Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere [2013/11/05 13:24] jcs [Standarder og kriterier for godkjenning av tilbyders fagområde] |
retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere [2020/03/05 09:32] jcs [Tabell] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ====== Retningslinjer for kvalitetssikring og godkjenning av kompetanseprogram med mål om å arbeide i Jernbaneverkets nett ====== | + | ===== Retningslinjer for kvalitetssikring og godkjenning av tilbydere av jernbanefaglig opplæring |
- | Fastsatt av Jernbaneverket | + | Fastsatt av Bane NOR (Jernbaneverket) 01.01.2014. |
- | ===== Virkeområde | + | ==== - Virkeområde ==== |
- | Retningslinjene gjelder tilbyder som søker om godkjenning av kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett, eller godkjenning av avgrensede fagområder for å få utstedet fullmakt til selv å opprette kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett innen det godkjente fagområdet (godkjent tilbyder). Tilbyder skal etterleve JBVs læreplanen. Disse bestemmelsene gjelder læreplaner utsted og eid av JBV teknologi. | + | Retningslinjene gjelder tilbyder som søker om godkjenning |
- | ===== Formål | + | ==== - Formål ==== |
- | Godkjenningsordningen skal sikre kompetanseprogram | + | Godkjenningsordningen skal sikre at de som tilbyr kurs eller kompetanseprogram |
- | Godkjenningen skal sikre kandidater | + | Godkjenningen skal sikre at kandidater |
Godkjenningsordningen skal også gi tilbyderne bidrag til utviklingen (opplæringsplan) av de kompetanseprogram det søkes om. | Godkjenningsordningen skal også gi tilbyderne bidrag til utviklingen (opplæringsplan) av de kompetanseprogram det søkes om. | ||
- | ===== Begrepsavklaringer | + | ==== - Begrepsavklaringer ==== |
(i alfabetisk rekkefølge) | (i alfabetisk rekkefølge) | ||
| | ||
- | **Administrativ og faglig ledelse** har ansvar for den daglige driften av utdanningsvirksomheten etter retningslinjer og pålegg fra styret. | + | **Administrativ og faglig ledelse** har ansvar for den daglige driften av utdanningsvirksomheten etter retningslinjer og pålegg fra styret/eier av bedriften. |
- | **Eksterne interessenter** er arbeidslivet og/eller dets organisasjoner, | + | **Eksterne interessenter** er arbeidslivet og/eller dets organisasjoner, |
- | **Fagområde** i kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett er karakterisert ved at: | + | **Fagområde** i kompetanseprogram med mål om å arbeide i Bane NORs nett er karakterisert ved at: |
* det forholder seg til yrkesfelt som er etablert eller anerkjent og avgrenset av yrkesfeltets omfang. | * det forholder seg til yrkesfelt som er etablert eller anerkjent og avgrenset av yrkesfeltets omfang. | ||
* det har en faglig bredde som er stort nok til å omfatte flere selvstendige kompetanseprogram. | * det har en faglig bredde som er stort nok til å omfatte flere selvstendige kompetanseprogram. | ||
Linje 35: | Linje 35: | ||
spesialisering, | spesialisering, | ||
- | **Gjennomgang av styringsordning og reglement** er JBVs administrative | + | **Gjennomgang av styringsordning og reglement** er Bane NORs administrative |
vurdering av tilbyders styringsordning og reglement. På grunnlag av bestemmelsene i | vurdering av tilbyders styringsordning og reglement. På grunnlag av bestemmelsene i | ||
kapittel 5 konkluderes det med hvorvidt tilbyders styringsordning og reglement både | kapittel 5 konkluderes det med hvorvidt tilbyders styringsordning og reglement både | ||
Linje 42: | Linje 42: | ||
**Godkjenning av kompetanseprogram eller fagområde** er et formelt vedtak fattet av | **Godkjenning av kompetanseprogram eller fagområde** er et formelt vedtak fattet av | ||
- | JBV. Godkjenning er en faglig vurdering etter at styringsordning og reglement | + | Bane NOR. Godkjenning er en faglig vurdering etter at styringsordning og reglement |
(kapittel 5) og system for kvalitetssikring (kapittel 6) er funnet tilfredsstillende. | (kapittel 5) og system for kvalitetssikring (kapittel 6) er funnet tilfredsstillende. | ||
Vurderingen skal legge til grunn bestemmelsene i henhold til kapittel 7 eller 8 for slik | Vurderingen skal legge til grunn bestemmelsene i henhold til kapittel 7 eller 8 for slik | ||
godkjenning. | godkjenning. | ||
- | **Revidering av godkjenning** er å fastslå i et formelt vedtak fattet av JBV om | + | **Kompetanseprogram** er en sammensetning av kurs som leder fram til en gitt utdanning. |
+ | |||
+ | **Revidering av godkjenning** er å fastslå i et formelt vedtak fattet av Bane NOR om | ||
vilkårene for godkjenning fremdeles er til stede. Revidering bygger på en uavhengig | vilkårene for godkjenning fremdeles er til stede. Revidering bygger på en uavhengig | ||
vurdering av om hele eller deler av et kompetanseprogrammet og/eller et fagområde som er | vurdering av om hele eller deler av et kompetanseprogrammet og/eller et fagområde som er | ||
Linje 60: | Linje 62: | ||
**Yrkesrettet utdanning** er utdanning som gir kvalifikasjoner som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere generelle opplæringstiltak. | **Yrkesrettet utdanning** er utdanning som gir kvalifikasjoner som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere generelle opplæringstiltak. | ||
- | ===== Forutsetninger | + | ==== - Forutsetninger ==== |
- | Skal en søknad om godkjenning av en kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett tas under behandling må | + | Skal en søknad om godkjenning av en kompetanseprogram med mål om å arbeide i Bane NORs nett tas under behandling må |
**tilbyder: | **tilbyder: | ||
Linje 72: | Linje 74: | ||
**kompetanseprogrammet: | **kompetanseprogrammet: | ||
- | * være et aktuelt kompetanseprogram med gyldig læreplan gitt av JBV. | + | * være et aktuelt kompetanseprogram med gyldig læreplan gitt av Bane NOR. |
* være et tertiært kompetanseprogram, | * være et tertiært kompetanseprogram, | ||
Linje 82: | Linje 84: | ||
**tilleggsforutsetninger: | **tilleggsforutsetninger: | ||
- | | + | |
- | Med ”i minst to år” menes minimum to år regnet fra den dato JBV fattet sitt godkjenningsvedtak. | + | Med //i minst to år// menes minimum to år regnet fra den dato Bane NOR fattet sitt godkjenningsvedtak. |
- | | + | |
Systemet må her dokumentere tilfredsstillende rutiner for etablering av nye | Systemet må her dokumentere tilfredsstillende rutiner for etablering av nye | ||
- | kompetanseprogram (jf. kapittel | + | kompetanseprogram (jf. [[retningslinjer: |
- | | + | |
- | | + | |
- | utdanningsvirksomheten. | + | |
- | ===== Styringsordning og reglement ===== | + | === - Behovsbetraktning |
- | Tilbydere som ikke helt ut er eid av staten, fylkeskommune eller kommune, skal dokumentere at tilbyder er registrert i Enhetsregisteret. Ved søknad om godkjenning av et kompetanseprogram eller et fagområde, samt ved revidering, må det for alle tilbydere foreligge dokumentasjon som viser at styret: | + | Bane NOR vil gjøre en behovsbetraktning i forbindelse med søknader om godkjenning av tilbydere av jernbanefaglig opplæring innen bane- og signalfag, før en søknad eventuelt vil bli behandlet etter disse retningslinjene. |
- | * har en sammensetning på minst fem medlemmer. Det må videre fremgå hvordan | + | |
- | representantene fra ansatte velges, og hvilke rettigheter disse representantene har i styret. | + | ==== - Styringsordning og reglement ==== |
- | * er ansvarlig for at kandidatene får det kompetanseprogrammet som er forutsatt som | + | |
- | grunnlag for godkjenningen, | + | Tilbydere som ikke helt ut er eid av staten, fylkeskommune eller kommune, skal dokumentere at tilbyder er registrert i Enhetsregisteret. Ved søknad om godkjenning av et kompetanseprogram eller et fagområde, samt ved revidering, må det for alle tilbydere foreligge dokumentasjon som viser at **styret**: |
- | at virksomheten for øvrig drives i samsvar med gjeldende lover og regler. | + | * har en sammensetning på minst fem medlemmer. Det må videre fremgå hvordan representantene fra ansatte velges, og hvilke rettigheter disse representantene har i styret. |
- | * er ansvarlig for at de opplysninger som blir gitt JBV og kandidatene, | + | * er ansvarlig for at kandidatene får det kompetanseprogrammet som er forutsatt som grunnlag for godkjenningen, |
+ | * er ansvarlig for at de opplysninger som blir gitt Bane NOR og kandidatene, | ||
* ansetter den administrative og faglige ledelsen. | * ansetter den administrative og faglige ledelsen. | ||
- | * er ansvarlig for det overordnede læringsmiljø, | + | * er ansvarlig for det overordnede læringsmiljø, |
- | arbeidsmiljøet som Arbeidstilsynet fører tilsyn med er i varetatt. | + | * har det overordnede ansvaret for at det faglige innholdet i kompetanseprogrammet etterleves i henhold til Bane NORs læreplan, bl.a gjennom en detaljert beskrivelse av hvordan programmet gjennomføres. |
- | * har det overordnede ansvaret for at det faglige innholdet i kompetanseprogrammet etterleves i henhold til JBVs læreplan, bl.a gjennom en detaljert beskrivelse av hvordan programmet gjennomføres. | + | * har ansvar for selv å behandle klager eller for å oppnevne særskilt klagenemnd. Det skal være fastsatt rutiner for klagebehandling. Sammensetningen av og kompetansen til en eventuell klagenemnd skal være fastsatt. |
- | * har ansvar for selv å behandle klager eller for å oppnevne særskilt klagenemnd. Det | + | |
- | skal være fastsatt rutiner for klagebehandling. Sammensetningen av og kompetansen | + | === - Styret eller administrativ og faglig ledelse |
- | til en eventuell klagenemnd skal være fastsatt. | + | |
- | Styret eller administrativ og faglig ledelse | + | |
Det må fremgå av dokumentasjonen hvem som er ansvarlig for at: | Det må fremgå av dokumentasjonen hvem som er ansvarlig for at: | ||
- | | + | |
- | skolepenger, | + | |
* det fastsettes krav til lærer- og instruktørkompetanse og ledelse. | * det fastsettes krav til lærer- og instruktørkompetanse og ledelse. | ||
+ | |||
Studiesituasjonen skal, så langt det er mulig og rimelig, legges til rette for kandidater med | Studiesituasjonen skal, så langt det er mulig og rimelig, legges til rette for kandidater med | ||
særskilte behov. Tilretteleggingen må ikke føre til en reduksjon av de faglige krav som stilles | særskilte behov. Tilretteleggingen må ikke føre til en reduksjon av de faglige krav som stilles | ||
til det enkelte kompetanseprogram. | til det enkelte kompetanseprogram. | ||
- | ==== Reglement og kandidatenes rettigheter | + | === - Reglement og kandidatenes rettigheter === |
Det skal foreligge reglement slik at vedtak som tilbyder fatter angående kandidater, følger | Det skal foreligge reglement slik at vedtak som tilbyder fatter angående kandidater, følger | ||
Linje 126: | Linje 128: | ||
Følgende forhold må være dekket: | Følgende forhold må være dekket: | ||
- | * hvordan klager fra kandidater på sensur/ | + | * hvordan klager fra kandidater på sensur/ |
- | og andre vedtak behandles, herunder frister som tilfredsstiller forvaltningslovens krav. | + | * hvordan prøving og vurdering foretas, og gjennomføres, |
- | * hvordan prøving og vurdering foretas, og gjennomføres, | + | |
- | prøving og vurdering dokumenteres (eksamensreglement). | + | |
* hvordan og hvem som gjennomfører opptak av kandidater (opptaksreglement). | * hvordan og hvem som gjennomfører opptak av kandidater (opptaksreglement). | ||
Linje 142: | Linje 142: | ||
en studenttillitsvalgt, | en studenttillitsvalgt, | ||
- | ===== Krav til system for kvalitetssikring | + | ==== - Krav til system for kvalitetssikring ==== |
- | Tilbyder av kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett er selv ansvarlig for å sikre at den (de) kompetanseprogram som den tilbyr | + | Tilbyder av kompetanseprogram med mål om å arbeide i Bane NORs nett er selv ansvarlig for å sikre at kompetanseprogram som tilbys |
kompetanseprogram som tilbys eller planlegges. | kompetanseprogram som tilbys eller planlegges. | ||
Linje 165: | Linje 165: | ||
kompetanseprogrammet, | kompetanseprogrammet, | ||
- | **4. JBVs rolle som kontrollenhet** | + | **4. Bane NORs rolle som kontrollenhet** |
- | For at kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett alltid skal ha nødvendig yrkesrelevans, | + | For at kompetanseprogram med mål om å arbeide i Bane NORs nett alltid skal ha nødvendig yrkesrelevans, |
**5. Ledelsens samlede analyse og vurdering av kvaliteten** | **5. Ledelsens samlede analyse og vurdering av kvaliteten** | ||
På grunnlag av den informasjonen som kvalitetssikringssystemet frambringer, | På grunnlag av den informasjonen som kvalitetssikringssystemet frambringer, | ||
ledelse årlig foreta en overordnet vurdering av kvaliteten i kompetanseprogrammet(ene) og gi en | ledelse årlig foreta en overordnet vurdering av kvaliteten i kompetanseprogrammet(ene) og gi en | ||
- | kortfattet skriftlig framstilling av denne for styret. En styrebehandlet rapport sendes årlig, innen 1. mars til JBV. Tilbys flere kompetanseprogram, | + | kortfattet skriftlig framstilling av denne for styret. En styrebehandlet rapport sendes årlig, innen 1. mars til Bane NOR. Tilbys flere kompetanseprogram, |
enkelte kompetanseprogramene. | enkelte kompetanseprogramene. | ||
Linje 182: | Linje 182: | ||
Organisasjoner som søker godkjenning av fagområde må også dokumentere at de har: | Organisasjoner som søker godkjenning av fagområde må også dokumentere at de har: | ||
- | **7. Rutiner for etablering av nye kompetanseprogram basert på JBVs læreplaner** | + | **7. Rutiner for etablering av nye kompetanseprogram basert på Bane NORs læreplaner** |
Det må framgå hvem som har ansvar for å initiere, utvikle og beslutte om nye | Det må framgå hvem som har ansvar for å initiere, utvikle og beslutte om nye | ||
kompetanseprogram, | kompetanseprogram, | ||
Linje 193: | Linje 193: | ||
rapporteringslinjer og beslutningsarenaer) systemet skal bestå av. | rapporteringslinjer og beslutningsarenaer) systemet skal bestå av. | ||
- | ===== Standarder og kriterier for godkjenning av kompetanseprogram | + | ==== - Standarder og kriterier for godkjenning av kompetanseprogram ==== |
Alle kriterier i dette kapittelet må være tilfredsstilt. | Alle kriterier i dette kapittelet må være tilfredsstilt. | ||
Linje 199: | Linje 199: | ||
**Læringsmål og kvalifikasjoner** | **Læringsmål og kvalifikasjoner** | ||
- | 1. Kompetanseprogrammets navn skal være identisk med JBVs læreplan for dette. Dersom opplæringen deles inn i segmenter/ | + | 1. Kompetanseprogrammets navn skal være identisk med Bane NORs læreplan for dette. Dersom opplæringen deles inn i segmenter/ |
2. Læringsmål gitt i læreplanen til kompetanseprogrammet skal spesifiseres i en opplæringsplan som beskriver hvordan hvert læreplanmål skal nås, både med tanke på læremateriell, | 2. Læringsmål gitt i læreplanen til kompetanseprogrammet skal spesifiseres i en opplæringsplan som beskriver hvordan hvert læreplanmål skal nås, både med tanke på læremateriell, | ||
Linje 214: | Linje 214: | ||
6. Planen for kompetanseprogrammet skal beskrive kompetanseprogrammet som en helhet og må: | 6. Planen for kompetanseprogrammet skal beskrive kompetanseprogrammet som en helhet og må: | ||
- | • beskrive sammenhengen mellom de forskjellige emnene/ | + | * beskrive sammenhengen mellom de forskjellige emnene/ |
- | • være utformet slik at kandidatene kan kontrollere at de får det kompetanseprogrammet de er | + | |
- | lovet. | + | |
7. Kompetanseprogrammets innhold skal være dekkende og relevant for å nå læringsmålene | 7. Kompetanseprogrammets innhold skal være dekkende og relevant for å nå læringsmålene | ||
og aktuell i forhold til utviklingen innen yrkesfeltet. | og aktuell i forhold til utviklingen innen yrkesfeltet. | ||
Linje 241: | Linje 241: | ||
kvalifikasjoner til å gi den undervisning som følger av planen. | kvalifikasjoner til å gi den undervisning som følger av planen. | ||
Undervisningspersonalet må dokumentere: | Undervisningspersonalet må dokumentere: | ||
- | * formell (eventuell realkompetansevurdert) utdanning som er høyere enn det det | + | * formell (eventuell realkompetansevurdert) utdanning som er høyere enn det det undervises i. |
- | undervises i. | + | * pedagogiske kvalifikasjoner (utdanning og erfaring) på det nivå som undervisningen krever |
- | * pedagogiske kvalifikasjoner (utdanning og erfaring) på det nivå som undervisningen | + | |
- | krever | + | |
* digital kompetanse i det omfang som undervisningen krever | * digital kompetanse i det omfang som undervisningen krever | ||
* yrkeserfaring som gjør at undervisningen knyttes opp mot, og relateres til, dagens yrkesfelt. | * yrkeserfaring som gjør at undervisningen knyttes opp mot, og relateres til, dagens yrkesfelt. | ||
Linje 251: | Linje 249: | ||
13. Eksamens- og vurderingsordningene skal være tilpasset kompetanseprogrammet og dets mål. | 13. Eksamens- og vurderingsordningene skal være tilpasset kompetanseprogrammet og dets mål. | ||
- | Dersom kompetanseprogrammet tilbys til andre aktører enn virksomheten selv må det fremkomme hvordan kompetansebevisene fremstilles og formidles. Det er den enkelte kandidat og kandidatens arbeidsgiver som skal være mottaker av kompetansebeviset. Det er JBVs kompetansekoder som skal benyttes på beviset og aktuell gyldighetsramme må påføres. | + | Dersom kompetanseprogrammet tilbys til andre aktører enn virksomheten selv må det fremkomme hvordan kompetansebevisene fremstilles og formidles. Det er den enkelte kandidat og kandidatens arbeidsgiver som skal være mottaker av kompetansebeviset. Det er Bane NORs kompetansekoder som skal benyttes på beviset og aktuell gyldighetsramme må påføres. |
14. Sensorer skal ha kvalifikasjoner som sikrer at vurderingen av kandidatene skjer på en | 14. Sensorer skal ha kvalifikasjoner som sikrer at vurderingen av kandidatene skjer på en | ||
upartisk og faglig betryggende måte. Dersom faglærer selv skal være sensor må virksomheten utføre en habilitetskontroll av dette. | upartisk og faglig betryggende måte. Dersom faglærer selv skal være sensor må virksomheten utføre en habilitetskontroll av dette. | ||
Linje 262: | Linje 261: | ||
yrkesrette kompetanseprogrammet. | yrkesrette kompetanseprogrammet. | ||
- | 16. Tilbyders IKT-tjenester må disse ha tilstrekkelig kvalitet og omfang til at opplæringen kan | + | 16. Tilbyders IKT-tjenester må ha tilstrekkelig kvalitet og omfang til at opplæringen kan |
gjennomføres som forutsatt. | gjennomføres som forutsatt. | ||
Linje 270: | Linje 269: | ||
18. Tilbyder skal legge til rette for årlig dialog med kravstiller av læreplanene det undervises i, for å sikre at endringer som har av betydning for faget og sikkerheten er ivaretatt. Det er tilbyder som skal invitere til dette og sette dagsorden. Tilbyder skal beskrive hvordan dette kan gjennomføres. | 18. Tilbyder skal legge til rette for årlig dialog med kravstiller av læreplanene det undervises i, for å sikre at endringer som har av betydning for faget og sikkerheten er ivaretatt. Det er tilbyder som skal invitere til dette og sette dagsorden. Tilbyder skal beskrive hvordan dette kan gjennomføres. | ||
- | ===== Standarder og kriterier for godkjenning av tilbyders fagområde | + | ==== - Standarder og kriterier for godkjenning av tilbyders fagområde ==== |
Alle kriterier i dette kapittelet må være tilfredsstilt. | Alle kriterier i dette kapittelet må være tilfredsstilt. | ||
Linje 276: | Linje 275: | ||
1. Tilbyderens primærvirksomhet skal være jernbaneorientert. | 1. Tilbyderens primærvirksomhet skal være jernbaneorientert. | ||
* Fagområdet skal ha tilstrekkelig faglig bredde til å inkludere flere kompetanseprogram. | * Fagområdet skal ha tilstrekkelig faglig bredde til å inkludere flere kompetanseprogram. | ||
- | * Tilbyders strategi for “kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett” skal gi grunnlag for stabil virksomhet i en femårsperiode. | + | * Tilbyders strategi for “kompetanseprogram med mål om å arbeide i Bane NORs nett” skal gi grunnlag for stabil virksomhet i en femårsperiode. |
* Tilbyder skal ha tilfredsstillende tilgang på undervisnings- og velferdslokaler som er uten anmerkninger fra Arbeidstilsynet eller kommunal bygningsmyndighet. Det må fremkomme av søknad dersom lokaler ut over tilbyders egne lokaler benyttes. | * Tilbyder skal ha tilfredsstillende tilgang på undervisnings- og velferdslokaler som er uten anmerkninger fra Arbeidstilsynet eller kommunal bygningsmyndighet. Det må fremkomme av søknad dersom lokaler ut over tilbyders egne lokaler benyttes. | ||
* Kandidatene skal involveres mer i kvalitetssikring og utvikling av kompetanseprogramene enn bare gjennom kandidatevaluering og styremedlemskap. | * Kandidatene skal involveres mer i kvalitetssikring og utvikling av kompetanseprogramene enn bare gjennom kandidatevaluering og styremedlemskap. | ||
Linje 286: | Linje 285: | ||
* Fagmiljøets faste tilsatte må ha formell pedagogisk kompetanse i et omfang som muliggjør utvikling av pedagogiske metoder og verktøy. | * Fagmiljøets faste tilsatte må ha formell pedagogisk kompetanse i et omfang som muliggjør utvikling av pedagogiske metoder og verktøy. | ||
* Fagmiljøet må ha tilfredsstillende yrkeserfaring. | * Fagmiljøet må ha tilfredsstillende yrkeserfaring. | ||
- | * Tilbyder må ha en tilfredsstillende administrasjon for kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett. | + | * Tilbyder må ha en tilfredsstillende administrasjon for kompetanseprogram med mål om å arbeide i Bane NORs nett. |
3. Tilbyderen skal ha et tilfredsstillende samarbeid med jernbanebransjen. | 3. Tilbyderen skal ha et tilfredsstillende samarbeid med jernbanebransjen. | ||
* Utvikling og gjennomføring av kompetanseprogramene må inngå i samarbeidet. | * Utvikling og gjennomføring av kompetanseprogramene må inngå i samarbeidet. | ||
Linje 293: | Linje 292: | ||
- | ===== Revidering av gitt godkjenning | + | ==== - Revidering av gitt godkjenning ==== |
- | Kriteriene i kapittel | + | Kriteriene i [[retningslinjer: |
tilfredsstillende oppfylt og dokumenterte resultater vektlegges. | tilfredsstillende oppfylt og dokumenterte resultater vektlegges. | ||
Linje 307: | Linje 306: | ||
* godkjent fagområde. | * godkjent fagområde. | ||
- | JBV kan, dersom revideringen viser en klar kvalitetssvikt som gjelder flere | + | Bane NOR kan, dersom revideringen viser en klar kvalitetssvikt som gjelder flere |
kompetanseprogram, | kompetanseprogram, | ||
- | ===== Ikrafttredelse og overgangsordninger | + | ==== - Ikrafttredelse og overgangsordninger ==== |
- | Retningslinjene | + | Retningslinjene |
- | Søknader om godkjenning av kompetanseprogram som JBV mottar etter at de nye | + | Søknader om godkjenning av kompetanseprogram som Bane NOR mottar etter at de nye |
retningslinjene har trådt i kraft, vil bli behandlet etter disse. | retningslinjene har trådt i kraft, vil bli behandlet etter disse. | ||
- | Søknader skal sendes til Jernbaneverket, | + | Søknader skal sendes til **kravstiller i Bane NOR for det aktuelle kompetanseprogrammet**. Søknaden kan kun gjelde læreplaner gitt av Bane NOR. |
- | I godkjenningsbrevene | + | I godkjenningsbrevene |
Alle tilbydere plikter å etterleve disse retningslinjer, | Alle tilbydere plikter å etterleve disse retningslinjer, | ||
- | Etter denne dato vil JBV på eget initiativ gjennomføre vurderinger av tilbydernes system | + | Etter denne dato vil Bane NOR på eget initiativ gjennomføre vurderinger av tilbydernes system |
for kvalitetssikring. | for kvalitetssikring. | ||
- | ===== Godkjente tilbydere | + | ==== - Godkjente tilbydere |
- | ^ Tilbyders navn ^ Læreplan tilbyder er godkjent for ^ Godkjent fra ^ | + | (jf. [[retningslinjer: |
- | | | | | | + | {{tablelayout? |
- | + | ^ Tilbyders navn | |
- | + | | [[http:// | |
+ | | [[http:// | ||
+ | | [[http:// | ||
+ | | Siemens AS, avdelingen Siemens Mobility | ||
+ | ==== - Godkjente tilbydere ==== | ||
- | ===== Godkjende tilbydere | + | (jf. [[retningslinjer: |
+ | ^ Tilbyders navn ^ Godkjent pr. ^ | ||
+ | | Norsk jernbaneskole | 1.1.2014 | | ||
- | Tilbyders navn Godkjent pr. | ||
- | JBV - Norsk Jernbaneskole 1.1.2014 | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||