presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2015/10/08 09:27]
jcs [Ombordansvarlig]
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2016/02/11 11:00]
jcs [Ansvarsområder for IM (JBV) og RU (f.eks. NSB)]
Linje 8: Linje 8:
  
 3 instanser med hvert sitt ansvarsområde 3 instanser med hvert sitt ansvarsområde
-  * NSA = sikkerhetsmyndighet +    * NSA = sikkerhetsmyndighet 
-  * IM = infrastrukturforvalter +    * IM = infrastrukturforvalter 
-  * RU = jernbaneforetak+    * RU = jernbaneforetak
  
-===== Ansvarsområder =====+===== Ansvarsfordelingen i EUs jernbanesystem ===== 
 + 
 + 
 +{{  :presentasjoner:ansvar_jernbane.png?500 |Ansvar i EUs jernbanesystem}} 
 + 
 +===== Ansvarsområder for NSA (SJT) =====
  
-NSA (SJT): 
   * utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver   * utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver
   * utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger   * utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger
   * gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, nye tog   * gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, nye tog
  
-(Jernbaneverket) og RU (f.eks. NSB):+==== Ansvarsområder for IM (JBV) og RU (f.eks. NSB) ==== 
   * har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer   * har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer
-  * identifisere risikoeneimplementere nødvendige risikokontrollsystemer,+  * identifisere risikoene 
 +  * implementere nødvendige risikokontrollsystemer
   * anvende nasjonale sikkerhetsregler og -standarder og etablere sikkerhetsstyringssystemer   * anvende nasjonale sikkerhetsregler og -standarder og etablere sikkerhetsstyringssystemer
-  * IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde 
  
-===== Fordeling av sikkerhetsansvar =====+IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde 
 + 
 +===== Fordeling av sikkerhetsansvar (1/2) =====
  
 IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/styring (CCS) IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/styring (CCS)
Linje 32: Linje 39:
   * tilrettelegge for assistert redning   * tilrettelegge for assistert redning
   * etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, beredskapsplan, jordingsregler, øvelser, forebyggende vedlikehold, feilretting, deteksjon i infrastruktur)   * etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, beredskapsplan, jordingsregler, øvelser, forebyggende vedlikehold, feilretting, deteksjon i infrastruktur)
 +
 +===== Fordeling av sikkerhetsansvar (2/2) =====
  
 RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell
Linje 57: Linje 66:
  
   * motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke   * motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke
-  * sikre strekning mot annen togtrafikk, foreta nødfrakobling ved behov +  * sikre strekning mot annen togtrafikk, foreta nødfrakobling ved behovvarsle (iht. varslingsliste)
-  * varsle (iht. varslingsliste)+
   * i mobiliseringsfasen   * i mobiliseringsfasen
     * varsle og mobilisere administrasjonsvakt     * varsle og mobilisere administrasjonsvakt
Linje 97: Linje 105:
   * Avvente nærmere beskjed fra ombordansvarlig   * Avvente nærmere beskjed fra ombordansvarlig
  
 +===== Skadestedsleder (ansvar RU) =====
 +
 +  * Leder evakuering
 +  * Om mulig forsikre seg om at ingen passasjerer har blitt igjen
 +  * Om mulig telle opp antall evakuerte passasjerer og antall igjen i/ved toget
 +  * Etablere samleplass (sikkert sted)
 +  * Utøve ledelse på samleplass
 +
 +===== Brannbekjempelse (ansvar RU) =====
 +
 +  - Varsling
 +  - Evakuering/redning
 +  - Slukking
 +
 +  * Med mindre det er åpenbart at togpersonalet selv kan slukke røykutviklingen/brannen raskt, iverksettes slukkearbeidet først når varslingsrutinene og evakueringen av passasjerene er foretatt.
 +  * Lukke alle vinduer og slå av alle ventilasjonsanlegg.
 +
 +===== Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/05T =====
 +
 +//Jernbaneverket eier spor, plattformer og jernbaneterminalen, mens Flytoget AS, NSB ASog Narvesen AS leier arealer i terminalbygningen. Flytoget AS er den eneste som har utarbeidet prosedyrer for evakuering og rømning av stasjonsområdet. Jernbaneverket som infrastrukturforvalter skal være kravstiller overfor jernbanevirksomhetene gjennom sportilgangsavtalen, og derigjennom stille krav i tilknytning til blant annet rømnings- og evakueringsplaner og samordning av rutiner og prosedyrer.//
 +//Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Jernbaneverket gjennomgår de sikkerhetsorganisatoriske forholdene ved alle stasjoner som berører flere aktører. Dette for å avklare eier- og leieforhold, samt å sikre at beredskaps- og evakuerings rutiner er funksjonelle og med et
 +riktig grensesnitt mellom Jernbaneverket som hovedaktør og de øvrige virksomhetene.//
 +
 +===== Brann i Gudvangtunnelen 5.8.2013 =====
 +
 +Havarikommisjonen mener det feilet på fire vesentlige punkter da det begynte å brenne i Gudvangatunnelen:
 +
 +  * Tunnelen hadde ingen form for overvåkning som ga informasjon om hvor mange kjøretøy som var inne i tunnelen.
 +  * Det ble ikke gitt informasjon til trafikantene om at det var nødvendig med umiddelbar evakuering.
 +  * Røyken ble styrt i en retning som gjorde at den blokkerte den eneste evakueringsmuligheten for trafikantene på den ene siden av brannen.
 +  * Tunnelen var dårlig tilrettelagt for selvredning.
  
 +~~SLIDESHOW~~
presentasjoner/den_transeuropeiske_jernbane.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)