Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2015/10/08 10:18] rada [Fordeling av sikkerhetsansvar] |
presentasjoner:den_transeuropeiske_jernbane [2017/02/14 11:40] jcs [Sentrale beredskapsroller] |
||
---|---|---|---|
Linje 7: | Linje 7: | ||
===== EUs jernbanesystem | ===== EUs jernbanesystem | ||
- | 3 instanser | + | 3 parter |
* NSA = sikkerhetsmyndighet | * NSA = sikkerhetsmyndighet | ||
* IM = infrastrukturforvalter | * IM = infrastrukturforvalter | ||
Linje 23: | Linje 23: | ||
* gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, | * gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, | ||
- | ===== Ansvarsområder for IM (JBV) og RU (f.eks. NSB) ===== | + | ===== Ansvarsområder for IM (Bane NOR) og RU ===== |
* har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer | * har ansvaret for sikker drift på jernbanen og kontroll av risikoer | ||
Linje 57: | Linje 57: | ||
* leder elsikkerhet (LFS) | * leder elsikkerhet (LFS) | ||
* leder for frakobling (LFK) | * leder for frakobling (LFK) | ||
- | * sikkerhetsvakt | + | * hovedsikkerhetsvakt |
RU: | RU: | ||
Linje 66: | Linje 66: | ||
* motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke | * motta og vurdere melding om alvorlig jernbanehendelse og/eller jernbaneulykke | ||
- | * sikre strekning mot annen togtrafikk, foreta nødfrakobling ved behov | + | * sikre strekning mot annen togtrafikk, foreta nødfrakobling ved behov, varsle (iht. varslingsliste) |
- | * varsle (iht. varslingsliste) | + | |
* i mobiliseringsfasen | * i mobiliseringsfasen | ||
* varsle og mobilisere administrasjonsvakt | * varsle og mobilisere administrasjonsvakt | ||
Linje 111: | Linje 110: | ||
* Om mulig forsikre seg om at ingen passasjerer har blitt igjen | * Om mulig forsikre seg om at ingen passasjerer har blitt igjen | ||
* Om mulig telle opp antall evakuerte passasjerer og antall igjen i/ved toget | * Om mulig telle opp antall evakuerte passasjerer og antall igjen i/ved toget | ||
- | * Foreta jording av kontaktledning | ||
* Etablere samleplass (sikkert sted) | * Etablere samleplass (sikkert sted) | ||
* Utøve ledelse på samleplass | * Utøve ledelse på samleplass | ||
Linje 124: | Linje 122: | ||
* Lukke alle vinduer og slå av alle ventilasjonsanlegg. | * Lukke alle vinduer og slå av alle ventilasjonsanlegg. | ||
+ | ===== Relaterte kravdokumenter ===== | ||
+ | |||
+ | * [[http:// | ||
+ | * [[http:// | ||
+ | * [[http:// | ||
+ | * [[https:// | ||
+ | * Førers regelbok | ||
===== Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/05T ===== | ===== Sikkerhetstilråding JB nr. 2013/05T ===== | ||
- | //Jernbaneverket | + | //Bane NOR eier spor, plattformer og jernbaneterminalen, |
- | //Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Jernbaneverket | + | //Statens havarikommisjon for transport tilrår Statens jernbanetilsyn å påse at Bane NOR gjennomgår de sikkerhetsorganisatoriske forholdene ved alle stasjoner som berører flere aktører. Dette for å avklare eier- og leieforhold, |
- | riktig grensesnitt mellom | + | riktig grensesnitt mellom |
===== Brann i Gudvangtunnelen 5.8.2013 ===== | ===== Brann i Gudvangtunnelen 5.8.2013 ===== | ||
Linje 138: | Linje 143: | ||
* Røyken ble styrt i en retning som gjorde at den blokkerte den eneste evakueringsmuligheten for trafikantene på den ene siden av brannen. | * Røyken ble styrt i en retning som gjorde at den blokkerte den eneste evakueringsmuligheten for trafikantene på den ene siden av brannen. | ||
* Tunnelen var dårlig tilrettelagt for selvredning. | * Tunnelen var dårlig tilrettelagt for selvredning. | ||
+ | |||
+ | ~~SLIDESHOW~~ |