Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_direkteutdanning_til_togleder [2024/08/23 13:48] – [Prinsipper for prøving / sertifisering] chrane | lp_tr:laereplan_for_direkteutdanning_til_togleder [2024/09/25 08:49] (nåværende versjon) – Rettet navnet SJN chrane | ||
---|---|---|---|
Linje 6: | Linje 6: | ||
==== Utarbeidet av ==== | ==== Utarbeidet av ==== | ||
Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur | Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur | ||
- | \\ \\ | + | |
==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ||
Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for | Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav for funksjoner og oppgaver med betydning for | ||
sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister. | sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister. | ||
- | \\ \\ | + | |
==== Agressokode ==== | ==== Agressokode ==== | ||
Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | Relevante koder i Agresso kompetanseregister: | ||
FO1022 – Togleder | FO1022 – Togleder | ||
- | \\ \\ | + | |
==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ||
Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for registering av dokumentasjon på opplæring underveis. Etter bestått avsluttende eksamener registreres sluttresultatet i DRIV av Bane NOR Jernbaneskolen. | Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar for registering av dokumentasjon på opplæring underveis. Etter bestått avsluttende eksamener registreres sluttresultatet i DRIV av Bane NOR Jernbaneskolen. | ||
Linje 46: | Linje 46: | ||
==== Arbeidsform aspiranten ==== | ==== Arbeidsform aspiranten ==== | ||
Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk | ||
- | trening under hele utdanningen. Loggboka utarbeides av Bane NOR Jernbaneskolen | + | trening under hele utdanningen. Loggboka utarbeides av Bane NOR Jernbaneskolen. |
- | Fagleder Trafikkstyring. Loggboka er et grunnlag for å sikre at aspiranten har vært innom alle temaer i forkant av eksamen og skal dokumentere progresjonen til aspiranten i praksisperiodene. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. | + | Loggboka er et grunnlag for å sikre at aspiranten har vært innom alle temaer i forkant av eksamen og skal dokumentere progresjonen til aspiranten i praksisperiodene. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. |
- | Operativt | + | Operativt |
- | grad slik at aspiranten lærer å bruke den operative | + | grad slik at aspiranten lærer å bruke den operative |
==== Krav til forkunnskaper ==== | ==== Krav til forkunnskaper ==== | ||
Linje 98: | Linje 98: | ||
* Aspiranten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | * Aspiranten skal inneha nødvendige språkferdigheter, | ||
* Aspiranten skal ha kunnskap om menneskelige faktorer som kan påvirke prestasjon, årvåkenhet og distribuert situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger, | * Aspiranten skal ha kunnskap om menneskelige faktorer som kan påvirke prestasjon, årvåkenhet og distribuert situasjonsforståelse for å kunne ta riktige beslutninger, | ||
- | |||
- | |||
- | |||
==== Krav til pensum ==== | ==== Krav til pensum ==== | ||
- | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN), betjeningsinstrukser for signalanlegg (sikringsanlegg og fjernstyring), | + | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN), betjeningsinstrukser for signalanlegg (sikringsanlegg og fjernstyring), |
Beredskapsportalen, | Beredskapsportalen, | ||
(ORV), og i styringssystemet for Bane NOR. Fagstoff kan også hentes fra lovverk, Førerens regelbok, forskrifter i Bane NOR, utarbeidede kompendier eller andre kilder. | (ORV), og i styringssystemet for Bane NOR. Fagstoff kan også hentes fra lovverk, Førerens regelbok, forskrifter i Bane NOR, utarbeidede kompendier eller andre kilder. | ||
+ | \\ | ||
==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ||
Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 65% | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 65% | ||
Linje 113: | Linje 110: | ||
Ved praksis i trafikkstyringssentralen, | Ved praksis i trafikkstyringssentralen, | ||
- | togleder, skal det legges til rette for at veileder | + | togleder, skal veileder lytte med på alle samtaler som utføres i trafikkstyringen. Aspiranten skal gå |
- | trafikkstyringen. Aspiranten skal gå sammen med erfaren veileder på vakt under opplæringen. | + | sammen med erfaren veileder på vakt under opplæringen. Veileder som skal ha med seg noen på opplæring skal ha tjenestegjort minimum 12 måneder som togleder i trafikkstyringssentralen. Tid for egen lokal opplæring skal ikke medregnes. Det skal så langt det er mulig settes opp vakter med fast togleder/ |
- | Veileder som skal ha med seg noen på opplæring skal ha tjenestegjort minimum 12 måneder som togleder i trafikkstyringssentralen. Tid for egen lokal opplæring skal ikke medregnes. Det skal så langt det er mulig settes opp vakter med fast togleder/ | + | |
- | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Bane NOR Jernbaneskolen. | + | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Bane NOR Jernbaneskolen. |
+ | Endringer i læremålene i opplæringsplanen må godkjennes av fagleder trafikkstyring | ||
I den praktiske opplæringen i sentral legges det opp til at det i hovedsak øves på det aspiranten har gjennomgått i teoriundervisning og i simulator. | I den praktiske opplæringen i sentral legges det opp til at det i hovedsak øves på det aspiranten har gjennomgått i teoriundervisning og i simulator. | ||
Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral. Linjeleder har ansvar for å følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får gjennomgått krav i loggbok. | Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på togdriftssentral. Linjeleder har ansvar for å følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får gjennomgått krav i loggbok. | ||
+ | \\ \\ | ||
==== Antall deltakere i praksisperioden ==== | ==== Antall deltakere i praksisperioden ==== | ||
I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. Det gjennomføres også praktisk opplæring i | I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. Det gjennomføres også praktisk opplæring i | ||
Linje 128: | Linje 125: | ||
student kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme togleder/ | student kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme togleder/ | ||
trafikkstyringssentralen. | trafikkstyringssentralen. | ||
+ | \\ \\ | ||
==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ||
Kompetansekrav til faglærere ved Jernbaneskolen som underviser ved TXP- og toglederutdanning: | Kompetansekrav til faglærere ved Jernbaneskolen som underviser ved TXP- og toglederutdanning: | ||
- | • Godkjent som togekspeditør/ | + | * Godkjent som togekspeditør/ |
- | • Må ha tjenestegjort som txp/ | + | |
- | • Instruktørkompetanse gjennom pedagogikk opplæring som instruktør-/ | + | |
- | • Etterleve regelverk og kan kravene til opplæring iht. gjeldende læreplan og opplæringsplan | + | |
- | • Rolleforståelse, | + | |
Kompetansekrav til opplæringspersonell i Trafikk som skal gi teori- og praktisk undervisning, | Kompetansekrav til opplæringspersonell i Trafikk som skal gi teori- og praktisk undervisning, | ||
Linje 151: | Linje 148: | ||
utdanningen. Progresjonstestene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan. | utdanningen. Progresjonstestene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan. | ||
- | Aspiranten vil bli vurdert fortløpende på ikke-tekniske ferdigheter ved bruk av eget skjema. Vurdering av holdninger og ikke-tekniske ferdigheter gjøres i forbindelse med gjennomføring av progresjonstestene. Aspiranten skal få tilbakemelding på hvordan de ligger an i forhold til holdninger og ikke-tekniske ferdigheter. | + | Aspiranten vil bli vurdert fortløpende på ikke-tekniske ferdigheter ved bruk av eget skjema. Vurdering av holdninger og ikke-tekniske ferdigheter gjøres i forbindelse med trening i simulator og praksis i sentralen. Aspiranten skal få tilbakemelding på hvordan de ligger an i forhold til holdninger og ikke-tekniske ferdigheter. |
- | I praksisperioden er linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester og vurdering av holdninger og ikke-tekniske ferdigheter, utarbeidet av Bane NOR Jernbaneskolen. | + | I praksisperioden er linjeleder ansvarlig for at vurdering av holdninger, tekniske |
==== Betingelser for oppmelding til eksamener ==== | ==== Betingelser for oppmelding til eksamener ==== | ||
Linje 161: | Linje 158: | ||
Før aspiranten kan meldes opp til eksamener, skal aspiranten ha: | Før aspiranten kan meldes opp til eksamener, skal aspiranten ha: | ||
- | • Gjennomført e-læring «Sikkerhetskurs del 1» | + | * Gjennomført e-læring «Sikkerhetskurs del 1» |
- | • Bestått eventuelt foregående eksamener | + | |
- | • Bestått progresjonstester, | + | |
- | • Fremlagt ajourført loggbok | + | |
- | • Vurdert som egnet, med akseptable holdninger og ikke-tekniske ferdigheter i perioden som leder opp mot eksamen | + | |
Dersom betingelser for oppmelding til eksamen ikke innfris, følges aspiranter opp av Bane NOR | Dersom betingelser for oppmelding til eksamen ikke innfris, følges aspiranter opp av Bane NOR | ||
Linje 172: | Linje 169: | ||
vurderes av opplæringsleder trafikk til å ikke være kvalifisert til å gjennomføre eksamen, eller at aspiranten vurderes uegnet, informeres personalleder umiddelbart. | vurderes av opplæringsleder trafikk til å ikke være kvalifisert til å gjennomføre eksamen, eller at aspiranten vurderes uegnet, informeres personalleder umiddelbart. | ||
- | I løpet av utdanningen skal aspiranten gjennomføre progresjonstester og bli vurdert i forhold til holdninger og ikke-tekniske ferdigheter til forberedelse til eksamener. Bane NOR Jernbaneskolen har hovedansvaret for å følge opp resultater fra progresjonstester og målingene av holdninger og ikke-tekniske ferdigheter. Dette skjer i samarbeid med linjeleder. | + | I løpet av utdanningen skal aspiranten gjennomføre progresjonstester og bli vurdert i forhold til holdninger, tekniske |
Linje 179: | Linje 176: | ||
Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider alle eksamener. Eksamensformen kan være skriftlig, muntlig, praktisk eller en kombinasjon. Der eksamen er tema- eller delbasert må alle temaer eller deler av eksamen vurderes til bestått for at det endelige resultatet skal vurderes til bestått. | Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider alle eksamener. Eksamensformen kan være skriftlig, muntlig, praktisk eller en kombinasjon. Der eksamen er tema- eller delbasert må alle temaer eller deler av eksamen vurderes til bestått for at det endelige resultatet skal vurderes til bestått. | ||
- | Prøver | + | Progresjonstester |
- | ^ Karekter | + | {{tablelayout? |
+ | ^ Karakter | ||
| 5 | Bestått - Ekstraordinært\\ Aspiranten overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Aspiranten viser god\\ helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | | 5 | Bestått - Ekstraordinært\\ Aspiranten overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Aspiranten viser god\\ helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | ||
| 4 | Bestått – Forventet nivå\\ Aspiranten overvåker og styrer trafikken effektivt. Aspiranten evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Aspiranten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | | 4 | Bestått – Forventet nivå\\ Aspiranten overvåker og styrer trafikken effektivt. Aspiranten evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Aspiranten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | ||
Linje 187: | Linje 185: | ||
| 1 | Ikke bestått\\ Aspiranten viser manglende evne til å styre trafikken effektivt samt løse trafikale\\ utfordringer. Aspiranten demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. | | 1 | Ikke bestått\\ Aspiranten viser manglende evne til å styre trafikken effektivt samt løse trafikale\\ utfordringer. Aspiranten demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. | ||
| 0 | Eksamen ikke gjennomført | | 0 | Eksamen ikke gjennomført | ||
- | Karakter Progresjonsprøver i simulator og praktisk eksamen | ||
- | 5 Bestått - Ekstraordinært | ||
- | Aspiranten overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Aspiranten viser god | ||
- | helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | ||
- | |||
- | 4 Bestått – Forventet nivå | ||
- | Aspiranten overvåker og styrer trafikken effektivt. Aspiranten evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Aspiranten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | ||
- | 3 Bestått – Noe under forventet nivå | ||
- | Aspiranten styrer og overvåker trafikken på en god måte, men foretar enkelte uheldige | ||
- | prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen, | ||
- | likevel løses tilfredsstillende. Aspiranten viser nødvendig kompetanse i kunnskaps- og | ||
- | ferdighetsmålene. Aspiranten viser tilfredsstillende kommunikasjons- og samarbeidsevner. | ||
- | 2 Ikke bestått | ||
- | Aspiranten styrer og overvåker trafikken, men foretar flere uheldige og/eller manglende prioriteringer og disposisjoner som påvirker effektiviteten i trafikkavviklingen. Aspiranten evner ikke å løse trafikale utfordringer tilfredsstillende. Aspiranten demonstrerer ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | ||
- | 1 Ikke bestått | ||
- | Aspiranten viser manglende evne til å styre trafikken effektivt samt løse trafikale | ||
- | utfordringer. Aspiranten demonstrerer vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. | ||
- | 0 Eksamen ikke gjennomført | ||
- | |||
+ | {{tablelayout? | ||
^ Karakter | ^ Karakter | ||
| 5 | Bestått - Ekstraordinært\\ Aspiranten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og\\ ferdighetsmålene. | | 5 | Bestått - Ekstraordinært\\ Aspiranten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og\\ ferdighetsmålene. | ||
Linje 215: | Linje 195: | ||
| 1 | Ikke bestått\\ Aspiranten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. | | 1 | Ikke bestått\\ Aspiranten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. | ||
| 0 | Eksamen ikke gjennomført | | 0 | Eksamen ikke gjennomført | ||
- | Karakter Standard ved skriftlig og muntlig eksamen | + | |
- | 5 Bestått - Ekstraordinært | + | |
- | Aspiranten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og | + | |
- | ferdighetsmålene. | + | |
- | 4 Bestått – Forventet nivå | + | |
- | Aspiranten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | + | |
- | 3 Bestått – Noe under forventet nivå | + | |
- | Aspiranten viser tilstrekkelig helhetsoversikt og nødvendig kompetanse i kunnskaps- og | + | |
- | ferdighetsmålene. | + | |
- | 2 Ikke bestått | + | |
- | Aspiranten viser manglende helhetsoversikt og ikke nødvendig kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. | + | |
- | 1 Ikke bestått | + | |
- | Aspiranten viser vesentlige mangler i kunnskaps- og ferdighetsmål. | + | |
- | 0 Eksamen ikke gjennomført | + | |
==== Retningslinjer for sensor ==== | ==== Retningslinjer for sensor ==== | ||
Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur utarbeider en liste over godkjente sensorer for den | Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur utarbeider en liste over godkjente sensorer for den | ||
- | spesifikke opplæringen i samarbeid med relevante fagressurser. | + | spesifikke opplæringen i samarbeid med relevante fagressurser. |
Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur inviterer | Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur inviterer | ||
til sensorsamling etter behov for gjennomgang av: | til sensorsamling etter behov for gjennomgang av: | ||
- | • Felles forståelse av vurderingskriterier | + | * Felles forståelse av vurderingskriterier |
- | • Eksamensinnhold | + | |
- | • Gjennomføring av eksamen | + | |
- | • Sensorveiledning | + | |
Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | ||
trafikkstyring som oppnevner nye sensorer. Klage på eksamen beskrives ytterligere i eget punkt. | trafikkstyring som oppnevner nye sensorer. Klage på eksamen beskrives ytterligere i eget punkt. | ||
- | + | {{tablelayout? | |
- | Periode Eksamen Sensor(er) | + | ^ Periode |
- | Introduksjonsuke Sikkerhetskurs del 1 E-læring | + | | Introduksjonsuke |
- | Grunnkurs trafikk Flervalgsprøve før muntlig eksamen Sensureres automatisk av DRIV | + | | Grunnkurs trafikk |
- | Grunnkurs trafikk Muntlig eksamen 2 sensorer oppnevnt av Fagleder trafikkstyring | + | | Grunnkurs trafikk |
- | Ruteplanleggingsmodul Skriftlig eksamen 1 sensor oppnevnt av Fagleder trafikkstyring | + | | Ruteplanleggingsmodul |
- | Fjernstyringsmodul Skriftlig eksamen i regelverk 1 sensor oppnevnt av Fagleder trafikkstyring | + | | Fjernstyringsmodul |
- | Fjernstyringsmodul Flervalgsprøve før muntlig fjernstyringsprøve Sensureres automatisk av DRIV | + | | Fjernstyringsmodul |
- | Fjernstyringsmodul Muntlig fjernstyringsprøve 1 sensor oppnevnt av sakkyndig leder signal | + | | Fjernstyringsmodul |
- | 1 sensor oppnevnt av seksjonssjef funksjonell godkjenning | + | | Beredskapsmodul |
- | Beredskapsmodul Praktisk/ | + | |
Ved kontinuasjonseksamen oppnevnes to sensorer. | Ved kontinuasjonseksamen oppnevnes to sensorer. | ||
Linje 271: | Linje 237: | ||
Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | ||
+ | {{tablelayout? | ||
^ Periode | ^ Periode | ||
| Grunnkurs trafikk | | Grunnkurs trafikk | ||
- | | Ruteplanleggingsmodul | + | | Grunnkurs trafikk |
- | | Fjernstyringsmodul | + | | Ruteplanleggingsmodul |
| Fjernstyringsmodul | | Fjernstyringsmodul | ||
| Fjernstyringsmodul | | Fjernstyringsmodul | ||
Linje 393: | Linje 360: | ||
| ::: | Revurderer beslutninger ved behov. | | ::: | Revurderer beslutninger ved behov. | ||
^ | ^ | ||
- | | Arbeidsmengde- og stresshåndtering | + | | Arbeidsmengde- og stresshåndtering |
- | | ::: | Tilbyr og tar imot hjelp | + | | ::: | Tilbyr og tar imot hjelp |
| ::: | Prioritering av arbeidsoppgaver | | ::: | Prioritering av arbeidsoppgaver | ||
| ::: | Oppgaveorientert i møte med stress | | ::: | Oppgaveorientert i møte med stress | ||
- | ITF Elementer av ITF Observerbar atferd | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | Holdninger Ansvarsbevissthet | ||
- | Ta ansvar for egen læring. Positiv holdning til regler og prosedyrer. Forstår ansvaret man forvalter og dets betydning for sikkerheten. | ||
- | Engasjement & Motivasjon | ||
- | Motivert, ta initiativ, løsningsorientert, | ||
- | Profesjonalitet & Modenhet | ||
- | Disiplinert og har selvinnsikt. Evner å ta til seg tilbakemeldinger. Stoler på seg selv og egne beslutninger, | ||
- | Medarbeiderskap Hensyntar, | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | Situasjons-bevissthet Innhente informasjon | ||
- | Detaljfokusert, | ||
- | Forstå informasjon Forstår informasjon og situasjonen. Risikovurderer situasjonen. | ||
- | Forutse hva som kommer til å skje og jobbe proaktivt Forstår mulige konsekvenser av oppståtte hendelser og egne handlinger. Jobber proaktivt for en sikker og effektiv drift. | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | Kommunikasjon | ||
- | |||
- | Aktiv lytting Still oppfølgingsspørsmål ved mistanke om misforståelse. | ||
- | Tydelig kommunikasjon Klar og utvetydig toveiskommunikasjon. Kortfattet og konsis. Tilbakelesning og kontroll. Bruke ordlyd korrekt. Kommuniserer på en måte som ikke skaper misforståelser. | ||
- | Dele informasjon Dele korrekt informasjon til riktige mottakere på riktig tidspunkt. Ikke overdele unødvendig informasjon. | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | Beslutningstaking | ||
- | |||
- | Opprettholder en optimal autoritetsgradient Anvender rollens myndighet for å sikre at driften går som den skal. Tydelig og besluttsom, men også åpen for tilbakemeldinger. | ||
- | Vurderer risikofaktorer ved ulike handlingsalternativer Forstår hvilke faktorer som kan utvikle seg til å bli en fare, og agerer for å stoppe utviklingen. Rådfører seg med andre ved usikkerhet. | ||
- | Agerer i riktig tid Identifiserer tidsrom for informasjonssøk. Bruker optimal tid før avgjørelsen blir tatt. | ||
- | Revurderer beslutninger ved behov. Viser evnen til å endre avgjørelser underveis innenfor det gitte tidsrommet. | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | Arbeidsmengde- og stresshåndtering | ||
- | |||
- | Sikkerhet prioriteres høyere enn punktlighet Sier «stopp» for å begrense egen arbeidsbelastning. Tar seg tid til å få overblikk og kontroll på situasjonen. | ||
- | Tilbyr og tar imot hjelp | ||
- | Ber om hjelp. Tar imot hjelp. Holder øye med og kryssjekker andres handlinger, og tilbyr hjelp ved behov. | ||
- | Prioritering av arbeidsoppgaver Prioriterer riktige oppgaver, uten å glemme nedprioriterte oppgaver. Gjør seg ferdig med én oppgave før en påbegynner en ny. | ||
- | Oppgaveorientert i møte med stress Løsningsorientert og fokusert på oppgaven. Undersøker problemet og legger en plan for å løse problemet. Tar tak i utfordringen. | ||
===== Referanser ===== | ===== Referanser ===== | ||
Linje 452: | Linje 370: | ||
* [[https:// | * [[https:// | ||
* [[https:// | * [[https:// | ||
- | * Krav til opplæringspersonell i Trafikk | + | |
+ | | ||