presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2015/10/08 09:23]
jcs [Sentrale beredskapsroller]
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2015/10/08 09:41]
jcs [EUs jernbanesystem]
Linje 12: Linje 12:
   * RU = jernbaneforetak   * RU = jernbaneforetak
  
 +{{:presentasjoner:ansvar_jernbane.png?200 |Ansvar i EUs jernbanesektor}}
 ===== Ansvarsområder ===== ===== Ansvarsområder =====
  
Linje 68: Linje 69:
     * holde seg oppdatert om utviklingen på skadestedet     * holde seg oppdatert om utviklingen på skadestedet
     * informere jernbaneforetak på operativt nivå     * informere jernbaneforetak på operativt nivå
 +
 +===== Fagleder jernbane =====
 +
 +  * være rådgiver for innsatsleder og yte bistand for denne
 +  * bistå innsatsleder med å hindre at noen kommer nær kl og trafikkert spor
 +  * fremskaffe nødvendig utstyr og ressurser
 +  * bistå redningsetatene ved leteaksjoner i og ved spor
 +  * fremskaffe informasjon av betydning for redningsetatene
 +  * skaffe oversikt over hjelpeinnsats fra IM og RU(-er)
 +  * be (LFK) om frakobling av høyspenningsanlegg
 +
 +===== Ombordansvarlig =====
 +
 +  * Forsikrer seg om at fører og øvrig ombordpersonale har mottatt varsling 
 +  * Trer inn i rollen som skadestedsleder
 +  * Koordinerer skadestedsarbeidet
 +  * Søker å utnytte personalet og andre tilgjengelige ressurser for å begrense skadeomfanget
 +    * varsling (internvarsling i tog, varsling til passasjerer, varsling eksternt)
 +    * livredding (evakuering ved brann, førstehjelp osv.)
 +    * sikring av skadested (lukking av dører, sikring av nabospor)
 +
 +===== Lokfører =====
 +
 +  * Varsle togleder
 +  * Om mulig lage avtale om sted/stasjon der redningstjenesten skal møte fram
 +  * Ved brann skal fører stoppe toget så snart som mulig, unntatt
 +    * i tunneler, på broer og i fjellskjæringer skal fører om mulig kjøre ut
 +  * Avvente nærmere beskjed fra ombordansvarlig
 +
 +===== Skadestedsleder (ansvar RU) =====
 +
 +  * Leder evakuering
 +  * Om mulig forsikre seg om at ingen passasjerer har blitt igjen
 +  * Om mulig telle opp antall evakuerte passasjerer og antall igjen i/ved toget
 +  * Foreta jording av kontaktledning
 +  * Etablere samleplass (sikkert sted)
 +  * Utøve ledelse på samleplass
 +
 +===== Brannbekjempelse (ansvar RU) =====
 +
 +  - Varsling
 +  - Evakuering/redning
 +  - Slukking
 +
 +  * Med mindre det er åpenbart at togpersonalet selv kan slukke røykutviklingen/brannen raskt, iverksettes slukkearbeidet først når varslingsrutinene og evakueringen av passasjerene er foretatt.
 +  * Lukke alle vinduer og slå av alle ventilasjonsanlegg.
 +
 +===== Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/05T =====
 +
 +//Jernbaneverket eier spor, plattformer og jernbaneterminalen, mens Flytoget AS, NSB ASog Narvesen AS leier arealer i terminalbygningen. Flytoget AS er den eneste som har utarbeidet prosedyrer for evakuering og rømning av stasjonsområdet. Jernbaneverket som infrastrukturforvalter skal være kravstiller overfor jernbanevirksomhetene gjennom sportilgangsavtalen, og derigjennom stille krav i tilknytning til blant annet rømnings- og evakueringsplaner og samordning av rutiner og prosedyrer.//
 +
 +//Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Jernbaneverket gjennomgår de sikkerhetsorganisatoriske forholdene ved alle stasjoner som berører flere aktører. Dette for å avklare eier- og leieforhold, samt å sikre at beredskaps- og evakuerings rutiner er funksjonelle og med et
 +riktig grensesnitt mellom Jernbaneverket som hovedaktør og de øvrige virksomhetene.//
 +
 +===== Brann i Gudvangtunnelen 5.8.2013 =====
 +
 +Havarikommisjonen mener det feilet på fire vesentlige punkter da det begynte å brenne i Gudvangatunnelen:
 +
 +  * Tunnelen hadde ingen form for overvåkning som ga informasjon om hvor mange kjøretøy som var inne i tunnelen.
 +  * Det ble ikke gitt informasjon til trafikantene om at det var nødvendig med umiddelbar evakuering.
 +  * Røyken ble styrt i en retning som gjorde at den blokkerte den eneste evakueringsmuligheten for trafikantene på den ene siden av brannen.
 +  * Tunnelen var dårlig tilrettelagt for selvredning.
presentasjoner/den_transeuropeiske_jernbane.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)