Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
presentasjoner:samtrafikk [2019/11/04 07:20] jcs [Hva er fjerde jernbanepakke?] |
presentasjoner:samtrafikk [2023/01/05 11:12] (nåværende versjon) |
||
---|---|---|---|
Linje 44: | Linje 44: | ||
3. Den mest inngripende formen for ▶rettsakt innen Den europeiske union (EU). En forordning får i sin helhet lovs kraft i medlemslandene uten å måtte vedtas av det enkelte land. Forordninger kan vedtas av Unionsrådet eller Europakommisjonen og skal godkjennes av Europaparlamentet. På grunn av EØS-avtalen er innholdet i en rekke forordninger blitt norsk rett. | 3. Den mest inngripende formen for ▶rettsakt innen Den europeiske union (EU). En forordning får i sin helhet lovs kraft i medlemslandene uten å måtte vedtas av det enkelte land. Forordninger kan vedtas av Unionsrådet eller Europakommisjonen og skal godkjennes av Europaparlamentet. På grunn av EØS-avtalen er innholdet i en rekke forordninger blitt norsk rett. | ||
+ | ===== Hva er et direktiv? ===== | ||
+ | Et direktiv er en rettsakt vedtatt av ▶Unionsrådet i Den europeiske union (EU) og godkjent av Europaparlamentet. I motsetning til ▶forordninger blir direktiver ikke umiddelbart bindende i medlemslandene. Landene er derimot bundet av målsettingen i direktivene, | ||
===== Hva er fjerde jernbanepakke? | ===== Hva er fjerde jernbanepakke? | ||
Linje 92: | Linje 94: | ||
// | // | ||
+ | |||
+ | 22.10.20: Stortinget setter foreløpig bom for EUs fjerde jernbanepakke. Opposisjonen vil at Høyesterett først vurderer om den foreslåtte myndighetsoverføringen er i samsvar med Grunnloven. | ||
===== EIM ===== | ===== EIM ===== | ||
Linje 130: | Linje 134: | ||
* utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger | * utstedelse og fornyelse av sikkerhetssertifikater og sikkerhetsgodkjenninger | ||
* gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, | * gi tillatelse til å ta i bruk ny infrastruktur, | ||
+ | * føre tilsyn med at jernbanevirksomhetene oppfyller sine forpliktelser etter jernbanelovgivningen | ||
===== Ansvarsområder for IM og RU ===== | ===== Ansvarsområder for IM og RU ===== | ||
Linje 140: | Linje 145: | ||
IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde | IM og RU skal identifisere og avklare grensesnitt slik at hver part har fokus på sitt ansvarsområde | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Ansvarsfordelingen i sektoren iht. regjeringen ===== | ||
+ | |||
+ | **Jernbanedirektoratet** har det overordnede ansvaret for togtilbudet og for strategisk planlegging, | ||
+ | |||
+ | **Bane NOR** har det operative ansvaret for trafikkstyring, | ||
+ | |||
+ | **Norske tog AS** har ansvaret for å leie ut statens togmateriell til togselskaper som kjører på oppdrag fra staten. | ||
+ | |||
+ | **Vy, Flytoget, Go Ahead Norge, SJ og andre togselskaper** har ansvaret for å kjøre tog på jernbanestrekningene. | ||
===== Krav til samtrafikk ===== | ===== Krav til samtrafikk ===== | ||