Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_direkteutdanning_til_togleder [2024/08/23 14:15] – chrane | lp_tr:laereplan_for_direkteutdanning_til_togleder [2024/09/25 08:49] (nåværende versjon) – Rettet navnet SJN chrane | ||
---|---|---|---|
Linje 46: | Linje 46: | ||
==== Arbeidsform aspiranten ==== | ==== Arbeidsform aspiranten ==== | ||
Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. Aspiranten skal føre loggbok for praktisk | ||
- | trening under hele utdanningen. Loggboka utarbeides av Bane NOR Jernbaneskolen | + | trening under hele utdanningen. Loggboka utarbeides av Bane NOR Jernbaneskolen. |
- | Fagleder Trafikkstyring. Loggboka er et grunnlag for å sikre at aspiranten har vært innom alle temaer i forkant av eksamen og skal dokumentere progresjonen til aspiranten i praksisperiodene. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. | + | Loggboka er et grunnlag for å sikre at aspiranten har vært innom alle temaer i forkant av eksamen og skal dokumentere progresjonen til aspiranten i praksisperiodene. Loggboken og resultatet fra progresjonsprøver skal være tema i oppfølgingssamtaler med leder. |
- | Operativt | + | Operativt |
- | grad slik at aspiranten lærer å bruke den operative | + | grad slik at aspiranten lærer å bruke den operative |
==== Krav til forkunnskaper ==== | ==== Krav til forkunnskaper ==== | ||
Linje 100: | Linje 100: | ||
==== Krav til pensum ==== | ==== Krav til pensum ==== | ||
- | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN), betjeningsinstrukser for signalanlegg (sikringsanlegg og fjernstyring), | + | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN), betjeningsinstrukser for signalanlegg (sikringsanlegg og fjernstyring), |
Beredskapsportalen, | Beredskapsportalen, | ||
(ORV), og i styringssystemet for Bane NOR. Fagstoff kan også hentes fra lovverk, Førerens regelbok, forskrifter i Bane NOR, utarbeidede kompendier eller andre kilder. | (ORV), og i styringssystemet for Bane NOR. Fagstoff kan også hentes fra lovverk, Førerens regelbok, forskrifter i Bane NOR, utarbeidede kompendier eller andre kilder. | ||
Linje 110: | Linje 110: | ||
Ved praksis i trafikkstyringssentralen, | Ved praksis i trafikkstyringssentralen, | ||
- | togleder, skal det legges til rette for at veileder | + | togleder, skal veileder lytte med på alle samtaler som utføres i trafikkstyringen. Aspiranten skal gå |
- | trafikkstyringen. Aspiranten skal gå sammen med erfaren veileder på vakt under opplæringen. | + | sammen med erfaren veileder på vakt under opplæringen. Veileder som skal ha med seg noen på opplæring skal ha tjenestegjort minimum 12 måneder som togleder i trafikkstyringssentralen. Tid for egen lokal opplæring skal ikke medregnes. Det skal så langt det er mulig settes opp vakter med fast togleder/ |
- | Veileder som skal ha med seg noen på opplæring skal ha tjenestegjort minimum 12 måneder som togleder i trafikkstyringssentralen. Tid for egen lokal opplæring skal ikke medregnes. Det skal så langt det er mulig settes opp vakter med fast togleder/ | + | |
- | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Bane NOR Jernbaneskolen. | + | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Bane NOR Jernbaneskolen. |
+ | Endringer i læremålene i opplæringsplanen må godkjennes av fagleder trafikkstyring | ||
I den praktiske opplæringen i sentral legges det opp til at det i hovedsak øves på det aspiranten har gjennomgått i teoriundervisning og i simulator. | I den praktiske opplæringen i sentral legges det opp til at det i hovedsak øves på det aspiranten har gjennomgått i teoriundervisning og i simulator. | ||
Linje 148: | Linje 148: | ||
utdanningen. Progresjonstestene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan. | utdanningen. Progresjonstestene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan. | ||
- | Aspiranten vil bli vurdert fortløpende på ikke-tekniske ferdigheter ved bruk av eget skjema. Vurdering av holdninger og ikke-tekniske ferdigheter gjøres i forbindelse med gjennomføring av progresjonstestene. Aspiranten skal få tilbakemelding på hvordan de ligger an i forhold til holdninger og ikke-tekniske ferdigheter. | + | Aspiranten vil bli vurdert fortløpende på ikke-tekniske ferdigheter ved bruk av eget skjema. Vurdering av holdninger og ikke-tekniske ferdigheter gjøres i forbindelse med trening i simulator og praksis i sentralen. Aspiranten skal få tilbakemelding på hvordan de ligger an i forhold til holdninger og ikke-tekniske ferdigheter. |
- | I praksisperioden er linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester og vurdering av holdninger og ikke-tekniske ferdigheter, utarbeidet av Bane NOR Jernbaneskolen. | + | I praksisperioden er linjeleder ansvarlig for at vurdering av holdninger, tekniske |
==== Betingelser for oppmelding til eksamener ==== | ==== Betingelser for oppmelding til eksamener ==== | ||
Linje 162: | Linje 162: | ||
* Bestått progresjonstester, | * Bestått progresjonstester, | ||
* Fremlagt ajourført loggbok | * Fremlagt ajourført loggbok | ||
- | * Vurdert som egnet, med akseptable holdninger og ikke-tekniske ferdigheter i perioden som leder opp mot eksamen | + | * Vurdert som egnet, med akseptable holdninger, tekniske |
Dersom betingelser for oppmelding til eksamen ikke innfris, følges aspiranter opp av Bane NOR | Dersom betingelser for oppmelding til eksamen ikke innfris, følges aspiranter opp av Bane NOR | ||
Linje 169: | Linje 169: | ||
vurderes av opplæringsleder trafikk til å ikke være kvalifisert til å gjennomføre eksamen, eller at aspiranten vurderes uegnet, informeres personalleder umiddelbart. | vurderes av opplæringsleder trafikk til å ikke være kvalifisert til å gjennomføre eksamen, eller at aspiranten vurderes uegnet, informeres personalleder umiddelbart. | ||
- | I løpet av utdanningen skal aspiranten gjennomføre progresjonstester og bli vurdert i forhold til holdninger og ikke-tekniske ferdigheter til forberedelse til eksamener. Bane NOR Jernbaneskolen har hovedansvaret for å følge opp resultater fra progresjonstester og målingene av holdninger og ikke-tekniske ferdigheter. Dette skjer i samarbeid med linjeleder. | + | I løpet av utdanningen skal aspiranten gjennomføre progresjonstester og bli vurdert i forhold til holdninger, tekniske |
Linje 176: | Linje 176: | ||
Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider alle eksamener. Eksamensformen kan være skriftlig, muntlig, praktisk eller en kombinasjon. Der eksamen er tema- eller delbasert må alle temaer eller deler av eksamen vurderes til bestått for at det endelige resultatet skal vurderes til bestått. | Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider alle eksamener. Eksamensformen kan være skriftlig, muntlig, praktisk eller en kombinasjon. Der eksamen er tema- eller delbasert må alle temaer eller deler av eksamen vurderes til bestått for at det endelige resultatet skal vurderes til bestått. | ||
- | Prøver | + | Progresjonstester |
- | ^ Karakter | + | {{tablelayout? |
+ | ^ Karakter | ||
| 5 | Bestått - Ekstraordinært\\ Aspiranten overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Aspiranten viser god\\ helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | | 5 | Bestått - Ekstraordinært\\ Aspiranten overvåker og styrer trafikken svært effektivt. Aspiranten viser god\\ helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises svært gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | ||
| 4 | Bestått – Forventet nivå\\ Aspiranten overvåker og styrer trafikken effektivt. Aspiranten evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Aspiranten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | | 4 | Bestått – Forventet nivå\\ Aspiranten overvåker og styrer trafikken effektivt. Aspiranten evner å løse opp i trafikale avvikssituasjoner. Aspiranten viser helhetsoversikt og god kompetanse i kunnskaps- og ferdighetsmålene. I tillegg vises gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. | ||
Linje 186: | Linje 187: | ||
+ | {{tablelayout? | ||
^ Karakter | ^ Karakter | ||
| 5 | Bestått - Ekstraordinært\\ Aspiranten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og\\ ferdighetsmålene. | | 5 | Bestått - Ekstraordinært\\ Aspiranten viser god helhetsoversikt og svært god kompetanse i kunnskaps- og\\ ferdighetsmålene. | ||
Linje 198: | Linje 199: | ||
==== Retningslinjer for sensor ==== | ==== Retningslinjer for sensor ==== | ||
Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur utarbeider en liste over godkjente sensorer for den | Enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur utarbeider en liste over godkjente sensorer for den | ||
- | spesifikke opplæringen i samarbeid med relevante fagressurser. | + | spesifikke opplæringen i samarbeid med relevante fagressurser. |
Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur inviterer | Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med enhet for kompetansestyring og sikkerhetskultur inviterer | ||
Linje 209: | Linje 210: | ||
Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | ||
trafikkstyring som oppnevner nye sensorer. Klage på eksamen beskrives ytterligere i eget punkt. | trafikkstyring som oppnevner nye sensorer. Klage på eksamen beskrives ytterligere i eget punkt. | ||
+ | {{tablelayout? | ||
^ Periode | ^ Periode | ||
| Introduksjonsuke | | Introduksjonsuke | ||
Linje 236: | Linje 237: | ||
Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | ||
+ | {{tablelayout? | ||
^ Periode | ^ Periode | ||
| Grunnkurs trafikk | | Grunnkurs trafikk | ||
- | | Ruteplanleggingsmodul | + | | Grunnkurs trafikk |
- | | Fjernstyringsmodul | + | | Ruteplanleggingsmodul |
| Fjernstyringsmodul | | Fjernstyringsmodul | ||
| Fjernstyringsmodul | | Fjernstyringsmodul | ||
Linje 358: | Linje 360: | ||
| ::: | Revurderer beslutninger ved behov. | | ::: | Revurderer beslutninger ved behov. | ||
^ | ^ | ||
- | | Arbeidsmengde- og stresshåndtering | + | | Arbeidsmengde- og stresshåndtering |
- | | ::: | Tilbyr og tar imot hjelp | + | | ::: | Tilbyr og tar imot hjelp |
| ::: | Prioritering av arbeidsoppgaver | | ::: | Prioritering av arbeidsoppgaver | ||
| ::: | Oppgaveorientert i møte med stress | | ::: | Oppgaveorientert i møte med stress | ||
- | ITF Elementer av ITF Observerbar atferd | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | Holdninger Ansvarsbevissthet | ||
- | Ta ansvar for egen læring. Positiv holdning til regler og prosedyrer. Forstår ansvaret man forvalter og dets betydning for sikkerheten. | ||
- | Engasjement & Motivasjon | ||
- | Motivert, ta initiativ, løsningsorientert, | ||
- | Profesjonalitet & Modenhet | ||
- | Disiplinert og har selvinnsikt. Evner å ta til seg tilbakemeldinger. Stoler på seg selv og egne beslutninger, | ||
- | Medarbeiderskap Hensyntar, | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | Situasjons-bevissthet Innhente informasjon | ||
- | Detaljfokusert, | ||
- | Forstå informasjon Forstår informasjon og situasjonen. Risikovurderer situasjonen. | ||
- | Forutse hva som kommer til å skje og jobbe proaktivt Forstår mulige konsekvenser av oppståtte hendelser og egne handlinger. Jobber proaktivt for en sikker og effektiv drift. | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | Kommunikasjon | ||
- | |||
- | Aktiv lytting Still oppfølgingsspørsmål ved mistanke om misforståelse. | ||
- | Tydelig kommunikasjon Klar og utvetydig toveiskommunikasjon. Kortfattet og konsis. Tilbakelesning og kontroll. Bruke ordlyd korrekt. Kommuniserer på en måte som ikke skaper misforståelser. | ||
- | Dele informasjon Dele korrekt informasjon til riktige mottakere på riktig tidspunkt. Ikke overdele unødvendig informasjon. | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | |||
- | Beslutningstaking | ||
- | |||
- | Opprettholder en optimal autoritetsgradient Anvender rollens myndighet for å sikre at driften går som den skal. Tydelig og besluttsom, men også åpen for tilbakemeldinger. | ||
- | Vurderer risikofaktorer ved ulike handlingsalternativer Forstår hvilke faktorer som kan utvikle seg til å bli en fare, og agerer for å stoppe utviklingen. Rådfører seg med andre ved usikkerhet. | ||
- | Agerer i riktig tid Identifiserer tidsrom for informasjonssøk. Bruker optimal tid før avgjørelsen blir tatt. | ||
- | Revurderer beslutninger ved behov. Viser evnen til å endre avgjørelser underveis innenfor det gitte tidsrommet. | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | Arbeidsmengde- og stresshåndtering | ||
- | |||
- | Sikkerhet prioriteres høyere enn punktlighet Sier «stopp» for å begrense egen arbeidsbelastning. Tar seg tid til å få overblikk og kontroll på situasjonen. | ||
- | Tilbyr og tar imot hjelp | ||
- | Ber om hjelp. Tar imot hjelp. Holder øye med og kryssjekker andres handlinger, og tilbyr hjelp ved behov. | ||
- | Prioritering av arbeidsoppgaver Prioriterer riktige oppgaver, uten å glemme nedprioriterte oppgaver. Gjør seg ferdig med én oppgave før en påbegynner en ny. | ||
- | Oppgaveorientert i møte med stress Løsningsorientert og fokusert på oppgaven. Undersøker problemet og legger en plan for å løse problemet. Tar tak i utfordringen. | ||
===== Referanser ===== | ===== Referanser ===== | ||
Linje 417: | Linje 370: | ||
* [[https:// | * [[https:// | ||
* [[https:// | * [[https:// | ||
- | * Krav til opplæringspersonell i Trafikk | + | |
+ | | ||