Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjonNeste revisjonBegge sider neste revisjon | ||
retningslinjer_for_eksterne_tilbydere [2014/01/02 10:56] – [3 Begrepsavklaringer] jcs | retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere [2016/12/27 11:04] – [9 Revidering av gitt godkjenning] jcs | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
===== Retningslinjer for kvalitetssikring og godkjenning av tilbydere av jernbanefaglig opplæring ===== | ===== Retningslinjer for kvalitetssikring og godkjenning av tilbydere av jernbanefaglig opplæring ===== | ||
- | Fastsatt av Jernbaneverket | + | Fastsatt av Bane NOR (Bane NOR) 01.01.2014. |
==== - Virkeområde ==== | ==== - Virkeområde ==== | ||
- | Retningslinjene gjelder tilbyder som søker om godkjenning som tilbyder av opplæring etter Jernbaneverkets | + | Retningslinjene gjelder tilbyder som søker om godkjenning som tilbyder av opplæring etter Bane NORs læreplaner innen jernbanefag. |
==== - Formål ==== | ==== - Formål ==== | ||
- | Godkjenningsordningen skal sikre at de som tilbyr kurs eller kompetanseprogram for kandidater, som har som mål å arbeide i Jernbaneverkets nett, har et system for kvalitetssikring av området det søkes om. | + | Godkjenningsordningen skal sikre at de som tilbyr kurs eller kompetanseprogram for kandidater, som har som mål å arbeide i jernbanenettet, har et system for kvalitetssikring av området det søkes om. |
Godkjenningen skal sikre at kandidater får tilfredsstillende utdanning og vilkår. | Godkjenningen skal sikre at kandidater får tilfredsstillende utdanning og vilkår. | ||
Linje 18: | Linje 19: | ||
**Administrativ og faglig ledelse** har ansvar for den daglige driften av utdanningsvirksomheten etter retningslinjer og pålegg fra styret/eier av bedriften. | **Administrativ og faglig ledelse** har ansvar for den daglige driften av utdanningsvirksomheten etter retningslinjer og pålegg fra styret/eier av bedriften. | ||
- | **Eksterne interessenter** er arbeidslivet og/eller dets organisasjoner, | + | **Eksterne interessenter** er arbeidslivet og/eller dets organisasjoner, |
- | **Fagområde** i kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett er karakterisert ved at: | + | **Fagområde** i kompetanseprogram med mål om å arbeide i Bane NORs nett er karakterisert ved at: |
* det forholder seg til yrkesfelt som er etablert eller anerkjent og avgrenset av yrkesfeltets omfang. | * det forholder seg til yrkesfelt som er etablert eller anerkjent og avgrenset av yrkesfeltets omfang. | ||
* det har en faglig bredde som er stort nok til å omfatte flere selvstendige kompetanseprogram. | * det har en faglig bredde som er stort nok til å omfatte flere selvstendige kompetanseprogram. | ||
Linje 33: | Linje 34: | ||
spesialisering, | spesialisering, | ||
- | **Gjennomgang av styringsordning og reglement** er JBVs administrative | + | **Gjennomgang av styringsordning og reglement** er Bane NORs administrative |
vurdering av tilbyders styringsordning og reglement. På grunnlag av bestemmelsene i | vurdering av tilbyders styringsordning og reglement. På grunnlag av bestemmelsene i | ||
kapittel 5 konkluderes det med hvorvidt tilbyders styringsordning og reglement både | kapittel 5 konkluderes det med hvorvidt tilbyders styringsordning og reglement både | ||
Linje 47: | Linje 48: | ||
**Kompetanseprogram** er .. | **Kompetanseprogram** er .. | ||
- | **Revidering av godkjenning** er å fastslå i et formelt vedtak fattet av JBV om | + | **Revidering av godkjenning** er å fastslå i et formelt vedtak fattet av Bane NOR om |
vilkårene for godkjenning fremdeles er til stede. Revidering bygger på en uavhengig | vilkårene for godkjenning fremdeles er til stede. Revidering bygger på en uavhengig | ||
vurdering av om hele eller deler av et kompetanseprogrammet og/eller et fagområde som er | vurdering av om hele eller deler av et kompetanseprogrammet og/eller et fagområde som er | ||
Linje 62: | Linje 63: | ||
==== - Forutsetninger ==== | ==== - Forutsetninger ==== | ||
- | Skal en søknad om godkjenning av en kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett tas under behandling må | + | Skal en søknad om godkjenning av en kompetanseprogram med mål om å arbeide i Bane NORs nett tas under behandling må |
**tilbyder: | **tilbyder: | ||
Linje 72: | Linje 73: | ||
**kompetanseprogrammet: | **kompetanseprogrammet: | ||
- | * være et aktuelt kompetanseprogram med gyldig læreplan gitt av JBV. | + | * være et aktuelt kompetanseprogram med gyldig læreplan gitt av Bane NOR. |
* være et tertiært kompetanseprogram, | * være et tertiært kompetanseprogram, | ||
Linje 82: | Linje 83: | ||
**tilleggsforutsetninger: | **tilleggsforutsetninger: | ||
- | * Tilbyderen må ha uteksaminert kandidater i minst et godkjent kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett i minst to år etter godkjenning gitt med basis i disse retningslinjer. | + | * Tilbyderen må ha uteksaminert kandidater i minst et godkjent kompetanseprogram med mål om å arbeide i Bane NORs nett i minst to år etter godkjenning gitt med basis i disse retningslinjer. |
- | Med //i minst to år// menes minimum to år regnet fra den dato JBV fattet sitt godkjenningsvedtak. | + | Med //i minst to år// menes minimum to år regnet fra den dato Bane NOR fattet sitt godkjenningsvedtak. |
* Tilbyderen må ha et tilfredsstillende internt system for kvalitetssikring. | * Tilbyderen må ha et tilfredsstillende internt system for kvalitetssikring. | ||
Systemet må her dokumentere tilfredsstillende rutiner for etablering av nye | Systemet må her dokumentere tilfredsstillende rutiner for etablering av nye | ||
Linje 95: | Linje 96: | ||
* har en sammensetning på minst fem medlemmer. Det må videre fremgå hvordan representantene fra ansatte velges, og hvilke rettigheter disse representantene har i styret. | * har en sammensetning på minst fem medlemmer. Det må videre fremgå hvordan representantene fra ansatte velges, og hvilke rettigheter disse representantene har i styret. | ||
* er ansvarlig for at kandidatene får det kompetanseprogrammet som er forutsatt som grunnlag for godkjenningen, | * er ansvarlig for at kandidatene får det kompetanseprogrammet som er forutsatt som grunnlag for godkjenningen, | ||
- | * er ansvarlig for at de opplysninger som blir gitt JBV og kandidatene, | + | * er ansvarlig for at de opplysninger som blir gitt Bane NOR og kandidatene, |
* ansetter den administrative og faglige ledelsen. | * ansetter den administrative og faglige ledelsen. | ||
* er ansvarlig for det overordnede læringsmiljø, | * er ansvarlig for det overordnede læringsmiljø, | ||
- | * har det overordnede ansvaret for at det faglige innholdet i kompetanseprogrammet etterleves i henhold til JBVs læreplan, bl.a gjennom en detaljert beskrivelse av hvordan programmet gjennomføres. | + | * har det overordnede ansvaret for at det faglige innholdet i kompetanseprogrammet etterleves i henhold til Bane NORs læreplan, bl.a gjennom en detaljert beskrivelse av hvordan programmet gjennomføres. |
* har ansvar for selv å behandle klager eller for å oppnevne særskilt klagenemnd. Det skal være fastsatt rutiner for klagebehandling. Sammensetningen av og kompetansen til en eventuell klagenemnd skal være fastsatt. | * har ansvar for selv å behandle klager eller for å oppnevne særskilt klagenemnd. Det skal være fastsatt rutiner for klagebehandling. Sammensetningen av og kompetansen til en eventuell klagenemnd skal være fastsatt. | ||
Linje 138: | Linje 139: | ||
==== - Krav til system for kvalitetssikring ==== | ==== - Krav til system for kvalitetssikring ==== | ||
- | Tilbyder av kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett er selv ansvarlig for å sikre at kompetanseprogram som tilbys holder tilfredsstillende kvalitet og yrkesrelevans. Tilbyder må derfor alltid ha oppdatert kunnskap om forhold og prosesser som har vesentlig betydning for kvaliteten i | + | Tilbyder av kompetanseprogram med mål om å arbeide i Bane NORs nett er selv ansvarlig for å sikre at kompetanseprogram som tilbys holder tilfredsstillende kvalitet og yrkesrelevans. Tilbyder må derfor alltid ha oppdatert kunnskap om forhold og prosesser som har vesentlig betydning for kvaliteten i |
kompetanseprogram som tilbys eller planlegges. | kompetanseprogram som tilbys eller planlegges. | ||
Linje 159: | Linje 160: | ||
kompetanseprogrammet, | kompetanseprogrammet, | ||
- | **4. JBVs rolle som kontrollenhet** | + | **4. Bane NORs rolle som kontrollenhet** |
- | For at kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett alltid skal ha nødvendig yrkesrelevans, | + | For at kompetanseprogram med mål om å arbeide i Bane NORs nett alltid skal ha nødvendig yrkesrelevans, |
**5. Ledelsens samlede analyse og vurdering av kvaliteten** | **5. Ledelsens samlede analyse og vurdering av kvaliteten** | ||
På grunnlag av den informasjonen som kvalitetssikringssystemet frambringer, | På grunnlag av den informasjonen som kvalitetssikringssystemet frambringer, | ||
ledelse årlig foreta en overordnet vurdering av kvaliteten i kompetanseprogrammet(ene) og gi en | ledelse årlig foreta en overordnet vurdering av kvaliteten i kompetanseprogrammet(ene) og gi en | ||
- | kortfattet skriftlig framstilling av denne for styret. En styrebehandlet rapport sendes årlig, innen 1. mars til JBV. Tilbys flere kompetanseprogram, | + | kortfattet skriftlig framstilling av denne for styret. En styrebehandlet rapport sendes årlig, innen 1. mars til Bane NOR. Tilbys flere kompetanseprogram, |
enkelte kompetanseprogramene. | enkelte kompetanseprogramene. | ||
Linje 176: | Linje 177: | ||
Organisasjoner som søker godkjenning av fagområde må også dokumentere at de har: | Organisasjoner som søker godkjenning av fagområde må også dokumentere at de har: | ||
- | **7. Rutiner for etablering av nye kompetanseprogram basert på JBVs læreplaner** | + | **7. Rutiner for etablering av nye kompetanseprogram basert på Bane NORs læreplaner** |
Det må framgå hvem som har ansvar for å initiere, utvikle og beslutte om nye | Det må framgå hvem som har ansvar for å initiere, utvikle og beslutte om nye | ||
kompetanseprogram, | kompetanseprogram, | ||
Linje 193: | Linje 194: | ||
**Læringsmål og kvalifikasjoner** | **Læringsmål og kvalifikasjoner** | ||
- | 1. Kompetanseprogrammets navn skal være identisk med JBVs læreplan for dette. Dersom opplæringen deles inn i segmenter/ | + | 1. Kompetanseprogrammets navn skal være identisk med Bane NORs læreplan for dette. Dersom opplæringen deles inn i segmenter/ |
2. Læringsmål gitt i læreplanen til kompetanseprogrammet skal spesifiseres i en opplæringsplan som beskriver hvordan hvert læreplanmål skal nås, både med tanke på læremateriell, | 2. Læringsmål gitt i læreplanen til kompetanseprogrammet skal spesifiseres i en opplæringsplan som beskriver hvordan hvert læreplanmål skal nås, både med tanke på læremateriell, | ||
Linje 208: | Linje 209: | ||
6. Planen for kompetanseprogrammet skal beskrive kompetanseprogrammet som en helhet og må: | 6. Planen for kompetanseprogrammet skal beskrive kompetanseprogrammet som en helhet og må: | ||
- | • beskrive sammenhengen mellom de forskjellige emnene/ | + | * beskrive sammenhengen mellom de forskjellige emnene/ |
- | • være utformet slik at kandidatene kan kontrollere at de får det kompetanseprogrammet de er | + | |
- | lovet. | + | |
7. Kompetanseprogrammets innhold skal være dekkende og relevant for å nå læringsmålene | 7. Kompetanseprogrammets innhold skal være dekkende og relevant for å nå læringsmålene | ||
Linje 244: | Linje 244: | ||
13. Eksamens- og vurderingsordningene skal være tilpasset kompetanseprogrammet og dets mål. | 13. Eksamens- og vurderingsordningene skal være tilpasset kompetanseprogrammet og dets mål. | ||
- | Dersom kompetanseprogrammet tilbys til andre aktører enn virksomheten selv må det fremkomme hvordan kompetansebevisene fremstilles og formidles. Det er den enkelte kandidat og kandidatens arbeidsgiver som skal være mottaker av kompetansebeviset. Det er JBVs kompetansekoder som skal benyttes på beviset og aktuell gyldighetsramme må påføres. | + | Dersom kompetanseprogrammet tilbys til andre aktører enn virksomheten selv må det fremkomme hvordan kompetansebevisene fremstilles og formidles. Det er den enkelte kandidat og kandidatens arbeidsgiver som skal være mottaker av kompetansebeviset. Det er Bane NORs kompetansekoder som skal benyttes på beviset og aktuell gyldighetsramme må påføres. |
14. Sensorer skal ha kvalifikasjoner som sikrer at vurderingen av kandidatene skjer på en | 14. Sensorer skal ha kvalifikasjoner som sikrer at vurderingen av kandidatene skjer på en | ||
Linje 270: | Linje 270: | ||
1. Tilbyderens primærvirksomhet skal være jernbaneorientert. | 1. Tilbyderens primærvirksomhet skal være jernbaneorientert. | ||
* Fagområdet skal ha tilstrekkelig faglig bredde til å inkludere flere kompetanseprogram. | * Fagområdet skal ha tilstrekkelig faglig bredde til å inkludere flere kompetanseprogram. | ||
- | * Tilbyders strategi for “kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett” skal gi grunnlag for stabil virksomhet i en femårsperiode. | + | * Tilbyders strategi for “kompetanseprogram med mål om å arbeide i Bane NORs nett” skal gi grunnlag for stabil virksomhet i en femårsperiode. |
* Tilbyder skal ha tilfredsstillende tilgang på undervisnings- og velferdslokaler som er uten anmerkninger fra Arbeidstilsynet eller kommunal bygningsmyndighet. Det må fremkomme av søknad dersom lokaler ut over tilbyders egne lokaler benyttes. | * Tilbyder skal ha tilfredsstillende tilgang på undervisnings- og velferdslokaler som er uten anmerkninger fra Arbeidstilsynet eller kommunal bygningsmyndighet. Det må fremkomme av søknad dersom lokaler ut over tilbyders egne lokaler benyttes. | ||
* Kandidatene skal involveres mer i kvalitetssikring og utvikling av kompetanseprogramene enn bare gjennom kandidatevaluering og styremedlemskap. | * Kandidatene skal involveres mer i kvalitetssikring og utvikling av kompetanseprogramene enn bare gjennom kandidatevaluering og styremedlemskap. | ||
Linje 280: | Linje 280: | ||
* Fagmiljøets faste tilsatte må ha formell pedagogisk kompetanse i et omfang som muliggjør utvikling av pedagogiske metoder og verktøy. | * Fagmiljøets faste tilsatte må ha formell pedagogisk kompetanse i et omfang som muliggjør utvikling av pedagogiske metoder og verktøy. | ||
* Fagmiljøet må ha tilfredsstillende yrkeserfaring. | * Fagmiljøet må ha tilfredsstillende yrkeserfaring. | ||
- | * Tilbyder må ha en tilfredsstillende administrasjon for kompetanseprogram med mål om å arbeide i JBVs nett. | + | * Tilbyder må ha en tilfredsstillende administrasjon for kompetanseprogram med mål om å arbeide i Bane NORs nett. |
3. Tilbyderen skal ha et tilfredsstillende samarbeid med jernbanebransjen. | 3. Tilbyderen skal ha et tilfredsstillende samarbeid med jernbanebransjen. | ||
* Utvikling og gjennomføring av kompetanseprogramene må inngå i samarbeidet. | * Utvikling og gjennomføring av kompetanseprogramene må inngå i samarbeidet. | ||
Linje 289: | Linje 289: | ||
==== - Revidering av gitt godkjenning ==== | ==== - Revidering av gitt godkjenning ==== | ||
- | Kriteriene i [[http:// | + | Kriteriene i [[retningslinjer: |
tilfredsstillende oppfylt og dokumenterte resultater vektlegges. | tilfredsstillende oppfylt og dokumenterte resultater vektlegges. | ||
Linje 301: | Linje 301: | ||
* godkjent fagområde. | * godkjent fagområde. | ||
- | JBV kan, dersom revideringen viser en klar kvalitetssvikt som gjelder flere | + | Bane NOR kan, dersom revideringen viser en klar kvalitetssvikt som gjelder flere |
kompetanseprogram, | kompetanseprogram, | ||
==== - Ikrafttredelse og overgangsordninger ==== | ==== - Ikrafttredelse og overgangsordninger ==== | ||
- | Retningslinjene trer i kraft 01.01.2014 og erstatter tidligere praksis vedr. opplæring av kandidater som skal jobbe i Jernbaneverkets nett. | + | Retningslinjene trer i kraft 01.01.2014 og erstatter tidligere praksis vedr. opplæring av kandidater som skal jobbe i jernbanenettet. |
- | Søknader om godkjenning av kompetanseprogram som JBV mottar etter at de nye | + | Søknader om godkjenning av kompetanseprogram som Bane NOR mottar etter at de nye |
retningslinjene har trådt i kraft, vil bli behandlet etter disse. | retningslinjene har trådt i kraft, vil bli behandlet etter disse. | ||
- | Søknader skal sendes til **Jernbaneverket, Teknologi**. Søknaden kan kun gjelde læreplaner gitt av Jernbaneverket, Teknologi. | + | Søknader skal sendes til **Bane NOR, Digitalisering og teknologi, Teknologi |
- | I godkjenningsbrevene utstedt av Jernbaneverket, Teknologi skal det fremkomme når godkjenningen gjelder fra. | + | I godkjenningsbrevene utstedt av Bane NOR, Digitalisering og teknologi, Teknologi |
Alle tilbydere plikter å etterleve disse retningslinjer, | Alle tilbydere plikter å etterleve disse retningslinjer, | ||
- | Etter denne dato vil JBV på eget initiativ gjennomføre vurderinger av tilbydernes system | + | Etter denne dato vil Bane NOR på eget initiativ gjennomføre vurderinger av tilbydernes system |
for kvalitetssikring. | for kvalitetssikring. | ||
==== - Godkjente tilbydere av kompetanseprogram ==== | ==== - Godkjente tilbydere av kompetanseprogram ==== | ||
- | (jf. [[http:// | + | (jf. [[retningslinjer: |
^ Tilbyders navn ^ Læreplan tilbyder er godkjent for ^ Godkjent fra ^ | ^ Tilbyders navn ^ Læreplan tilbyder er godkjent for ^ Godkjent fra ^ | ||
- | | | | | | + | | [[http:// |
- | | | | | | + | | [[http:// |
- | | | | | | + | | [[http:// |
Linje 334: | Linje 334: | ||
==== - Godkjente tilbydere ==== | ==== - Godkjente tilbydere ==== | ||
- | (jf. [[http:// | + | (jf. [[retningslinjer: |
^ Tilbyders navn ^ Godkjent pr. ^ | ^ Tilbyders navn ^ Godkjent pr. ^ | ||
- | | JBV - Norsk Jernbaneskole | + | | Norsk jernbaneskole |
- | | | | | + | |
- | | | | | + | |
- | | | | | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||