Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere [2013/11/05 13:41] jcs [4 Forutsetninger] |
retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere [2013/12/03 08:30] jcs [7 Standarder og kriterier for godkjenning av kompetanseprogram] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | Retningslinjer for kvalitetssikring og godkjenning av kompetanseprogram med mål om å arbeide i Jernbaneverkets nett. | + | ====== |
- | + | ||
- | Fastsatt | + | |
+ | Fastsatt av Jernbaneverket (JBV) 01.01.2014. | ||
===== - Virkeområde ===== | ===== - Virkeområde ===== | ||
- | Retningslinjene gjelder tilbyder som søker om godkjenning av kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett, eller godkjenning av avgrensede fagområder for å få utstedet fullmakt til selv å opprette kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett innen det godkjente fagområdet (godkjent tilbyder). Tilbyder skal etterleve JBVs læreplanen. Disse bestemmelsene gjelder læreplaner utsted og eid av JBV teknologi. | + | Retningslinjene gjelder tilbyder som søker om godkjenning |
===== - Formål ===== | ===== - Formål ===== | ||
- | Godkjenningsordningen skal sikre kompetanseprogram | + | Godkjenningsordningen skal sikre at de som tilbyr kurs eller kompetanseprogram |
- | Godkjenningen skal sikre kandidater | + | Godkjenningen skal sikre at kandidater |
Godkjenningsordningen skal også gi tilbyderne bidrag til utviklingen (opplæringsplan) av de kompetanseprogram det søkes om. | Godkjenningsordningen skal også gi tilbyderne bidrag til utviklingen (opplæringsplan) av de kompetanseprogram det søkes om. | ||
- | |||
===== - Begrepsavklaringer ===== | ===== - Begrepsavklaringer ===== | ||
(i alfabetisk rekkefølge) | (i alfabetisk rekkefølge) | ||
| | ||
- | **Administrativ og faglig ledelse** har ansvar for den daglige driften av utdanningsvirksomheten etter retningslinjer og pålegg fra styret. | + | **Administrativ og faglig ledelse** har ansvar for den daglige driften av utdanningsvirksomheten etter retningslinjer og pålegg fra styret/eier av bedriften. |
**Eksterne interessenter** er arbeidslivet og/eller dets organisasjoner, | **Eksterne interessenter** er arbeidslivet og/eller dets organisasjoner, | ||
Linje 46: | Linje 44: | ||
Vurderingen skal legge til grunn bestemmelsene i henhold til kapittel 7 eller 8 for slik | Vurderingen skal legge til grunn bestemmelsene i henhold til kapittel 7 eller 8 for slik | ||
godkjenning. | godkjenning. | ||
+ | |||
+ | **Kompetanseprogram** er ..... | ||
**Revidering av godkjenning** er å fastslå i et formelt vedtak fattet av JBV om | **Revidering av godkjenning** er å fastslå i et formelt vedtak fattet av JBV om | ||
Linje 92: | Linje 92: | ||
===== - Styringsordning og reglement ===== | ===== - Styringsordning og reglement ===== | ||
- | Tilbydere som ikke helt ut er eid av staten, fylkeskommune eller kommune, skal dokumentere at tilbyder er registrert i Enhetsregisteret. Ved søknad om godkjenning av et kompetanseprogram eller et fagområde, samt ved revidering, må det for alle tilbydere foreligge dokumentasjon som viser at styret: | + | Tilbydere som ikke helt ut er eid av staten, fylkeskommune eller kommune, skal dokumentere at tilbyder er registrert i Enhetsregisteret. Ved søknad om godkjenning av et kompetanseprogram eller et fagområde, samt ved revidering, må det for alle tilbydere foreligge dokumentasjon som viser at **styret**: |
* har en sammensetning på minst fem medlemmer. Det må videre fremgå hvordan representantene fra ansatte velges, og hvilke rettigheter disse representantene har i styret. | * har en sammensetning på minst fem medlemmer. Det må videre fremgå hvordan representantene fra ansatte velges, og hvilke rettigheter disse representantene har i styret. | ||
- | * er ansvarlig for at kandidatene får det kompetanseprogrammet som er forutsatt som grunnlag for godkjenningen, | + | * er ansvarlig for at kandidatene får det kompetanseprogrammet som er forutsatt som grunnlag for godkjenningen, |
- | at virksomheten for øvrig drives i samsvar med gjeldende lover og regler. | + | |
* er ansvarlig for at de opplysninger som blir gitt JBV og kandidatene, | * er ansvarlig for at de opplysninger som blir gitt JBV og kandidatene, | ||
* ansetter den administrative og faglige ledelsen. | * ansetter den administrative og faglige ledelsen. | ||
- | * er ansvarlig for det overordnede læringsmiljø, | + | * er ansvarlig for det overordnede læringsmiljø, |
- | arbeidsmiljøet som Arbeidstilsynet fører tilsyn med er i varetatt. | + | |
* har det overordnede ansvaret for at det faglige innholdet i kompetanseprogrammet etterleves i henhold til JBVs læreplan, bl.a gjennom en detaljert beskrivelse av hvordan programmet gjennomføres. | * har det overordnede ansvaret for at det faglige innholdet i kompetanseprogrammet etterleves i henhold til JBVs læreplan, bl.a gjennom en detaljert beskrivelse av hvordan programmet gjennomføres. | ||
- | * har ansvar for selv å behandle klager eller for å oppnevne særskilt klagenemnd. Det | + | * har ansvar for selv å behandle klager eller for å oppnevne særskilt klagenemnd. Det skal være fastsatt rutiner for klagebehandling. Sammensetningen av og kompetansen til en eventuell klagenemnd skal være fastsatt. |
- | skal være fastsatt rutiner for klagebehandling. Sammensetningen av og kompetansen | + | |
- | til en eventuell klagenemnd skal være fastsatt. | + | ==== - Styret eller administrativ og faglig ledelse |
- | Styret eller administrativ og faglig ledelse | + | |
Det må fremgå av dokumentasjonen hvem som er ansvarlig for at: | Det må fremgå av dokumentasjonen hvem som er ansvarlig for at: | ||
+ | |||
* nødvendig informasjon gis til søkere og til kandidater, herunder informasjon om skolepenger, | * nødvendig informasjon gis til søkere og til kandidater, herunder informasjon om skolepenger, | ||
* det fastsettes krav til lærer- og instruktørkompetanse og ledelse. | * det fastsettes krav til lærer- og instruktørkompetanse og ledelse. | ||
+ | |||
Studiesituasjonen skal, så langt det er mulig og rimelig, legges til rette for kandidater med | Studiesituasjonen skal, så langt det er mulig og rimelig, legges til rette for kandidater med | ||
særskilte behov. Tilretteleggingen må ikke føre til en reduksjon av de faglige krav som stilles | særskilte behov. Tilretteleggingen må ikke føre til en reduksjon av de faglige krav som stilles | ||
Linje 211: | Linje 211: | ||
• være utformet slik at kandidatene kan kontrollere at de får det kompetanseprogrammet de er | • være utformet slik at kandidatene kan kontrollere at de får det kompetanseprogrammet de er | ||
lovet. | lovet. | ||
+ | |||
7. Kompetanseprogrammets innhold skal være dekkende og relevant for å nå læringsmålene | 7. Kompetanseprogrammets innhold skal være dekkende og relevant for å nå læringsmålene | ||
og aktuell i forhold til utviklingen innen yrkesfeltet. | og aktuell i forhold til utviklingen innen yrkesfeltet. | ||
Linje 244: | Linje 245: | ||
13. Eksamens- og vurderingsordningene skal være tilpasset kompetanseprogrammet og dets mål. | 13. Eksamens- og vurderingsordningene skal være tilpasset kompetanseprogrammet og dets mål. | ||
Dersom kompetanseprogrammet tilbys til andre aktører enn virksomheten selv må det fremkomme hvordan kompetansebevisene fremstilles og formidles. Det er den enkelte kandidat og kandidatens arbeidsgiver som skal være mottaker av kompetansebeviset. Det er JBVs kompetansekoder som skal benyttes på beviset og aktuell gyldighetsramme må påføres. | Dersom kompetanseprogrammet tilbys til andre aktører enn virksomheten selv må det fremkomme hvordan kompetansebevisene fremstilles og formidles. Det er den enkelte kandidat og kandidatens arbeidsgiver som skal være mottaker av kompetansebeviset. Det er JBVs kompetansekoder som skal benyttes på beviset og aktuell gyldighetsramme må påføres. | ||
+ | |||
14. Sensorer skal ha kvalifikasjoner som sikrer at vurderingen av kandidatene skjer på en | 14. Sensorer skal ha kvalifikasjoner som sikrer at vurderingen av kandidatene skjer på en | ||
upartisk og faglig betryggende måte. Dersom faglærer selv skal være sensor må virksomheten utføre en habilitetskontroll av dette. | upartisk og faglig betryggende måte. Dersom faglærer selv skal være sensor må virksomheten utføre en habilitetskontroll av dette. | ||
Linje 254: | Linje 256: | ||
yrkesrette kompetanseprogrammet. | yrkesrette kompetanseprogrammet. | ||
- | 16. Tilbyders IKT-tjenester må disse ha tilstrekkelig kvalitet og omfang til at opplæringen kan | + | 16. Tilbyders IKT-tjenester må ha tilstrekkelig kvalitet og omfang til at opplæringen kan |
gjennomføres som forutsatt. | gjennomføres som forutsatt. | ||
Linje 287: | Linje 289: | ||
===== - Revidering av gitt godkjenning ===== | ===== - Revidering av gitt godkjenning ===== | ||
- | Kriteriene i kapittel 7 eller kapittel 8 skal legges til grunn for revidering. Kriteriene skal være | + | Kriteriene i [[http:// |
tilfredsstillende oppfylt og dokumenterte resultater vektlegges. | tilfredsstillende oppfylt og dokumenterte resultater vektlegges. | ||
Linje 309: | Linje 311: | ||
retningslinjene har trådt i kraft, vil bli behandlet etter disse. | retningslinjene har trådt i kraft, vil bli behandlet etter disse. | ||
- | Søknader skal sendes til Jernbaneverket, | + | Søknader skal sendes til **Jernbaneverket, |
- | I godkjenningsbrevene | + | I godkjenningsbrevene |
Alle tilbydere plikter å etterleve disse retningslinjer, | Alle tilbydere plikter å etterleve disse retningslinjer, | ||
Linje 318: | Linje 320: | ||
for kvalitetssikring. | for kvalitetssikring. | ||
- | ===== - Godkjente tilbydere | + | ===== - Godkjente tilbydere |
+ | |||
+ | (jf. [[http:// | ||
^ Tilbyders navn ^ Læreplan tilbyder er godkjent for ^ Godkjent fra ^ | ^ Tilbyders navn ^ Læreplan tilbyder er godkjent for ^ Godkjent fra ^ | ||
Linje 328: | Linje 332: | ||
- | ===== - Godkjente tilbydere | + | ===== - Godkjente tilbydere ===== |
+ | (jf. [[http:// | ||
^ Tilbyders navn ^ Godkjent pr. ^ | ^ Tilbyders navn ^ Godkjent pr. ^ |