Her vises forskjeller mellom den valgte versjonen og den nåværende versjonen av dokumentet.
Begge sider forrige revisjonForrige revisjonNeste revisjon | Forrige revisjon | ||
lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2019/09/06 11:19] – [Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere] ingrid_dale_bjordal | lp_tr:laereplan_for_utdanning_togledere [2024/09/23 13:15] (nåværende versjon) – [Vedlegg 1] chrane | ||
---|---|---|---|
Linje 2: | Linje 2: | ||
^ Læreplan for: | Togleder | ^ Læreplan for: | Togleder | ||
- | ^ Kravstiller kompetanse: | + | ^ Kravstiller kompetanse: |
=== Eier av læreplanen === | === Eier av læreplanen === | ||
- | Konserndirektør | + | Direktør |
==== Utarbeidet av ==== | ==== Utarbeidet av ==== | ||
- | Fagnsvarlig framføringssikkerhet i Kunde og trafikk | + | Enhet for kompetansestyring |
==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ==== Henvisning til gjeldende kompetansekrav ==== | ||
- | Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav | + | Det henvises til gjeldende minimum kompetansekrav og oppgaver med betydning for sikkerheten som er definert og beskrevet i Agresso kompetanseregister. |
==== Agressokode ==== | ==== Agressokode ==== | ||
Linje 20: | Linje 20: | ||
==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ==== Dokumentasjon av opplæringen ==== | ||
- | Elektroniske [[menyer: | + | Bane NOR Jernbaneskolen har ansvar |
- | ===== Innledning ===== | + | {{tablelayout? |
- | Utdanningen skal sikre at medarbeidere som skal tjenestegjøre som togledere | + | | Progresjonstester, |
+ | | Studentsamtaler | ||
+ | | Loggbok | ||
+ | | Sensorvurderinger | ||
+ | | Eksamensresultater | ||
+ | Personalleder | ||
- | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldene krav og forskrifter. | ||
- | Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. | + | |
+ | ===== Innledning ===== | ||
+ | Utdanningen skal sikre at aspirantene som er under opplæring og som skal tjenestegjøre som togledere vil ha god trafikkforståelse og kunne knytte teoretisk og faktaorientert kunnskap sammen. Aspiranten skal inneha tekniske og ikke- tekniske ferdigheter. Aspirantene skal etter endt utdanning ha evnen til å ta ansvar og å være selvstendig i trafikkstyringen. | ||
+ | |||
+ | Læreplanen er utarbeidet basert på gjeldende krav og forskrifter, | ||
+ | |||
+ | Læreplanen beskriver kvalifikasjonsnivåer for kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. | ||
Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, | Læreplanen konkretiserer hovedmål og innlæringsmål, | ||
- | Læremålene skal sikre at studenten | + | Læremålene skal sikre at aspiranten |
+ | tilfeller er en sikkerhetsbarriere mot ulykker og uønskede hendelser, og dette skal ivaretas gjennom | ||
+ | hele utdanningen. | ||
Linje 39: | Linje 52: | ||
==== Arbeidsform studenten ==== | ==== Arbeidsform studenten ==== | ||
- | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. | + | Det kreves stor grad av egeninnsats under utdanningen. |
+ | trening under hele utdanningen. Loggboka utarbeides av Bane NOR Jernbaneskolen. | ||
+ | |||
+ | Operativ regelverksamling (ORV), strekningsbeskrivelsen (SJN) og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at aspiranten lærer å bruke den operative regelverksamlingen i praksis. | ||
- | Operativt regelverk og Beredskapsportalen skal benyttes i stor grad slik at studentene lærer å bruke den operative regelsamlingen i praksis. | ||
==== Krav til forkunnskaper ==== | ==== Krav til forkunnskaper ==== | ||
- | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må ha: | + | Medarbeidere som skal gjennomgå utdanning til togleder må: |
* Bestått eksamen som trafikkstyrer | * Bestått eksamen som trafikkstyrer | ||
- | * Bestått kontrollprøve | + | * Ha gjennomført |
- | * Gjennomført | + | * Oppfylle krav til gyldig godkjenning for å kunne utføre trafikkstyring som togekspeditør |
===== Hovedmål for opplæringen ===== | ===== Hovedmål for opplæringen ===== | ||
- | Utdanningen skal gi studenten | + | Utdanningen skal gi aspiranten |
+ | rollen som togleder. | ||
+ | Aspiranten skal få evnen til å vurdere risiko og konsekvenser samt god forståelse for | ||
+ | jernbanevirksomhetenes rolle. Aspiranten skal ha god kunnskap om informasjonsinnhenting og | ||
+ | informasjonsutveksling for å få en felles god situasjonsforståelse. I tillegg skal aspiranten | ||
==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ==== Innlæringsmål for kunnskaper ==== | ||
- | * Studenten kan gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for jernbanesektoren. | + | * Aspiranten skal kunne gjøre rede for begreper og prosedyrer som gjelder for trafikkstyring. |
- | * Studenten har kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. | + | * Aspiranten skal ha kunnskap om jernbaneinfrastruktur i forbindelse med trafikkstyring. |
- | * Studenten har innsikt i gjeldende lover, forskrifter, | + | * Aspiranten skal ha innsikt i gjeldende lover, forskrifter, |
- | * Studenten har kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon, samt distribusjon av disse | + | * Aspiranten skal ha kunnskap om skriftlig og muntlig kommunikasjon. |
- | * Studenten har kunnskap om de ulike operative funksjonene i forskjellige yrkesgrupper, | + | * Aspiranten skal ha kunnskap om de ulike operative funksjonene i forskjellige yrkesgrupper, |
- | * Studenten har kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer. | + | * Aspiranten skal ha kunnskap om betjening av tekniske anlegg og systemer |
- | * Studenten kan gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. | + | * Aspiranten skal kunne gjøre rede for togleders rolle i beredskapssituasjon og ved sikringshendelse. |
+ | * Aspiranten skal kunne gjøre rede for barrierene som finnes, og i hvilke tilfeller de er gjeldende. | ||
+ | * Aspiranten skal ha kunnskap om hvordan menneskelige faktorer påvirker utførelse av sikker trafikkstyring. | ||
+ | |||
==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ==== Innlæringsmål for ferdighet ==== | ||
- | * Studenten kan lese trafikkbildet | + | * Aspiranten skal kunne lese og forstå trafikkbildet, |
- | * Studenten har en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner. | + | * Aspiranten skal ha en klar og tydelig kommunikasjon i samhandling med andre funksjoner |
- | * Studenten kan planlegge trafikkbildet | + | * Aspiranten skal ha kunnskap om hva klar togvei innebærer uavhengig av teknisk anlegg |
- | * Studenten kan betjene tekniske anlegg og systemer | + | * Aspiranten skal kunne betjene tekniske anlegg og systemer |
- | * Studenten kan anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere trafikkstyring, | + | * Aspiranten skal kunne bruke sjekklister. |
+ | * Aspiranten skal kunne anvende faglig kunnskap basert på gjeldende regler og prosedyrer for å håndtere | ||
+ | |||
==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ==== Innlæringsmål for generell kompetanse ==== | ||
- | * Studenten har forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten, og togleders ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk | + | * Aspiranten skal ha forståelse for jernbanens høye prioritering av sikkerheten. |
- | * Studenten kan samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, | + | * Aspiranten skal ha kunnskap om togleders ansvar for å arbeide nøyaktig og systematisk for å unngå skade på mennesker, miljø og materielle verdier. |
- | * Studenten | + | * Aspiranten skal kunne samhandle og koordinere aktiviteter med andre togledere, togekspeditører, andre yrkesgrupper i jernbanedriften, |
- | * Studenten har kunnskap om ulike forhold | + | * Aspiranten |
+ | * Aspiranten skal ha kunnskap om menneskelige faktorer | ||
==== Krav til pensum ==== | ==== Krav til pensum ==== | ||
- | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN) Strekningsbeskrivelsen (SJN og TRASÉ) og Beredskapsportalen, | + | Pensum omhandler Trafikkregler for jernbanenettet (TJN), betjeningsinstrukser for signalanlegg (sikringsanlegg og fjernstyring), |
==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ==== Gjennomføring av teori og praksis ==== | ||
- | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 70 % teoriundervisning og ca. 30 % praktisk opplæring og gjennomføres i løpet av ca. 4-4,5 mnd. \\ Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Norsk jernbaneskole. | + | Opplæringen gjennomføres med en kombinasjon av teori og praksis fordelt på ca. 50 % teoriundervisning og ca. 50 % praktisk opplæring og gjennomføres i løpet av ca. 5,5 mnd. |
+ | Teoriundervisning og praktisk trening i simulator foregår ved Bane NOR Jernbaneskolen. | ||
+ | Ved praksis i trafikkstyringssentralen, | ||
+ | togleder, skal veileder lytte med på alle samtaler som utføres i trafikkstyringen. Aspiranten skal gå sammen med erfaren veileder på vakt under opplæringen. | ||
+ | Veileder som skal ha med seg noen på opplæring skal ha tjenestegjort minimum 12 måneder som togleder i trafikkstyringssentralen. Tid for egen lokal opplæring skal ikke medregnes. Det skal så langt det er mulig settes opp vakter med fast veileder under hele opplæringen. | ||
- | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Norsk jernbaneskole.\\ | + | Arbeidsform er beskrevet under hvert tema, og utdypes i opplæringsplan utformet av Bane NOR Jernbaneskolen. Endringer i læremålene i opplæringsplanen må godkjennes |
- | I den praktiske opplæringen legges det opp til at det øves på det studenten har gjennomgått | + | |
- | Skolen bestiller praksisplass | + | I den praktiske opplæringen |
+ | Linjeleder er ansvarlig for å tildele praksisplass på trafikkstyringssentral. Linjeleder har ansvar for å følge opp aspiranten under praksisperioden og sikre at aspiranten får gjennomgått krav i loggbok. | ||
- | |||
+ | |||
+ | |||
==== Antall deltakere i praksisperioden | ==== Antall deltakere i praksisperioden | ||
- | I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. | + | I simulatoren kan maks 3 delta på trening samtidig. Det gjennomføres også praktisk opplæring i |
- | Det gjennomføres også praktisk opplæring i trafikkstyringssentral, | + | trafikkstyringssentral, |
+ | student kan delta på praktisk opplæring sammen med en og samme veileder i | ||
+ | trafikkstyringssentralen. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Krav til Jernbaneskolens faglærere som underviser i TXP- og toglederutdanning ==== | ||
+ | * Godkjent som togekspeditør/ | ||
+ | * Må ha tjenestegjort som txp/ | ||
+ | * Instruktørkompetanse gjennom pedagogikk opplæring som instruktør-/ | ||
+ | * Etterleve regelverk og kan kravene til opplæring iht. gjeldende læreplan og opplæringsplan | ||
+ | * Rolleforståelse, | ||
==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ==== Kompetansekrav til opplæringspersonell og sensorer ==== | ||
- | Kompetansekrav til opplæringspersonell som skal gi teoriundervisning | + | Kompetansekrav til faglærere ved Bane NOR Jernbaneskolen som underviser ved TXP- og toglederutdanning: |
+ | • Godkjent som togekspeditør/ | ||
+ | • Må ha tjenestegjort som txp/ | ||
+ | • Instruktørkompetanse gjennom pedagogikk opplæring som instruktør-/ | ||
+ | • Etterleve regelverk og kan kravene til opplæring iht. gjeldende læreplan og opplæringsplan | ||
+ | • Rolleforståelse, | ||
+ | |||
+ | Kompetansekrav til opplæringspersonell | ||
===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ===== Prinsipper for prøving / sertifisering ===== | ||
==== Vurdering under utdanningen ==== | ==== Vurdering under utdanningen ==== | ||
- | Under opplæringen blir studenten | + | Under opplæringen blir aspiranten |
- | Ved vurdering av praktisk kunnskap benyttes simulator. \\ | + | håndtere varierende trafikksituasjoner. |
- | Norsk jernbaneskole skal gjennomføre regelmessige prøver | + | |
- | Progresjonsprøvene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan.\\ | + | Ved vurdering |
- | I praksisperioden er linjeleder ansvarlig for å gjennomføre progresjonstester, | + | |
- | Eksamen skal teste ut om studenten | + | Bane NOR Jernbaneskolen skal gjennomføre regelmessige prøver og progresjonstester gjennom hele |
+ | utdanningen. Progresjonstestene skal gjenspeile læringsmålene i opplæringsplan. | ||
+ | |||
+ | Aspiranten vil bli vurdert fortløpende på ikke-tekniske ferdigheter ved bruk av eget skjema. Vurdering av holdninger og ikke-tekniske ferdigheter gjøres i forbindelse med trening i simulator og praksis i sentralen. Aspiranten skal få tilbakemelding på hvordan de ligger an i forhold til holdninger og ikke-tekniske ferdigheter. | ||
+ | |||
+ | I praksisperioden er linjeleder ansvarlig for at vurdering av holdninger, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter gjennomføres. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Betingelser for oppmelding til eksamener ==== | ||
+ | Eksamen skal verifisere | ||
+ | generell kompetanse beskrevet i læreplan. | ||
+ | aspiranten opp til eksamen når aspiranten vurderes egnet og kvalifisert til å gjennomføre eksamen, i henhold til kriteriene under. | ||
+ | |||
+ | Før aspiranten kan meldes opp til eksamener, skal aspiranten ha: | ||
+ | * Gjennomført e-læring «Sikkerhetskurs del 1» | ||
+ | * Bestått eventuelt foregående eksamener | ||
+ | * Bestått progresjonstester, | ||
+ | * Fremlagt ajourført loggbok | ||
+ | * Vurdert som egnet, med akseptable holdninger, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter i perioden som leder opp mot eksamen | ||
+ | |||
+ | Dersom betingelser for oppmelding til eksamen ikke innfris, følges aspiranter opp av Bane NOR | ||
+ | Jernbaneskolen. Det settes en tidsgrense på maksimalt en måned på oppfølgingsperioden før | ||
+ | aspiranten vurderes på nytt til oppmelding til eksamen. Hvis aspiranten etter oppfølgingsperioden | ||
+ | vurderes av opplæringsleder trafikk til å ikke være kvalifisert til å gjennomføre eksamen, eller at aspiranten vurderes uegnet, informeres personalleder umiddelbart. | ||
+ | |||
+ | I løpet av utdanningen skal aspiranten gjennomføre progresjonstester og bli vurdert i forhold til holdninger, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter til forberedelse til eksamener. Bane NOR Jernbaneskolen har hovedansvaret for å følge opp resultater fra progresjonstester og målingene av holdninger, tekniske og ikke-tekniske ferdigheter. Dette skjer i samarbeid med linjeleder. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Eksamensform ==== | ||
+ | Bane NOR Jernbaneskolen utarbeider alle eksamener. Eksamensformen kan være skriftlig, muntlig, praktisk eller en kombinasjon. Der eksamen er tema- eller delbasert må alle temaer eller deler av eksamen vurderes til bestått for at det endelige resultatet skal vurderes til bestått. | ||
+ | |||
+ | Progresjonstester og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5: | ||
- | Norsk jernbaneskole har ansvar for å melde studentene opp til eksamen når student vurderes kvalifisert til å bestå eksamen. | ||
- | Prøver og eksamener vurderes etter karakterskalaen 0 – 5. \\ | ||
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^ Karakter | + | ^ Karakter |
- | | 5 | Bestått \\ Studenten | + | | 5 | Bestått |
- | | 4 | Bestått \\ Studenten | + | | 4 | Bestått |
- | | 3 | Bestått \\ Studenten | + | | 3 | Bestått |
- | | 2 | Ikke bestått \\ Studenten | + | | 2 | Ikke bestått\\ |
- | | 1 | Ikke bestått \\ Studenten | + | | 1 | Ikke bestått\\ |
- | | 0 | Eksamen ikke gjennomført | + | | 0 | Eksamen ikke gjennomført |
{{tablelayout? | {{tablelayout? | ||
- | ^Karakter ^Standard ved skriftlig og muntlig eksamen^ | + | ^ Karakter |
- | |5|Bestått \\ Studenten | + | | 5 |
- | |4|Bestått \\ Studenten | + | | 4 |
- | |3|Bestått \\ Studenten | + | | 3 |
- | |2|Ikke bestått \\ Studenten | + | | 2 |
- | |1|Ikke bestått | + | | 1 |
- | |0|Eksamen ikke gjennomført| | + | | 0 |
==== Retningslinjer for sensor ==== | ==== Retningslinjer for sensor ==== | ||
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet i Bane NOR Kunde og trafikk, sakkyndig leder signal og seksjonssjef funksjonell godkjenning i Bane NOR, utarbeider en liste over godkjente sensorer for den spesifikke opplæringen. | + | Enhet for kompetansestyring |
+ | spesifikke opplæringen | ||
- | Ved klage på eksamen | + | Bane NOR Jernbaneskolen i samarbeid med enhet for kompetansestyring |
- | ¨ | + | til sensorsamling etter behov for gjennomgang |
- | {{tablelayout? | + | * Felles forståelse |
- | ^ Eksamen | + | |
- | | Toglederprøven: | + | * Gjennomføring av eksamen |
- | | Avsluttende skriftlig eksamen: | + | |
- | | Avsluttende praktisk | + | |
- | | Fjernstyringsprøven: | + | |
+ | Ved klage på eksamen og behov for ny vurdering av eksamensresultatene, | ||
+ | trafikkstyring som oppnevner nye sensorer. Klage på eksamen beskrives ytterligere i eget punkt. | ||
- | For fjernstyringsprøven oppnevnes en sensor av sakkyndig leder signal | + | ¨ |
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ Periode | ||
+ | | Togledermodul | ||
+ | | Fjernstyringsmodul | ||
+ | | Fjernstyringsmodul | ||
+ | | Fjernstyringsmodul | ||
+ | | Fjernstyringsmodul | ||
+ | |||
+ | Ved kontinuasjonseksamen oppnevnes to sensorer. | ||
- | \\ | ||
- | Muntlig fjernstyringsprøve (to sensorer) \\ | ||
==== Eksamener ==== | ==== Eksamener ==== | ||
- | Med eksamen menes en avsluttende | + | Med eksamen menes en prøve som enten godkjenner |
- | Norsk jernbaneskole | + | Bane NOR Jernbaneskolen |
- | Eksamensoppgaver for muntlig og skriftlig eksamen, | + | Aspirantene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig |
- | Eksamensoppgaver, | + | |
- | Følgende eksamener skal gjennomføres: | + | Dersom man ikke består eksamen, kan det gis det mulighet for å gå opp til ny eksamen. Ny eksamen |
- | * Skriftlig prøve | + | avlegges tidligst en uke etter første forsøk, og Bane NOR Jernbaneskolen vil sørge for at aspiranten vil |
- | * Fjernstyringsprøven | + | få veiledning i denne perioden. Dersom man ikke består kontinuasjonseksamen, |
- | * Avsluttende skriftlig eksamen | + | togleder avsluttes. |
- | * Avsluttende praktisk eksamen | + | |
- | Det kreves at alle eksamener bestås | ||
- | Studentene skal tildeles kandidatnummer som benyttes under skriftlig eksamen. | ||
- | På skriftlig | + | Til eksamen |
- | * Strekningsbeskrivelse for jernbanenettet | + | |
- | På øvrige eksamener tillates ikke bruk av hjelpemidler. | + | {{tablelayout? |
+ | ^ Periode | ||
+ | | Togledermodul | ||
+ | | Fjernstyringsmodul | ||
+ | | Fjernstyringsmodul | ||
+ | | Fjernstyringsmodul | ||
+ | | Fjernstyringsmodul | ||
- | Til eksamen skal det utarbeides følgende eksamensoppgaver: | ||
- | {{tablelayout? | + | ==== Togledermodul - Skriftlig eksamen ==== |
- | ^ Toglederutdanningen | + | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. For å bestå eksamen må aspiranten oppnå |
- | | Toglederprøve | + | karakter 3. Bestått eksamen er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder. Dersom man ikke består eksamen, kan det gis mulighet til å gå opp til ny skriftlig |
- | | Fjernstyringsprøve | + | |
- | | Avsluttende | + | |
- | | Avsluttende | + | |
+ | ==== Fjernstyringsmodul - Skriftlig eksamen i regelverk ==== | ||
+ | Den skriftlige eksamen har en varighet på inntil 5 timer. For å bestå eksamen må aspiranten oppnå | ||
+ | karakter 3. Bestått eksamen er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder. Dersom man ikke består eksamen, kan det gis mulighet til å gå opp til ny skriftlig eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | ||
+ | ==== Fjernstyringsmodul – Flervalgsprøve før muntlig fjernstyringsprøve ==== | ||
+ | Flervalgsprøven har en varighet på inntil 1 time. For å bestå eksamen må aspiranten oppnå | ||
+ | 80 prosent. Bestått prøve er en forutsetning for å fortsette utdanningen som togleder. Dersom man ikke består prøven, kan det gis mulighet til å gå opp til ny flervalgsprøve en gang. Ny prøve avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og aspiranten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår aspiranten mindre enn 80 prosent også på andre gangs prøve, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | ||
- | ==== Toglederprøve | + | ==== Fjernstyringsmodul – Muntlig fjernstyringsprøve |
- | Den skriftlige eksamen har en varighet | + | Muntlig fjernstyringsprøve består av en muntlig del på inntil |
- | For å bestå | + | |
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny skriftlig eksamen | + | |
- | ==== Fjernstyringsprøve | + | ==== Fjernstyringsmodul – Praktisk/ |
- | Fjernstyringsprøven består av en muntlig | + | Praktisk/muntlig |
- | + | ||
- | For å bestå fjernstyringsprøven må studenten oppnå karakter 3. | + | |
- | Dersom man ikke består | + | |
- | + | ||
- | ==== Avsluttende skriftlig eksamen ==== | + | |
- | Avsluttende skriftlige eksamen | + | |
- | For å bestå eksamen må studenten | + | |
- | Dersom man ikke består eksamen, | + | |
- | ==== Avsluttende praktisk eksamen ==== | ||
- | Avsluttende praktisk eksamen gjennomføres i simulator og har en varighet på inntil 1,5 time. | ||
- | For å bestå eksamen må studenten oppnå karakter 3. | ||
- | Dersom man ikke består eksamen, gis det mulighet til å gå opp til ny avsluttende praktisk eksamen en gang. Ny eksamen avlegges tidligst 1 uke etter første forsøk, og studenten vil få veiledning i denne perioden. Oppnår studenten mindre enn karakter 3 også på andre gangs eksamen, har man strøket og utdanningen som togleder avsluttes. | ||
===== Klage på eksamen ===== | ===== Klage på eksamen ===== | ||
- | ==== Klage på skriftlig eksamen ==== | + | ==== Begrunnelse for eksamensresultat |
- | Student | + | Aspiranten |
+ | begrunnelse framsettes skriftlig overfor | ||
+ | at resultatet på eksamen er gjort kjent. | ||
+ | begrunnelse av eksamensresultatet. | ||
- | Fagsjef for toglederutdanning | + | Opplæringsleder trafikkopplæring |
+ | rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen, | ||
+ | aspirantens | ||
+ | disse gjøres tilgjengelig for aspiranten. | ||
- | Studenten har mulighet til å klage på skriftlige eksamensresultater, | ||
- | Fagansvarlig framføringssikkerhet i kunde og trafikkdivisjonen | + | ==== Klage på skriftlig eksamen ==== |
+ | Aspiranten har ikke mulighet til å klage på bedømmelsen av første avlagte eksamen, kun formelle feil | ||
+ | som kan ha noe å si for resultatet. Ved kontinuasjonseksamen har aspiranten mulighet til å klage på | ||
+ | bedømmelsen, | ||
+ | en begrunnelse på eksamensresultatet, | ||
+ | |||
+ | Klagen må fremmes skriftlig til enhet for Kompetansestyring og sikkerhetskultur. | ||
+ | |||
+ | Fagleder Trafikkstyring | ||
+ | sensorene som utpekes av fagleder Trafikkstyring | ||
+ | besvarelsen mot sensorveiledningen. Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til | ||
+ | den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. | ||
+ | Klagenemndas avgjørelse er endelig og kan ikke påklages. Behandlingsfristen for mottatt klage er en | ||
+ | uke. | ||
- | Klagenemnda skal ikke ha tilgang til sensors kommentarer til den eksamen klagen gjelder og heller ikke til den eventuelle begrunnelse som er gitt for klagen. Klagenemndas avgjørelse, | ||
==== Klage på muntlig og praktisk/ | ==== Klage på muntlig og praktisk/ | ||
- | Student | + | Aspiranten |
+ | eksamen. Kravet om begrunnelse | ||
+ | eksamensresultatet er meddelt. | ||
+ | eksamensresultatet. | ||
- | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av studentens | + | Sensor skal i begrunnelsen gjøre rede for de generelle prinsipper som er lagt til grunn for den faglige |
+ | bedømmelsen og for bedømmelsen av kandidatens | ||
+ | (sensorveiledning) for bedømmelsen, | ||
+ | muntlig/ | ||
+ | resultatet. Bedømmelse av muntlig/ | ||
- | Studenten sender klagen | + | Klage på formelle feil sendes innen 2 virkedager |
+ | vurdering. Representant fra Kompetansestyring og sikkerhetskultur sammen med fagleder | ||
+ | Trafikkstyring utgjør klagenemnd som vurderer klagen på formelle feil. Opplysninger fra sensor og | ||
+ | eksaminator fra eksamen innhentes og legges til grunn for vurdering. Dersom aspiranten får medhold | ||
+ | i klagen, skal eksamensresultatet annulleres og aspiranten har rett til å avlegge ny eksamen. Dersom | ||
+ | det avlegges ny eksamen, skal en ny sensor vurdere aspiranten. Nye sensorer oppnevnes | ||
+ | Finner klagenemnda at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan | ||
+ | ha hatt betydning for en eller flere aspiranters prestasjon eller bedømmelse av denne, kan det | ||
+ | bestemmes at det skal holdes ny muntlig/ | ||
- | Ved klage på muntlig/ | ||
==== Fusk ==== | ==== Fusk ==== | ||
- | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi studenten | + | Som fusk regnes uredelige handlinger eller forhold som tar sikte på å gi aspiranten |
- | Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, | + | fortrinn ved vurderingen. Hovedområder som betraktes som fusk er: bruk av ulovlige hjelpemidler, |
+ | ulovlig samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper, plagiat og manglende eller feilaktig kildebruk | ||
+ | slik at teksten framstår som aspirantens | ||
+ | |||
+ | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til opplæringsleder for | ||
+ | trafikkutdanning ved Bane NOR Jernbaneskolen som kan utelukke aspiranten fra videre deltakelse i | ||
+ | eksamen. Opplæringsleder for trafikkutdanning rapporterer hendelsen videre til aspirantens leder. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Vedlegg 1 ===== | ||
+ | |||
+ | === Beskrivelser av holdninger og ikke-tekniske ferdigheter (ITF) === | ||
- | Oppdages fusk eller forsøk på fusk, skal dette straks rapporteres til fagsjef for toglederopplæringen ved Norsk Jernbaneskole | + | Dette er en oversikt over holdninger og de ikke-tekniske ferdighetene |
- | ===== Vedlegg 1: Bane NOR ikke-tekniske ferdigheter (ITEF) for togledere ===== | ||
+ | {{tablelayout? | ||
+ | ^ **ITF** | ||
+ | | Holdninger | ||
+ | | ::: | Engasjement & Motivasjon | ||
+ | | ::: | Profesjonalitet & Modenhet | ||
+ | | ::: | Medarbeiderskap | ||
+ | ^ | ||
+ | | Situasjonsbevissthet | ||
+ | | ::: | Forstå informasjon | ||
+ | | ::: | Forutse hva som kommer \\ til å skje og jobbe proaktivt | ||
+ | ^ | ||
+ | | Kommunikasjon | ||
+ | | ::: | Tydelig kommunikasjon | ||
+ | | ::: | Dele informasjon | ||
+ | ^ | ||
+ | | Beslutningstaking | ||
+ | | ::: | Vurderer risikofaktorer ved ulike handlingsalternativer | ||
+ | | ::: | Agerer i riktig tid | Identifiserer tidsrom for informasjonssøk. Bruker optimal tid før avgjørelsen blir tatt. | | ||
+ | | ::: | Revurderer beslutninger ved behov. | ||
+ | ^ | ||
+ | | Arbeidsmengde- og stresshåndtering | ||
+ | | ::: | Tilbyr og tar imot hjelp | Ber om hjelp. Tar imot hjelp. Holder øye med og kryssjekker andres handlinger, og tilbyr hjelp ved behov. | ||
+ | | ::: | Prioritering av arbeidsoppgaver | ||
+ | | ::: | Oppgaveorientert i møte med stress | ||
- | Dette er en oversikt over de ikke-tekniske ferdighetene som Kunde og trafikkdivisjonen forventer av en togleder. \\ Atferds indikatorer (kulepunktene) er eksempler | + | ==== Referanser ==== |
- | {{tablelayout?rowsHeaderSource=Auto&colwidth=" | + | * [[https:// |
+ | * [[https:// | ||
+ | * [[https:// | ||
+ | * [[https:// | ||
+ | * [[https:// | ||
+ | * Krav til opplæringspersonell i Trafikk | ||
- | ^ **Kommunikasjon og teamarbeid** | + | * |
- | | • Uttrykker seg kortfattet og tydelig \\ • Sier og gjør ting på en slik måte at det ikke kan misforstås \\ • Forsikrer seg om at andre har forstått ved å lese tilbake og kontrollere (readback/ hearback). \\ • Deler informasjon med andre, spesielt før/ifm krevende operasjoner \\ • Videreformidler | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | ^ Situasjonsbevissthet | + | |
- | | • Gjør gode prioriteringer \\ • Opprettholder oversikt over alle aktiviteter i og ved sporet som har betydning for trafikksikkerheten (tog, arbeider, skift, befaringer) \\ • Utnytter fleksibiliteten i kapasiteten til å få smidigst mulig trafikkavvikling. \\ • Proaktiv. Ser hvordan egne valg og eksterne forhold kommer til å påvirke totalsituasjonen flere skritt fremover. | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | ^ Oppgavehåndtering og selvinnsikt | + | |
- | | • Er bevisst på og håndterer målkonflikter \\ • Stiller på jobb uthvilt og i form \\ • Håndterer distraksjoner godt \\ • Sier nei/stopp for å begrense egen arbeidsbelastning \\ • Tar en timeout for å få oversikt når dette er påkrevet\\ • Rådfører seg med andre, bl.a. ved usikkerhet \\ • Ber om hjelp når det er behov \\ • Fornuftig bruk av pauser | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | | ::: | | + | |
- | ^ Lederskap ^ | + | |
- | |• Anvender rollens myndighet | + | |
- | |• Opprettholder en optimal autoritetsgradient \\ | | + | |
- | |• Gir klart og tydelig uttrykk for bekymringer vedrørende sikkerhet \\ | | + | |
- | |• Griper inn når det er “påkrevd” \\ | | + | |
- | |• Stoler på seg selv og egne beslutninger \\ | | + | |
- | |• Etterlever relevant regelverk og prosedyrer \\ | | + | |
- | |• Gir klare og utvetydige instruksjoner | | + | |