Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjon | ||
lp_sa:tpam [2022/09/13 10:35] – [Læreplan: TPAM og SOF] waja | lp_sa:tpam [2023/01/05 11:12] (nåværende versjon) – ekstern redigering 127.0.0.1 | ||
---|---|---|---|
Linje 4: | Linje 4: | ||
====== Eier av læreplanen ====== | ====== Eier av læreplanen ====== | ||
- | System Integration and Safety - Digitalisering | + | Bane NOR, Drift og teknologi, Signalteknologi. |
====== Utarbeidet av ====== | ====== Utarbeidet av ====== | ||
Linje 16: | Linje 16: | ||
SOF-modulen er under utvikling, og vil ikke være i operativ drift før våren 2021. Opplæringen tilknyttet modulen vil legges til i kurset når det er relevant for mottakerne. | SOF-modulen er under utvikling, og vil ikke være i operativ drift før våren 2021. Opplæringen tilknyttet modulen vil legges til i kurset når det er relevant for mottakerne. | ||
- | ====== | + | ====== |
- | ^ Funksjon | + | Andre gjeldende krav for funksjonene kan finnes i Teknisk regelverk, ved denne lenken: |
- | |Sporvekselkontrollør|Grunnkurs| | + | https:// |
- | |Kontrollør|Grunnkurs| | + | |
- | |Sikkerhetskontrollør|::: | + | |
- | |Sporvekselkontrollør|Repetisjonskurs| | + | |
- | |Kontrollører og sikkerhetskontrollører|:::| XXXXX | XXXX/XXXX | | + | |
+ | ====== Agressokoder ====== | ||
+ | ^ Kurstekst mekanisk anlegg | ||
+ | |TPAM T4 Preventivt vedlikehold|2år og 2 måneder| | ||
+ | |TPAM T5 Korrektivt vedlikehold|2år og 2 måneder| | ||
+ | |TPAM T6 Funksjonstesting|2år og 2 måneder| | ||
+ | |TPAM T7 Installasjon|2år og 2 måneder| | ||
- | ====== Kurslengde ====== | ||
- | |||
- | * Grunnkurs: X dager | ||
- | * Repetisjonskurs: | ||
- | ====== Målgruppe ====== | + | ====== Målgruppe |
- | * Sporvekselkontrollør | + | |
* Kontrollør signal | * Kontrollør signal | ||
* Sikkerhetskontrollør signal | * Sikkerhetskontrollør signal | ||
+ | ====== Målgrupper, | ||
+ | * Sluttkontrollør signal F | ||
+ | * Systemekspert | ||
+ | * Installatør av TPAM/SOF | ||
- | ====== Kompetanse etter gjennomført kurs ====== | ||
- | Kunnskap til å kunne arbeide selvstendig i systemet. | + | ====== Kursmoduler og målgrupper ====== |
- | ====== Godkjenningsperiode ====== | + | Kursprogrammet på TPAM er delt inn i moduler. Det er ikke krav om å ta alle moduler, men for å oppnå Bane NOR-sertifisering for funksjonen må praktisk og teoretisk prøve være bestått for i henhold til modulene angitt i tabellen under. Siemens Mobility AS utsteder kursbevis som viser hvilke moduler deltakeren har bestått. |
- | Eksamenskodens gyldighetsperiode ved bestått eksamen er: | + | | ^ Kontrollør signal |
+ | | Introduksjon | ||
+ | | Preventivt vedlikehold | ||
+ | | Korrektivt vedlikehold | ||
+ | | Funksjonstesting | ||
+ | | Installasjon | ||
+ | | Sertifiseres | ||
- | * X år og X måneder | + | ====== Læringsmål ====== |
+ | |||
+ | ^ Introduksjon | ||
+ | ^ Preventivt vedlikehold | ||
+ | ^ Korrektivt vedlikehold | ||
+ | ^ Funksjonstesting | ||
+ | ^ Installasjon | ||
- | Sertifiseringskode utstedes årlig ved bestått kurs i “Regler for kontroll” på søknad fra den enkelte så fremt følgende godkjent kompetanse kan dokumenteres: | ||
- | * Bestått FSE med signalfaglig vinkling | + | ====== |
- | * Deltakelse på førstehjelp | + | ^ Modul ^ Teori (E-læring) |
- | * Bestått kurs i NEK 400 (gjelder ikke sporvekselkontrollører) | + | | Introduksjon |
- | * Sertifisering som “Hovedsikkerhetsvakt” (gjelder kun for montører). | + | | Preventivt vedlikehold |
- | + | | Korrektivt vedlikehold | |
- | ====== | + | | Funksjonstesting |
- | | + | | Installasjon |
- | * Kursarrangør og kursadministrator skal utarbeide egne opplæringsplaner | + | |
- | | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ====== Maks antall deltakere ====== | + | |
- | |Grunnkurs for kontrollører/ | + | |
- | |Grunnkurs for sluttkontrollører|X deltakere| | + | |
- | |Repetisjonskurs for kontrollører/ | + | |
- | |Repetisjonskurs for sluttkontrollører|X deltakere| | + | |
+ | * Oppgitte tider er estimater og vil justeres etter erfaring | ||
- | ====== | + | ====== |
- | |Grunnkurs|Praktisk-teoretisk eksamen|X time| | + | Inntil 6 personer |
- | |Repetisjonskurs|Praktisk-teoretisk eksamen|X time| | + | |
- | + | ||
- | Bestått eksamen ved minimum 70 % rett besvarelse. Spørsmål i oppgaven kan vektes ulikt, gitt spørsmålenes art og omfang. | + | |
- | ====== | + | ====== |
- | |Grunnkurs|Praktisk-teoretisk eksamen|X time| | + | Pensum er gitt av kompetansetilbyder Siemens Mobility AS, og ligger tilgjengelig i Bane NORs LMS (Learning Management System). |
- | |Repetisjonskurs|Praktisk-teoretisk eksamen|X time| | + | |
- | Ved ikke bestått eksamen gis kandidaten rett til kontinuasjonseksamen. Ny eksamen kan ikke avlegges samme dag som eksamen for kurset. Ny eksamen skal gjennomføres innen 2 mnd. | ||
- | Påmelding | + | ====== Kompetansekrav |
- | ====== Krav til instruktørpersonell ====== | + | Siemens Mobility AS er kompetansetilbyder og sertifiserer eget personell, eller innleid personell. Øvrige krav til opplæringspersonell er også definert i kontrakt K.012054. |
- | * Det skal brukes instruktører godkjent av Bane NOR iht. gjeldende [[retningslinjer: | + | |
- | + | ====== | |
- | ====== | + | |
- | + | ||
- | Kandidaten skal forstå: | + | |
- | + | ||
- | * X | + | |
- | * X | + | |
- | * X | + | |
- | * X | + | |
- | Kandidaten skal kunne: | + | Godkjenning er gyldig ved bestått praktisk og teoretisk eksamen. Ved bestått eksamen er sertifisering gyldig i 2 år og 2 mnd. |
- | * X | + | ======= Repetisjon av opplæring ======= |
- | * X | + | |
- | * X | + | |
- | * X | + | |
+ | E-læring bør repeteres årlig uavhengig av praksis. Ved utløp av sertifisering kan all e-læring gjennomføres, | ||
+ | All e-læring, læremateriell og videoguider er tilgjengelig i hele perioden. | ||
+ | |||