Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon | ||
presentasjoner:sikkerhet_utvikling [2016/03/14 13:31] jcs [Lær av historien] |
presentasjoner:sikkerhet_utvikling [2023/01/05 11:12] (nåværende versjon) |
||
---|---|---|---|
Linje 5: | Linje 5: | ||
Krefter og motkrefter mellom sikkerhet og teknologisk utvikling. | Krefter og motkrefter mellom sikkerhet og teknologisk utvikling. | ||
- | ===== Teknologisk strategi i JBV ===== | + | ===== Teknologisk strategi i Bane NOR ===== |
Følgende premisser er lagt til grunn for utformingen av strategien: | Følgende premisser er lagt til grunn for utformingen av strategien: | ||
- | * Den skal være et styringsverktøy for Jernbaneverkets | + | * Den skal være et styringsverktøy for Bane NORs ledelse |
* Den skal gi retning og klare føringer for teknologivalg i et levetidsperspektiv | * Den skal gi retning og klare føringer for teknologivalg i et levetidsperspektiv | ||
* Den skal bidra til styring, kontroll og standardisering | * Den skal bidra til styring, kontroll og standardisering | ||
- | ===== Teknologisk strategi i JBV ===== | + | ===== Teknologisk strategi i Bane NOR ===== |
Føringer for strategiske valg: | Føringer for strategiske valg: | ||
Linje 20: | Linje 20: | ||
* Ved vedlikehold og fornyelse skal det velges teknologiske løsninger som fører til standardisering | * Ved vedlikehold og fornyelse skal det velges teknologiske løsninger som fører til standardisering | ||
- | ===== Teknologisk strategi i JBV ===== | + | ===== Teknologisk strategi i Bane NOR ===== |
Generelle føringer for teknologiområdet: | Generelle føringer for teknologiområdet: | ||
* Ansvars- og rolledeling gjennom livsløpet skal identifiseres | * Ansvars- og rolledeling gjennom livsløpet skal identifiseres | ||
* Det skal arbeides systematisk for å redusere risiko og sårbarhet | * Det skal arbeides systematisk for å redusere risiko og sårbarhet | ||
* Anskaffelsesprosessen skal ivareta hensynet til standardisering i et livsløpsperspektiv | * Anskaffelsesprosessen skal ivareta hensynet til standardisering i et livsløpsperspektiv | ||
- | * Jernbaneverket | + | * Bane NOR skal ha riktig kompetanse til å foreta gode teknologiske beslutninger |
===== Krefter og motkrefter ===== | ===== Krefter og motkrefter ===== | ||
Linje 64: | Linje 64: | ||
* Lytt til selgerne (leverandørene) eller brukerne (forvaltningene)? | * Lytt til selgerne (leverandørene) eller brukerne (forvaltningene)? | ||
- | * Ny teknologi for signalingeniørene sammen med leverandørene | + | * Ny teknologi for signalingeniørene sammen med leverandørene? |
- | * Eksisterende teknologi for signalmontører | + | * Eksisterende teknologi for signalmontører? |
- | * [[presentasjoner: | + | * [[presentasjoner: |
Linje 86: | Linje 86: | ||
* 3.3.0/ | * 3.3.0/ | ||
* 3.4.0 (jan. 2015) ERTMS Danmark | * 3.4.0 (jan. 2015) ERTMS Danmark | ||
- | * 3.5.0 (des. 2015) JBVs signalstrategi, | + | * 3.5.0 (des. 2015) Bane NORs signalstrategi, |
* 3.6.0 (Q3 2017?) | * 3.6.0 (Q3 2017?) | ||
Linje 134: | Linje 134: | ||
* // | * // | ||
* //Herregud så tragisk, verdens rikeste land og vi bruker dette gamle dritet her....// | * //Herregud så tragisk, verdens rikeste land og vi bruker dette gamle dritet her....// | ||
- | * //Jeg synes nå Jernbaneverket | + | * //Jeg synes nå Bane NOR heller skal prioritere det som " |
- | * //Det er bedre med et telegrafsystem der det faktisk sitter mennesker | + | * //Det er bedre med et telegrafsystem der det faktisk sitter mennesker |
===== Reduser sårbarhet ===== | ===== Reduser sårbarhet ===== | ||
Linje 141: | Linje 141: | ||
* Bygge med eller uten redundans? | * Bygge med eller uten redundans? | ||
* Unngå leverandørstyring | * Unngå leverandørstyring | ||
- | * Tilbakekompabilitet | + | * Kompabilitet |
===== Lær av historien ===== | ===== Lær av historien ===== | ||
- | * [[http:// | + | * Eiterstraum (Mosjøen) - fjernstyringen som stoppet i ingenmannsland {{ : |
- | * Ganddal - skiftestasjonen som betjenes manuelt | + | * [[http:// |
* Nordlandsbanen - signalene ble dekket til med sorte plastsekker | * Nordlandsbanen - signalene ble dekket til med sorte plastsekker | ||
* Ebilock - som endte med 2 stasjoner | * Ebilock - som endte med 2 stasjoner | ||
* [[http:// | * [[http:// | ||
- | * Høvik - som splittet 2 SIMIS C-anlegg | + | * [[http:// |
~~SLIDESHOW~~ | ~~SLIDESHOW~~ |