Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjon Forrige revisjon | Neste revisjon Begge sider neste revisjon | ||
retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere [2017/04/07 10:14] |
retningslinjer:retningslinjer_for_eksterne_tilbydere [2017/09/11 16:57] 127.0.0.1 ekstern redigering |
||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
+ | ===== Retningslinjer for kvalitetssikring og godkjenning av tilbydere av jernbanefaglig opplæring ===== | ||
+ | |||
+ | Fastsatt av Bane NOR (Jernbaneverket) 01.01.2014. | ||
+ | |||
+ | ==== - Virkeområde ==== | ||
+ | |||
+ | Retningslinjene gjelder tilbyder som søker om godkjenning som tilbyder av opplæring etter Bane NORs læreplaner innen jernbanefag. | ||
+ | |||
+ | ==== - Formål ==== | ||
+ | |||
+ | Godkjenningsordningen skal sikre at de som tilbyr kurs eller kompetanseprogram for kandidater, som har som mål å arbeide i jernbanenettet, | ||
+ | |||
+ | Godkjenningen skal sikre at kandidater får tilfredsstillende utdanning og vilkår. | ||
+ | Godkjenningsordningen skal også gi tilbyderne bidrag til utviklingen (opplæringsplan) av de kompetanseprogram det søkes om. | ||
+ | ==== - Begrepsavklaringer ==== | ||
+ | |||
+ | (i alfabetisk rekkefølge) | ||
+ | | ||
+ | **Administrativ og faglig ledelse** har ansvar for den daglige driften av utdanningsvirksomheten etter retningslinjer og pålegg fra styret/eier av bedriften. | ||
+ | |||
+ | **Eksterne interessenter** er arbeidslivet og/eller dets organisasjoner, | ||
+ | |||
+ | **Fagområde** i kompetanseprogram med mål om å arbeide i Bane NORs nett er karakterisert ved at: | ||
+ | * det forholder seg til yrkesfelt som er etablert eller anerkjent og avgrenset av yrkesfeltets omfang. | ||
+ | * det har en faglig bredde som er stort nok til å omfatte flere selvstendige kompetanseprogram. | ||
+ | |||
+ | **Fjernundervisning** er en undervisningsform hvor kandidater og | ||
+ | undervisningspersonalet er adskilt i tid og sted under gjennomføringen av minst 50 % av kompetanseprogrammet. Tekniske hjelpemidler benyttes til formidling av lærestoff og til | ||
+ | reell toveis fjernkommunikasjon, | ||
+ | |||
+ | **Fordypning eller spesialisering** innenfor et kompetanseprogram: | ||
+ | kompetanseprogram bygger på en felles grunnstamme som utgjør 3/5 eller mer av | ||
+ | tilbudets samlede plan, regnes disse kompetanseprogramene for å være fordypning eller | ||
+ | spesialisering, | ||
+ | |||
+ | **Gjennomgang av styringsordning og reglement** er Bane NORs administrative | ||
+ | vurdering av tilbyders styringsordning og reglement. På grunnlag av bestemmelsene i | ||
+ | kapittel 5 konkluderes det med hvorvidt tilbyders styringsordning og reglement både | ||
+ | er dekkende og ikke inneholder bestemmelser som er i strid med lov og forskrift. | ||
+ | Positiv konklusjon gir grunnlag for videre saksbehandling. | ||
+ | |||
+ | **Godkjenning av kompetanseprogram eller fagområde** er et formelt vedtak fattet av | ||
+ | JBV. Godkjenning er en faglig vurdering etter at styringsordning og reglement | ||
+ | (kapittel 5) og system for kvalitetssikring (kapittel 6) er funnet tilfredsstillende. | ||
+ | Vurderingen skal legge til grunn bestemmelsene i henhold til kapittel 7 eller 8 for slik | ||
+ | godkjenning. | ||
+ | |||
+ | **Kompetanseprogram** er .. | ||
+ | |||
+ | **Revidering av godkjenning** er å fastslå i et formelt vedtak fattet av Bane NOR om | ||
+ | vilkårene for godkjenning fremdeles er til stede. Revidering bygger på en uavhengig | ||
+ | vurdering av om hele eller deler av et kompetanseprogrammet og/eller et fagområde som er | ||
+ | godkjent i henhold til kapittel 7 eller 8, fremdeles tilfredsstiller kriteriene. | ||
+ | |||
+ | **Spesialisering**: | ||
+ | |||
+ | **System for intern kvalitetssikring** er tilbyders redskap for å skaffe seg nødvendig kunnskap til å kunne vurdere kvaliteten i alle kompetanseprogrammene. Gjennom systemets faste rutiner og prosesser i en årssyklus frambringes og analyseres skriftlig dokumentert informasjon om det enkelte kompetanseprogrammet. Systemet tar sikte på å avdekke svakheter for stadig å videreutvikle kvaliteten, og er en del av tilbyders helhetlige styringsverktøy på lik linje med andre systematiske tiltak for internkontroll. | ||
+ | |||
+ | **Undervisning** er alle former for pedagogisk aktivitet (for eksempel forelesning, | ||
+ | |||
+ | **Yrkesrettet utdanning** er utdanning som gir kvalifikasjoner som kan tas i bruk i arbeidslivet uten ytterligere generelle opplæringstiltak. | ||
+ | |||
+ | ==== - Forutsetninger ==== | ||
+ | |||
+ | Skal en søknad om godkjenning av en kompetanseprogram med mål om å arbeide i Bane NORs nett tas under behandling må | ||
+ | |||
+ | **tilbyder: | ||
+ | |||
+ | * være registrert i Enhetsregisteret. Dette gjelder for tilbydere som ikke helt ut er eid av staten, fylkeskommune eller kommune | ||
+ | * ha styringsordning og reglement som er tilpasset kompetanseprogrammet | ||
+ | * ha et tilfredsstillende system for kvalitetssikring | ||
+ | |||
+ | **kompetanseprogrammet: | ||
+ | |||
+ | * være et aktuelt kompetanseprogram med gyldig læreplan gitt av Bane NOR. | ||
+ | * være et tertiært kompetanseprogram, | ||
+ | |||
+ | **søknaden: | ||
+ | |||
+ | * beskrive og dokumentere kvaliteten på kompetanseprogrammet, | ||
+ | |||
+ | For tilbydere som søker om godkjenning av fagområde gjelder følgende | ||
+ | |||
+ | **tilleggsforutsetninger: | ||
+ | * Tilbyderen må ha uteksaminert kandidater i minst et godkjent kompetanseprogram med mål om å arbeide i Bane NORs nett i minst to år etter godkjenning gitt med basis i disse retningslinjer. | ||
+ | Med //i minst to år// menes minimum to år regnet fra den dato Bane NOR fattet sitt godkjenningsvedtak. | ||
+ | * Tilbyderen må ha et tilfredsstillende internt system for kvalitetssikring. | ||
+ | Systemet må her dokumentere tilfredsstillende rutiner for etablering av nye | ||
+ | kompetanseprogram (jf. [[retningslinjer: | ||
+ | * Tilbyderen må dokumentere deltakelse i garanti- eller forsikringsordning som sikrer kandidater erstatning dersom tilbyder frivillig eller pålagt brått stanser et kompetanseprogram. | ||
+ | * Styringsordning og reglement må være tilpasset kompetanseområdet og utdanningsvirksomheten. | ||
+ | |||
+ | ==== - Styringsordning og reglement ==== | ||
+ | |||
+ | Tilbydere som ikke helt ut er eid av staten, fylkeskommune eller kommune, skal dokumentere at tilbyder er registrert i Enhetsregisteret. Ved søknad om godkjenning av et kompetanseprogram eller et fagområde, samt ved revidering, må det for alle tilbydere foreligge dokumentasjon som viser at **styret**: | ||
+ | * har en sammensetning på minst fem medlemmer. Det må videre fremgå hvordan representantene fra ansatte velges, og hvilke rettigheter disse representantene har i styret. | ||
+ | * er ansvarlig for at kandidatene får det kompetanseprogrammet som er forutsatt som grunnlag for godkjenningen, | ||
+ | * er ansvarlig for at de opplysninger som blir gitt Bane NOR og kandidatene, | ||
+ | * ansetter den administrative og faglige ledelsen. | ||
+ | * er ansvarlig for det overordnede læringsmiljø, | ||
+ | * har det overordnede ansvaret for at det faglige innholdet i kompetanseprogrammet etterleves i henhold til Bane NORs læreplan, bl.a gjennom en detaljert beskrivelse av hvordan programmet gjennomføres. | ||
+ | * har ansvar for selv å behandle klager eller for å oppnevne særskilt klagenemnd. Det skal være fastsatt rutiner for klagebehandling. Sammensetningen av og kompetansen til en eventuell klagenemnd skal være fastsatt. | ||
+ | |||
+ | === - Styret eller administrativ og faglig ledelse ==== | ||
+ | |||
+ | Det må fremgå av dokumentasjonen hvem som er ansvarlig for at: | ||
+ | |||
+ | * nødvendig informasjon gis til søkere og til kandidater, herunder informasjon om skolepenger, | ||
+ | * det fastsettes krav til lærer- og instruktørkompetanse og ledelse. | ||
+ | |||
+ | Studiesituasjonen skal, så langt det er mulig og rimelig, legges til rette for kandidater med | ||
+ | særskilte behov. Tilretteleggingen må ikke føre til en reduksjon av de faglige krav som stilles | ||
+ | til det enkelte kompetanseprogram. | ||
+ | |||
+ | === - Reglement og kandidatenes rettigheter === | ||
+ | |||
+ | Det skal foreligge reglement slik at vedtak som tilbyder fatter angående kandidater, følger | ||
+ | reglene i forvaltningsloven. Det må klart komme frem i reglementet hvem som fatter vedtak (i | ||
+ | første instans) og hvordan en klage behandles. Reglementene skal også være slik utformet | ||
+ | at de sikrer lik og upartisk behandling, og at kandidatene forstår om de er rett behandlet eller | ||
+ | ikke. Det kan være ett reglement som dekker alle forhold, eller de forskjellige reglementene | ||
+ | kan være samlet i et hefte. | ||
+ | |||
+ | Følgende forhold må være dekket: | ||
+ | * hvordan klager fra kandidater på sensur/ | ||
+ | * hvordan prøving og vurdering foretas, og gjennomføres, | ||
+ | * hvordan og hvem som gjennomfører opptak av kandidater (opptaksreglement). | ||
+ | |||
+ | Opptakskrav, | ||
+ | må fremgå. Det må klart fremgå opp mot hvilke formelle faglige krav – kvalifikasjonskrav fra | ||
+ | videregående opplæring (skolegang og læretid, evt andre kompetanseprogram som er gjeldende for det enkelte kompetanseprogram. | ||
+ | |||
+ | Dersom tilbyder vil ha muligheten til å gjennomføre disiplinære sanksjoner, må reglementet | ||
+ | regulere behandlingen av slike saker, herunder vilkår for og krav til begrunnelse for | ||
+ | bortvisning, | ||
+ | hvilken støtte/ | ||
+ | en studenttillitsvalgt, | ||
+ | |||
+ | ==== - Krav til system for kvalitetssikring ==== | ||
+ | |||
+ | Tilbyder av kompetanseprogram med mål om å arbeide i Bane NORs nett er selv ansvarlig for å sikre at kompetanseprogram som tilbys holder tilfredsstillende kvalitet og yrkesrelevans. Tilbyder må derfor alltid ha oppdatert kunnskap om forhold og prosesser som har vesentlig betydning for kvaliteten i | ||
+ | kompetanseprogram som tilbys eller planlegges. | ||
+ | |||
+ | Slik kunnskap skal fremskaffes og dokumenteres ved hjelp av: | ||
+ | |||
+ | **1. Kvantitativ informasjon om kompetanseprogrammet** | ||
+ | Systemet må framskaffe informasjon etter noen kvantitative indikatorer som kan belyse | ||
+ | kvaliteten i kompetanseprogrammet, | ||
+ | opptak, innsatsfaktorer i undervisning og infrastruktur, | ||
+ | gjennomstrømming. Den kvantitative informasjonen må analyseres, slik at den kan brukes | ||
+ | og blir brukt aktivt i videre arbeid med sikte på utvikling og forbedring. | ||
+ | |||
+ | **2. Kandidatenes vurdering av kompetanseprogrammet** | ||
+ | Kandidatene skal gis anledning til å vurdere kompetanseprogrammets innhold, undervisning, | ||
+ | arbeidsmetoder (inkludert eventuell praksis), utstyr og annen infrastruktur, | ||
+ | læringsmiljøet. Studentvurderingene må dokumenteres og brukes aktivt i kvalitetsarbeidet. | ||
+ | |||
+ | **3. Undervisningspersonalets og sensorenes vurdering av kompetanseprogrammet** | ||
+ | Faglærerne og sensorene må gi sin egen skriftlige vurdering av styrker og svakheter i | ||
+ | kompetanseprogrammet, | ||
+ | |||
+ | **4. Bane NORs rolle som kontrollenhet** | ||
+ | For at kompetanseprogram med mål om å arbeide i Bane NORs nett alltid skal ha nødvendig yrkesrelevans, | ||
+ | |||
+ | **5. Ledelsens samlede analyse og vurdering av kvaliteten** | ||
+ | På grunnlag av den informasjonen som kvalitetssikringssystemet frambringer, | ||
+ | ledelse årlig foreta en overordnet vurdering av kvaliteten i kompetanseprogrammet(ene) og gi en | ||
+ | kortfattet skriftlig framstilling av denne for styret. En styrebehandlet rapport sendes årlig, innen 1. mars til Bane NOR. Tilbys flere kompetanseprogram, | ||
+ | enkelte kompetanseprogramene. | ||
+ | |||
+ | **6. Bruk av kunnskapen til forbedring av kvaliteten** | ||
+ | På grunnlag av de kvalitetsvurderinger som gjøres, må også tiltak for forbedringer | ||
+ | vurderes. Dette gjelder spesielt eventuelle tilfeller av svikt i forhold til kravene, men også | ||
+ | slike forbedringer som kan kvalitetsutvikle kompetanseprogrammet(ene) ytterligere. Begrunnede | ||
+ | forslag og vedtak om tiltak må framgå av dokumentene nevnt i kriterium 5 ovenfor. | ||
+ | |||
+ | Organisasjoner som søker godkjenning av fagområde må også dokumentere at de har: | ||
+ | |||
+ | **7. Rutiner for etablering av nye kompetanseprogram basert på Bane NORs læreplaner** | ||
+ | Det må framgå hvem som har ansvar for å initiere, utvikle og beslutte om nye | ||
+ | kompetanseprogram, | ||
+ | Den informasjonen som kvalitetssikringssystemet produserer, må være åpent tilgjengelig for | ||
+ | ansatte og kandidater, slik at alle kan ha innsyn i de kvalitetsvurderingene som gjøres, og de | ||
+ | tiltak som iverksettes i kvalitetsarbeidet. Slik sikrer en også at kandidatene får tilbakemelding | ||
+ | på sine vurderinger av kompetanseprogrammet. Innenfor rammen av kriteriene ovenfor må tilbyder selv – i samsvar med sine behov – bestemme hvilke kvantitative opplysninger en trenger, hvilke tema som skal belyses og | ||
+ | vurderes, hvilke metoder for informasjonsinnhenting og vurdering som skal benyttes, og | ||
+ | hvilke prosesser – prosedyrer og rutiner - (oppgave- og ansvarsfordeling, | ||
+ | rapporteringslinjer og beslutningsarenaer) systemet skal bestå av. | ||
+ | |||
+ | ==== - Standarder og kriterier for godkjenning av kompetanseprogram ==== | ||
+ | |||
+ | Alle kriterier i dette kapittelet må være tilfredsstilt. | ||
+ | |||
+ | **Læringsmål og kvalifikasjoner** | ||
+ | |||
+ | 1. Kompetanseprogrammets navn skal være identisk med Bane NORs læreplan for dette. Dersom opplæringen deles inn i segmenter/ | ||
+ | |||
+ | 2. Læringsmål gitt i læreplanen til kompetanseprogrammet skal spesifiseres i en opplæringsplan som beskriver hvordan hvert læreplanmål skal nås, både med tanke på læremateriell, | ||
+ | |||
+ | 3. Tilbyder skal synliggjøre at kompetanseprogrammet har relevans for virksomheten, | ||
+ | |||
+ | 4. Opptakskravet skal samsvare med kravene i læreplanen. | ||
+ | Virksomheten skal ha en plan for å sikre at alle krav til forkunnskaper er kontrollert og sikret i opptaket. | ||
+ | |||
+ | 5. Foreligger det nasjonale krav og/eller internasjonale forpliktende avtaler som er | ||
+ | førende for kompetanseprogrammet, | ||
+ | |||
+ | **Faglig innhold** | ||
+ | |||
+ | 6. Planen for kompetanseprogrammet skal beskrive kompetanseprogrammet som en helhet og må: | ||
+ | * beskrive sammenhengen mellom de forskjellige emnene/ | ||
+ | * være utformet slik at kandidatene kan kontrollere at de får det kompetanseprogrammet de er lovet. | ||
+ | |||
+ | 7. Kompetanseprogrammets innhold skal være dekkende og relevant for å nå læringsmålene | ||
+ | og aktuell i forhold til utviklingen innen yrkesfeltet. | ||
+ | |||
+ | **Undervisning, | ||
+ | |||
+ | 8. Undervisningsformer og arbeidsmetoder skal være tilpasset opptakskrav og mål. | ||
+ | Lærernes undervisningsformer og kandidatenes arbeidsmetoder skal være varierte og bygge | ||
+ | på den modenheten kandidatene har oppnådd som elev eller lærling i videregående | ||
+ | opplæring. Alle former og metoder skal beskrives, herunder tilrettelegging for og | ||
+ | gjennomføring av e-læring og fjernundervisning. | ||
+ | |||
+ | 9. Det pedagogiske opplegget skal sørge for oppfølging av kandidatene både som | ||
+ | gruppe og som individ og skal så langt det er mulig og rimelig, tilrettelegges etter | ||
+ | enkeltkandidaters særskilte behov. | ||
+ | |||
+ | 10. Praksis skal være beskrevet i planen som ethvert annet faglig element, og være | ||
+ | relatert til de kvalifikasjoner studenten skal få gjennom sin utdanning. | ||
+ | |||
+ | 11. Undervisningspersonalet må være stort nok og stabilt nok til å gjennomføre fastsatt | ||
+ | undervisning. | ||
+ | |||
+ | 12. Undervisningspersonalet som skal være knyttet til kompetanseprogrammet må samlet ha | ||
+ | kvalifikasjoner til å gi den undervisning som følger av planen. | ||
+ | Undervisningspersonalet må dokumentere: | ||
+ | * formell (eventuell realkompetansevurdert) utdanning som er høyere enn det det undervises i. | ||
+ | * pedagogiske kvalifikasjoner (utdanning og erfaring) på det nivå som undervisningen krever | ||
+ | * digital kompetanse i det omfang som undervisningen krever | ||
+ | * yrkeserfaring som gjør at undervisningen knyttes opp mot, og relateres til, dagens yrkesfelt. | ||
+ | |||
+ | **Eksamen og vitnemål** | ||
+ | |||
+ | 13. Eksamens- og vurderingsordningene skal være tilpasset kompetanseprogrammet og dets mål. | ||
+ | Dersom kompetanseprogrammet tilbys til andre aktører enn virksomheten selv må det fremkomme hvordan kompetansebevisene fremstilles og formidles. Det er den enkelte kandidat og kandidatens arbeidsgiver som skal være mottaker av kompetansebeviset. Det er Bane NORs kompetansekoder som skal benyttes på beviset og aktuell gyldighetsramme må påføres. | ||
+ | |||
+ | 14. Sensorer skal ha kvalifikasjoner som sikrer at vurderingen av kandidatene skjer på en | ||
+ | upartisk og faglig betryggende måte. Dersom faglærer selv skal være sensor må virksomheten utføre en habilitetskontroll av dette. | ||
+ | |||
+ | **Infrastruktur** | ||
+ | |||
+ | 15. Lokalene (inklusive spesialrom), | ||
+ | og størrelse til at undervisningen kan gjennomføres som forutsatt. | ||
+ | Det gjelder både egne og leide lokaler. Utrustningen må være slik at den bidrar til å | ||
+ | yrkesrette kompetanseprogrammet. | ||
+ | |||
+ | 16. Tilbyders IKT-tjenester må ha tilstrekkelig kvalitet og omfang til at opplæringen kan | ||
+ | gjennomføres som forutsatt. | ||
+ | |||
+ | 17. Kandidatene og lærerne må ha god nok tilgang på tjenester som sikrer aktuell | ||
+ | informasjon. | ||
+ | |||
+ | 18. Tilbyder skal legge til rette for årlig dialog med kravstiller av læreplanene det undervises i, for å sikre at endringer som har av betydning for faget og sikkerheten er ivaretatt. Det er tilbyder som skal invitere til dette og sette dagsorden. Tilbyder skal beskrive hvordan dette kan gjennomføres. | ||
+ | |||
+ | ==== - Standarder og kriterier for godkjenning av tilbyders fagområde ==== | ||
+ | |||
+ | Alle kriterier i dette kapittelet må være tilfredsstilt. | ||
+ | |||
+ | 1. Tilbyderens primærvirksomhet skal være jernbaneorientert. | ||
+ | * Fagområdet skal ha tilstrekkelig faglig bredde til å inkludere flere kompetanseprogram. | ||
+ | * Tilbyders strategi for “kompetanseprogram med mål om å arbeide i Bane NORs nett” skal gi grunnlag for stabil virksomhet i en femårsperiode. | ||
+ | * Tilbyder skal ha tilfredsstillende tilgang på undervisnings- og velferdslokaler som er uten anmerkninger fra Arbeidstilsynet eller kommunal bygningsmyndighet. Det må fremkomme av søknad dersom lokaler ut over tilbyders egne lokaler benyttes. | ||
+ | * Kandidatene skal involveres mer i kvalitetssikring og utvikling av kompetanseprogramene enn bare gjennom kandidatevaluering og styremedlemskap. | ||
+ | 2. Tilbyderen skal ha faste ansatte i undervisningsstilling og administrative stillinger med | ||
+ | en slik kompetanse at tilbyder er i stand til å kvalitetssikre og utvikle sine | ||
+ | pedagogiske metoder og nye og eksisterende kompetanseprogram innen fagområdet. | ||
+ | * Fagmiljøet tilknyttet undervisningen innen fagområdet må ha fast tilsatte med formell faglig kompetanse utover det nivået det undervises på. | ||
+ | * Fagmiljøets kompetanse må være bred nok til å dekke de viktigste delene av fagområdet. | ||
+ | * Fagmiljøets faste tilsatte må ha formell pedagogisk kompetanse i et omfang som muliggjør utvikling av pedagogiske metoder og verktøy. | ||
+ | * Fagmiljøet må ha tilfredsstillende yrkeserfaring. | ||
+ | * Tilbyder må ha en tilfredsstillende administrasjon for kompetanseprogram med mål om å arbeide i Bane NORs nett. | ||
+ | 3. Tilbyderen skal ha et tilfredsstillende samarbeid med jernbanebransjen. | ||
+ | * Utvikling og gjennomføring av kompetanseprogramene må inngå i samarbeidet. | ||
+ | * Tilbyder må ha kontakt med aktuelle fagråd/ | ||
+ | * Tilbyder må delta i regionale eller nasjonale, eventuelt også i internasjonale, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== - Revidering av gitt godkjenning ==== | ||
+ | |||
+ | Kriteriene i [[retningslinjer: | ||
+ | tilfredsstillende oppfylt og dokumenterte resultater vektlegges. | ||
+ | |||
+ | Vurdering av system for kvalitetssikring vil etter kravene i kapittel 6 alltid inngå i en | ||
+ | revidering. | ||
+ | |||
+ | En revidering kan omfatte: | ||
+ | * bare noen utvalgte spesielle forhold | ||
+ | * deler av et kompetanseprogram | ||
+ | * hele kompetanseprogram, | ||
+ | * godkjent fagområde. | ||
+ | |||
+ | Bane NOR kan, dersom revideringen viser en klar kvalitetssvikt som gjelder flere | ||
+ | kompetanseprogram, | ||
+ | |||
+ | ==== - Ikrafttredelse og overgangsordninger ==== | ||
+ | |||
+ | Retningslinjene trådte i kraft 01.01.2014 og erstatter tidligere praksis vedr. opplæring av kandidater som skal jobbe i jernbanenettet. | ||
+ | |||
+ | Søknader om godkjenning av kompetanseprogram som Bane NOR mottar etter at de nye | ||
+ | retningslinjene har trådt i kraft, vil bli behandlet etter disse. | ||
+ | |||
+ | Søknader skal sendes til **Bane NOR, Infrastruktur, | ||
+ | |||
+ | I godkjenningsbrevene utstedt av Bane NOR, Infrastruktur, | ||
+ | |||
+ | Alle tilbydere plikter å etterleve disse retningslinjer, | ||
+ | |||
+ | Etter denne dato vil Bane NOR på eget initiativ gjennomføre vurderinger av tilbydernes system | ||
+ | for kvalitetssikring. | ||
+ | |||
+ | ==== - Godkjente tilbydere av kompetanseprogram ==== | ||
+ | |||
+ | (jf. [[retningslinjer: | ||
+ | |||
+ | ^ Tilbyders navn ^ Læreplan tilbyder er godkjent for ^ Godkjent fra ^ | ||
+ | | [[http:// | ||
+ | | [[http:// | ||
+ | | [[http:// | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== - Godkjente tilbydere ==== | ||
+ | |||
+ | (jf. [[retningslinjer: | ||
+ | |||
+ | ^ Tilbyders navn ^ Godkjent pr. ^ | ||
+ | | Norsk jernbaneskole | 1.1.2014 | | ||
+ | |||
+ | |||