * Avvente nærmere beskjed fra ombordansvarlig | ||
+ | |||
+ | ===== Skadestedsleder (ansvar RU) ===== | ||
+ | |||
+ | * Leder evakuering | ||
+ | * Om mulig forsikre seg om at ingen passasjerer har blitt igjen | ||
+ | * Om mulig telle opp antall evakuerte passasjerer og antall igjen i/ved toget | ||
+ | * Etablere samleplass (sikkert sted) | ||
+ | * Utøve ledelse på samleplass | ||
+ | |||
+ | ===== Brannbekjempelse (ansvar RU) ===== | ||
+ | |||
+ | - Varsling | ||
+ | - Evakuering/ | ||
+ | - Slukking | ||
+ | |||
+ | * Med mindre det er åpenbart at togpersonalet selv kan slukke røykutviklingen/ | ||
+ | * Lukke alle vinduer og slå av alle ventilasjonsanlegg. | ||
+ | |||
+ | ===== Relaterte kravdokumenter ===== | ||
+ | |||
+ | * [[http:// | ||
+ | * [[http:// | ||
+ | * [[http:// | ||
+ | * Førers regelbok | ||
+ | ===== Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/05T ===== | ||
+ | |||
+ | // | ||
+ | //Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Jernbaneverket gjennomgår de sikkerhetsorganisatoriske forholdene ved alle stasjoner som berører flere aktører. Dette for å avklare eier- og leieforhold, | ||
+ | riktig grensesnitt mellom Jernbaneverket som hovedaktør og de øvrige virksomhetene.// | ||
+ | |||
+ | ===== Brann i Gudvangtunnelen 5.8.2013 | ||
+ | |||
+ | Havarikommisjonen mener det feilet på fire vesentlige punkter da det begynte å brenne i Gudvangatunnelen: | ||
+ | |||
+ | * Tunnelen hadde ingen form for overvåkning som ga informasjon om hvor mange kjøretøy som var inne i tunnelen. | ||
+ | * Det ble ikke gitt informasjon til trafikantene om at det var nødvendig med umiddelbar evakuering. | ||
+ | * Røyken ble styrt i en retning som gjorde at den blokkerte den eneste evakueringsmuligheten for trafikantene på den ene siden av brannen. | ||
+ | * Tunnelen var dårlig tilrettelagt for selvredning. | ||
+ | |||
+ | ~~SLIDESHOW~~ |