Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2015/10/08 10:00] rada [Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/05T] |
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2016/02/11 12:01] jcs [Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/05T] |
||
---|---|---|---|
Linje 32: | Linje 32: | ||
IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde | IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde | ||
- | ===== Fordeling av sikkerhetsansvar ===== | + | ===== Fordeling av sikkerhetsansvar |
IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/ | IM: Tiltak i delsystemene infrastruktur (INS), energi (ENE) og signal/ | ||
Linje 39: | Linje 39: | ||
* tilrettelegge for assistert redning | * tilrettelegge for assistert redning | ||
* etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, | * etablere drifts- og vedlikeholdsregler (trafikkregler, | ||
+ | |||
+ | ===== Fordeling av sikkerhetsansvar (2/2) ===== | ||
RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell | RU: Tiltak i delsystemet rullende materiell | ||
Linje 64: | Linje 66: | ||
* motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke | * motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke | ||
- | * sikre strekning mot annen togtrafikk, foreta nødfrakobling ved behov | + | * sikre strekning mot annen togtrafikk, foreta nødfrakobling ved behov, varsle (iht. varslingsliste) |
- | * varsle (iht. varslingsliste) | + | |
* i mobiliseringsfasen | * i mobiliseringsfasen | ||
* varsle og mobilisere administrasjonsvakt | * varsle og mobilisere administrasjonsvakt | ||
Linje 109: | Linje 110: | ||
* Om mulig forsikre seg om at ingen passasjerer har blitt igjen | * Om mulig forsikre seg om at ingen passasjerer har blitt igjen | ||
* Om mulig telle opp antall evakuerte passasjerer og antall igjen i/ved toget | * Om mulig telle opp antall evakuerte passasjerer og antall igjen i/ved toget | ||
- | * Foreta jording av kontaktledning | ||
* Etablere samleplass (sikkert sted) | * Etablere samleplass (sikkert sted) | ||
* Utøve ledelse på samleplass | * Utøve ledelse på samleplass | ||
Linje 121: | Linje 121: | ||
* Med mindre det er åpenbart at togpersonalet selv kan slukke røykutviklingen/ | * Med mindre det er åpenbart at togpersonalet selv kan slukke røykutviklingen/ | ||
* Lukke alle vinduer og slå av alle ventilasjonsanlegg. | * Lukke alle vinduer og slå av alle ventilasjonsanlegg. | ||
+ | |||
+ | ===== Kravdokumenter ===== | ||
+ | |||
+ | TSI SRT | ||
+ | TSI LOC&PAS | ||
+ | Førers regelbok | ||
+ | |||
+ | |||
===== Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/05T ===== | ===== Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/05T ===== | ||
Linje 136: | Linje 144: | ||
* Røyken ble styrt i en retning som gjorde at den blokkerte den eneste evakueringsmuligheten for trafikantene på den ene siden av brannen. | * Røyken ble styrt i en retning som gjorde at den blokkerte den eneste evakueringsmuligheten for trafikantene på den ene siden av brannen. | ||
* Tunnelen var dårlig tilrettelagt for selvredning. | * Tunnelen var dårlig tilrettelagt for selvredning. | ||
+ | |||
+ | ~~SLIDESHOW~~ |