Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere [2013/12/03 08:06] jcs |
retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere [2013/12/03 08:21] jcs [5 Styringsordning og reglement] |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
====== Retningslinjer for kvalitetssikring og godkjenning av tilbydere av jernbanefaglig opplæring ====== | ====== Retningslinjer for kvalitetssikring og godkjenning av tilbydere av jernbanefaglig opplæring ====== | ||
+ | Fastsatt av Jernbaneverket (JBV) 01.01.2014. | ||
===== - Virkeområde ===== | ===== - Virkeområde ===== | ||
- | Retningslinjene gjelder tilbyder som søker om godkjenning av kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett, eller godkjenning av avgrensede fagområder for å få utstedet fullmakt til selv å opprette kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett innen det godkjente fagområdet (godkjent tilbyder). Tilbyder skal etterleve JBVs læreplanen. Disse bestemmelsene gjelder læreplaner utsted og eid av JBV teknologi. | + | Retningslinjene gjelder tilbyder som søker om godkjenning |
===== - Formål ===== | ===== - Formål ===== | ||
- | Godkjenningsordningen skal sikre kompetanseprogram | + | Godkjenningsordningen skal sikre at de som tilbyr kurs eller kompetanseprogram |
- | Godkjenningen skal sikre kandidater | + | Godkjenningen skal sikre at kandidater |
Godkjenningsordningen skal også gi tilbyderne bidrag til utviklingen (opplæringsplan) av de kompetanseprogram det søkes om. | Godkjenningsordningen skal også gi tilbyderne bidrag til utviklingen (opplæringsplan) av de kompetanseprogram det søkes om. | ||
- | |||
===== - Begrepsavklaringer ===== | ===== - Begrepsavklaringer ===== | ||
(i alfabetisk rekkefølge) | (i alfabetisk rekkefølge) | ||
| | ||
- | **Administrativ og faglig ledelse** har ansvar for den daglige driften av utdanningsvirksomheten etter retningslinjer og pålegg fra styret. | + | **Administrativ og faglig ledelse** har ansvar for den daglige driften av utdanningsvirksomheten etter retningslinjer og pålegg fra styret/eier av bedriften. |
**Eksterne interessenter** er arbeidslivet og/eller dets organisasjoner, | **Eksterne interessenter** er arbeidslivet og/eller dets organisasjoner, | ||
Linje 44: | Linje 44: | ||
Vurderingen skal legge til grunn bestemmelsene i henhold til kapittel 7 eller 8 for slik | Vurderingen skal legge til grunn bestemmelsene i henhold til kapittel 7 eller 8 for slik | ||
godkjenning. | godkjenning. | ||
+ | |||
+ | **Kompetanseprogram** er ..... | ||
**Revidering av godkjenning** er å fastslå i et formelt vedtak fattet av JBV om | **Revidering av godkjenning** er å fastslå i et formelt vedtak fattet av JBV om | ||
Linje 90: | Linje 92: | ||
===== - Styringsordning og reglement ===== | ===== - Styringsordning og reglement ===== | ||
- | Tilbydere som ikke helt ut er eid av staten, fylkeskommune eller kommune, skal dokumentere at tilbyder er registrert i Enhetsregisteret. Ved søknad om godkjenning av et kompetanseprogram eller et fagområde, samt ved revidering, må det for alle tilbydere foreligge dokumentasjon som viser at styret: | + | Tilbydere som ikke helt ut er eid av staten, fylkeskommune eller kommune, skal dokumentere at tilbyder er registrert i Enhetsregisteret. Ved søknad om godkjenning av et kompetanseprogram eller et fagområde, samt ved revidering, må det for alle tilbydere foreligge dokumentasjon som viser at **styret**: |
* har en sammensetning på minst fem medlemmer. Det må videre fremgå hvordan representantene fra ansatte velges, og hvilke rettigheter disse representantene har i styret. | * har en sammensetning på minst fem medlemmer. Det må videre fremgå hvordan representantene fra ansatte velges, og hvilke rettigheter disse representantene har i styret. | ||
- | * er ansvarlig for at kandidatene får det kompetanseprogrammet som er forutsatt som grunnlag for godkjenningen, | + | * er ansvarlig for at kandidatene får det kompetanseprogrammet som er forutsatt som grunnlag for godkjenningen, |
- | at virksomheten for øvrig drives i samsvar med gjeldende lover og regler. | + | |
* er ansvarlig for at de opplysninger som blir gitt JBV og kandidatene, | * er ansvarlig for at de opplysninger som blir gitt JBV og kandidatene, | ||
* ansetter den administrative og faglige ledelsen. | * ansetter den administrative og faglige ledelsen. | ||
- | * er ansvarlig for det overordnede læringsmiljø, | + | * er ansvarlig for det overordnede læringsmiljø, |
- | arbeidsmiljøet som Arbeidstilsynet fører tilsyn med er i varetatt. | + | |
* har det overordnede ansvaret for at det faglige innholdet i kompetanseprogrammet etterleves i henhold til JBVs læreplan, bl.a gjennom en detaljert beskrivelse av hvordan programmet gjennomføres. | * har det overordnede ansvaret for at det faglige innholdet i kompetanseprogrammet etterleves i henhold til JBVs læreplan, bl.a gjennom en detaljert beskrivelse av hvordan programmet gjennomføres. | ||
* har ansvar for selv å behandle klager eller for å oppnevne særskilt klagenemnd. Det | * har ansvar for selv å behandle klager eller for å oppnevne særskilt klagenemnd. Det | ||
- | skal være fastsatt rutiner for klagebehandling. Sammensetningen av og kompetansen | + | skal være fastsatt rutiner for klagebehandling. Sammensetningen av og kompetansen til en eventuell klagenemnd skal være fastsatt. |
- | til en eventuell klagenemnd skal være fastsatt. | + | |
- | Styret eller administrativ og faglig ledelse | + | ==== - Styret eller administrativ og faglig ledelse |
Det må fremgå av dokumentasjonen hvem som er ansvarlig for at: | Det må fremgå av dokumentasjonen hvem som er ansvarlig for at: | ||
+ | |||
* nødvendig informasjon gis til søkere og til kandidater, herunder informasjon om skolepenger, | * nødvendig informasjon gis til søkere og til kandidater, herunder informasjon om skolepenger, | ||
* det fastsettes krav til lærer- og instruktørkompetanse og ledelse. | * det fastsettes krav til lærer- og instruktørkompetanse og ledelse. | ||
+ | |||
Studiesituasjonen skal, så langt det er mulig og rimelig, legges til rette for kandidater med | Studiesituasjonen skal, så langt det er mulig og rimelig, legges til rette for kandidater med | ||
særskilte behov. Tilretteleggingen må ikke føre til en reduksjon av de faglige krav som stilles | særskilte behov. Tilretteleggingen må ikke føre til en reduksjon av de faglige krav som stilles |