Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon Neste revisjon | Forrige revisjon Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere [2013/12/03 08:15] jcs [3 Begrepsavklaringer] |
retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere [2013/12/03 08:22] jcs [5 Styringsordning og reglement] |
||
---|---|---|---|
Linje 92: | Linje 92: | ||
===== - Styringsordning og reglement ===== | ===== - Styringsordning og reglement ===== | ||
- | Tilbydere som ikke helt ut er eid av staten, fylkeskommune eller kommune, skal dokumentere at tilbyder er registrert i Enhetsregisteret. Ved søknad om godkjenning av et kompetanseprogram eller et fagområde, samt ved revidering, må det for alle tilbydere foreligge dokumentasjon som viser at styret: | + | Tilbydere som ikke helt ut er eid av staten, fylkeskommune eller kommune, skal dokumentere at tilbyder er registrert i Enhetsregisteret. Ved søknad om godkjenning av et kompetanseprogram eller et fagområde, samt ved revidering, må det for alle tilbydere foreligge dokumentasjon som viser at **styret**: |
* har en sammensetning på minst fem medlemmer. Det må videre fremgå hvordan representantene fra ansatte velges, og hvilke rettigheter disse representantene har i styret. | * har en sammensetning på minst fem medlemmer. Det må videre fremgå hvordan representantene fra ansatte velges, og hvilke rettigheter disse representantene har i styret. | ||
- | * er ansvarlig for at kandidatene får det kompetanseprogrammet som er forutsatt som grunnlag for godkjenningen, | + | * er ansvarlig for at kandidatene får det kompetanseprogrammet som er forutsatt som grunnlag for godkjenningen, |
- | at virksomheten for øvrig drives i samsvar med gjeldende lover og regler. | + | |
* er ansvarlig for at de opplysninger som blir gitt JBV og kandidatene, | * er ansvarlig for at de opplysninger som blir gitt JBV og kandidatene, | ||
* ansetter den administrative og faglige ledelsen. | * ansetter den administrative og faglige ledelsen. | ||
- | * er ansvarlig for det overordnede læringsmiljø, | + | * er ansvarlig for det overordnede læringsmiljø, |
- | arbeidsmiljøet som Arbeidstilsynet fører tilsyn med er i varetatt. | + | |
* har det overordnede ansvaret for at det faglige innholdet i kompetanseprogrammet etterleves i henhold til JBVs læreplan, bl.a gjennom en detaljert beskrivelse av hvordan programmet gjennomføres. | * har det overordnede ansvaret for at det faglige innholdet i kompetanseprogrammet etterleves i henhold til JBVs læreplan, bl.a gjennom en detaljert beskrivelse av hvordan programmet gjennomføres. | ||
- | * har ansvar for selv å behandle klager eller for å oppnevne særskilt klagenemnd. Det | + | * har ansvar for selv å behandle klager eller for å oppnevne særskilt klagenemnd. Det skal være fastsatt rutiner for klagebehandling. Sammensetningen av og kompetansen til en eventuell klagenemnd skal være fastsatt. |
- | skal være fastsatt rutiner for klagebehandling. Sammensetningen av og kompetansen | + | |
- | til en eventuell klagenemnd skal være fastsatt. | + | ==== - Styret eller administrativ og faglig ledelse |
- | Styret eller administrativ og faglig ledelse | + | |
Det må fremgå av dokumentasjonen hvem som er ansvarlig for at: | Det må fremgå av dokumentasjonen hvem som er ansvarlig for at: | ||
+ | |||
* nødvendig informasjon gis til søkere og til kandidater, herunder informasjon om skolepenger, | * nødvendig informasjon gis til søkere og til kandidater, herunder informasjon om skolepenger, | ||
* det fastsettes krav til lærer- og instruktørkompetanse og ledelse. | * det fastsettes krav til lærer- og instruktørkompetanse og ledelse. | ||
+ | |||
Studiesituasjonen skal, så langt det er mulig og rimelig, legges til rette for kandidater med | Studiesituasjonen skal, så langt det er mulig og rimelig, legges til rette for kandidater med | ||
særskilte behov. Tilretteleggingen må ikke føre til en reduksjon av de faglige krav som stilles | særskilte behov. Tilretteleggingen må ikke føre til en reduksjon av de faglige krav som stilles |