Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere [2013/11/05 13:43] jcs [11 Godkjente tilbydere jf. kap. 7] |
retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere [2016/02/22 14:14] jcs |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | Retningslinjer for kvalitetssikring og godkjenning av kompetanseprogram med mål om å arbeide i Jernbaneverkets nett. | + | ===== Retningslinjer for kvalitetssikring og godkjenning av tilbydere av jernbanefaglig opplæring ===== |
- | Fastsatt av Jernbaneverket (JBV) 01.01.2014. | + | Fastsatt av Jernbaneverket (JBV) 01.01.2014. |
- | ===== - Virkeområde | + | ==== - Virkeområde ==== |
- | Retningslinjene gjelder tilbyder som søker om godkjenning av kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett, eller godkjenning av avgrensede fagområder for å få utstedet fullmakt til selv å opprette kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett innen det godkjente fagområdet (godkjent tilbyder). Tilbyder skal etterleve JBVs læreplanen. Disse bestemmelsene gjelder læreplaner utsted og eid av JBV teknologi. | + | Retningslinjene gjelder tilbyder som søker om godkjenning |
- | ===== - Formål | + | ==== - Formål ==== |
- | Godkjenningsordningen skal sikre kompetanseprogram | + | Godkjenningsordningen skal sikre at de som tilbyr kurs eller kompetanseprogram |
- | Godkjenningen skal sikre kandidater | + | Godkjenningen skal sikre at kandidater |
Godkjenningsordningen skal også gi tilbyderne bidrag til utviklingen (opplæringsplan) av de kompetanseprogram det søkes om. | Godkjenningsordningen skal også gi tilbyderne bidrag til utviklingen (opplæringsplan) av de kompetanseprogram det søkes om. | ||
- | + | ==== - Begrepsavklaringer ==== | |
- | ===== - Begrepsavklaringer | + | |
(i alfabetisk rekkefølge) | (i alfabetisk rekkefølge) | ||
| | ||
- | **Administrativ og faglig ledelse** har ansvar for den daglige driften av utdanningsvirksomheten etter retningslinjer og pålegg fra styret. | + | **Administrativ og faglig ledelse** har ansvar for den daglige driften av utdanningsvirksomheten etter retningslinjer og pålegg fra styret/eier av bedriften. |
**Eksterne interessenter** er arbeidslivet og/eller dets organisasjoner, | **Eksterne interessenter** er arbeidslivet og/eller dets organisasjoner, | ||
Linje 46: | Linje 45: | ||
Vurderingen skal legge til grunn bestemmelsene i henhold til kapittel 7 eller 8 for slik | Vurderingen skal legge til grunn bestemmelsene i henhold til kapittel 7 eller 8 for slik | ||
godkjenning. | godkjenning. | ||
+ | |||
+ | **Kompetanseprogram** er .. | ||
**Revidering av godkjenning** er å fastslå i et formelt vedtak fattet av JBV om | **Revidering av godkjenning** er å fastslå i et formelt vedtak fattet av JBV om | ||
Linje 60: | Linje 61: | ||
**Yrkesrettet utdanning** er utdanning som gir kvalifikasjoner som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere generelle opplæringstiltak. | **Yrkesrettet utdanning** er utdanning som gir kvalifikasjoner som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere generelle opplæringstiltak. | ||
- | ===== - Forutsetninger | + | ==== - Forutsetninger ==== |
Skal en søknad om godkjenning av en kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett tas under behandling må | Skal en søknad om godkjenning av en kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett tas under behandling må | ||
Linje 83: | Linje 84: | ||
**tilleggsforutsetninger: | **tilleggsforutsetninger: | ||
* Tilbyderen må ha uteksaminert kandidater i minst et godkjent kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett i minst to år etter godkjenning gitt med basis i disse retningslinjer. | * Tilbyderen må ha uteksaminert kandidater i minst et godkjent kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett i minst to år etter godkjenning gitt med basis i disse retningslinjer. | ||
- | Med ”i minst to år” menes minimum to år regnet fra den dato JBV fattet sitt godkjenningsvedtak. | + | Med //i minst to år// menes minimum to år regnet fra den dato JBV fattet sitt godkjenningsvedtak. |
* Tilbyderen må ha et tilfredsstillende internt system for kvalitetssikring. | * Tilbyderen må ha et tilfredsstillende internt system for kvalitetssikring. | ||
Systemet må her dokumentere tilfredsstillende rutiner for etablering av nye | Systemet må her dokumentere tilfredsstillende rutiner for etablering av nye | ||
Linje 90: | Linje 91: | ||
* Styringsordning og reglement må være tilpasset kompetanseområdet og utdanningsvirksomheten. | * Styringsordning og reglement må være tilpasset kompetanseområdet og utdanningsvirksomheten. | ||
- | ===== - Styringsordning og reglement | + | ==== - Styringsordning og reglement ==== |
- | Tilbydere som ikke helt ut er eid av staten, fylkeskommune eller kommune, skal dokumentere at tilbyder er registrert i Enhetsregisteret. Ved søknad om godkjenning av et kompetanseprogram eller et fagområde, samt ved revidering, må det for alle tilbydere foreligge dokumentasjon som viser at styret: | + | Tilbydere som ikke helt ut er eid av staten, fylkeskommune eller kommune, skal dokumentere at tilbyder er registrert i Enhetsregisteret. Ved søknad om godkjenning av et kompetanseprogram eller et fagområde, samt ved revidering, må det for alle tilbydere foreligge dokumentasjon som viser at **styret**: |
* har en sammensetning på minst fem medlemmer. Det må videre fremgå hvordan representantene fra ansatte velges, og hvilke rettigheter disse representantene har i styret. | * har en sammensetning på minst fem medlemmer. Det må videre fremgå hvordan representantene fra ansatte velges, og hvilke rettigheter disse representantene har i styret. | ||
- | * er ansvarlig for at kandidatene får det kompetanseprogrammet som er forutsatt som grunnlag for godkjenningen, | + | * er ansvarlig for at kandidatene får det kompetanseprogrammet som er forutsatt som grunnlag for godkjenningen, |
- | at virksomheten for øvrig drives i samsvar med gjeldende lover og regler. | + | |
* er ansvarlig for at de opplysninger som blir gitt JBV og kandidatene, | * er ansvarlig for at de opplysninger som blir gitt JBV og kandidatene, | ||
* ansetter den administrative og faglige ledelsen. | * ansetter den administrative og faglige ledelsen. | ||
- | * er ansvarlig for det overordnede læringsmiljø, | + | * er ansvarlig for det overordnede læringsmiljø, |
- | arbeidsmiljøet som Arbeidstilsynet fører tilsyn med er i varetatt. | + | |
* har det overordnede ansvaret for at det faglige innholdet i kompetanseprogrammet etterleves i henhold til JBVs læreplan, bl.a gjennom en detaljert beskrivelse av hvordan programmet gjennomføres. | * har det overordnede ansvaret for at det faglige innholdet i kompetanseprogrammet etterleves i henhold til JBVs læreplan, bl.a gjennom en detaljert beskrivelse av hvordan programmet gjennomføres. | ||
- | * har ansvar for selv å behandle klager eller for å oppnevne særskilt klagenemnd. Det | + | * har ansvar for selv å behandle klager eller for å oppnevne særskilt klagenemnd. Det skal være fastsatt rutiner for klagebehandling. Sammensetningen av og kompetansen til en eventuell klagenemnd skal være fastsatt. |
- | skal være fastsatt rutiner for klagebehandling. Sammensetningen av og kompetansen | + | |
- | til en eventuell klagenemnd skal være fastsatt. | + | === - Styret eller administrativ og faglig ledelse |
- | Styret eller administrativ og faglig ledelse | + | |
Det må fremgå av dokumentasjonen hvem som er ansvarlig for at: | Det må fremgå av dokumentasjonen hvem som er ansvarlig for at: | ||
+ | |||
* nødvendig informasjon gis til søkere og til kandidater, herunder informasjon om skolepenger, | * nødvendig informasjon gis til søkere og til kandidater, herunder informasjon om skolepenger, | ||
* det fastsettes krav til lærer- og instruktørkompetanse og ledelse. | * det fastsettes krav til lærer- og instruktørkompetanse og ledelse. | ||
+ | |||
Studiesituasjonen skal, så langt det er mulig og rimelig, legges til rette for kandidater med | Studiesituasjonen skal, så langt det er mulig og rimelig, legges til rette for kandidater med | ||
særskilte behov. Tilretteleggingen må ikke føre til en reduksjon av de faglige krav som stilles | særskilte behov. Tilretteleggingen må ikke føre til en reduksjon av de faglige krav som stilles | ||
til det enkelte kompetanseprogram. | til det enkelte kompetanseprogram. | ||
- | ==== - Reglement og kandidatenes rettigheter | + | === - Reglement og kandidatenes rettigheter === |
Det skal foreligge reglement slik at vedtak som tilbyder fatter angående kandidater, følger | Det skal foreligge reglement slik at vedtak som tilbyder fatter angående kandidater, følger | ||
Linje 136: | Linje 137: | ||
en studenttillitsvalgt, | en studenttillitsvalgt, | ||
- | ===== - Krav til system for kvalitetssikring | + | ==== - Krav til system for kvalitetssikring ==== |
- | Tilbyder av kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett er selv ansvarlig for å sikre at den (de) kompetanseprogram som den tilbyr | + | Tilbyder av kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett er selv ansvarlig for å sikre at kompetanseprogram som tilbys |
kompetanseprogram som tilbys eller planlegges. | kompetanseprogram som tilbys eller planlegges. | ||
Linje 187: | Linje 188: | ||
rapporteringslinjer og beslutningsarenaer) systemet skal bestå av. | rapporteringslinjer og beslutningsarenaer) systemet skal bestå av. | ||
- | ===== - Standarder og kriterier for godkjenning av kompetanseprogram | + | ==== - Standarder og kriterier for godkjenning av kompetanseprogram ==== |
Alle kriterier i dette kapittelet må være tilfredsstilt. | Alle kriterier i dette kapittelet må være tilfredsstilt. | ||
Linje 208: | Linje 209: | ||
6. Planen for kompetanseprogrammet skal beskrive kompetanseprogrammet som en helhet og må: | 6. Planen for kompetanseprogrammet skal beskrive kompetanseprogrammet som en helhet og må: | ||
- | • beskrive sammenhengen mellom de forskjellige emnene/ | + | * beskrive sammenhengen mellom de forskjellige emnene/ |
- | • være utformet slik at kandidatene kan kontrollere at de får det kompetanseprogrammet de er | + | |
- | lovet. | + | |
7. Kompetanseprogrammets innhold skal være dekkende og relevant for å nå læringsmålene | 7. Kompetanseprogrammets innhold skal være dekkende og relevant for å nå læringsmålene | ||
og aktuell i forhold til utviklingen innen yrkesfeltet. | og aktuell i forhold til utviklingen innen yrkesfeltet. | ||
Linje 244: | Linje 245: | ||
13. Eksamens- og vurderingsordningene skal være tilpasset kompetanseprogrammet og dets mål. | 13. Eksamens- og vurderingsordningene skal være tilpasset kompetanseprogrammet og dets mål. | ||
Dersom kompetanseprogrammet tilbys til andre aktører enn virksomheten selv må det fremkomme hvordan kompetansebevisene fremstilles og formidles. Det er den enkelte kandidat og kandidatens arbeidsgiver som skal være mottaker av kompetansebeviset. Det er JBVs kompetansekoder som skal benyttes på beviset og aktuell gyldighetsramme må påføres. | Dersom kompetanseprogrammet tilbys til andre aktører enn virksomheten selv må det fremkomme hvordan kompetansebevisene fremstilles og formidles. Det er den enkelte kandidat og kandidatens arbeidsgiver som skal være mottaker av kompetansebeviset. Det er JBVs kompetansekoder som skal benyttes på beviset og aktuell gyldighetsramme må påføres. | ||
+ | |||
14. Sensorer skal ha kvalifikasjoner som sikrer at vurderingen av kandidatene skjer på en | 14. Sensorer skal ha kvalifikasjoner som sikrer at vurderingen av kandidatene skjer på en | ||
upartisk og faglig betryggende måte. Dersom faglærer selv skal være sensor må virksomheten utføre en habilitetskontroll av dette. | upartisk og faglig betryggende måte. Dersom faglærer selv skal være sensor må virksomheten utføre en habilitetskontroll av dette. | ||
Linje 254: | Linje 256: | ||
yrkesrette kompetanseprogrammet. | yrkesrette kompetanseprogrammet. | ||
- | 16. Tilbyders IKT-tjenester må disse ha tilstrekkelig kvalitet og omfang til at opplæringen kan | + | 16. Tilbyders IKT-tjenester må ha tilstrekkelig kvalitet og omfang til at opplæringen kan |
gjennomføres som forutsatt. | gjennomføres som forutsatt. | ||
Linje 262: | Linje 264: | ||
18. Tilbyder skal legge til rette for årlig dialog med kravstiller av læreplanene det undervises i, for å sikre at endringer som har av betydning for faget og sikkerheten er ivaretatt. Det er tilbyder som skal invitere til dette og sette dagsorden. Tilbyder skal beskrive hvordan dette kan gjennomføres. | 18. Tilbyder skal legge til rette for årlig dialog med kravstiller av læreplanene det undervises i, for å sikre at endringer som har av betydning for faget og sikkerheten er ivaretatt. Det er tilbyder som skal invitere til dette og sette dagsorden. Tilbyder skal beskrive hvordan dette kan gjennomføres. | ||
- | ===== - Standarder og kriterier for godkjenning av tilbyders fagområde | + | ==== - Standarder og kriterier for godkjenning av tilbyders fagområde ==== |
Alle kriterier i dette kapittelet må være tilfredsstilt. | Alle kriterier i dette kapittelet må være tilfredsstilt. | ||
Linje 285: | Linje 287: | ||
- | ===== - Revidering av gitt godkjenning | + | ==== - Revidering av gitt godkjenning ==== |
- | Kriteriene i kapittel 7 eller kapittel 8 skal legges til grunn for revidering. Kriteriene skal være | + | Kriteriene i [[http:// |
tilfredsstillende oppfylt og dokumenterte resultater vektlegges. | tilfredsstillende oppfylt og dokumenterte resultater vektlegges. | ||
Linje 302: | Linje 304: | ||
kompetanseprogram, | kompetanseprogram, | ||
- | ===== - Ikrafttredelse og overgangsordninger | + | ==== - Ikrafttredelse og overgangsordninger ==== |
Retningslinjene trer i kraft 01.01.2014 og erstatter tidligere praksis vedr. opplæring av kandidater som skal jobbe i Jernbaneverkets nett. | Retningslinjene trer i kraft 01.01.2014 og erstatter tidligere praksis vedr. opplæring av kandidater som skal jobbe i Jernbaneverkets nett. | ||
Linje 309: | Linje 311: | ||
retningslinjene har trådt i kraft, vil bli behandlet etter disse. | retningslinjene har trådt i kraft, vil bli behandlet etter disse. | ||
- | Søknader skal sendes til Jernbaneverket, | + | Søknader skal sendes til **Jernbaneverket, |
- | I godkjenningsbrevene | + | I godkjenningsbrevene |
Alle tilbydere plikter å etterleve disse retningslinjer, | Alle tilbydere plikter å etterleve disse retningslinjer, | ||
Linje 318: | Linje 320: | ||
for kvalitetssikring. | for kvalitetssikring. | ||
- | ===== - Godkjente tilbydere | + | ==== - Godkjente tilbydere |
(jf. [[http:// | (jf. [[http:// | ||
^ Tilbyders navn ^ Læreplan tilbyder er godkjent for ^ Godkjent fra ^ | ^ Tilbyders navn ^ Læreplan tilbyder er godkjent for ^ Godkjent fra ^ | ||
- | | | | | | + | | [[http:// |
- | | | | | | + | | [[http:// |
- | | | | | | + | | [[http:// |
- | ===== - Godkjente tilbydere | + | ==== - Godkjente tilbydere ==== |
+ | (jf. [[http:// | ||
^ Tilbyders navn ^ Godkjent pr. ^ | ^ Tilbyders navn ^ Godkjent pr. ^ | ||
Linje 338: | Linje 341: | ||
| | | | | | | | ||
| | | | | | | | ||
- | |||
- | |||
- | |||