presentasjoner:samtrafikk

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
presentasjoner:samtrafikk [2019/11/04 07:20]
jcs [Hva er fjerde jernbanepakke?]
presentasjoner:samtrafikk [2021/04/06 09:09]
jcs [Ansvarsområder for IM og RU]
Linje 44: Linje 44:
 3. Den mest inngripende formen for ▶rettsakt innen Den europeiske union (EU). En forordning får i sin helhet lovs kraft i medlemslandene uten å måtte vedtas av det enkelte land. Forordninger kan vedtas av Unionsrådet eller Europakommisjonen og skal godkjennes av Europaparlamentet. På grunn av EØS-avtalen er innholdet i en rekke forordninger blitt norsk rett. 3. Den mest inngripende formen for ▶rettsakt innen Den europeiske union (EU). En forordning får i sin helhet lovs kraft i medlemslandene uten å måtte vedtas av det enkelte land. Forordninger kan vedtas av Unionsrådet eller Europakommisjonen og skal godkjennes av Europaparlamentet. På grunn av EØS-avtalen er innholdet i en rekke forordninger blitt norsk rett.
  
 +===== Hva er et direktiv? =====
  
 +Et direktiv er en rettsakt vedtatt av ▶Unionsrådet i Den europeiske union (EU) og godkjent av Europaparlamentet. I motsetning til ▶forordninger blir direktiver ikke umiddelbart bindende i medlemslandene. Landene er derimot bundet av målsettingen i direktivene, og er forpliktet til å inkorporere dem i sin nasjonale lovgivning innen en viss frist (se Roma-traktaten art. 189). Gjennom EØS-avtalen er innholdet i en rekke direktiver blitt en del av norsk rett.
 ===== Hva er fjerde jernbanepakke? ===== ===== Hva er fjerde jernbanepakke? =====
  
Linje 92: Linje 94:
  
 //Paradokset er at når vi møter våre kolleger fra østeuropeiske land, så vil de gjerne at nivået på jernbanen der skal bli bedre. Og for dem blir det bedre med disse direktivene. Men for oss blir det dårligere.// Jane Sæthre, NJF //Paradokset er at når vi møter våre kolleger fra østeuropeiske land, så vil de gjerne at nivået på jernbanen der skal bli bedre. Og for dem blir det bedre med disse direktivene. Men for oss blir det dårligere.// Jane Sæthre, NJF
 +
 +22.10.20: Stortinget setter foreløpig bom for EUs fjerde jernbanepakke. Opposisjonen vil at Høyesterett først vurderer om den foreslåtte myndighetsoverføringen er i samsvar med Grunnloven.
 ===== EIM ===== ===== EIM =====
  
Linje 130: Linje 134:
   * utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger   * utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger
   * gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, nye tog   * gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, nye tog
 +  * føre tilsyn med at jernbanevirksomhetene oppfyller sine forpliktelser etter jernbanelovgivningen
  
 ===== Ansvarsområder for IM og RU ===== ===== Ansvarsområder for IM og RU =====
Linje 140: Linje 145:
  
 IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde
 +
 +
 +===== Ansvarsfordelingen i sektoren iht. regjeringen =====
 +
 +**Jernbanedirektoratet** har det overordnede ansvaret for togtilbudet og for strategisk planlegging, utvikling av infrastruktur, og helhetlig koordinering av sektoren.
 +
 +**Bane NOR** har det operative ansvaret for trafikkstyring, drift, vedlikehold og utbygging av jernbanen og togstasjonene.
 +
 +**Norske tog AS** har ansvaret for å leie ut statens togmateriell til togselskaper som kjører på oppdrag fra staten.
 +
 +**Vy, Flytoget, Go Ahead Norge, SJ og andre togselskaper** har ansvaret for å kjøre tog på jernbanestrekningene.
 ===== Krav til samtrafikk ===== ===== Krav til samtrafikk =====
  
presentasjoner/samtrafikk.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)