Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjon | ||
laereplaner_el:laereplan_for_fagleder_jernbane [2015/01/30 16:18] – [Mål] hurmar | lp_el:laereplan_for_fagleder_jernbane [2023/01/05 11:12] (nåværende versjon) – ekstern redigering 127.0.0.1 | ||
---|---|---|---|
Linje 1: | Linje 1: | ||
- | ====== Læreplan: Fagleder jernbane | + | ====== Læreplan: Fagleder jernbane ====== |
- | Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for fagleder jernbane. | + | Denne læreplanen er utformet med bakgrunn i krav til kompetanse for fagleder jernbane. Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet |
- | Læreplanen danner grunnlaget for opplæringsplanen som blir utformet | + | |
===== Eier av læreplanen ===== | ===== Eier av læreplanen ===== | ||
- | Jernbaneverket, Sikkerhetsdirektøren | + | Bane NOR, Infrastrukturdirektøren |
===== Utarbeidet av ===== | ===== Utarbeidet av ===== | ||
- | Sikkerhet | + | Leder sikkerhet |
===== Eksamenskode ===== | ===== Eksamenskode ===== | ||
Linje 17: | Linje 16: | ||
===== Sertifikatkode ===== | ===== Sertifikatkode ===== | ||
- | + | ||
===== Kurslengde ===== | ===== Kurslengde ===== | ||
- | |Grunnkurs | + | |Grunnkurs |
- | |Grunnkurs | + | |El- sikkerhets opplæring |
- | |Repetisjonskurs| | + | |Repetisjonskurs|1 dag | |
+ | |Lokal kjenntmannsrunde (etter hvert grunn- og repetisjonskurs) |1 dag| | ||
===== Målgruppe ===== | ===== Målgruppe ===== | ||
- | De med godkjent sikkerhetstjeneste innenfor et av fagområdene underlagt trafikksjef eller banesjef | + | Personell som er tiltenkt funksjonen fagleder jernbane. |
===== Betingelse ===== | ===== Betingelse ===== | ||
- | | + | |
- | | + | |
+ | - Kandidaten skal være en del av ordinær driftsvakt, herunder tverrfaglig beredskap, værvakt eller spesifikt for Oslokorridoren/ | ||
+ | ===== Egnethet ===== | ||
+ | - Fagleder jernbane skal inneha en lederfunksjon i en innsatsledelse, | ||
===== Krav til forkunnskaper ===== | ===== Krav til forkunnskaper ===== | ||
- | | + | |
- | * Operativ driftserfaring på jernbanen | + | |
- | | + | |
- | | + | - Kandidaten må inneha godkjenning som hovedsikkerhetsvakt (HSV) eller trafikkstyring med tilhørende sikkerhetstjeneste |
===== Kompetanse etter gjennomført kurs ===== | ===== Kompetanse etter gjennomført kurs ===== | ||
- | Skal kunne forstå, samhandle og koordinere innsats, granskning og kommunikasjon på et skadested i eller ved Jernbaneverkets | + | Skal kunne forstå, samhandle og koordinere |
===== Godkjenningsperiode ===== | ===== Godkjenningsperiode ===== | ||
- | Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: 3 år og 2 måneder | + | Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: 3 år |
- | + | ||
- | * Forutsetter oppdatering i Forskrift for sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE) | + | |
- | * Førstehjelp med fokus på strømskader iht. FSE | + | |
- | * Oppdatert streksningskompetanse (egendefinert oppdatering) | + | |
+ | - Forutsetter årlig oppdatering i Forskrift for sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE) inkludert førstehjelp hver 12. måned for de som skal utøve funksjonen på elektrifiserte strekninger | ||
===== Gjennomføring ===== | ===== Gjennomføring ===== | ||
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | + | ||
- | ===== Maks antall deltakere ===== | + | |
- | + | ||
- | |Grunnkurs| | + | |
- | |Repetisjonskurs| | + | |
===== Eksamen ===== | ===== Eksamen ===== | ||
- | |Grunnkurs|Flervalgseksamen, | + | |Grunnkurs|Flervalgseksamen, |
|Repetisjonskurs|Flervalgseksamen, | |Repetisjonskurs|Flervalgseksamen, | ||
- | Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang. | + | *= El-sikkerhetsopplæringen skal inngå i eksamensoppgavene for de som har tatt dette. |
+ | |||
+ | Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang. | ||
===== Kontinuasjon ===== | ===== Kontinuasjon ===== | ||
- | |Grunnkurs|Flervalgseksamen, | + | |Grunnkurs|Flervalgseksamen, |
|Repetisjonskurs|Flervalgseksamen, | |Repetisjonskurs|Flervalgseksamen, | ||
+ | |||
+ | *= El-sikkerhetsopplæringen skal inngå i eksamensoppgavene for de som har tatt dette. | ||
Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. | Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. | ||
- | Påmelding til nytt grunnkurs kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen. | + | Påmelding til nytt grunnkurs kan først gjøres etter 12 måneder ved ikke bestått 2. gangs eksamen. |
- | ===== Krav til instruktørpersonell | + | ===== Krav til instruktører |
- | * Instruktørene må være godkjent i sikkerhetstjeneste og inneha/ ha innehatt godkjenning som fagleder jernbane innen de siste 10 årene | + | Krav til instruktører |
- | * Det forventes at eksterne | + | |
- | * Gode pedagogiske evner | + | |
- | ===== Mål ===== | + | - Godkjent i sikkerhetstjeneste og inneha/ ha innehatt godkjenning som fagleder jernbane innen de siste 10 årene |
+ | - Inngående kjennskap til Bane NORs styrende dokumenter for beredskap | ||
+ | - Gode pedagogiske evner | ||
- | Kandidaten skal forstå: | + | Krav til eksternt instruktørpersonell |
- | * ansvaret som Jernbaneverkets representant i KO | + | |
- | * samhandling mellom de ulike aktørene på skadestedet | + | |
- | * de ulike rollene og organisering på et skadested | + | |
- | Kandidaten skal kjenne til: | + | - Brukt som instruktør |
- | * hvordan beredskapen er bygd opp i Jernbaneverket | + | |
- | * granskning av uønskede hendelser | + | - Kjennskap til Bane NORs organisering av beredskap |
- | * de ulike redningsetaters roller, ansvar og funksjoner | + | ===== Læringsmål ===== |
- | * kommunikasjon med media i Jernbaneverket | + | |
- | * farer og beredskap knyttet til brann i tuneller. Hvordan en brann i en tunell kan utvikle seg, slukkes og fjernes | + | |
- | * fareklasser og merking i forbindelse med farlig gods som fraktes/ | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | * miljøforurensning | + | |
- | ===== Følgende læreplaner inngår ===== | + | Kandidaten skal forstå: |
- | + | ||
- | Forskrift om sikkerhet ved arbeid i og drift av elektriske anlegg (FSE) | + | |
+ | - sitt ansvar som Bane NORs representant i innsatsleders kommandoplass (ILKO) | ||
+ | - samhandling mellom de ulike aktørene på skadestedet | ||
+ | - de ulike rollene og organisering på et skadested | ||
+ | - lederrollen på et skadested, med forventninger og fallgruver | ||
+ | - hvordan gransking av hendelser på jernbanen initieres og gjennomføres | ||
+ | - hovedinnholdet i RID regelverket | ||
+ | - hovedtiltak ved farlig gods lekkasjer fra rullende materiell eller last | ||
+ | Kandidaten skal kjenne til: | ||
+ | - hvordan beredskapen er bygd opp i Bane NOR, herunder rolle og ansvar for trafikksjef v/togleder | ||
+ | - hovedprinsippene for proaktiv ledelse | ||
+ | - hvilken delegert fullmakt fagleder jernbane har ved beredskapshendelser | ||
+ | - granskning av uønskede hendelser | ||
+ | - de ulike redningsetaters roller, ansvar og funksjoner | ||
+ | - kommunikasjon med media ved ulykker på jernbanen | ||
+ | - farer og beredskap knyttet til brann i tunneler, herunder hvordan en brann i en tunnel kan utvikle seg og slukkes | ||
+ | - fareklasser og merking i forbindelse med farlig gods som fraktes/ | ||
+ | - normale stressreaksjoner i kriser, og hvordan en kan motvirke disse | ||
+ | - prinsippene for hvordan et skadested organiseres | ||
+ | - hvordan jording og strøm foretas på elektrifiserte banestrekninger (kun for fagledere som skal tjenestegjøre på elektrifiserte strekninger) |