Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2015/10/08 09:52] jcs [Ansvarsfordelingen i EUs jernbanesystem] |
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2016/02/11 11:02] jcs |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
~~SLIDESHOW~~ | ~~SLIDESHOW~~ | ||
- | ====== Beredskapsroller i jernbanesystemet | + | ===== Beredskapsroller i jernbanesystemet ===== |
Laget av: JCS 08.10.2015 | Laget av: JCS 08.10.2015 | ||
- | ===== EUs jernbanesystem | + | ==== EUs jernbanesystem |
3 instanser med hvert sitt ansvarsområde | 3 instanser med hvert sitt ansvarsområde | ||
Linje 12: | Linje 12: | ||
* RU = jernbaneforetak | * RU = jernbaneforetak | ||
- | ===== Ansvarsfordelingen i EUs jernbanesystem | + | ==== Ansvarsfordelingen i EUs jernbanesystem ==== |
{{ : | {{ : | ||
- | ===== Ansvarsområder | + | ==== Ansvarsområder |
- | NSA (SJT): | ||
* utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver | * utarbeide forskrifter som svarer ut EUs jernbanedirektiver | ||
* utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger | * utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger | ||
* gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, | * gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, | ||
- | M (Jernbaneverket) og RU (f.eks. NSB): | + | ==== Ansvarsområder for IM (JBV) og RU (f.eks. NSB) ==== |
* har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer | * har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer | ||
- | * identifisere risikoene, implementere nødvendige risikokontrollsystemer, | + | * identifisere risikoene |
+ | * implementere nødvendige risikokontrollsystemer | ||
* anvende nasjonale sikkerhetsregler og -standarder og etablere sikkerhetsstyringssystemer | * anvende nasjonale sikkerhetsregler og -standarder og etablere sikkerhetsstyringssystemer | ||
- | * IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde | ||
- | ===== Fordeling av sikkerhetsansvar | + | IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde |
+ | |||
+ | ==== Fordeling av sikkerhetsansvar | ||
IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/ | IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/ | ||
Linje 37: | Linje 39: | ||
* tilrettelegge for assistert redning | * tilrettelegge for assistert redning | ||
* etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, | * etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, | ||
+ | |||
+ | ==== Fordeling av sikkerhetsansvar (2/2) ==== | ||
RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell | RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell | ||
Linje 46: | Linje 50: | ||
* deteksjon i tog | * deteksjon i tog | ||
- | ===== Sentrale beredskapsroller | + | ==== Sentrale beredskapsroller ==== |
IM: | IM: | ||
Linje 59: | Linje 63: | ||
* lokfører | * lokfører | ||
- | ===== Togleder/ | + | ==== Togleder/ |
* motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke | * motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke | ||
- | * sikre strekning mot annen togtrafikk, foreta nødfrakobling ved behov | + | * sikre strekning mot annen togtrafikk, foreta nødfrakobling ved behov, varsle (iht. varslingsliste) |
- | * varsle (iht. varslingsliste) | + | |
* i mobiliseringsfasen | * i mobiliseringsfasen | ||
* varsle og mobilisere administrasjonsvakt | * varsle og mobilisere administrasjonsvakt | ||
Linje 74: | Linje 77: | ||
* informere jernbaneforetak på operativt nivå | * informere jernbaneforetak på operativt nivå | ||
- | ===== Fagleder jernbane | + | ==== Fagleder jernbane ==== |
* være rådgiver for innsatsleder og yte bistand for denne | * være rådgiver for innsatsleder og yte bistand for denne | ||
Linje 84: | Linje 87: | ||
* be (LFK) om frakobling av høyspenningsanlegg | * be (LFK) om frakobling av høyspenningsanlegg | ||
- | ===== Ombordansvarlig | + | ==== Ombordansvarlig ==== |
* Forsikrer seg om at fører og øvrig ombordpersonale har mottatt varsling | * Forsikrer seg om at fører og øvrig ombordpersonale har mottatt varsling | ||
Linje 94: | Linje 97: | ||
* sikring av skadested (lukking av dører, sikring av nabospor) | * sikring av skadested (lukking av dører, sikring av nabospor) | ||
- | ===== Lokfører | + | ==== Lokfører ==== |
* Varsle togleder | * Varsle togleder | ||
Linje 102: | Linje 105: | ||
* Avvente nærmere beskjed fra ombordansvarlig | * Avvente nærmere beskjed fra ombordansvarlig | ||
- | ===== Skadestedsleder (ansvar RU) ===== | + | ==== Skadestedsleder (ansvar RU) ==== |
* Leder evakuering | * Leder evakuering | ||
* Om mulig forsikre seg om at ingen passasjerer har blitt igjen | * Om mulig forsikre seg om at ingen passasjerer har blitt igjen | ||
* Om mulig telle opp antall evakuerte passasjerer og antall igjen i/ved toget | * Om mulig telle opp antall evakuerte passasjerer og antall igjen i/ved toget | ||
- | * Foreta jording av kontaktledning | ||
* Etablere samleplass (sikkert sted) | * Etablere samleplass (sikkert sted) | ||
* Utøve ledelse på samleplass | * Utøve ledelse på samleplass | ||
- | ===== Brannbekjempelse (ansvar RU) ===== | + | ==== Brannbekjempelse (ansvar RU) ==== |
- Varsling | - Varsling | ||
Linje 120: | Linje 122: | ||
* Lukke alle vinduer og slå av alle ventilasjonsanlegg. | * Lukke alle vinduer og slå av alle ventilasjonsanlegg. | ||
- | ===== Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/ | + | ==== Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/05T ==== |
// | // | ||
- | |||
//Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Jernbaneverket gjennomgår de sikkerhetsorganisatoriske forholdene ved alle stasjoner som berører flere aktører. Dette for å avklare eier- og leieforhold, | //Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Jernbaneverket gjennomgår de sikkerhetsorganisatoriske forholdene ved alle stasjoner som berører flere aktører. Dette for å avklare eier- og leieforhold, | ||
riktig grensesnitt mellom Jernbaneverket som hovedaktør og de øvrige virksomhetene.// | riktig grensesnitt mellom Jernbaneverket som hovedaktør og de øvrige virksomhetene.// | ||
- | ===== Brann i Gudvangtunnelen 5.8.2013 | + | ==== Brann i Gudvangtunnelen 5.8.2013 ==== |
Havarikommisjonen mener det feilet på fire vesentlige punkter da det begynte å brenne i Gudvangatunnelen: | Havarikommisjonen mener det feilet på fire vesentlige punkter da det begynte å brenne i Gudvangatunnelen: | ||
Linje 135: | Linje 136: | ||
* Røyken ble styrt i en retning som gjorde at den blokkerte den eneste evakueringsmuligheten for trafikantene på den ene siden av brannen. | * Røyken ble styrt i en retning som gjorde at den blokkerte den eneste evakueringsmuligheten for trafikantene på den ene siden av brannen. | ||
* Tunnelen var dårlig tilrettelagt for selvredning. | * Tunnelen var dårlig tilrettelagt for selvredning. | ||
+ | |||
+ | ~~SLIDESHOW~~ |