presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2015/10/07 14:50]
rada
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2015/10/08 09:27]
jcs [Ombordansvarlig]
Linje 1: Linje 1:
 ~~SLIDESHOW~~ ~~SLIDESHOW~~
  
-====== Den transeuropeiske jernbanen ====== +====== Beredskapsroller i jernbanesystemet ====== 
  
-Laget av: RADA 07.10.2015+Laget av: JCS 08.10.2015
  
-===== Del 1  =====+===== EUs jernbanesystem  =====
  
 +3 instanser med hvert sitt ansvarsområde
 +  * NSA = sikkerhetsmyndighet
 +  * IM = infrastrukturforvalter
 +  * RU = jernbaneforetak
 +
 +===== Ansvarsområder =====
 +
 +NSA (SJT):
 +  * utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver
 +  * utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger
 +  * gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, nye tog
 +
 +M (Jernbaneverket) og RU (f.eks. NSB):
 +  * har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer
 +  * identifisere risikoene, implementere nødvendige risikokontrollsystemer,
 +  * anvende nasjonale sikkerhetsregler og -standarder og etablere sikkerhetsstyringssystemer
 +  * IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde
 +
 +===== Fordeling av sikkerhetsansvar =====
 +
 +IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/styring (CCS)
 +  * utøve trafikkstyring
 +  * tilrettelegge for selvevakuering i tunnel
 +  * tilrettelegge for assistert redning
 +  * etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, beredskapsplan, jordingsregler, øvelser, forebyggende vedlikehold, feilretting, deteksjon i infrastruktur)
 +
 +RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell
 +  * fremføre tog
 +  * sikkerhetsinfo om bord
 +  * lede evakuering i tog og fra tog
 +  * drifts- og vedlikeholdsregler
 +  * beredskap for tog
 +  * deteksjon i tog
 +
 +===== Sentrale beredskapsroller =====
 +
 +IM:
 +  * togleder/vaktleder
 +  * fagleder jernbane
 +    * leder elsikkerhet (LFS)
 +    * leder for frakobling (LFK)
 +    * sikkerhetsvakt
 +
 +RU:
 +  * ombordansvarlig
 +  * lokfører
 +
 +===== Togleder/vaktleder =====
 +
 +  * motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke
 +  * sikre strekning mot annen togtrafikk, foreta nødfrakobling ved behov
 +  * varsle (iht. varslingsliste)
 +  * i mobiliseringsfasen
 +    * varsle og mobilisere administrasjonsvakt
 +    * kalle ut fagleder jernbane
 +    * kalle ut leder for elsikkerhet og sikkerhetsvakt
 +    * bestemme bemanning av stasjoner
 +  * i evakuerings- og redningsfasen
 +    * rekvirere rullende materiell for redning
 +    * holde seg oppdatert om utviklingen på skadestedet
 +    * informere jernbaneforetak på operativt nivå
 +
 +===== Fagleder jernbane =====
 +
 +  * være rådgiver for innsatsleder og yte bistand for denne
 +  * bistå innsatsleder med å hindre at noen kommer nær kl og trafikkert spor
 +  * fremskaffe nødvendig utstyr og ressurser
 +  * bistå redningsetatene ved leteaksjoner i og ved spor
 +  * fremskaffe informasjon av betydning for redningsetatene
 +  * skaffe oversikt over hjelpeinnsats fra IM og RU(-er)
 +  * be (LFK) om frakobling av høyspenningsanlegg
 +
 +===== Ombordansvarlig =====
 +
 +  * Forsikrer seg om at fører og øvrig ombordpersonale har mottatt varsling 
 +  * Trer inn i rollen som skadestedsleder
 +  * Koordinerer skadestedsarbeidet
 +  * Søker å utnytte personalet og andre tilgjengelige ressurser for å begrense skadeomfanget
 +    * varsling (internvarsling i tog, varsling til passasjerer, varsling eksternt)
 +    * livredding (evakuering ved brann, førstehjelp osv.)
 +    * sikring av skadested (lukking av dører, sikring av nabospor)
 +
 +===== Lokfører =====
 +
 +  * Varsle togleder
 +  * Om mulig lage avtale om sted/stasjon der redningstjenesten skal møte fram
 +  * Ved brann skal fører stoppe toget så snart som mulig, unntatt
 +    * i tunneler, på broer og i fjellskjæringer skal fører om mulig kjøre ut
 +  * Avvente nærmere beskjed fra ombordansvarlig
  
  
-===== Del 2 ===== 
presentasjoner/den_transeuropeiske_jernbane.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)