Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2015/10/08 09:25] jcs [Togleder/vaktleder] |
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2017/02/13 22:07] jcs [Relaterte kravdokumenter] |
||
---|---|---|---|
Linje 7: | Linje 7: | ||
===== EUs jernbanesystem | ===== EUs jernbanesystem | ||
- | 3 instanser | + | 3 parter |
- | * NSA = sikkerhetsmyndighet | + | * NSA = sikkerhetsmyndighet |
- | * IM = infrastrukturforvalter | + | * IM = infrastrukturforvalter |
- | * RU = jernbaneforetak | + | * RU = jernbaneforetak |
- | ===== Ansvarsområder ===== | + | ===== Ansvarsfordelingen i EUs jernbanesystem ===== |
+ | |||
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | ===== Ansvarsområder | ||
- | NSA (SJT): | ||
* utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver | * utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver | ||
* utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger | * utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger | ||
* gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, | * gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, | ||
- | M (Jernbaneverket) og RU (f.eks. NSB): | + | ===== Ansvarsområder for IM (Bane NOR) og RU ===== |
* har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer | * har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer | ||
- | * identifisere risikoene, implementere nødvendige risikokontrollsystemer, | + | * identifisere risikoene |
+ | * implementere nødvendige risikokontrollsystemer | ||
* anvende nasjonale sikkerhetsregler og -standarder og etablere sikkerhetsstyringssystemer | * anvende nasjonale sikkerhetsregler og -standarder og etablere sikkerhetsstyringssystemer | ||
- | * IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde | ||
- | ===== Fordeling av sikkerhetsansvar ===== | + | IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde |
+ | |||
+ | ===== Fordeling av sikkerhetsansvar | ||
IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/ | IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/ | ||
Linje 32: | Linje 39: | ||
* tilrettelegge for assistert redning | * tilrettelegge for assistert redning | ||
* etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, | * etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, | ||
+ | |||
+ | ===== Fordeling av sikkerhetsansvar (2/2) ===== | ||
RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell | RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell | ||
Linje 57: | Linje 66: | ||
* motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke | * motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke | ||
- | * sikre strekning mot annen togtrafikk, foreta nødfrakobling ved behov | + | * sikre strekning mot annen togtrafikk, foreta nødfrakobling ved behov, varsle (iht. varslingsliste) |
- | * varsle (iht. varslingsliste) | + | |
* i mobiliseringsfasen | * i mobiliseringsfasen | ||
* varsle og mobilisere administrasjonsvakt | * varsle og mobilisere administrasjonsvakt | ||
Linje 88: | Linje 96: | ||
* livredding (evakuering ved brann, førstehjelp osv.) | * livredding (evakuering ved brann, førstehjelp osv.) | ||
* sikring av skadested (lukking av dører, sikring av nabospor) | * sikring av skadested (lukking av dører, sikring av nabospor) | ||
+ | |||
+ | ===== Lokfører ===== | ||
+ | |||
+ | * Varsle togleder | ||
+ | * Om mulig lage avtale om sted/ | ||
+ | * Ved brann skal fører stoppe toget så snart som mulig, unntatt | ||
+ | * i tunneler, på broer og i fjellskjæringer skal fører om mulig kjøre ut | ||
+ | * Avvente nærmere beskjed fra ombordansvarlig | ||
+ | |||
+ | ===== Skadestedsleder (ansvar RU) ===== | ||
+ | |||
+ | * Leder evakuering | ||
+ | * Om mulig forsikre seg om at ingen passasjerer har blitt igjen | ||
+ | * Om mulig telle opp antall evakuerte passasjerer og antall igjen i/ved toget | ||
+ | * Etablere samleplass (sikkert sted) | ||
+ | * Utøve ledelse på samleplass | ||
+ | |||
+ | ===== Brannbekjempelse (ansvar RU) ===== | ||
+ | |||
+ | - Varsling | ||
+ | - Evakuering/ | ||
+ | - Slukking | ||
+ | |||
+ | * Med mindre det er åpenbart at togpersonalet selv kan slukke røykutviklingen/ | ||
+ | * Lukke alle vinduer og slå av alle ventilasjonsanlegg. | ||
+ | |||
+ | ===== Relaterte kravdokumenter ===== | ||
+ | |||
+ | * [[http:// | ||
+ | * [[http:// | ||
+ | * [[http:// | ||
+ | * [[https:// | ||
+ | * Førers regelbok | ||
+ | ===== Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/05T ===== | ||
+ | |||
+ | //Bane NOR eier spor, plattformer og jernbaneterminalen, | ||
+ | //Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Bane NOR gjennomgår de sikkerhetsorganisatoriske forholdene ved alle stasjoner som berører flere aktører. Dette for å avklare eier- og leieforhold, | ||
+ | riktig grensesnitt mellom Bane NOR som hovedaktør og de øvrige virksomhetene.// | ||
+ | |||
+ | ===== Brann i Gudvangtunnelen 5.8.2013 ===== | ||
+ | |||
+ | Havarikommisjonen mener det feilet på fire vesentlige punkter da det begynte å brenne i Gudvangatunnelen: | ||
+ | |||
+ | * Tunnelen hadde ingen form for overvåkning som ga informasjon om hvor mange kjøretøy som var inne i tunnelen. | ||
+ | * Det ble ikke gitt informasjon til trafikantene om at det var nødvendig med umiddelbar evakuering. | ||
+ | * Røyken ble styrt i en retning som gjorde at den blokkerte den eneste evakueringsmuligheten for trafikantene på den ene siden av brannen. | ||
+ | * Tunnelen var dårlig tilrettelagt for selvredning. | ||
+ | |||
+ | ~~SLIDESHOW~~ |