retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere

Forskjeller

Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.

Lenk til denne sammenligningen

Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon
Neste revisjon
Forrige revisjon
Neste revisjon Begge sider neste revisjon
retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere [2013/11/05 13:08]
jcs [Begrepsavklaringer]
retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere [2013/12/03 08:18]
jcs [5 Styringsordning og reglement]
Linje 1: Linje 1:
-====== Retningslinjer for kvalitetssikring og godkjenning av kompetanseprogram med mål om å arbeide i Jernbaneverkets nett ======+====== Retningslinjer for kvalitetssikring og godkjenning av tilbydere av jernbanefaglig opplæring ======
  
-Fastsatt av Jernbaneverket (JBV) 01.01.2014. +Fastsatt av Jernbaneverket (JBV) 01.01.2014. 
 +===== - Virkeområde =====
  
-===== Virkeområde =====+Retningslinjene gjelder tilbyder som søker om godkjenning som tilbyder av opplæring etter Jernbaneverkets læreplaner innen jernbanefag. 
  
-Retningslinjene gjelder tilbyder som søker om godkjenning av kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett, eller godkjenning av avgrensede fagområder for å få utstedet fullmakt til selv å opprette kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett innen det godkjente fagområdet (godkjent tilbyder). Tilbyder skal etterleve JBVs læreplanen. Disse bestemmelsene gjelder læreplaner utsted og eid av JBV teknologi. +===== - Formål =====
  
-===== Formål =====+Godkjenningsordningen skal sikre at de som tilbyr kurs eller kompetanseprogram for kandidater som har som mål å arbeide i Jernbaneverkets nett har et system for kvalitetssikring av området det søkes om.
  
-Godkjenningsordningen skal sikre kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett som selvstendig yrkesrettet kompetanseprogram på tertiært nivå, det vil si som bygger på videregående opplæring. +Godkjenningen skal sikre at kandidater får tilfredsstillende utdanning og vilkår.
- +
-Godkjenningen skal sikre kandidater i kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett tilfredsstillende utdanning og vilkår.+
 Godkjenningsordningen skal også gi tilbyderne bidrag til utviklingen (opplæringsplan) av de kompetanseprogram det søkes om. Godkjenningsordningen skal også gi tilbyderne bidrag til utviklingen (opplæringsplan) av de kompetanseprogram det søkes om.
- +===== Begrepsavklaringer =====
-===== Begrepsavklaringer =====+
  
 (i alfabetisk rekkefølge) (i alfabetisk rekkefølge)
      
-**Administrativ og faglig ledelse** har ansvar for den daglige driften av utdanningsvirksomheten etter retningslinjer og pålegg fra styret.+**Administrativ og faglig ledelse** har ansvar for den daglige driften av utdanningsvirksomheten etter retningslinjer og pålegg fra styret/eier av bedriften.
  
 **Eksterne interessenter** er arbeidslivet og/eller dets organisasjoner, herunder aktuelle fagforeninger. Relevante videreutdanningsinstitusjoner og personer med fullført kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett kan også regnes som eksterne interessenter. **Eksterne interessenter** er arbeidslivet og/eller dets organisasjoner, herunder aktuelle fagforeninger. Relevante videreutdanningsinstitusjoner og personer med fullført kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett kan også regnes som eksterne interessenter.
Linje 46: Linje 44:
 Vurderingen skal legge til grunn bestemmelsene i henhold til kapittel 7 eller 8 for slik Vurderingen skal legge til grunn bestemmelsene i henhold til kapittel 7 eller 8 for slik
 godkjenning. godkjenning.
 +
 +**Kompetanseprogram** er .....
  
 **Revidering av godkjenning** er å fastslå i et formelt vedtak fattet av JBV om **Revidering av godkjenning** er å fastslå i et formelt vedtak fattet av JBV om
Linje 60: Linje 60:
 **Yrkesrettet utdanning** er utdanning som gir kvalifikasjoner som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere generelle opplæringstiltak.  **Yrkesrettet utdanning** er utdanning som gir kvalifikasjoner som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere generelle opplæringstiltak. 
  
-Forutsetninger+===== - Forutsetninger ===== 
 Skal en søknad om godkjenning av en kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett tas under behandling må Skal en søknad om godkjenning av en kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett tas under behandling må
  
-tilbyder: +**tilbyder:** 
-1. være registrert i Enhetsregisteret. Dette gjelder for tilbydere som ikke helt ut er eid av + 
-staten, fylkeskommune eller kommune +  * være registrert i Enhetsregisteret. Dette gjelder for tilbydere som ikke helt ut er eid av staten, fylkeskommune eller kommune 
-2. ha styringsordning og reglement som er tilpasset kompetanseprogrammet +  ha styringsordning og reglement som er tilpasset kompetanseprogrammet 
-3. ha et tilfredsstillende system for kvalitetssikring+  ha et tilfredsstillende system for kvalitetssikring 
 + 
 +**kompetanseprogrammet:** 
 + 
 +  * være et aktuelt kompetanseprogram med gyldig læreplan gitt av JBV. 
 +  * være et tertiært kompetanseprogram, det vil si bygge på videregående opplæring
  
-kompetanseprogrammet: +**søknaden:**
-4. være et aktuelt kompetanseprogram med gyldig læreplan gitt av JBV. +
-5. være et tertiært kompetanseprogram, det vil si bygge på videregående opplæring+
  
-søknaden: +  * beskrive og dokumentere kvaliteten på kompetanseprogrammet, herunder beskrivelse av gjennomføringen, vist gjennom en opplæringsplan, og en strategisk beskrivelse av undervisningspersonellets faglige og pedagogiske kompetanse.
-6. beskrive og dokumentere kvaliteten på kompetanseprogrammet, herunder beskrivelse av gjennomføringen, vist gjennom en opplæringsplan, og en strategisk beskrivelse av undervisningspersonellets faglige og pedagogiske kompetanse.+
  
 For tilbydere som søker om godkjenning av fagområde gjelder følgende For tilbydere som søker om godkjenning av fagområde gjelder følgende
  
-tilleggsforutsetninger: +**tilleggsforutsetninger:** 
-a) Tilbyderen må ha uteksaminert kandidater i minst et godkjent kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett i minst to år etter godkjenning gitt med basis i disse retningslinjer.+  Tilbyderen må ha uteksaminert kandidater i minst et godkjent kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett i minst to år etter godkjenning gitt med basis i disse retningslinjer.
 Med ”i minst to år” menes minimum to år regnet fra den dato JBV fattet sitt godkjenningsvedtak. Med ”i minst to år” menes minimum to år regnet fra den dato JBV fattet sitt godkjenningsvedtak.
-b) Tilbyderen må ha et tilfredsstillende internt system for kvalitetssikring.+  * Tilbyderen må ha et tilfredsstillende internt system for kvalitetssikring.
 Systemet må her dokumentere tilfredsstillende rutiner for etablering av nye Systemet må her dokumentere tilfredsstillende rutiner for etablering av nye
-kompetanseprogram (jf. kapittel 6). +kompetanseprogram (jf. [[http://10.251.3.103/dokuwiki/doku.php?id=retningslinjer_for_eksterne_tilbydere&#krav_til_system_for_kvalitetssikring|kapittel 6]]). 
-c) Tilbyderen må dokumentere deltakelse i garanti- eller forsikringsordning som sikrer kandidater erstatning dersom tilbyder frivillig eller pålagt brått stanser et kompetanseprogram. +  Tilbyderen må dokumentere deltakelse i garanti- eller forsikringsordning som sikrer kandidater erstatning dersom tilbyder frivillig eller pålagt brått stanser et kompetanseprogram. 
-d) Styringsordning og reglement må være tilpasset kompetanseområdet og +  Styringsordning og reglement må være tilpasset kompetanseområdet og utdanningsvirksomheten.
-utdanningsvirksomheten.+
  
-Styringsordning og reglement +===== - Styringsordning og reglement ===== 
-Tilbydere som ikke helt ut er eid av staten, fylkeskommune eller kommune, skal + 
-dokumentere at tilbyder er registrert i Enhetsregisteret. +Tilbydere som ikke helt ut er eid av staten, fylkeskommune eller kommune, skal dokumentere at tilbyder er registrert i Enhetsregisteret. Ved søknad om godkjenning av et kompetanseprogram eller et fagområde, samt ved revidering, må det for alle tilbydere foreligge dokumentasjon som viser at styret: 
-Ved søknad om godkjenning av et kompetanseprogram eller et fagområde, samt ved revidering, må det for alle tilbydere foreligge dokumentasjon som viser at +  har en sammensetning på minst fem medlemmer. Det må videre fremgå hvordan representantene fra ansatte velges, og hvilke rettigheter disse representantene har i **styret**
-styret: +  er ansvarlig for at kandidatene får det kompetanseprogrammet som er forutsatt som grunnlag for godkjenningen, at alle vilkår for eventuelle statlige tilskudd overholdes og
-• har en sammensetning på minst fem medlemmer. Det må videre fremgå hvordan +
-representantene fra ansatte velges, og hvilke rettigheter disse representantene har i styret. +
-• er ansvarlig for at kandidatene får det kompetanseprogrammet som er forutsatt som +
-grunnlag for godkjenningen, at alle vilkår for eventuelle statlige tilskudd overholdes og+
 at virksomheten for øvrig drives i samsvar med gjeldende lover og regler.  at virksomheten for øvrig drives i samsvar med gjeldende lover og regler. 
-• er ansvarlig for at de opplysninger som blir gitt JBV og kandidatene, er korrekte og fullstendige. +  * er ansvarlig for at de opplysninger som blir gitt JBV og kandidatene, er korrekte og fullstendige. 
-• ansetter den administrative og faglige ledelsen. +  ansetter den administrative og faglige ledelsen. 
-• er ansvarlig for det overordnede læringsmiljø, herunder det fysiske og psykiske+  er ansvarlig for det overordnede læringsmiljø, herunder det fysiske og psykiske
 arbeidsmiljøet som Arbeidstilsynet fører tilsyn med er i varetatt. arbeidsmiljøet som Arbeidstilsynet fører tilsyn med er i varetatt.
-• har det overordnede ansvaret for at det faglige innholdet i kompetanseprogrammet etterleves i henhold til JBVs læreplan, bl.a gjennom en detaljert beskrivelse av hvordan programmet gjennomføres. +  * har det overordnede ansvaret for at det faglige innholdet i kompetanseprogrammet etterleves i henhold til JBVs læreplan, bl.a gjennom en detaljert beskrivelse av hvordan programmet gjennomføres. 
-• har ansvar for selv å behandle klager eller for å oppnevne særskilt klagenemnd. Det+  har ansvar for selv å behandle klager eller for å oppnevne særskilt klagenemnd. Det
 skal være fastsatt rutiner for klagebehandling. Sammensetningen av og kompetansen skal være fastsatt rutiner for klagebehandling. Sammensetningen av og kompetansen
 til en eventuell klagenemnd skal være fastsatt. til en eventuell klagenemnd skal være fastsatt.
 Styret eller administrativ og faglig ledelse Styret eller administrativ og faglig ledelse
 Det må fremgå av dokumentasjonen hvem som er ansvarlig for at: Det må fremgå av dokumentasjonen hvem som er ansvarlig for at:
-• nødvendig informasjon gis til søkere og til kandidater, herunder informasjon om +  * nødvendig informasjon gis til søkere og til kandidater, herunder informasjon om skolepenger, kompetanseprogram, søknadsfrister og opptakskrav. 
-skolepenger, kompetanseprogram, søknadsfrister og opptakskrav. +  det fastsettes krav til lærer- og instruktørkompetanse og ledelse.
-• det fastsettes krav til lærer- og instruktørkompetanse og ledelse.+
 Studiesituasjonen skal, så langt det er mulig og rimelig, legges til rette for kandidater med Studiesituasjonen skal, så langt det er mulig og rimelig, legges til rette for kandidater med
 særskilte behov. Tilretteleggingen må ikke føre til en reduksjon av de faglige krav som stilles særskilte behov. Tilretteleggingen må ikke føre til en reduksjon av de faglige krav som stilles
 til det enkelte kompetanseprogram. til det enkelte kompetanseprogram.
  
-Reglement og kandidatenes rettigheter+==== - Reglement og kandidatenes rettigheter ==== 
 Det skal foreligge reglement slik at vedtak som tilbyder fatter angående kandidater, følger Det skal foreligge reglement slik at vedtak som tilbyder fatter angående kandidater, følger
 reglene i forvaltningsloven. Det må klart komme frem i reglementet hvem som fatter vedtak (i reglene i forvaltningsloven. Det må klart komme frem i reglementet hvem som fatter vedtak (i
Linje 122: Linje 120:
 ikke. Det kan være ett reglement som dekker alle forhold, eller de forskjellige reglementene ikke. Det kan være ett reglement som dekker alle forhold, eller de forskjellige reglementene
 kan være samlet i et hefte. kan være samlet i et hefte.
 +
 Følgende forhold må være dekket: Følgende forhold må være dekket:
-• hvordan klager fra kandidater på sensur/vurdering (kan være i eksamensreglementet) +  * hvordan klager fra kandidater på sensur/vurdering (kan være i eksamensreglementet) og andre vedtak behandles, herunder frister som tilfredsstiller forvaltningslovens krav. 
-og andre vedtak behandles, herunder frister som tilfredsstiller forvaltningslovens krav. +  hvordan prøving og vurdering foretas, og gjennomføres, og hvordan resultatet av prøving og vurdering dokumenteres (eksamensreglement). 
-• hvordan prøving og vurdering foretas, og gjennomføres, og hvordan resultatet av +  hvordan og hvem som gjennomfører opptak av kandidater (opptaksreglement). 
-prøving og vurdering dokumenteres (eksamensreglement). + 
-• hvordan og hvem som gjennomfører opptak av kandidater (opptaksreglement).+
 Opptakskrav, eventuelle tidsfrister og regler for rangering av de kvalifiserte søkerne Opptakskrav, eventuelle tidsfrister og regler for rangering av de kvalifiserte søkerne
-må fremgå. +må fremgå. Det må klart fremgå opp mot hvilke formelle faglige krav – kvalifikasjonskrav fra
-Det må klart fremgå opp mot hvilke formelle faglige krav – kvalifikasjonskrav fra+
 videregående opplæring (skolegang og læretid, evt andre kompetanseprogram som er gjeldende for det enkelte kompetanseprogram. videregående opplæring (skolegang og læretid, evt andre kompetanseprogram som er gjeldende for det enkelte kompetanseprogram.
  
Linje 139: Linje 136:
 en studenttillitsvalgt, må fremgå. en studenttillitsvalgt, må fremgå.
  
-Krav til system for kvalitetssikring +===== - Krav til system for kvalitetssikring ===== 
-Tilbyder av kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett er selv ansvarlig for å sikre at den (de) kompetanseprogram som den tilbyr holder tilfredsstillende kvalitet og yrkesrelevans. Tilbyder må derfor alltid ha + 
-oppdatert kunnskap om forhold og prosesser som har vesentlig betydning for kvaliteten i+Tilbyder av kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett er selv ansvarlig for å sikre at den (de) kompetanseprogram som den tilbyr holder tilfredsstillende kvalitet og yrkesrelevans. Tilbyder må derfor alltid ha oppdatert kunnskap om forhold og prosesser som har vesentlig betydning for kvaliteten i
 kompetanseprogram som tilbys eller planlegges. kompetanseprogram som tilbys eller planlegges.
  
 Slik kunnskap skal fremskaffes og dokumenteres ved hjelp av: Slik kunnskap skal fremskaffes og dokumenteres ved hjelp av:
  
-1. Kvantitativ informasjon om kompetanseprogrammet+**1. Kvantitativ informasjon om kompetanseprogrammet**
 Systemet må framskaffe informasjon etter noen kvantitative indikatorer som kan belyse Systemet må framskaffe informasjon etter noen kvantitative indikatorer som kan belyse
 kvaliteten i kompetanseprogrammet, for eksempel om studentgruppens nivå og bakgrunn ved kvaliteten i kompetanseprogrammet, for eksempel om studentgruppens nivå og bakgrunn ved
Linje 153: Linje 150:
 og blir brukt aktivt i videre arbeid med sikte på utvikling og forbedring. og blir brukt aktivt i videre arbeid med sikte på utvikling og forbedring.
  
-2. Kandidatenes vurdering av kompetanseprogrammet+**2. Kandidatenes vurdering av kompetanseprogrammet**
 Kandidatene skal gis anledning til å vurdere kompetanseprogrammets innhold, undervisning, Kandidatene skal gis anledning til å vurdere kompetanseprogrammets innhold, undervisning,
 arbeidsmetoder (inkludert eventuell praksis), utstyr og annen infrastruktur, samt det totale arbeidsmetoder (inkludert eventuell praksis), utstyr og annen infrastruktur, samt det totale
 læringsmiljøet. Studentvurderingene må dokumenteres og brukes aktivt i kvalitetsarbeidet. læringsmiljøet. Studentvurderingene må dokumenteres og brukes aktivt i kvalitetsarbeidet.
  
-3. Undervisningspersonalets og sensorenes vurdering av kompetanseprogrammet+**3. Undervisningspersonalets og sensorenes vurdering av kompetanseprogrammet**
 Faglærerne og sensorene må gi sin egen skriftlige vurdering av styrker og svakheter i Faglærerne og sensorene må gi sin egen skriftlige vurdering av styrker og svakheter i
 kompetanseprogrammet, både som plan og som gjennomført. I vurderingen bør lærerne ta stilling til spesielle forhold (positive og negative avvik) som indikeres i den kvantitative informasjonen og i kandidatenes vurderinger. kompetanseprogrammet, både som plan og som gjennomført. I vurderingen bør lærerne ta stilling til spesielle forhold (positive og negative avvik) som indikeres i den kvantitative informasjonen og i kandidatenes vurderinger.
  
-4. JBVs rolle som kontrollenhet+**4. JBVs rolle som kontrollenhet**
 For at kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett alltid skal ha nødvendig yrkesrelevans, må kvalitetssikringen omfatte anmeldte og uanmeldte kontroller av virksomheten. Virksomheten må beskrive hvordan disse kontrollene kan utføres.  For at kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett alltid skal ha nødvendig yrkesrelevans, må kvalitetssikringen omfatte anmeldte og uanmeldte kontroller av virksomheten. Virksomheten må beskrive hvordan disse kontrollene kan utføres. 
  
-5. Ledelsens samlede analyse og vurdering av kvaliteten+**5. Ledelsens samlede analyse og vurdering av kvaliteten**
 På grunnlag av den informasjonen som kvalitetssikringssystemet frambringer, må tilbyders På grunnlag av den informasjonen som kvalitetssikringssystemet frambringer, må tilbyders
 ledelse årlig foreta en overordnet vurdering av kvaliteten i kompetanseprogrammet(ene) og gi en ledelse årlig foreta en overordnet vurdering av kvaliteten i kompetanseprogrammet(ene) og gi en
Linje 171: Linje 168:
 enkelte kompetanseprogramene. enkelte kompetanseprogramene.
  
-6. Bruk av kunnskapen til forbedring av kvaliteten+**6. Bruk av kunnskapen til forbedring av kvaliteten**
 På grunnlag av de kvalitetsvurderinger som gjøres, må også tiltak for forbedringer På grunnlag av de kvalitetsvurderinger som gjøres, må også tiltak for forbedringer
 vurderes. Dette gjelder spesielt eventuelle tilfeller av svikt i forhold til kravene, men også vurderes. Dette gjelder spesielt eventuelle tilfeller av svikt i forhold til kravene, men også
Linje 179: Linje 176:
 Organisasjoner som søker godkjenning av fagområde må også dokumentere at de har: Organisasjoner som søker godkjenning av fagområde må også dokumentere at de har:
  
-7. Rutiner for etablering av nye kompetanseprogram basert på JBVs læreplaner+**7. Rutiner for etablering av nye kompetanseprogram basert på JBVs læreplaner**
 Det må framgå hvem som har ansvar for å initiere, utvikle og beslutte om nye Det må framgå hvem som har ansvar for å initiere, utvikle og beslutte om nye
 kompetanseprogram, og hvordan eksterne interessenter trekkes inn i dette arbeidet. kompetanseprogram, og hvordan eksterne interessenter trekkes inn i dette arbeidet.
Linje 185: Linje 182:
 ansatte og kandidater, slik at alle kan ha innsyn i de kvalitetsvurderingene som gjøres, og de ansatte og kandidater, slik at alle kan ha innsyn i de kvalitetsvurderingene som gjøres, og de
 tiltak som iverksettes i kvalitetsarbeidet. Slik sikrer en også at kandidatene får tilbakemelding tiltak som iverksettes i kvalitetsarbeidet. Slik sikrer en også at kandidatene får tilbakemelding
-på sine vurderinger av kompetanseprogrammet. +på sine vurderinger av kompetanseprogrammet. Innenfor rammen av kriteriene ovenfor må tilbyder selv – i samsvar med sine behov – bestemme hvilke kvantitative opplysninger en trenger, hvilke tema som skal belyses og
-Innenfor rammen av kriteriene ovenfor må tilbyder selv – i samsvar med sine behov – +
-bestemme hvilke kvantitative opplysninger en trenger, hvilke tema som skal belyses og+
 vurderes, hvilke metoder for informasjonsinnhenting og vurdering som skal benyttes, og vurderes, hvilke metoder for informasjonsinnhenting og vurdering som skal benyttes, og
 hvilke prosesser – prosedyrer og rutiner - (oppgave- og ansvarsfordeling, rapportformater, hvilke prosesser – prosedyrer og rutiner - (oppgave- og ansvarsfordeling, rapportformater,
 rapporteringslinjer og beslutningsarenaer) systemet skal bestå av. rapporteringslinjer og beslutningsarenaer) systemet skal bestå av.
  
-Standarder og kriterier for godkjenning av kompetanseprogram+===== - Standarder og kriterier for godkjenning av kompetanseprogram ===== 
 Alle kriterier i dette kapittelet må være tilfredsstilt. Alle kriterier i dette kapittelet må være tilfredsstilt.
  
-Læringsmål og kvalifikasjoner+**Læringsmål og kvalifikasjoner**
  
 1. Kompetanseprogrammets navn skal være identisk med JBVs læreplan for dette. Dersom opplæringen deles inn i segmenter/moduler må hver modul ha beskrivende egennavn for dette.  1. Kompetanseprogrammets navn skal være identisk med JBVs læreplan for dette. Dersom opplæringen deles inn i segmenter/moduler må hver modul ha beskrivende egennavn for dette. 
Linje 209: Linje 205:
 førende for kompetanseprogrammet, skal slike være tilfredsstilt. førende for kompetanseprogrammet, skal slike være tilfredsstilt.
  
-Faglig innhold+**Faglig innhold** 
 6. Planen for kompetanseprogrammet skal beskrive kompetanseprogrammet som en helhet og må: 6. Planen for kompetanseprogrammet skal beskrive kompetanseprogrammet som en helhet og må:
 • beskrive sammenhengen mellom de forskjellige emnene/modulene, • beskrive sammenhengen mellom de forskjellige emnene/modulene,
 • være utformet slik at kandidatene kan kontrollere at de får det kompetanseprogrammet de er • være utformet slik at kandidatene kan kontrollere at de får det kompetanseprogrammet de er
 lovet. lovet.
 +
 7. Kompetanseprogrammets innhold skal være dekkende og relevant for å nå læringsmålene 7. Kompetanseprogrammets innhold skal være dekkende og relevant for å nå læringsmålene
 og aktuell i forhold til utviklingen innen yrkesfeltet. og aktuell i forhold til utviklingen innen yrkesfeltet.
  
-Undervisning, tilrettelegging og arbeidsformer+**Undervisning, tilrettelegging og arbeidsformer** 
 8. Undervisningsformer og arbeidsmetoder skal være tilpasset opptakskrav og mål. 8. Undervisningsformer og arbeidsmetoder skal være tilpasset opptakskrav og mål.
 Lærernes undervisningsformer og kandidatenes arbeidsmetoder skal være varierte og bygge Lærernes undervisningsformer og kandidatenes arbeidsmetoder skal være varierte og bygge
Linje 237: Linje 236:
 kvalifikasjoner til å gi den undervisning som følger av planen. kvalifikasjoner til å gi den undervisning som følger av planen.
 Undervisningspersonalet må dokumentere: Undervisningspersonalet må dokumentere:
-• formell (eventuell realkompetansevurdert) utdanning som er høyere enn det det +  * formell (eventuell realkompetansevurdert) utdanning som er høyere enn det det undervises i. 
-undervises i. +  pedagogiske kvalifikasjoner (utdanning og erfaring) på det nivå som undervisningen krever 
-• pedagogiske kvalifikasjoner (utdanning og erfaring) på det nivå som undervisningen +  digital kompetanse i det omfang som undervisningen krever 
-krever +  yrkeserfaring som gjør at undervisningen knyttes opp mot, og relateres til, dagens yrkesfelt. 
-• digital kompetanse i det omfang som undervisningen krever +  
-• yrkeserfaring som gjør at undervisningen knyttes opp mot, og relateres til, dagens +**Eksamen og vitnemål** 
-yrkesfelt. +
-Eksamen og vitnemål+
 13. Eksamens- og vurderingsordningene skal være tilpasset kompetanseprogrammet og dets mål. 13. Eksamens- og vurderingsordningene skal være tilpasset kompetanseprogrammet og dets mål.
 Dersom kompetanseprogrammet tilbys til andre aktører enn virksomheten selv må det fremkomme hvordan kompetansebevisene fremstilles og formidles. Det er den enkelte kandidat og kandidatens arbeidsgiver som skal være mottaker av kompetansebeviset. Det er JBVs kompetansekoder som skal benyttes på beviset og aktuell gyldighetsramme må påføres. Dersom kompetanseprogrammet tilbys til andre aktører enn virksomheten selv må det fremkomme hvordan kompetansebevisene fremstilles og formidles. Det er den enkelte kandidat og kandidatens arbeidsgiver som skal være mottaker av kompetansebeviset. Det er JBVs kompetansekoder som skal benyttes på beviset og aktuell gyldighetsramme må påføres.
Linje 250: Linje 248:
 upartisk og faglig betryggende måte. Dersom faglærer selv skal være sensor må virksomheten utføre en habilitetskontroll av dette.  upartisk og faglig betryggende måte. Dersom faglærer selv skal være sensor må virksomheten utføre en habilitetskontroll av dette. 
  
-Infrastruktur+**Infrastruktur** 
 15. Lokalene (inklusive spesialrom), utstyr og infrastruktur skal være tilstrekkelige i antall 15. Lokalene (inklusive spesialrom), utstyr og infrastruktur skal være tilstrekkelige i antall
 og størrelse til at undervisningen kan gjennomføres som forutsatt. og størrelse til at undervisningen kan gjennomføres som forutsatt.
Linje 256: Linje 255:
 yrkesrette kompetanseprogrammet. yrkesrette kompetanseprogrammet.
  
-16. Tilbyders IKT-tjenester må disse ha tilstrekkelig kvalitet og omfang til at opplæringen kan+16. Tilbyders IKT-tjenester må ha tilstrekkelig kvalitet og omfang til at opplæringen kan
 gjennomføres som forutsatt. gjennomføres som forutsatt.
  
Linje 264: Linje 263:
 18. Tilbyder skal legge til rette for årlig dialog med kravstiller av læreplanene det undervises i, for å sikre at endringer som har av betydning for faget og sikkerheten er ivaretatt. Det er tilbyder som skal invitere til dette og sette dagsorden. Tilbyder skal beskrive hvordan dette kan gjennomføres. 18. Tilbyder skal legge til rette for årlig dialog med kravstiller av læreplanene det undervises i, for å sikre at endringer som har av betydning for faget og sikkerheten er ivaretatt. Det er tilbyder som skal invitere til dette og sette dagsorden. Tilbyder skal beskrive hvordan dette kan gjennomføres.
  
-Standarder og kriterier for godkjenning av tilbyders fagområde+===== - Standarder og kriterier for godkjenning av tilbyders fagområde =====
  
 Alle kriterier i dette kapittelet må være tilfredsstilt. Alle kriterier i dette kapittelet må være tilfredsstilt.
  
-1. Tilbyderens primærvirksomhet skal være jernbaneorient+1. Tilbyderens primærvirksomhet skal være jernbaneorientert
-• Fagområdet skal ha tilstrekkelig faglig bredde til å inkludere flere kompetanseprogram. +  Fagområdet skal ha tilstrekkelig faglig bredde til å inkludere flere kompetanseprogram. 
-• Tilbyders strategi for “kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett” skal gi grunnlag for stabil virksomhet i en femårsperiode. +  Tilbyders strategi for “kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett” skal gi grunnlag for stabil virksomhet i en femårsperiode. 
-• Tilbyder skal ha tilfredsstillende tilgang på undervisnings- og velferdslokaler som er +  Tilbyder skal ha tilfredsstillende tilgang på undervisnings- og velferdslokaler som er uten anmerkninger fra Arbeidstilsynet eller kommunal bygningsmyndighet. Det må fremkomme av søknad dersom lokaler ut over tilbyders egne lokaler benyttes. 
-uten anmerkninger fra Arbeidstilsynet eller kommunal bygningsmyndighet. Det må fremkomme av søknad dersom lokaler ut over tilbyders egne lokaler benyttes. +  Kandidatene skal involveres mer i kvalitetssikring og utvikling av kompetanseprogramene enn bare gjennom kandidatevaluering og styremedlemskap. 
-• Kandidatene skal involveres mer i kvalitetssikring og utvikling av kompetanseprogramene +2. Tilbyderen skal ha faste ansatte i undervisningsstilling og administrative stillinger med
-enn bare gjennom kandidatevaluering og styremedlemskap. +
-2. Tilbyderen skal ha fast ansatte i undervisningsstilling og administrative stillinger med+
 en slik kompetanse at tilbyder er i stand til å kvalitetssikre og utvikle sine en slik kompetanse at tilbyder er i stand til å kvalitetssikre og utvikle sine
 pedagogiske metoder og nye og eksisterende kompetanseprogram innen fagområdet. pedagogiske metoder og nye og eksisterende kompetanseprogram innen fagområdet.
-• Fagmiljøet tilknyttet undervisningen innen fagområdet må ha fast tilsatte med formell +  * Fagmiljøet tilknyttet undervisningen innen fagområdet må ha fast tilsatte med formell faglig kompetanse utover det nivået det undervises på. 
-faglig kompetanse utover det nivået det undervises på. +  Fagmiljøets kompetanse må være bred nok til å dekke de viktigste delene av fagområdet. 
-• Fagmiljøets kompetanse må være bred nok til å dekke de viktigste delene av +  Fagmiljøets faste tilsatte må ha formell pedagogisk kompetanse i et omfang som muliggjør utvikling av pedagogiske metoder og verktøy. 
-fagområdet. +  Fagmiljøet må ha tilfredsstillende yrkeserfaring. 
-• Fagmiljøets faste tilsatte må ha formell pedagogisk kompetanse i et omfang som +  Tilbyder må ha en tilfredsstillende administrasjon for kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett.
-muliggjør utvikling av pedagogiske metoder og verktøy. +
-• Fagmiljøet må ha tilfredsstillende yrkeserfaring. +
-• Tilbyder må ha en tilfredsstillende administrasjon for kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett.+
 3. Tilbyderen skal ha et tilfredsstillende samarbeid med jernbanebransjen. 3. Tilbyderen skal ha et tilfredsstillende samarbeid med jernbanebransjen.
-• Utvikling og gjennomføring av kompetanseprogramene må inngå i samarbeidet. +  * Utvikling og gjennomføring av kompetanseprogramene må inngå i samarbeidet. 
-• Tilbyder må ha kontakt med aktuelle fagråd/referansegrupper som næringslivet har. +  Tilbyder må ha kontakt med aktuelle fagråd/referansegrupper som næringslivet har. 
-• Tilbyder må delta i regionale eller nasjonale, eventuelt også i internasjonale, faglige +  Tilbyder må delta i regionale eller nasjonale, eventuelt også i internasjonale, faglige nettverk innen yrkesfeltet relatert til fagområdet. 
-nettverk innen yrkesfeltet relatert til fagområdet. + 
-Revidering av gitt godkjenning + 
-Kriteriene i kapittel 7 eller kapittel 8 skal legges til grunn for revidering. Kriteriene skal være+===== - Revidering av gitt godkjenning ===== 
 + 
 +Kriteriene i [[http://10.251.3.103/dokuwiki/doku.php?id=retningslinjer_for_eksterne_tilbydere&#standarder_og_kriterier_for_godkjenning_av_kompetanseprogram|kapittel 7]] eller [[http://10.251.3.103/dokuwiki/doku.php?id=retningslinjer_for_eksterne_tilbydere&#standarder_og_kriterier_for_godkjenning_av_tilbyders_fagomrade|kapittel 8]] skal legges til grunn for revidering. Kriteriene skal være
 tilfredsstillende oppfylt og dokumenterte resultater vektlegges. tilfredsstillende oppfylt og dokumenterte resultater vektlegges.
 +
 Vurdering av system for kvalitetssikring vil etter kravene i kapittel 6 alltid inngå i en Vurdering av system for kvalitetssikring vil etter kravene i kapittel 6 alltid inngå i en
 revidering. revidering.
  
 En revidering kan omfatte: En revidering kan omfatte:
-• bare noen utvalgte spesielle forhold +  * bare noen utvalgte spesielle forhold 
-• deler av et kompetanseprogram +  deler av et kompetanseprogram 
-• hele kompetanseprogram, herunder de som tilbyder på fullmakt selv har opprettet +  hele kompetanseprogram, herunder de som tilbyder på fullmakt selv har opprettet 
-• godkjent fagområde.+  godkjent fagområde.
  
 JBV kan, dersom revideringen viser en klar kvalitetssvikt som gjelder flere JBV kan, dersom revideringen viser en klar kvalitetssvikt som gjelder flere
 kompetanseprogram, trekke tilbake alle godkjenninger av kompetanseprogram dette gjelder selv om bare et kompetanseprogram er revidert. kompetanseprogram, trekke tilbake alle godkjenninger av kompetanseprogram dette gjelder selv om bare et kompetanseprogram er revidert.
  
-10 Ikrafttredelse og overgangsordninger+===== - Ikrafttredelse og overgangsordninger ===== 
 Retningslinjene trer i kraft 01.01.2014 og erstatter tidligere praksis vedr. opplæring av kandidater som skal jobbe i Jernbaneverkets nett.  Retningslinjene trer i kraft 01.01.2014 og erstatter tidligere praksis vedr. opplæring av kandidater som skal jobbe i Jernbaneverkets nett. 
  
Linje 312: Linje 310:
 retningslinjene har trådt i kraft, vil bli behandlet etter disse. retningslinjene har trådt i kraft, vil bli behandlet etter disse.
  
-Søknader skal sendes til Jernbaneverket, avdeling for teknologi. Søknaden kan kun gjelde læreplaner gitt av JBV teknologi+Søknader skal sendes til Jernbaneverket, Teknologi. Søknaden kan kun gjelde læreplaner gitt av JBV Teknologi
  
 I godkjenningsbrevene utsted av JBV teknologi skal det fremkomme når godkjenningen gjelder fra.  I godkjenningsbrevene utsted av JBV teknologi skal det fremkomme når godkjenningen gjelder fra. 
Linje 321: Linje 319:
 for kvalitetssikring. for kvalitetssikring.
  
-11. Godkjente tilbydere jfr kap. 7+===== - Godkjente tilbydere  =====
  
-Tilbyders navn Læreplan tilbyder er godkjent for Godkjent fra +(jf. [[http://10.251.3.103/dokuwiki/doku.php?id=retningslinjer_for_eksterne_tilbydere&#standarder_og_kriterier_for_godkjenning_av_kompetanseprogram|kap. 7]]) 
- + 
 +Tilbyders navn Læreplan tilbyder er godkjent for ^ Godkjent fra ^ 
 +| | | | 
 +| | | | 
 +| | | |
   
   
  
  
-12. Godkjende tilbydere jfr. kap. 8+===== - Godkjente tilbydere ===== 
 + 
 +(jf. [[http://10.251.3.103/dokuwiki/doku.php?id=retningslinjer_for_eksterne_tilbydere&#standarder_og_kriterier_for_godkjenning_av_tilbyders_fagomrade|kap. 8]])
  
-Tilbyders navn Godkjent pr. +Tilbyders navn Godkjent pr. ^ 
-JBV - Norsk Jernbaneskole 1.1.2014+JBV - Norsk Jernbaneskole 1.1.2014 
 +| | | 
 +| | | 
 +| | |
   
   
retningslinjer/retningslinjer_for_eksterne_tilbydere.txt · Sist endret: 2023/01/05 11:12 (ekstern redigering)