Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere [2013/11/05 13:02] jcs |
retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere [2013/11/05 13:59] jcs [12 Godkjente tilbydere jf. kap. 8] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ====== | + | Retningslinjer for kvalitetssikring og godkjenning av kompetanseprogram med mål om å arbeide i Jernbaneverkets nett. |
Fastsatt av Jernbaneverket (JBV) 01.01.2014. | Fastsatt av Jernbaneverket (JBV) 01.01.2014. | ||
- | ===== Virkeområde ===== | + | ===== - Virkeområde ===== |
Retningslinjene gjelder tilbyder som søker om godkjenning av kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett, eller godkjenning av avgrensede fagområder for å få utstedet fullmakt til selv å opprette kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett innen det godkjente fagområdet (godkjent tilbyder). Tilbyder skal etterleve JBVs læreplanen. Disse bestemmelsene gjelder læreplaner utsted og eid av JBV teknologi. | Retningslinjene gjelder tilbyder som søker om godkjenning av kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett, eller godkjenning av avgrensede fagområder for å få utstedet fullmakt til selv å opprette kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett innen det godkjente fagområdet (godkjent tilbyder). Tilbyder skal etterleve JBVs læreplanen. Disse bestemmelsene gjelder læreplaner utsted og eid av JBV teknologi. | ||
- | ===== Formål ===== | + | ===== - Formål ===== |
Godkjenningsordningen skal sikre kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett som selvstendig yrkesrettet kompetanseprogram på tertiært nivå, det vil si som bygger på videregående opplæring. | Godkjenningsordningen skal sikre kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett som selvstendig yrkesrettet kompetanseprogram på tertiært nivå, det vil si som bygger på videregående opplæring. | ||
Linje 14: | Linje 14: | ||
Godkjenningsordningen skal også gi tilbyderne bidrag til utviklingen (opplæringsplan) av de kompetanseprogram det søkes om. | Godkjenningsordningen skal også gi tilbyderne bidrag til utviklingen (opplæringsplan) av de kompetanseprogram det søkes om. | ||
- | ===== Begrepsavklaringer ===== | + | ===== - Begrepsavklaringer ===== |
(i alfabetisk rekkefølge) | (i alfabetisk rekkefølge) | ||
| | ||
- | - **Administrativ og faglig ledelse** har ansvar for den daglige driften av utdanningsvirksomheten etter retningslinjer og pålegg fra styret. | + | **Administrativ og faglig ledelse** har ansvar for den daglige driften av utdanningsvirksomheten etter retningslinjer og pålegg fra styret. |
- | - **Eksterne interessenter** er arbeidslivet og/eller dets organisasjoner, | + | **Eksterne interessenter** er arbeidslivet og/eller dets organisasjoner, |
- | - **Fagområde** i kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett er karakterisert ved at: | + | **Fagområde** i kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett er karakterisert ved at: |
* det forholder seg til yrkesfelt som er etablert eller anerkjent og avgrenset av yrkesfeltets omfang. | * det forholder seg til yrkesfelt som er etablert eller anerkjent og avgrenset av yrkesfeltets omfang. | ||
* det har en faglig bredde som er stort nok til å omfatte flere selvstendige kompetanseprogram. | * det har en faglig bredde som er stort nok til å omfatte flere selvstendige kompetanseprogram. | ||
- | - **Fjernundervisning** er en undervisningsform hvor kandidater og | + | **Fjernundervisning** er en undervisningsform hvor kandidater og |
undervisningspersonalet er adskilt i tid og sted under gjennomføringen av minst 50 % av kompetanseprogrammet. Tekniske hjelpemidler benyttes til formidling av lærestoff og til | undervisningspersonalet er adskilt i tid og sted under gjennomføringen av minst 50 % av kompetanseprogrammet. Tekniske hjelpemidler benyttes til formidling av lærestoff og til | ||
reell toveis fjernkommunikasjon, | reell toveis fjernkommunikasjon, | ||
- | Fordypning eller spesialisering innenfor et kompetanseprogram: | + | **Fordypning eller spesialisering** innenfor et kompetanseprogram: |
kompetanseprogram bygger på en felles grunnstamme som utgjør 3/5 eller mer av | kompetanseprogram bygger på en felles grunnstamme som utgjør 3/5 eller mer av | ||
tilbudets samlede plan, regnes disse kompetanseprogramene for å være fordypning eller | tilbudets samlede plan, regnes disse kompetanseprogramene for å være fordypning eller | ||
spesialisering, | spesialisering, | ||
- | 6. Gjennomgang av styringsordning og reglement er JBVs administrative | + | **Gjennomgang av styringsordning og reglement** er JBVs administrative |
vurdering av tilbyders styringsordning og reglement. På grunnlag av bestemmelsene i | vurdering av tilbyders styringsordning og reglement. På grunnlag av bestemmelsene i | ||
kapittel 5 konkluderes det med hvorvidt tilbyders styringsordning og reglement både | kapittel 5 konkluderes det med hvorvidt tilbyders styringsordning og reglement både | ||
Linje 41: | Linje 41: | ||
Positiv konklusjon gir grunnlag for videre saksbehandling. | Positiv konklusjon gir grunnlag for videre saksbehandling. | ||
- | 7. Godkjenning av kompetanseprogram eller fagområde er et formelt vedtak fattet av | + | **Godkjenning av kompetanseprogram eller fagområde** er et formelt vedtak fattet av |
JBV. Godkjenning er en faglig vurdering etter at styringsordning og reglement | JBV. Godkjenning er en faglig vurdering etter at styringsordning og reglement | ||
(kapittel 5) og system for kvalitetssikring (kapittel 6) er funnet tilfredsstillende. | (kapittel 5) og system for kvalitetssikring (kapittel 6) er funnet tilfredsstillende. | ||
Linje 47: | Linje 47: | ||
godkjenning. | godkjenning. | ||
- | 8. Revidering av godkjenning er å fastslå i et formelt vedtak fattet av JBV om | + | **Revidering av godkjenning** er å fastslå i et formelt vedtak fattet av JBV om |
vilkårene for godkjenning fremdeles er til stede. Revidering bygger på en uavhengig | vilkårene for godkjenning fremdeles er til stede. Revidering bygger på en uavhengig | ||
vurdering av om hele eller deler av et kompetanseprogrammet og/eller et fagområde som er | vurdering av om hele eller deler av et kompetanseprogrammet og/eller et fagområde som er | ||
godkjent i henhold til kapittel 7 eller 8, fremdeles tilfredsstiller kriteriene. | godkjent i henhold til kapittel 7 eller 8, fremdeles tilfredsstiller kriteriene. | ||
- | 9. Spesialisering: | + | **Spesialisering**: Se **fordypning |
- | 10. System for intern kvalitetssikring er tilbyders redskap for å skaffe seg nødvendig kunnskap til å kunne vurdere kvaliteten i alle kompetanseprogrammene. Gjennom systemets faste rutiner og prosesser i en årssyklus frambringes og analyseres skriftlig dokumentert informasjon om det enkelte kompetanseprogrammet. Systemet tar sikte på å | + | **System for intern kvalitetssikring** er tilbyders redskap for å skaffe seg nødvendig kunnskap til å kunne vurdere kvaliteten i alle kompetanseprogrammene. Gjennom systemets faste rutiner og prosesser i en årssyklus frambringes og analyseres skriftlig dokumentert informasjon om det enkelte kompetanseprogrammet. Systemet tar sikte på å avdekke svakheter for stadig å videreutvikle kvaliteten, og er en del av tilbyders helhetlige styringsverktøy på lik linje med andre systematiske tiltak for internkontroll. |
- | avdekke svakheter for stadig å videreutvikle kvaliteten, og er en del av tilbyders helhetlige styringsverktøy på lik linje med andre systematiske tiltak for internkontroll. | + | |
- | 11. Undervisning er alle former for pedagogisk aktivitet (for eksempel forelesning, | + | **Undervisning** er alle former for pedagogisk aktivitet (for eksempel forelesning, |
- | 12. Yrkesrettet utdanning er utdanning som gir kvalifikasjoner som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere generelle opplæringstiltak. | + | **Yrkesrettet utdanning** er utdanning som gir kvalifikasjoner som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere generelle opplæringstiltak. |
+ | |||
+ | ===== - Forutsetninger ===== | ||
- | 4 Forutsetninger | ||
Skal en søknad om godkjenning av en kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett tas under behandling må | Skal en søknad om godkjenning av en kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett tas under behandling må | ||
- | tilbyder: | + | **tilbyder:** |
- | 1. være registrert i Enhetsregisteret. Dette gjelder for tilbydere som ikke helt ut er eid av | + | |
- | staten, fylkeskommune eller kommune | + | |
- | 2. ha styringsordning og reglement som er tilpasset kompetanseprogrammet | + | |
- | 3. ha et tilfredsstillende system for kvalitetssikring | + | |
- | kompetanseprogrammet: | + | * være registrert i Enhetsregisteret. Dette gjelder for tilbydere som ikke helt ut er eid av staten, fylkeskommune eller kommune |
- | 4. være et aktuelt kompetanseprogram med gyldig læreplan gitt av JBV. | + | * ha styringsordning og reglement som er tilpasset kompetanseprogrammet |
- | 5. være et tertiært kompetanseprogram, | + | * ha et tilfredsstillende system for kvalitetssikring |
- | søknaden: | + | **kompetanseprogrammet:** |
- | 6. beskrive og dokumentere kvaliteten på kompetanseprogrammet, | + | |
+ | * være et aktuelt kompetanseprogram med gyldig læreplan gitt av JBV. | ||
+ | * være et tertiært kompetanseprogram, | ||
+ | |||
+ | **søknaden: | ||
+ | |||
+ | * beskrive og dokumentere kvaliteten på kompetanseprogrammet, | ||
For tilbydere som søker om godkjenning av fagområde gjelder følgende | For tilbydere som søker om godkjenning av fagområde gjelder følgende | ||
- | tilleggsforutsetninger: | + | **tilleggsforutsetninger: |
- | a) Tilbyderen må ha uteksaminert kandidater i minst et godkjent kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett i minst to år etter godkjenning gitt med basis i disse retningslinjer. | + | |
Med ”i minst to år” menes minimum to år regnet fra den dato JBV fattet sitt godkjenningsvedtak. | Med ”i minst to år” menes minimum to år regnet fra den dato JBV fattet sitt godkjenningsvedtak. | ||
- | b) Tilbyderen må ha et tilfredsstillende internt system for kvalitetssikring. | + | * Tilbyderen må ha et tilfredsstillende internt system for kvalitetssikring. |
Systemet må her dokumentere tilfredsstillende rutiner for etablering av nye | Systemet må her dokumentere tilfredsstillende rutiner for etablering av nye | ||
- | kompetanseprogram (jf. kapittel 6). | + | kompetanseprogram (jf. [[http:// |
- | c) Tilbyderen må dokumentere deltakelse i garanti- eller forsikringsordning som sikrer kandidater erstatning dersom tilbyder frivillig eller pålagt brått stanser et kompetanseprogram. | + | |
- | d) Styringsordning og reglement må være tilpasset kompetanseområdet og | + | |
- | utdanningsvirksomheten. | + | |
- | 5 Styringsordning og reglement | + | ===== - Styringsordning og reglement |
- | Tilbydere som ikke helt ut er eid av staten, fylkeskommune eller kommune, skal | + | |
- | dokumentere at tilbyder er registrert i Enhetsregisteret. | + | Tilbydere som ikke helt ut er eid av staten, fylkeskommune eller kommune, skal dokumentere at tilbyder er registrert i Enhetsregisteret. Ved søknad om godkjenning av et kompetanseprogram eller et fagområde, samt ved revidering, må det for alle tilbydere foreligge dokumentasjon som viser at styret: |
- | Ved søknad om godkjenning av et kompetanseprogram eller et fagområde, samt ved revidering, må det for alle tilbydere foreligge dokumentasjon som viser at | + | |
- | styret: | + | |
- | • har en sammensetning på minst fem medlemmer. Det må videre fremgå hvordan | + | |
- | representantene fra ansatte velges, og hvilke rettigheter disse representantene har i styret. | + | |
- | • er ansvarlig for at kandidatene får det kompetanseprogrammet som er forutsatt som | + | |
- | grunnlag for godkjenningen, | + | |
at virksomheten for øvrig drives i samsvar med gjeldende lover og regler. | at virksomheten for øvrig drives i samsvar med gjeldende lover og regler. | ||
- | • er ansvarlig for at de opplysninger som blir gitt JBV og kandidatene, | + | * er ansvarlig for at de opplysninger som blir gitt JBV og kandidatene, |
- | • ansetter den administrative og faglige ledelsen. | + | |
- | • er ansvarlig for det overordnede læringsmiljø, | + | |
arbeidsmiljøet som Arbeidstilsynet fører tilsyn med er i varetatt. | arbeidsmiljøet som Arbeidstilsynet fører tilsyn med er i varetatt. | ||
- | • har det overordnede ansvaret for at det faglige innholdet i kompetanseprogrammet etterleves i henhold til JBVs læreplan, bl.a gjennom en detaljert beskrivelse av hvordan programmet gjennomføres. | + | * har det overordnede ansvaret for at det faglige innholdet i kompetanseprogrammet etterleves i henhold til JBVs læreplan, bl.a gjennom en detaljert beskrivelse av hvordan programmet gjennomføres. |
- | • har ansvar for selv å behandle klager eller for å oppnevne særskilt klagenemnd. Det | + | |
skal være fastsatt rutiner for klagebehandling. Sammensetningen av og kompetansen | skal være fastsatt rutiner for klagebehandling. Sammensetningen av og kompetansen | ||
til en eventuell klagenemnd skal være fastsatt. | til en eventuell klagenemnd skal være fastsatt. | ||
Styret eller administrativ og faglig ledelse | Styret eller administrativ og faglig ledelse | ||
Det må fremgå av dokumentasjonen hvem som er ansvarlig for at: | Det må fremgå av dokumentasjonen hvem som er ansvarlig for at: | ||
- | • nødvendig informasjon gis til søkere og til kandidater, herunder informasjon om | + | * nødvendig informasjon gis til søkere og til kandidater, herunder informasjon om skolepenger, |
- | skolepenger, | + | |
- | • det fastsettes krav til lærer- og instruktørkompetanse og ledelse. | + | |
Studiesituasjonen skal, så langt det er mulig og rimelig, legges til rette for kandidater med | Studiesituasjonen skal, så langt det er mulig og rimelig, legges til rette for kandidater med | ||
særskilte behov. Tilretteleggingen må ikke føre til en reduksjon av de faglige krav som stilles | særskilte behov. Tilretteleggingen må ikke føre til en reduksjon av de faglige krav som stilles | ||
til det enkelte kompetanseprogram. | til det enkelte kompetanseprogram. | ||
- | Reglement og kandidatenes rettigheter | + | ==== - Reglement og kandidatenes rettigheter |
Det skal foreligge reglement slik at vedtak som tilbyder fatter angående kandidater, følger | Det skal foreligge reglement slik at vedtak som tilbyder fatter angående kandidater, følger | ||
reglene i forvaltningsloven. Det må klart komme frem i reglementet hvem som fatter vedtak (i | reglene i forvaltningsloven. Det må klart komme frem i reglementet hvem som fatter vedtak (i | ||
Linje 123: | Linje 120: | ||
ikke. Det kan være ett reglement som dekker alle forhold, eller de forskjellige reglementene | ikke. Det kan være ett reglement som dekker alle forhold, eller de forskjellige reglementene | ||
kan være samlet i et hefte. | kan være samlet i et hefte. | ||
+ | |||
Følgende forhold må være dekket: | Følgende forhold må være dekket: | ||
- | • hvordan klager fra kandidater på sensur/ | + | * hvordan klager fra kandidater på sensur/ |
- | og andre vedtak behandles, herunder frister som tilfredsstiller forvaltningslovens krav. | + | |
- | • hvordan prøving og vurdering foretas, og gjennomføres, | + | |
- | prøving og vurdering dokumenteres (eksamensreglement). | + | |
- | • hvordan og hvem som gjennomfører opptak av kandidater (opptaksreglement). | + | |
Opptakskrav, | Opptakskrav, | ||
- | må fremgå. | + | må fremgå. Det må klart fremgå opp mot hvilke formelle faglige krav – kvalifikasjonskrav fra |
- | Det må klart fremgå opp mot hvilke formelle faglige krav – kvalifikasjonskrav fra | + | |
videregående opplæring (skolegang og læretid, evt andre kompetanseprogram som er gjeldende for det enkelte kompetanseprogram. | videregående opplæring (skolegang og læretid, evt andre kompetanseprogram som er gjeldende for det enkelte kompetanseprogram. | ||
Linje 140: | Linje 136: | ||
en studenttillitsvalgt, | en studenttillitsvalgt, | ||
- | 6 Krav til system for kvalitetssikring | + | ===== - Krav til system for kvalitetssikring |
- | Tilbyder av kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett er selv ansvarlig for å sikre at den (de) kompetanseprogram som den tilbyr holder tilfredsstillende kvalitet og yrkesrelevans. Tilbyder må derfor alltid ha | + | |
- | oppdatert kunnskap om forhold og prosesser som har vesentlig betydning for kvaliteten i | + | Tilbyder av kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett er selv ansvarlig for å sikre at den (de) kompetanseprogram som den tilbyr holder tilfredsstillende kvalitet og yrkesrelevans. Tilbyder må derfor alltid ha oppdatert kunnskap om forhold og prosesser som har vesentlig betydning for kvaliteten i |
kompetanseprogram som tilbys eller planlegges. | kompetanseprogram som tilbys eller planlegges. | ||
Slik kunnskap skal fremskaffes og dokumenteres ved hjelp av: | Slik kunnskap skal fremskaffes og dokumenteres ved hjelp av: | ||
- | 1. Kvantitativ informasjon om kompetanseprogrammet | + | **1. Kvantitativ informasjon om kompetanseprogrammet** |
Systemet må framskaffe informasjon etter noen kvantitative indikatorer som kan belyse | Systemet må framskaffe informasjon etter noen kvantitative indikatorer som kan belyse | ||
kvaliteten i kompetanseprogrammet, | kvaliteten i kompetanseprogrammet, | ||
Linje 154: | Linje 150: | ||
og blir brukt aktivt i videre arbeid med sikte på utvikling og forbedring. | og blir brukt aktivt i videre arbeid med sikte på utvikling og forbedring. | ||
- | 2. Kandidatenes vurdering av kompetanseprogrammet | + | **2. Kandidatenes vurdering av kompetanseprogrammet** |
Kandidatene skal gis anledning til å vurdere kompetanseprogrammets innhold, undervisning, | Kandidatene skal gis anledning til å vurdere kompetanseprogrammets innhold, undervisning, | ||
arbeidsmetoder (inkludert eventuell praksis), utstyr og annen infrastruktur, | arbeidsmetoder (inkludert eventuell praksis), utstyr og annen infrastruktur, | ||
læringsmiljøet. Studentvurderingene må dokumenteres og brukes aktivt i kvalitetsarbeidet. | læringsmiljøet. Studentvurderingene må dokumenteres og brukes aktivt i kvalitetsarbeidet. | ||
- | 3. Undervisningspersonalets og sensorenes vurdering av kompetanseprogrammet | + | **3. Undervisningspersonalets og sensorenes vurdering av kompetanseprogrammet** |
Faglærerne og sensorene må gi sin egen skriftlige vurdering av styrker og svakheter i | Faglærerne og sensorene må gi sin egen skriftlige vurdering av styrker og svakheter i | ||
kompetanseprogrammet, | kompetanseprogrammet, | ||
- | 4. JBVs rolle som kontrollenhet | + | **4. JBVs rolle som kontrollenhet** |
For at kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett alltid skal ha nødvendig yrkesrelevans, | For at kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett alltid skal ha nødvendig yrkesrelevans, | ||
- | 5. Ledelsens samlede analyse og vurdering av kvaliteten | + | **5. Ledelsens samlede analyse og vurdering av kvaliteten** |
På grunnlag av den informasjonen som kvalitetssikringssystemet frambringer, | På grunnlag av den informasjonen som kvalitetssikringssystemet frambringer, | ||
ledelse årlig foreta en overordnet vurdering av kvaliteten i kompetanseprogrammet(ene) og gi en | ledelse årlig foreta en overordnet vurdering av kvaliteten i kompetanseprogrammet(ene) og gi en | ||
Linje 172: | Linje 168: | ||
enkelte kompetanseprogramene. | enkelte kompetanseprogramene. | ||
- | 6. Bruk av kunnskapen til forbedring av kvaliteten | + | **6. Bruk av kunnskapen til forbedring av kvaliteten** |
På grunnlag av de kvalitetsvurderinger som gjøres, må også tiltak for forbedringer | På grunnlag av de kvalitetsvurderinger som gjøres, må også tiltak for forbedringer | ||
vurderes. Dette gjelder spesielt eventuelle tilfeller av svikt i forhold til kravene, men også | vurderes. Dette gjelder spesielt eventuelle tilfeller av svikt i forhold til kravene, men også | ||
Linje 180: | Linje 176: | ||
Organisasjoner som søker godkjenning av fagområde må også dokumentere at de har: | Organisasjoner som søker godkjenning av fagområde må også dokumentere at de har: | ||
- | 7. Rutiner for etablering av nye kompetanseprogram basert på JBVs læreplaner | + | **7. Rutiner for etablering av nye kompetanseprogram basert på JBVs læreplaner** |
Det må framgå hvem som har ansvar for å initiere, utvikle og beslutte om nye | Det må framgå hvem som har ansvar for å initiere, utvikle og beslutte om nye | ||
kompetanseprogram, | kompetanseprogram, | ||
Linje 186: | Linje 182: | ||
ansatte og kandidater, slik at alle kan ha innsyn i de kvalitetsvurderingene som gjøres, og de | ansatte og kandidater, slik at alle kan ha innsyn i de kvalitetsvurderingene som gjøres, og de | ||
tiltak som iverksettes i kvalitetsarbeidet. Slik sikrer en også at kandidatene får tilbakemelding | tiltak som iverksettes i kvalitetsarbeidet. Slik sikrer en også at kandidatene får tilbakemelding | ||
- | på sine vurderinger av kompetanseprogrammet. | + | på sine vurderinger av kompetanseprogrammet. Innenfor rammen av kriteriene ovenfor må tilbyder selv – i samsvar med sine behov – bestemme hvilke kvantitative opplysninger en trenger, hvilke tema som skal belyses og |
- | Innenfor rammen av kriteriene ovenfor må tilbyder selv – i samsvar med sine behov – | + | |
- | bestemme hvilke kvantitative opplysninger en trenger, hvilke tema som skal belyses og | + | |
vurderes, hvilke metoder for informasjonsinnhenting og vurdering som skal benyttes, og | vurderes, hvilke metoder for informasjonsinnhenting og vurdering som skal benyttes, og | ||
hvilke prosesser – prosedyrer og rutiner - (oppgave- og ansvarsfordeling, | hvilke prosesser – prosedyrer og rutiner - (oppgave- og ansvarsfordeling, | ||
rapporteringslinjer og beslutningsarenaer) systemet skal bestå av. | rapporteringslinjer og beslutningsarenaer) systemet skal bestå av. | ||
- | 7 Standarder og kriterier for godkjenning av kompetanseprogram | + | ===== - Standarder og kriterier for godkjenning av kompetanseprogram |
Alle kriterier i dette kapittelet må være tilfredsstilt. | Alle kriterier i dette kapittelet må være tilfredsstilt. | ||
- | Læringsmål og kvalifikasjoner | + | **Læringsmål og kvalifikasjoner** |
1. Kompetanseprogrammets navn skal være identisk med JBVs læreplan for dette. Dersom opplæringen deles inn i segmenter/ | 1. Kompetanseprogrammets navn skal være identisk med JBVs læreplan for dette. Dersom opplæringen deles inn i segmenter/ | ||
Linje 210: | Linje 205: | ||
førende for kompetanseprogrammet, | førende for kompetanseprogrammet, | ||
- | Faglig innhold | + | **Faglig innhold** |
6. Planen for kompetanseprogrammet skal beskrive kompetanseprogrammet som en helhet og må: | 6. Planen for kompetanseprogrammet skal beskrive kompetanseprogrammet som en helhet og må: | ||
• beskrive sammenhengen mellom de forskjellige emnene/ | • beskrive sammenhengen mellom de forskjellige emnene/ | ||
Linje 218: | Linje 214: | ||
og aktuell i forhold til utviklingen innen yrkesfeltet. | og aktuell i forhold til utviklingen innen yrkesfeltet. | ||
- | Undervisning, | + | **Undervisning, |
8. Undervisningsformer og arbeidsmetoder skal være tilpasset opptakskrav og mål. | 8. Undervisningsformer og arbeidsmetoder skal være tilpasset opptakskrav og mål. | ||
Lærernes undervisningsformer og kandidatenes arbeidsmetoder skal være varierte og bygge | Lærernes undervisningsformer og kandidatenes arbeidsmetoder skal være varierte og bygge | ||
Linje 238: | Linje 235: | ||
kvalifikasjoner til å gi den undervisning som følger av planen. | kvalifikasjoner til å gi den undervisning som følger av planen. | ||
Undervisningspersonalet må dokumentere: | Undervisningspersonalet må dokumentere: | ||
- | • formell (eventuell realkompetansevurdert) utdanning som er høyere enn det det | + | * formell (eventuell realkompetansevurdert) utdanning som er høyere enn det det undervises i. |
- | undervises i. | + | |
- | • pedagogiske kvalifikasjoner (utdanning og erfaring) på det nivå som undervisningen | + | |
- | krever | + | |
- | • digital kompetanse i det omfang som undervisningen krever | + | |
- | • yrkeserfaring som gjør at undervisningen knyttes opp mot, og relateres til, dagens | + | **Eksamen og vitnemål** |
- | yrkesfelt. | + | |
- | Eksamen og vitnemål | + | |
13. Eksamens- og vurderingsordningene skal være tilpasset kompetanseprogrammet og dets mål. | 13. Eksamens- og vurderingsordningene skal være tilpasset kompetanseprogrammet og dets mål. | ||
Dersom kompetanseprogrammet tilbys til andre aktører enn virksomheten selv må det fremkomme hvordan kompetansebevisene fremstilles og formidles. Det er den enkelte kandidat og kandidatens arbeidsgiver som skal være mottaker av kompetansebeviset. Det er JBVs kompetansekoder som skal benyttes på beviset og aktuell gyldighetsramme må påføres. | Dersom kompetanseprogrammet tilbys til andre aktører enn virksomheten selv må det fremkomme hvordan kompetansebevisene fremstilles og formidles. Det er den enkelte kandidat og kandidatens arbeidsgiver som skal være mottaker av kompetansebeviset. Det er JBVs kompetansekoder som skal benyttes på beviset og aktuell gyldighetsramme må påføres. | ||
Linje 251: | Linje 247: | ||
upartisk og faglig betryggende måte. Dersom faglærer selv skal være sensor må virksomheten utføre en habilitetskontroll av dette. | upartisk og faglig betryggende måte. Dersom faglærer selv skal være sensor må virksomheten utføre en habilitetskontroll av dette. | ||
- | Infrastruktur | + | **Infrastruktur** |
15. Lokalene (inklusive spesialrom), | 15. Lokalene (inklusive spesialrom), | ||
og størrelse til at undervisningen kan gjennomføres som forutsatt. | og størrelse til at undervisningen kan gjennomføres som forutsatt. | ||
Linje 265: | Linje 262: | ||
18. Tilbyder skal legge til rette for årlig dialog med kravstiller av læreplanene det undervises i, for å sikre at endringer som har av betydning for faget og sikkerheten er ivaretatt. Det er tilbyder som skal invitere til dette og sette dagsorden. Tilbyder skal beskrive hvordan dette kan gjennomføres. | 18. Tilbyder skal legge til rette for årlig dialog med kravstiller av læreplanene det undervises i, for å sikre at endringer som har av betydning for faget og sikkerheten er ivaretatt. Det er tilbyder som skal invitere til dette og sette dagsorden. Tilbyder skal beskrive hvordan dette kan gjennomføres. | ||
- | 8 Standarder og kriterier for godkjenning av tilbyders fagområde | + | ===== - Standarder og kriterier for godkjenning av tilbyders fagområde |
Alle kriterier i dette kapittelet må være tilfredsstilt. | Alle kriterier i dette kapittelet må være tilfredsstilt. | ||
- | 1. Tilbyderens primærvirksomhet skal være jernbaneorient. | + | 1. Tilbyderens primærvirksomhet skal være jernbaneorientert. |
- | • Fagområdet skal ha tilstrekkelig faglig bredde til å inkludere flere kompetanseprogram. | + | |
- | • Tilbyders strategi for “kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett” skal gi grunnlag for stabil virksomhet i en femårsperiode. | + | |
- | • Tilbyder skal ha tilfredsstillende tilgang på undervisnings- og velferdslokaler som er | + | |
- | uten anmerkninger fra Arbeidstilsynet eller kommunal bygningsmyndighet. Det må fremkomme av søknad dersom lokaler ut over tilbyders egne lokaler benyttes. | + | |
- | • Kandidatene skal involveres mer i kvalitetssikring og utvikling av kompetanseprogramene | + | 2. Tilbyderen skal ha faste ansatte i undervisningsstilling og administrative stillinger med |
- | enn bare gjennom kandidatevaluering og styremedlemskap. | + | |
- | 2. Tilbyderen skal ha fast ansatte i undervisningsstilling og administrative stillinger med | + | |
en slik kompetanse at tilbyder er i stand til å kvalitetssikre og utvikle sine | en slik kompetanse at tilbyder er i stand til å kvalitetssikre og utvikle sine | ||
pedagogiske metoder og nye og eksisterende kompetanseprogram innen fagområdet. | pedagogiske metoder og nye og eksisterende kompetanseprogram innen fagområdet. | ||
- | • Fagmiljøet tilknyttet undervisningen innen fagområdet må ha fast tilsatte med formell | + | * Fagmiljøet tilknyttet undervisningen innen fagområdet må ha fast tilsatte med formell faglig kompetanse utover det nivået det undervises på. |
- | faglig kompetanse utover det nivået det undervises på. | + | |
- | • Fagmiljøets kompetanse må være bred nok til å dekke de viktigste delene av | + | |
- | fagområdet. | + | |
- | • Fagmiljøets faste tilsatte må ha formell pedagogisk kompetanse i et omfang som | + | |
- | muliggjør utvikling av pedagogiske metoder og verktøy. | + | |
- | • Fagmiljøet må ha tilfredsstillende yrkeserfaring. | + | |
- | • Tilbyder må ha en tilfredsstillende administrasjon for kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett. | + | |
3. Tilbyderen skal ha et tilfredsstillende samarbeid med jernbanebransjen. | 3. Tilbyderen skal ha et tilfredsstillende samarbeid med jernbanebransjen. | ||
- | • Utvikling og gjennomføring av kompetanseprogramene må inngå i samarbeidet. | + | * Utvikling og gjennomføring av kompetanseprogramene må inngå i samarbeidet. |
- | • Tilbyder må ha kontakt med aktuelle fagråd/ | + | |
- | • Tilbyder må delta i regionale eller nasjonale, eventuelt også i internasjonale, | + | |
- | nettverk innen yrkesfeltet relatert til fagområdet. | + | |
- | 9 Revidering av gitt godkjenning | + | |
+ | ===== - Revidering av gitt godkjenning | ||
Kriteriene i kapittel 7 eller kapittel 8 skal legges til grunn for revidering. Kriteriene skal være | Kriteriene i kapittel 7 eller kapittel 8 skal legges til grunn for revidering. Kriteriene skal være | ||
tilfredsstillende oppfylt og dokumenterte resultater vektlegges. | tilfredsstillende oppfylt og dokumenterte resultater vektlegges. | ||
+ | |||
Vurdering av system for kvalitetssikring vil etter kravene i kapittel 6 alltid inngå i en | Vurdering av system for kvalitetssikring vil etter kravene i kapittel 6 alltid inngå i en | ||
revidering. | revidering. | ||
En revidering kan omfatte: | En revidering kan omfatte: | ||
- | • bare noen utvalgte spesielle forhold | + | * bare noen utvalgte spesielle forhold |
- | • deler av et kompetanseprogram | + | |
- | • hele kompetanseprogram, | + | |
- | • godkjent fagområde. | + | |
JBV kan, dersom revideringen viser en klar kvalitetssvikt som gjelder flere | JBV kan, dersom revideringen viser en klar kvalitetssvikt som gjelder flere | ||
kompetanseprogram, | kompetanseprogram, | ||
- | 10 Ikrafttredelse og overgangsordninger | + | ===== - Ikrafttredelse og overgangsordninger |
Retningslinjene trer i kraft 01.01.2014 og erstatter tidligere praksis vedr. opplæring av kandidater som skal jobbe i Jernbaneverkets nett. | Retningslinjene trer i kraft 01.01.2014 og erstatter tidligere praksis vedr. opplæring av kandidater som skal jobbe i Jernbaneverkets nett. | ||
Linje 313: | Linje 309: | ||
retningslinjene har trådt i kraft, vil bli behandlet etter disse. | retningslinjene har trådt i kraft, vil bli behandlet etter disse. | ||
- | Søknader skal sendes til Jernbaneverket, | + | Søknader skal sendes til Jernbaneverket, |
I godkjenningsbrevene utsted av JBV teknologi skal det fremkomme når godkjenningen gjelder fra. | I godkjenningsbrevene utsted av JBV teknologi skal det fremkomme når godkjenningen gjelder fra. | ||
Linje 322: | Linje 318: | ||
for kvalitetssikring. | for kvalitetssikring. | ||
- | 11. Godkjente tilbydere | + | ===== - Godkjente tilbydere |
- | Tilbyders navn Læreplan tilbyder er godkjent for Godkjent fra | + | (jf. [[http:// |
- | + | ||
+ | ^ Tilbyders navn ^ Læreplan tilbyder er godkjent for ^ Godkjent fra ^ | ||
+ | | | | | | ||
+ | | | | | | ||
+ | | | | | | ||
- | 12. Godkjende | + | ===== - Godkjente |
+ | |||
+ | (jf. [[http:// | ||
- | Tilbyders navn Godkjent pr. | + | ^ Tilbyders navn ^ Godkjent pr. ^ |
- | JBV - Norsk Jernbaneskole 1.1.2014 | + | | JBV - Norsk Jernbaneskole |
+ | | | | | ||
+ | | | | | ||
+ | | | | | ||