Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2015/10/08 09:52] jcs [Ansvarsfordelingen i EUs jernbanesystem] |
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2015/10/09 10:23] jcs [Skadestedsleder (ansvar RU)] |
||
---|---|---|---|
Linje 17: | Linje 17: | ||
{{ : | {{ : | ||
- | ===== Ansvarsområder ===== | + | ===== Ansvarsområder |
- | NSA (SJT): | ||
* utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver | * utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver | ||
* utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger | * utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger | ||
* gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, | * gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, | ||
- | M (Jernbaneverket) og RU (f.eks. NSB): | + | ===== Ansvarsområder for IM (JBV) og RU (f.eks. NSB) ===== |
* har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer | * har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer | ||
- | * identifisere risikoene, implementere nødvendige risikokontrollsystemer, | + | * identifisere risikoene |
+ | * implementere nødvendige risikokontrollsystemer | ||
* anvende nasjonale sikkerhetsregler og -standarder og etablere sikkerhetsstyringssystemer | * anvende nasjonale sikkerhetsregler og -standarder og etablere sikkerhetsstyringssystemer | ||
- | * IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde | ||
- | ===== Fordeling av sikkerhetsansvar ===== | + | IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde |
+ | |||
+ | ===== Fordeling av sikkerhetsansvar | ||
IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/ | IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/ | ||
Linje 37: | Linje 39: | ||
* tilrettelegge for assistert redning | * tilrettelegge for assistert redning | ||
* etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, | * etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, | ||
+ | |||
+ | ===== Fordeling av sikkerhetsansvar (2/2) ===== | ||
RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell | RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell | ||
Linje 62: | Linje 66: | ||
* motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke | * motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke | ||
- | * sikre strekning mot annen togtrafikk, foreta nødfrakobling ved behov | + | * sikre strekning mot annen togtrafikk, foreta nødfrakobling ved behov, varsle (iht. varslingsliste) |
- | * varsle (iht. varslingsliste) | + | |
* i mobiliseringsfasen | * i mobiliseringsfasen | ||
* varsle og mobilisere administrasjonsvakt | * varsle og mobilisere administrasjonsvakt | ||
Linje 107: | Linje 110: | ||
* Om mulig forsikre seg om at ingen passasjerer har blitt igjen | * Om mulig forsikre seg om at ingen passasjerer har blitt igjen | ||
* Om mulig telle opp antall evakuerte passasjerer og antall igjen i/ved toget | * Om mulig telle opp antall evakuerte passasjerer og antall igjen i/ved toget | ||
- | * Foreta jording av kontaktledning | ||
* Etablere samleplass (sikkert sted) | * Etablere samleplass (sikkert sted) | ||
* Utøve ledelse på samleplass | * Utøve ledelse på samleplass | ||
Linje 123: | Linje 125: | ||
// | // | ||
- | |||
//Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Jernbaneverket gjennomgår de sikkerhetsorganisatoriske forholdene ved alle stasjoner som berører flere aktører. Dette for å avklare eier- og leieforhold, | //Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Jernbaneverket gjennomgår de sikkerhetsorganisatoriske forholdene ved alle stasjoner som berører flere aktører. Dette for å avklare eier- og leieforhold, | ||
riktig grensesnitt mellom Jernbaneverket som hovedaktør og de øvrige virksomhetene.// | riktig grensesnitt mellom Jernbaneverket som hovedaktør og de øvrige virksomhetene.// | ||
Linje 135: | Linje 136: | ||
* Røyken ble styrt i en retning som gjorde at den blokkerte den eneste evakueringsmuligheten for trafikantene på den ene siden av brannen. | * Røyken ble styrt i en retning som gjorde at den blokkerte den eneste evakueringsmuligheten for trafikantene på den ene siden av brannen. | ||
* Tunnelen var dårlig tilrettelagt for selvredning. | * Tunnelen var dårlig tilrettelagt for selvredning. | ||
+ | |||
+ | ~~SLIDESHOW~~ |