presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2015/10/08 09:25]
jcs [Togleder/vaktleder]
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2017/02/14 11:40]
jcs [Sentrale beredskapsroller]
Linje 7: Linje 7:
 ===== EUs jernbanesystem  ===== ===== EUs jernbanesystem  =====
  
-instanser med hvert sitt ansvarsområde +parter med hvert sitt ansvarsområde 
-  * NSA = sikkerhetsmyndighet +    * NSA = sikkerhetsmyndighet 
-  * IM = infrastrukturforvalter +    * IM = infrastrukturforvalter 
-  * RU = jernbaneforetak+    * RU = jernbaneforetak
  
-===== Ansvarsområder =====+===== Ansvarsfordelingen i EUs jernbanesystem ===== 
 + 
 + 
 +{{  :presentasjoner:ansvar_jernbane.png?500 |Ansvar i EUs jernbanesystem}} 
 + 
 +===== Ansvarsområder for NSA (SJT) =====
  
-NSA (SJT): 
   * utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver   * utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver
   * utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger   * utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger
   * gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, nye tog   * gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, nye tog
  
-(Jernbaneverket) og RU (f.eks. NSB):+===== Ansvarsområder for IM (Bane NOR) og RU ===== 
   * har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer   * har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer
-  * identifisere risikoeneimplementere nødvendige risikokontrollsystemer,+  * identifisere risikoene 
 +  * implementere nødvendige risikokontrollsystemer
   * anvende nasjonale sikkerhetsregler og -standarder og etablere sikkerhetsstyringssystemer   * anvende nasjonale sikkerhetsregler og -standarder og etablere sikkerhetsstyringssystemer
-  * IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde 
  
-===== Fordeling av sikkerhetsansvar =====+IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde 
 + 
 +===== Fordeling av sikkerhetsansvar (1/2) =====
  
 IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/styring (CCS) IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/styring (CCS)
Linje 32: Linje 39:
   * tilrettelegge for assistert redning   * tilrettelegge for assistert redning
   * etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, beredskapsplan, jordingsregler, øvelser, forebyggende vedlikehold, feilretting, deteksjon i infrastruktur)   * etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, beredskapsplan, jordingsregler, øvelser, forebyggende vedlikehold, feilretting, deteksjon i infrastruktur)
 +
 +===== Fordeling av sikkerhetsansvar (2/2) =====
  
 RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell
Linje 48: Linje 57:
     * leder elsikkerhet (LFS)     * leder elsikkerhet (LFS)
     * leder for frakobling (LFK)     * leder for frakobling (LFK)
-    * sikkerhetsvakt+    * hovedsikkerhetsvakt
  
 RU: RU:
Linje 57: Linje 66:
  
   * motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke   * motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke
-  * sikre strekning mot annen togtrafikk, foreta nødfrakobling ved behov +  * sikre strekning mot annen togtrafikk, foreta nødfrakobling ved behovvarsle (iht. varslingsliste)
-  * varsle (iht. varslingsliste)+
   * i mobiliseringsfasen   * i mobiliseringsfasen
     * varsle og mobilisere administrasjonsvakt     * varsle og mobilisere administrasjonsvakt
Linje 88: Linje 96:
     * livredding (evakuering ved brann, førstehjelp osv.)     * livredding (evakuering ved brann, førstehjelp osv.)
     * sikring av skadested (lukking av dører, sikring av nabospor)     * sikring av skadested (lukking av dører, sikring av nabospor)
 +
 +===== Lokfører =====
 +
 +  * Varsle togleder
 +  * Om mulig lage avtale om sted/stasjon der redningstjenesten skal møte fram
 +  * Ved brann skal fører stoppe toget så snart som mulig, unntatt
 +    * i tunneler, på broer og i fjellskjæringer skal fører om mulig kjøre ut
 +  * Avvente nærmere beskjed fra ombordansvarlig
 +
 +===== Skadestedsleder (ansvar RU) =====
 +
 +  * Leder evakuering
 +  * Om mulig forsikre seg om at ingen passasjerer har blitt igjen
 +  * Om mulig telle opp antall evakuerte passasjerer og antall igjen i/ved toget
 +  * Etablere samleplass (sikkert sted)
 +  * Utøve ledelse på samleplass
 +
 +===== Brannbekjempelse (ansvar RU) =====
 +
 +  - Varsling
 +  - Evakuering/redning
 +  - Slukking
 +
 +  * Med mindre det er åpenbart at togpersonalet selv kan slukke røykutviklingen/brannen raskt, iverksettes slukkearbeidet først når varslingsrutinene og evakueringen av passasjerene er foretatt.
 +  * Lukke alle vinduer og slå av alle ventilasjonsanlegg.
 +
 +===== Relaterte kravdokumenter =====
 +
 +  * [[http://www.era.europa.eu/Document-Register/Documents/IU-TSI-Guide-Annex01-SRT-TSI_v1.00_EN.pdf|TSI SRT - application guide]]
 +  * [[http://www.era.europa.eu/Document-Register/Documents/IU-TSI-Guide-Annex01-LOC%20PAS-v2.00_EN.pdf|TSI LOC&PAS - application guide]]
 +  * [[http://www.dsb.no/Global/Veiledning%20til%20forskrift%20om%20brannforebygging%20-%20versjon%201%20-%2028.%20des%202015.pdf|Veiledning til forskrift om brannforebygging]]
 +  * [[https://www.dsb.no/link/47d465ad477144e3aa1a4b9f61dd9673.aspx|Veileder for saksbehandling ved brannsikring av jernbanetunneler]]
 +  * Førers regelbok
 +===== Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/05T =====
 +
 +//Bane NOR eier spor, plattformer og jernbaneterminalen, mens Flytoget AS, NSB ASog Narvesen AS leier arealer i terminalbygningen. Flytoget AS er den eneste som har utarbeidet prosedyrer for evakuering og rømning av stasjonsområdet. Bane NOR som infrastrukturforvalter skal være kravstiller overfor jernbanevirksomhetene gjennom sportilgangsavtalen, og derigjennom stille krav i tilknytning til blant annet rømnings- og evakueringsplaner og samordning av rutiner og prosedyrer.//
 +//Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Bane NOR gjennomgår de sikkerhetsorganisatoriske forholdene ved alle stasjoner som berører flere aktører. Dette for å avklare eier- og leieforhold, samt å sikre at beredskaps- og evakueringsrutiner er funksjonelle og med et
 +riktig grensesnitt mellom Bane NOR som hovedaktør og de øvrige virksomhetene.//
 +
 +===== Brann i Gudvangtunnelen 5.8.2013 =====
 +
 +Havarikommisjonen mener det feilet på fire vesentlige punkter da det begynte å brenne i Gudvangatunnelen:
 +
 +  * Tunnelen hadde ingen form for overvåkning som ga informasjon om hvor mange kjøretøy som var inne i tunnelen.
 +  * Det ble ikke gitt informasjon til trafikantene om at det var nødvendig med umiddelbar evakuering.
 +  * Røyken ble styrt i en retning som gjorde at den blokkerte den eneste evakueringsmuligheten for trafikantene på den ene siden av brannen.
 +  * Tunnelen var dårlig tilrettelagt for selvredning.
 +
 +~~SLIDESHOW~~
presentasjoner/den_transeuropeiske_jernbane.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)